• 0

Inkomsten alsnog verantwoorden, maar hoe?

Beste mensen,

 

Onlans mijn VOF ingeschreven en wat dat aangaande heb ik vanaf 2011 mijn zaken fiscaal netjes op orde.

 

In 2010 was ik echter nog student en heb ik eigenlijk nooit inzicht gehouden in de winst die ik eigenlijk genereerde met mijn activiteiten. Hoe ga ik echter deze bron van inkomsten alsnog nu verantwoorden bij de komende aangifte?

 

Volstaat een schatting waarbij ik na ga wat ik ongeveer verdient heb? Ik kan terugzien wat ik aan geld ontvangen heb, maar lastiger is het om precies te bepalen welke kosten ik heb gemaakt, en uberhaubt, welke kosten mag ik ten laste brengen van de bovenstaande winst, voor aangifte? Mag ik inktpatronen, reiskosten en dergelijke schatten en aftrekken van mijn gerealiseerde omzet of zal ik toch echt met specificaties hiervan op de proppen moeten komen?

 

Graag verneem ik van jullie hoe jullie dit mogelijk opgelost hebben of zouden hebben.

 

Montere groet,

 

HJ-P

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Schatten mag niet, je zult alle kosten moeten specificeren en onderbouwen. De vraag is in eerste instantie of er sprake is van een bron van inkomen - om hoeveel inkomsten gaat het en had je daarnaast nog inkomsten?

 

Je hebt een VOF ingeschreven, dus dat betekent dat je een partner hebt. Had die partner ook al activiteiten die jullie samengevoegd hebben, of heeft hij zich ingekocht? Je hebt immers al klanten van voor totstandkoming van de VOF?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bij ondernemen horen verantwoordelijkheden. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je hebt gedaan en een eventuele naheffing of boete zal niet te voorkomen zijn. Je zult inderdaad echt met specificaties of bewijslast op de proppen moeten komen of anders zal de fiscus een schatting doen van je inkomsten en dat wordt niet leuk. Ik raad je aan om zo snel mogelijk even te bellen met de belastingtelefoon om te kijken wat er mogelijk is, en vertel ze dat je bereid bent om alles op te lossen.

Link naar reactie
  • 0

@ Ronaldinho:

 

We hadden samen wat websites die vanaf het moment dat ik afgestudeerd was enkele duizenden euros hebben gegenereerd. Ik heb enkel en alleen 5 maanden lang een afstudeervergoeding gehad vorig jaar en heb december loon gehad via een arbeidsovereenkomst.

Link naar reactie
  • 0

In principe stel je een vraag om je probleem op te lossen als particulier. In 2010 had je nog geen VOF.

Waarom niet in 2010 snel naar kvk gestapt? Ook al vind ik deze situaties sneu en wil je belasting betalen, maar het is ook concurrentie vervreemding. Je hebt het inkomen van een ondernemende webdesigner misschien ontnomen.

Link naar reactie
  • 0

@ Starter:

 

Ja ik schat inderdaad een bedrag van 8 a 9K in aan ontvangsten en heb inderdaad ongeveer 2 a 2,5K aan kosten gemaakt.

 

Met jouwn voorbeeld beantwoord je eigenlijk tevens mijn vraag: ondanks dat het geen fantasie is, mag ik gewoon mijn kosten dus, ondanks dat ik deze niet kan verklaren met bewijsstukken/bonnen etc, aftrekken van mijn ontvangsten en dit op geven zijnde als resultaat uit o.w.

 

 

Link naar reactie
  • 0

mag ik gewoon mijn kosten dus, ondanks dat ik deze niet kan verklaren met bewijsstukken/bonnen etc

Je zult die kosten wel aannemelijk moeten maken en kunnen verdedigen.

 

Stel je hebt voor dat bedrijf 20 keer een inkoop gedaan in Amsterdam (daar heb je de facturen van) en je bedrijf zit in Eindhoven. Dan is het aannemelijk dat je 912 euro aftrekt als reiskosten (20 keer x 2 (heen/terugreis) x 120 km x 19 cent).

 

Gewoon naar de lucht kijken, je vinger nat maken en zeggen: "ik heb 2.138 euro aan kosten", die vlieger gaat niet op!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord. Zo maar wat verzinnen is uiteraard niet aan de orde.

 

Ik ga het e.e.a. zoveel mogelijk proberen realistisch te herleiden.

Ging inderdaad elke week naar mijn compagnon met trein om zaken te bespreken; reiskosten en dergelijke kan ik dus allemaal wel van mijn ontvangsten aftrekken. Was toch ik meen 30,- de dag aan strippen en NS kaartjes. En dan heb je nog promotiekosten, kosten voor pc en randapperatuur.

 

Wil dit gewoon netjes afhandelen, helemaal nu ik vanaf dit jaar de zaken juist 100% correct en netjes geregeld heb, en ik in feite dus dmv een geldige aangifte, 2010 en verder, achter me wil laten.

Link naar reactie
  • 0

In principe stel je een vraag om je probleem op te lossen als particulier. In 2010 had je nog geen VOF.

Waarom niet in 2010 snel naar kvk gestapt? Ook al vind ik deze situaties sneu en wil je belasting betalen, maar het is ook concurrentie vervreemding. Je hebt het inkomen van een ondernemende webdesigner misschien ontnomen.

 

Einde van het jaar gingen de zaken voorspoedig dat we toen pas besloten hebben het e.e.a. in een VOF te genieten. Ik wil inderdaad 2010 op lossen en afsluiten als particulier.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.