Te droevig voor woorden ... Europese ondersteuning?

Aanbevolen berichten

Bron Nu.nl:

Nederland krijgt als eerste lidstaat geld van Europa voor het verstrekken van microkredieten. Het Europese Investeringsfonds (EIF) stelt 2 miljoen euro beschikbaar.

Kleine en startende ondernemers kunnen bij de Nederlandse microkredietinstelling Qredits een beroep doen op een microkrediet. Qredits bestaat sinds 2009 en heeft inmiddels ruim 1100 leningen verstrekt, ter waarde van bijna 23 miljoen euro.

Het EU-geld komt bovenop de leningen die enkele grote banken als ook de overheid eerder aan Qredits verstrekten.

Dus jongens, aan de kant, aan de kant, want vanuit Europa komt 2 miljoen euro naar de Nederlandse ondernemers! 2 miljoen!

Als je dan weet dat de kosten van de onzinnige maandelijkse verhuizing van het Europees parlement (tussen Brussel en Straatsburg) geschat worden op 120 miljoen per jaar (sommige berichten over bijna 200 miljoen), dan weet je toch dat je 1 ding moet doen: niet accepteren! Dat bedrag is te kinderachtig voor woorden. Even terugmelden dat ze waarschijnlijk een nul vergeten zijn.

Ik was trouwens ook (onaangenaam) verrast dat het Qredits-verhaal zo beperkt van omvang is. Jammer. Is dit wederom een voorbeeld van symboolpolitiek? Dus voor 23 miljoen hebben de overheid en de grote banken een loket waar ze alle lastige cases naar door kunnen verwijzen. Daar krijgt niemand buikpijn van. 1100 leningen van (gemiddeld) 20.000 euro met een rente van 10%. Een helft kan nooit aflossen en betaald geen rente. De andere helft lost die lening keurig af en betaald de rente. Vervolgens groeit de goeie helft door, koopt prive een koophuis met een levensverzekering. Dus dat kost die banken en de overheid uiteindelijk geen cent maar levert gewoon geld op.

Ondertussen hangt men de weldoener uit.

Link naar reactie
Retired Mod     7,6k 1472

heb 3x naar de kalender zitten kijken of het soms 1 april was...en bijna nu.nl beticht van het verschil tussen miljoen en miljard niet te kennen. maar het lijkt serieus.

Kennelijk slaat het micro in dit geval meer op de omvang van de regeling dan de omvang van het krediet.

Link naar reactie

De ondernemer is altijd al een melkkoe geweest voor de overheid, ongeacht of er een linkse of rechtse regering zit. En af toe gooi je bot in het hok om de boel weer tevreden te houden. Dit keer is het bot verkleint naar een splinter, maar toch het is een gebaar. Dan kan men spreken over hoe goed ze wel niet en tegelijkertijd de lasten weer een beetje verzwaren, want het geld moet ergens vandaan komen.

Tenzij je een heel groot bedrijf hebt, wil men iets voor je doen anders is gewoon makkelijk cashen, want een ondernemer gaat toch niet snel stoppen of naar een ander land.

Link naar reactie

Melkkoe gaat me wat te ver. Ik ga ook niet zitten janken dat ik al 24 jaar als vrije ondernemer mijn boterham verdien. Het punt is dat je er jaren over doet om te weten te komen waar de echte klepel nu eigenlijk hangt, En ja, die regeling is het woord regeling niet eens waard. Om dat bedragje te hebben kunnen realiseren, is er al zeker een veelvoud van verbrand in bureaucratie en stroperigheid. Ik verwacht veel van het huidige kabinet als het om afschaffen van onzinnigheid gaat. Onzinnige bestuusrlagen en bestuursregelaars. Weg ermee. Het is een verademing te ervaren dat er eindelijk eens wat aan die bestuurrszucht wordt gedaan. Deze 2 miljoen zijn eigenlijk het vermelden niet eens waard......

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

ter info:

Net op radio 1 de directeur van qredits.

Enkele woorden van hem :

- rente is 9,5 %

- 1200 toekenningen per jaar.(willen een verdubbeling halen)

- 25 % van de aanvragen krijgt positief advies

- 2% betaald niet terug.

- gemiddelde lening is 20k

Link naar reactie

ter info: Net op radio 1 de directeur van qredits. Enkele woorden van hem :

- rente is 9,5 %

- 1200 toekenningen per jaar.(willen een verdubbeling halen)

- 25 % van de aanvragen krijgt positief advies

- 2% betaald niet terug.

- gemiddelde lening is 20k

Aan die 25% en 2% kun je zien dat ze de krenten uit de pap pikken. (niks mis mee) Maar men steekt dus niet echt (lees: echt niet) zijn nek uit. Ik vind het minder geslaagd dat men wel dat beeld schept. Er wordt een verwachtingspatroon gecreeerd wat men niet inlost.

Link naar reactie

Misschien moeten we ons afvragen of het uberhaupt wel moet... gooi die 23 miljoen maar in de algemene middelen. Tis anderhalve euro per nederlander, maarja, er gaat natuurlijk ook een hele bak geld op aan de anministratie van die leningen etc.

Gezien de hoogte van het gemiddelde bedrag lijkt het erop dat het voornamelijk wordt gebruikt voor het volstorten van BV's. Ik vraag me dan ook af of die bedrijven er sowieso niet waren gekomen zonder de subsidie, maar wellicht in de vorm van eenmanszaken en dergelijke. Met 18k startkapitaal kun je m.i. niet zoveel spectaculairs investeren dat er subsidie nodig is om het voor elkaar te krijgen.

Link naar reactie
Aan die 25% en 2% kun je zien dat ze de krenten uit de pap pikken. (niks mis mee) Maar men steekt dus niet echt (lees: echt niet) zijn nek uit.

Dus als ze zomaar iederéén geld geven, dan pas vind je dat ze hun nek uitsteken? Ik vind dat vreemd geredeneerd, en ik vind dit juist een goed teken over microkredieten. Ik krijg af en toe het gevoel dat iedereen met aan matig plan zomaar geld zou moeten krijgen, alsof het een recht is. Gelukkig niet, je moet er wel je best voor doen en daarin bevindt zich gelukkig het eerste ondernemersfilter!

Link naar reactie

Dat is een niet bedoelde interpretatie van mijn bijdrage Jeroen.

Aan die 25% en 2% kun je zien dat ze de krenten uit de pap pikken. (niks mis mee) Maar men steekt dus niet echt (lees: echt niet) zijn nek uit. Ik vind het minder geslaagd dat men wel dat beeld schept. Er wordt een verwachtingspatroon gecreeerd wat men niet inlost.

Als je mijn bijdrage nog eens leest, gemakshalve heb ik enkele delen onderstreept, zul je ontdekken dat:

- ik er geen probleem mee heb dat ze kritisch zijn.

- ik er wel een probleem mee heb dat ze doen voorkomen alsof "iedereen" een lening kan krijgen.

Ter verduidelijking:

De website van Qredits staat vol met "blije teksten": "we doen het snel, we zijn anders dan de bank, we hebben geen winstoogmerk, je moet wel een plan maken" etc

Hiermee creeeren ze een verwachtingspatroon: "aha, hier kan ik centen krijgen". Vervolgens blijkt dat het merendeel van de aanvragers (75%) een draai om de oren krijgt.

Als ze nu op pagina 1 gewoon zetten: "heb je een goed plan, leg het aan ons voor. Wij zijn echter wel kritisch, slechts 1 op de 4 krijgt bij ons een lening".

Dan snap iedereen dat de "nee" ook hier sterk aanwezig is.

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Dus als ze zomaar iederéén geld geven, dan pas vind je dat ze hun nek uitsteken? Ik vind dat vreemd geredeneerd, en ik vind dit juist een goed teken over microkredieten. Ik krijg af en toe het gevoel dat iedereen met aan matig plan zomaar geld zou moeten krijgen, alsof het een recht is. Gelukkig niet, je moet er wel je best voor doen en daarin bevindt zich gelukkig het eerste ondernemersfilter!

Laat ze inderdaad niet makkelijker worden met geld verstrekken. Ik heb het al druk zat! :)

Vorige week vertelde een kvk voorlichter dat ze elke nieuwe inschrijving een 5-tal vragen stelde.

Er werd gevraagd onder andere naar verwachte omzet en verwachte winst. Ze vertelde me dat 1 op de 10 ( 1 op de 10!!! ) hier een antwoord op had. Er is dus bij die kamer maar 1 op de 10 die een plan heeft gemaakt en er over heeft nagedacht...En nog minder mensen wilden voor hun inschrijving gebruik maken van een voorlichter....

Als al deze mensen makkelijker een lening zou krijgen dan kan ik wel 30 man aan gaan nemen....Uiteindelijk gaan deze mensen zonder plan zo verschrikkelijk vaak de fout in...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar