JanvanH Geplaatst: 11 februari 2011 JanvanH 6 0 Geplaatst: 11 februari 2011 Beste HL'ers, Ik ben bezig met het samenstellen van de jaarrekening van mijn BV en loop tegen een probleem aan. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb wat aandelen en daarover wordt dividend uitgekeerd. Op het dividend wordt dividendbelasting ingehouden. Nu weet ik dat ik Nederlandse dividend gewoon kan terugvragen via de aangifte VpB. Maar hoe zit het nu met buitenlandse dividendbelasting. Werkt dat hetzelfde? Mijn BV ontvangt dividend (waarop dividendbelasting is ingehouden) uit: - Verenigde Staten; - Tsjechie; - Frankrijk; - Luxemburg. Bij voorbaat dank voor jullie reacties. Link naar reactie
0 Thakicker Geplaatst: 11 februari 2011 Thakicker 6 0 Geplaatst: 11 februari 2011 Het meest logische lijkt mij: Je betaalt dividend in Nederland. Daarbij maakt het niet uit welke onderliggende aandelen het dividend uitkeren. Ik kan dit niet bevestigen dus misschien andere HL-ers? http://www.heuskes.nl Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 11 februari 2011 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2272 Geplaatst: 11 februari 2011 Dag Jan Het hangt mede af van het belastingverdrag met de betreffende landen. Doorgaans is de buitenlandse bronbelasting verrekenbaar tot 15% van het dividend in NL. Als een land meer inhoudt, dan is dat een afdracht die ter plaatste betaald moet worden en niet in NL verrekenbaar is. Daarnaast kan het ook zijn dat de buitenlandse bronheffing niet volledig verrekenbaar is. In dat geval ontstaat een zogenaamd stallingsverlies dat mogelijk in de toekomstige jaren verrekend kan worden. groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 JanvanH Geplaatst: 11 februari 2011 Auteur JanvanH 6 0 Geplaatst: 11 februari 2011 Dank je wel Joost voor je antwoord. Ik heb nog wel 1 aanvullend vraagje. Als de buitenlandse bronbelasting verrekend kan worden, vul ik dat dan gewoon bij 'ingehouden dividendbelasting' in of elders in de aangifte? Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 11 februari 2011 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2272 Geplaatst: 11 februari 2011 Dat valt onder "aftrek elders belast" meer specifiek "verrekening wegens buitenlandse bronbelasting" in de specificatie "buitenlandse resultaten". groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
JanvanH
JanvanH
Beste HL'ers,
Ik ben bezig met het samenstellen van de jaarrekening van mijn BV en loop tegen een probleem aan.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb wat aandelen en daarover wordt dividend uitgekeerd. Op het dividend wordt dividendbelasting ingehouden.
Nu weet ik dat ik Nederlandse dividend gewoon kan terugvragen via de aangifte VpB.
Maar hoe zit het nu met buitenlandse dividendbelasting. Werkt dat hetzelfde?
Mijn BV ontvangt dividend (waarop dividendbelasting is ingehouden) uit:
- Verenigde Staten;
- Tsjechie;
- Frankrijk;
- Luxemburg.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag