• 0

Oprichting rechtspersoon voor houden copyrights opensource project

Goed, ik en een aantal anderen (een stuk of vijf) zijn druk onderweg om binnen Enterprise Java land een project te releasen waarvan inmiddels zelfs de grote nieuwsportals op dit gebied zeggen dat het wel een een big hit zou kunnen worden. Het gaat hierbij om een stuk software wat als half-fabrikaat gebruikt kan worden bij de ontwikkeling van kleine tot extreem grote applicaties. Interessant voor de hele markt.

 

Binnen de open source wereld zijn er een aantal licentie-modellen mogelijk waaruit wij een BSD-style licentie gekozen hebben. Om precies te zijn gaat het hier om het Apace Software License versie 1.1. Deze licentie voorziet in gedeelde copyrights. Het project krijgt de copyrights van alle code en is vrij om te doen en laten wat het wil. De auteur krijgt ook copyright op de door hem geschreven code.

 

Twee problemen. Het project is op dit moment geen rechtspersoon. In de huidige licentie staat: het Spring Framework project, represented by XXX and YYYY. Copyrights kun je natuurlijk alleen assignen aan natuurlijke of aan rechtspersonen. Daarnaast dient er iets in orde gemaakt te worden waardoor elke persoon die bijdraagt aan dit project zijn copyright deelt met datzelfde project.

 

We willen over twee weken releasen en willen dit liefst nog voor die tijd op orde hebben. Het gaat om een internationaal gezelschap (een persoon uit Engeland, een Oostenrijker, misschien een of twee Amerikanen).

 

Er moet een fatsoenlijk iets opgezet worden waardoor de copyrights niet bij 1 persoon belanden en ook deze ene persoon niet het zeggenschap heeft over wat ermee gebeurd...

 

Iemand een snel idee? Ik verwacht geen volledig uitgewerkt iets hoor :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alef,

 

Nog even snel een reactie. Wil je voorkomen dat de rechten bij 1 natuurlijk persoon terecht komen dan ontkom je er niet aan om een rechtspersoon op te richten. De termijn die je noemt is wel erg kort. Een volledige oprichting kost voor een NL variant toch al enkele maanden. Misschien dat een rechtspersoon van de plank een oplossing biedt, maar ik zou in dit geval de voorkeur geven aan een Ltd. Dit is ook goedkoper dan een NL rechtspersoon. In die rechtsvorm kunnen jullie allen deelnemen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp is er alleen een of andere rechtspersoon nodig die het copyright heeft, maar daar verder geen gebruik van maakt (in de zin van verkopen of verhuren etc.).

 

Ik denk daarbij gelijk 'stichting' - voor zover ik weet is het mogelijk om in een nederlandse stichting (ook) buitenlandse eigenaren/bestuurders te hebben, wat een oplossing zou kunnen zijn voor de internationale partners.

Link naar reactie
  • 0

We zijn er nog niet helemaal uit moet ik zeggen of we misschien niet toch beter de copyrights bij 1 persoon kunnen laten liggen. Het licentie-model biedt voldoende mogelijkheden om er met de source-code vandoor te gaan mocht deze persoon het licentie-model veranderen (wat ook mogelijk is). Vertrouwen doe ik deze mensen wel (we zijn in allerlei opzichten afhankelijk van elkaar), maar ik denk graag altijd worst-case scenario in dit soort gevallen.

 

Een stichting wordt waarschijnlijk lastig. De main-guy is Engels en zal waarschijnlijk ook enige controle willen houden; een stichting zal hem waarschijnlijk niet zo aanspreken. Een Ltd. was ook het eerste waar ik aan dacht.

 

Is het mogelijk een Ltd. te onderhouden zonder winstoogmerk, activiteiten en omzet?

Link naar reactie
  • 0

Is het mogelijk een Ltd. te onderhouden zonder winstoogmerk, activiteiten en omzet?

Beoogen jullie in het geheel geen omzet, activiteiten of winst, nu niet en in de toekomst niet? Dan zou een stichting inderdaad een goede optie zijn, anders voorzie ik voor de toekomst toch wat beren op de weg. Voor zover mij bekend - maar stel die vraag voor de zekerheid ook nog even aan Bonos Mores - is er geen beletsel om zonder winstoogmerk, activiteiten en omzet een Ltd op te richten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.