• 0

Adwords rendabel ?

Jazeker, heb ik alle posten over adwords en dergelijke nagelezen ;)

 

Maar wie legt me nu toch eens op zijn jong-honden-boeren-fluitjes uit hoe het zit. Persoonlijk vind ik dat ik me blauw betaal aan adwords in verhouding (nu ook weer 185 piek, voor velen een schijntje waarschijnlijk ???)

 

Hoe bereken ik, of kijk ik nu ernaar dat de kosten opwegen tegen de baten ? Ik krijg 2-5 aanvragen per maand via de landingspage (als dat er mee te maken heeft tenminste ?) en 1 op de 5 wordt klant zeg maar.

 

Of betekent de prijs die ik betaal, dat er wel veel geklikt wordt op mijn site, maar dat de klant toch verdwijnt ?

 

Excuseert u mij mijn domheid, ik hoop hier iemand te vinden die in normaal nederlands bij mij de "klik"kan bezorgen zodat ik het snap.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou heel simpel kunnen berekenen wat bestaande klanten jou gemiddeld opbrengen (blijven ze gemiddeld zes maanden, een jaar of tien jaar klant) en wat je betaald aan google adwords.

 

Je geeft zelf aan dat je per maand 2-5 aanvragen ontvangt via de index-pagina van je website. Je hebt geen inzage in of die mensen binnen gekomen zijn via Adwords neem ik aan, heb je het bijvoorbeeld gevraagd hoe ze bij jou terecht kwamen?

 

In een relatief slecht scenario gaan we er vanuit dat er maandelijks 1 aanvraag via Google Adwords binnen komen. Dit houdt dus in (gezien de 5:1 verhouding tussen 'het aantal aanvragen' en de uiteindelijke 'nieuwe werkelijke klant') dat grof gezegd eens per 5 maanden iemand klant wordt vanuit Google Adwords. Maak dan de rekensom:

 

(maandelijkse Adwords kosten) * (5 maanden) / (de opbrengsten van de gemiddelde klant per maand of jaar)

 

Dan kan je een beoordeling maken of het dit bedrag per klant waard is. In een gunstiger scenario waarbij er bijvoorbeeld 2 aanvragen per maand via Google Adwords binnenkomen dan verander je het aantal maanden in de rekensom naar:

 

1 aanvraag = 5 maanden

2 aanvragen = ...

3 aanvragen = ...

4 aanvragen = ...

5 aanvragen = 1 maand

 

Good luck, simpel maar het geeft een grove schatting van de Adwords kosten per nieuwe klant (via Adwords) en hoelang je er vervolgens voor moet werken om die kosten er weer uit te halen.

Link naar reactie
  • 0

Het is sowieso noodzakelijk dat je meet wat er gebeurd. Een conversie code of nauwkeurig checken in Google Analytics is een minimale eis. Ik weet ook niet of het duur is, aangezien ik niet kan zien wat je gemiddelde CPC is / Welke woorden geven conversie en welke kosten enkel geld? Als je deze factoren niet bij houdt ben je in mijn ogen aan het dweilen met de kraan open.

Link naar reactie
  • 0

Jazeker, heb ik alle posten over adwords en dergelijke nagelezen ;)

 

Maar wie legt me nu toch eens op zijn jong-honden-boeren-fluitjes uit hoe het zit. Persoonlijk vind ik dat ik me blauw betaal aan adwords in verhouding (nu ook weer 185 piek, voor velen een schijntje waarschijnlijk ???)

 

Hoe bereken ik, of kijk ik nu ernaar dat de kosten opwegen tegen de baten ? Ik krijg 2-5 aanvragen per maand via de landingspage (als dat er mee te maken heeft tenminste ?) en 1 op de 5 wordt klant zeg maar.

 

Of betekent de prijs die ik betaal, dat er wel veel geklikt wordt op mijn site, maar dat de klant toch verdwijnt ?

 

Excuseert u mij mijn domheid, ik hoop hier iemand te vinden die in normaal nederlands bij mij de "klik"kan bezorgen zodat ik het snap.

 

Of het een schijntje is hangt af van vele factoren, maar als ik het goed lees betaal je 185 euro per maand met daaruit 2 tot 5 aanvragen per maand waarvan er 1 (of 1 per 2 maanden) een klant wordt.

 

Even vanaf het begin een stappenplan om alles goed inzichtelijk te krijgen;

 

1. Maak een Google Analytics account aan als je die nog niet hebt.

2. Koppel je Google Analytics account aan je AdWords account.

3. Stel in je Google Analytics doelen in, een doel is een succesvolle bel-mij-terug (indien je die niet hebt laat die implementeren, verhoogt je conversie!) of een ingevuld en verstuurd contact formulier.

4. Ga naar Google AdWords (kan even overheen gaan) en stel conversies in (hulpprogramma's > conversies > importeren uit ....)

5. Soms (vooral bij webshops) wordt er niet zuiver gemeten, dan moet je een trackingcode in de HTML van de succespagina zetten vanuit AdWords zelf. Dit meet je door over 1 maand de conversies na te tellen met de hand in je mail box en wat Analytics geregistreerd heeft.

 

Tot zo ver de metingen, nu de conversie omhoog.

 

1. Hoeveel bezoekers heb je ten opzichte van aanvragen? Dit zou toch minimaal 1 op de 100 moeten zijn (in marketing termen, een conversie percentage van 1%)

2. Conversie optimalisatie is een item waar je heel veel over kan vinden met wat research, denk aan andere contactformulieren, kleuren van buttons, bel mij terug enzovoorts.

 

Er van uitgaand dat je conversie nu minimaal 1% is, laten we even zeggen 2% of hoger kun je je AdWords optimaliseren

 

1. Eerst moet je weten wat een aanvraag waard is. Je weet als je de eerste stappen doorgevoerd hebt hoeveel een conversie momenteel kost. Je berekent de maximale kosten van een conversie door te kijken hoeveel marge je wil missen per sale (hoeveel verdien je op een gemiddelde klant en hoeveel is je marketing budget)

2. Je AdWords optimaliseer je door te kijken naar tijden, plaatsen en zoekwoorden ga zo maar door. Dit doe je net zo lang totdat je een acceptabele campagne hebt lopen. Maak in ieder geval onderscheid tussen het zoek en inhoudsnetwerk en maak zoveel mogelijk onderscheid in groepen.

 

Mocht je alles gedaan hebben en je kosten per conversie zijn nog niet acceptabel dan zijn er genoeg mensen hier op het forum die je kunnen helpen hiermee.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bovengenoemde methoden zijn geschikt om de effectiviteit te meten van je advertenties.

 

Als er geen verkopen uitkomen kan het grofweg op drie punten mis gaan.

1) Je advertentie levert bij diegene die erop klikt een andere verwachting dan dat hij aantreft op jou site (En weg is ie)

2) Je site is niet efficient / simpel / overzichtelijk / informatief genoeg om de gebruiker naar een verkoop te leiden

3) De gebruiker heeft uiteindelijk geen interesse in het product (Prijs / Inhoud / of puur informatief aan het surfen)

 

1- 2 zijn voor een deel te bepalen met een marktonderzoek binnen je netwerk.

Vraag welke advertentie teksten een verwachting leveren die aansluit bij je site

Vraag wat zij als obstakels ervaren om tot de verkoop over te gaan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.