• 0

Kwijtgescholden bedragen niet opgegeven als "inkomen"

Hallo allemaal,

 

Ben een tijdje niet actief geweest, en ook van de ondernemersplannen is niets terecht gekomen, door allerlei privé sores.

 

Maar goed, dat terzijde, er broeit bij mij iets wat me al weken uit mijn slaap houdt. Ik heb een jaar of 6 geleden een soort van akkoord gesloten met mijn leveranciers. Ik heb iedere leverancier een bedrag betaald, evenredig, en gevraagd de rest van de schuld kwijt te schelden. Dit was niet van de één op andere dag rond, maar het is uiteindelijk gelukt. In dat jaar had ik volgens de BD een negatief inkomen van 40.ooo euro. Nu is een kennis van me boekhouder en vertelde me enkele weken geleden dat ik de kwijtgescholden bedragen had moeten opgeven als inkomsten bij de belasting. Want ik heb wel goederen gehad, maar deze niet betaald, en moet dit gezien worden als winst zegt hij.

 

Nu mijn vragen :

 

- klopt dit, zou dit waar kunnen zijn ?

- hoe lang duurt het voordat zoiets verjaard zou zijn ?

- wanneer ik die inkomsten alsnog zou opgeven als "winst", wordt dat dan verrekend met die 40.000 ?

- die 40 mille wordt nu met de IB meegenomen als verreknbaar inkomen

- wat zou er kunnen gebeuren wanneer dit bij de bd uitkomt ?

 

 

Ik hoop dat iemand mij mijn slaap terug kan geven......

 

en voor jullie goede nachtrust zal ik mijn avatar aanpassen :P

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm, voer voor fiscalisten, het is een gebied waar ik weinig ervaring mee heb. Aan de ene kant lijkt het mij vreemd aan de andere kant zit er ook wat in.. het lijkt me vooral een zaak van hoe het crediteuren akkoord is verwerkt in de boekhouding.

 

Maar als er 40.000 negatief inkomen was en het creditereuren akkoord is niet juist verwerkt dan is er nog wel de nodige ruimte voordat er een positief belastbaar inkomen uitkomt.

 

En wat je nachtrust betreft.. zorg eerst dat die terugkomt. Vooralsnog geen signalen ontvangen van de belastingdienst dat er iets fout zit toch? Het is zeker verstandig om je alsnog goed te (laten) informeren of er iets fout zit. Maar wakker liggen is wel zonde asl je nog niet eens weet hoe groot het probleem is en of er uberhaubt een probleem is. Misschien eerst eens een overzicht maken van hoeveel voordeel je dan gehad hebt.. dan weet je hoe groot het probleem potentieel is. En als je moet corrigeren moet je eerst van -/- 40.000 naar 0 voordat belastingheffing om de hoek komt kijken en misschien zijn er nog eerdere verrekenbare verliezen die de pijn verder kunnen verzachten of wegnemen..

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Vergeet ook niet dat de belastingdienst het BTW bedrag wat jouw leverancier heeft teruggevorderd op jouw zal verhalen ivm het kwijtschelden van een deel van de vordering.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Als de schulden niet meer op de balans staan, bestaat de kans dat de kwijtscheldingswinst die je zo'n 6 jaar geleden had moeten genieten inmiddels is verjaard. De navorderingstermijn bedraagt namelijk 5 jaar, plus eventueel kenbaar verleend uitstel voor het doen van aangifte.

 

Daar komt bij dat kwijtscheldingswinst is vrijgesteld voorzover de kwijtscheldingswinst het verlies van dat jaar en de in dat jaar nog te verrekenen verliezen overtreft. Dus ook wat dat betreft is het risico enigszins beperkt.

 

Zonder nader inzicht in de te verrekenen verliezen en de kwijtgescholden bedragen valt er echter weinig concreets te zeggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.