• 0

VAR-verklaring

Beste forumleden,

 

Als startend bedrijfje een vraag gerelateerd aan de VAR-verklaring. Vorig jaar oktober heb ik mij inschreven bij de kamer van koophandel als eenmanszaak, dit genaamd Fish4Future. Met dit bedrijfje zet ik sportvissen in als nieuw middel binnen jongerenwerk en jeugdhulpverlening. Voor het jaar 2010 ontving ik van de belastingdienst een VAR-ROW en ziet de belastingdienst mij enkel als ondernemer voor de omzetbelasting.

 

Gezien ik nog 3 dagen in de week bij een bedrijf in loondienst ben, en ik ook voor 2011 nog niet verwacht als bedrijf zijnde te kunnen voldoen aan de eisen van de VAR-WUO, heb ik voor 2011 nog geen VAR-verklaring aangevraagd. Dit omdat naar mijn idee, geen VAR gelijk staat aan een VAR-ROW.

 

Ik zit echter met de volgende situatie. Vanaf maart is mij een baan aangeboden bij een zorgboerderij om elke zaterdag autistische kinderen te begeleiden bij visactiviteiten. Dit is dus iets wat volledig binnen het bedrijfsprofiel past. Graag zou ik willen dat de betreffende zorgboerderij mij inhuurt alszijnde zzp'er. Na heel wat speurwerk op het internet en onder andere dit forum, is mijn eigen conclusie helaas dat dit waarschijnlijk niet mogelijk is. Vooral gezien het feit dat ik structureel elke zaterdag daar aan het werk ga en de zorgboerderij op basis daarvan gedoe zal krijgen met de belastingdienst (verkapte loondienst). Hoewel ik begrijp dat dit niet mijn verantwoordelijkheid is, wil ik daar de zorgboerderij natuurlijk mee opzadelen.

 

Mijn vraag aan jullie is of mijn conclusie klopt dat het niet mogelijk is om ingehuurd te worden door de zorgboerderij.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties en mochten er zaken onduidelijk zijn dan hoor ik het wel.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sake Boele

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sake,

 

(welkom op HL.) Interessante en zinvolle bedrijfsactiviteit! Mooi zo.

 

Probeer richting de BD altijd zo simpel en duidelijk mogelijk te communiceren. Van belang daarbij kan ook zijn dat je aangeeft wat je relevante doel is. In jouw geval bijvoorbeeld 3 dagen werken en 3 dagen ondernemen in de week. Mogelijke opdrachtgevers: ouders, zorginstellingen etc etc.

 

Mijn advies: lees je verder in over de VAR. Wel aanvragen in 2011. Wanneer je je huiswerk goed doet is een VAR-wuo in jouw geval misschien wel haalbaar.

 

Opmerkingen als: "ik ben structureel elke zaterdag daar aan het werk", moet je bijna voor ieder woord schrappen uit je vocabulaire.

 

Het is namelijk niet "ik", maar het bedrijf F4F die een dienst levert aan je klant. Als jij geen zin hebt of je bent ziek, dan stuur je een bekwame vervanger.

"Structureel", er is niks structureel en niks constant. Je wordt simpelweg ingehuurd om een dienst te leveren op een dag. Dat is een opdracht. Als er vakantie is wordt je niet ingehuurd. Hebben ze een andere activiteit dan wordt je niet ingehuurd etc.

"elke zaterdag". wordt vaak op zaterdag, maar het kan ook op een andere dag. En als een andere opdrachtgever mij boekt voor die zaterdag dan stuur ik namens f4F een andere "viscoach". (op eerste kerstdag zul je ook geen opdracht uitvoeren)

"daar", is werken op locatie van de klant. Wellicht onjuist want waarschijnlijk neem je die kinderen mee naar het water, dus dat is openbaar gebied.

"aan het werk", wordt ik voer daar een opdracht uit.

 

Het is dus zeker niet onmogelijk dat je ingehuurd wordt door die zorgboerderij. (vergelijk het met het taxibedrijf die de clienten van A naar B rijden).

 

Wel goed omgaan met de VAR materie.

 

(Aandachtspunt zijn je verzekeringen!)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sake.

 

eens met de SC! Ik denk ook dat de VAR-wuo best mogelijk is. Voordat die zorgboerderij om de hoek kwam kijken had je toch ook al opdrachtgevers, neem ik aan. Met die boerderij heb je er gewoon weer één bij. Zelfstandigheid is het toverwoord en één van de criteria is (het streven naar) meerdere opdrachtgevers.

 

Bij de VAR-vragen gaat het deels om verwachtingen. Aangezien je geen glazen bol hebt, zal je moeten schatten en mijn advies is: doe dat in alle redelijkheid, maar becijfer jezelf liever te groot dan te klein.

 

Suc6 met je mooie project.

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo Starterscoach en John,

 

Allereerst bedankt voor jullie tijd en antwoorden. Natuurlijk is het ook leuk om te horen dat jullie positief tegenover het algehele bedrijfsconcept staan. Het is inderdaad een hele leuke bedrijfsactiviteit en ook de hoofdreden om hiermee te beginnen. Het is echter ook een lastige sector en ik zie het jaar 2011 dan ook vooral als een jaar om ervaring op te doen en te kijken of het levensvatbaar is voor de langere termijn. In dit licht en met het oog op de huidige situatie en vooruitzichten, zal het denk ik een heel gekunstel worden voor het verkrijgen van VAR-WUO. Verder betekent het verkrijgen van de status van ondernemer natuurlijk ook meer administratie en verantwoordelijkheden. (bijvoorbeeld inderdaad de verzekering, denk dat mijn huidige aansprakelijkheidsverzekering + inventarisverzekering dan niet meer voldoende zijn??)

Neemt echter niet weg dat het zoals jullie al aangaven, het ook een kwestie is van vertrouwen in je eigen bedrijf en vooral ook een kwestie van de juiste formulering. Voor deze tips in ieder geval bedankt.

 

Aangezien een VAR-verklaring aanvraag sowieso wel even gaat duren, ga ik de komende week samen met de zorgboerderij in ieder geval even kijken welke ruimte (zij mij gunnen) er is om mij in te huren zonder de juiste VAR-verklaring. Temeer dat het in eerste instantie een opdracht wordt voor een paar maanden op proef. Ik ga ze dan denk ik ook voorstellen dat ze Fish4Future in ieder geval voor de proefperiode in huren.

 

Verder hieruit vloeiend nog een aantal vragen:

 

- Ik kom op internet tegenstrijdige informatie tegen wat betreft het urencriterium voor de VAR-WUO. Veelal lees je de 1225 uurgrens. Naar mijn idee, en ook dat kom je soms tegen, geldt de 1225 uur enkel als grens om aanspraak te maken op de voordeelregelingen, en geldt puur voor het verkrijgen van een VAR-WUO de grens van 700 uur. Is dit correct?

 

- Naast de toekomstige werkzaamheden bij de zorgboerderij, probeer ik met Fish4Future vooral opdrachten te krijgen bij zorginstellingen, speciaal onderwijs, gemeentes en ongerenwerk-organisaties. Bijna bij al deze projecten schrijf ik vooraf een projectplan. Stel ik ontvang wederom een VAR-ROW, kan je de belastingdienst dan eventueel achteraf met deze projectplannen laten zien dat het niet om verkapte loondienst gaat? Kortom, kan ik toekomstige klanten geruststellen met het idee dat gemaakte projectplannen als tegenbewijs kunnen worden gezien?

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Sake Boele

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verder hieruit vloeiend nog een aantal vragen:

 

- Ik kom op internet tegenstrijdige informatie tegen wat betreft het urencriterium voor de VAR-WUO. Veelal lees je de 1225 uurgrens. Naar mijn idee, en ook dat kom je soms tegen, geldt de 1225 uur enkel als grens om aanspraak te maken op de voordeelregelingen, en geldt puur voor het verkrijgen van een VAR-WUO de grens van 700 uur. Is dit correct?

 

- Naast de toekomstige werkzaamheden bij de zorgboerderij, probeer ik met Fish4Future vooral opdrachten te krijgen bij zorginstellingen, speciaal onderwijs, gemeentes en ongerenwerk-organisaties. Bijna bij al deze projecten schrijf ik vooraf een projectplan. Stel ik ontvang wederom een VAR-ROW, kan je de belastingdienst dan eventueel achteraf met deze projectplannen laten zien dat het niet om verkapte loondienst gaat? Kortom, kan ik toekomstige klanten geruststellen met het idee dat gemaakte projectplannen als tegenbewijs kunnen worden gezien?

 

Dag Sake,

 

Dat urencriterium heeft idd niets te maken met welke VAR je krijgt, maar alleen met het kunnen claimen van fiscale voordelen als zelfstandigenaftrek e.d.

Die 700 uursgrens is volgens mij een fabeltje dat een eigen leven is gaan leiden. Er wordt gekeken naar heel spectrum van zaken.

 

Over dat geruststellen: nee, ik denk niet dat je de opdrachtgevers gerust kunt stellen op die manier. Die willen 'bewijzen' zien. En da's meteen het lullige aan die VAR, want zelfs die verklaring is in veel gevallen geen bewijs. Pas achteraf, nadat het jaar voorbij is, kan vaak pas een 'definitieve' status aan je werkzaamheden worden gehangen.

 

Helaas, volgens mij is het niet anders. Maar volgens mij geniet jij gewoon winst uit onderneming. Mmm, maar wie ben ik?

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Bester Starterscoach en ook John natuurlijk:)

 

Mede op basis van jullie adviezen ga ik nog deze week de VAR-verklaring aanvragen met als doel het verkrijgen van een VAR-WUO. Hier kom ik verder zelf wel uit.

 

Vooral gezien de tips van Starterscoach heb ik echter nog een verzoek. Zoals gezegd is het de insteek dat de betreffende zorgboerderij mij als zzp'er gaat inhuren. Naast het hopelijk verkrijgen van de VAR-WUO, ben ik momenteel bezig om een offerte/overeenkomst van opdracht op te zetten om ook op die manier geen twijfel te laten bestaan bij de belastingdienst over mijn zelfstandigheid.

 

Mijn vraag aan starterscoach is, zou ik misschien de opzet van die overeenkomst naar jouw toe kunnen sturen zodat jij er even naar kan kijken wat betreft formulering en volledigheid aan informatie. Ik besef me dat dit nogal een verzoek is, maar het zou mij heel wat verder helpen.

 

Graag hoor ik van je.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sake Boele

Link naar reactie
  • 0

Ik ga 1 dag i.d. week nog naar school (particulier) en naarnaast werk ik als model/hostess/promotiewerk e.d.voor ongeveer 8 a 12 uur in de week. Ik kan meedere opdrachtgevers krijgen, en ben nu ook ingeschreven bij de KVK. En heb nu een Var row ontvangen, terwijl de opdrachtgevers

vragen naar een Wuo. En ik zou dan meer opdrachten krijgen. Wat is nu het beste advies in mijn situatie?

Kan ik de belasting nu vragen om alsnovg een wuo verklaring?

Daarnaast ben ik ook nog 1 a 2 dagen i.d. week werkzaam (0 uren contract) in een kledingwinkel.

Wat is het verstandigst?

eleonora

Link naar reactie
  • 0
Kan ik de belasting nu vragen om alsnovg een wuo verklaring?

Ja, dat kan. De VAR die je gehad hebt is een officiele beschikking, daar kun je bezwaar tegen maken als de VAR niet ouder is dan zes weken. Als ie wel ouder is dan zes weken, kun je een nieuwe aanvraag indienen.

 

...8 a 12 uur in de week. Ik kan meedere opdrachtgevers krijgen, ...

Dit klinkt als één opdrachtgever. In combinatie met een beperkte tijdsbesteding komt dit op mij niet over als een 'onderneming' in de zin van de inkomstenbelasting, maar er is natuurlijk heel veel wat we nog niet weten. Misschien kwalificeert je activiteit inderdaad als onderneming.

 

de opdrachtgevers vragen naar een Wuo. En ik zou dan meer opdrachten krijgen.

En zo wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik kan het jou niet kwalijk nemen, je wilt een boterham verdienen met leuk werk. Je opdrachtgevers kan ik het ook niet kwalijk nemen, een VAR-wuo biedt ze 100% garantie dat er nooit gezeik komt met de fiscus, dus in zekere zin worden ze aangemoedigd om alleen met VAR-wuo-mensen in zee te gaan. Je opdrachtgevers weten daarnaast ook dat er voor jou 10 anderen zijn die wel een VAR-wuo kunnen overleggen en dat het VAR-systeem relatief makkelijk te manipuleren is.

Het is administratief eenvoudiger om ondernemers in te huren, en daarnaast is het in veel branches ook voordeliger om ondernemers in te huren, omdat mensen zich voor bijzonder lage tarieven in laten huren. Ondertussen loopt de pot van de werknemersverzekeringen harder leeg dan dat 'ie vol loopt. Maar goed, zo'n preek, daar heb jij niets aan.

 

Wat is het verstandigst?

Loop het aanvraagformulier van de VAR-aanvraag nog eens door en noteer bij ELKE vraag wat jouw overwegingen waren om het antwoord te geven dat je hebt gegeven. Misschien wil je antwoorden herzien, dat kan een reden zijn voor een bezwaar of een nieuwe aanvraag, misschien brengt het je op inzichten.

 

Daarnaast: leg aan je opdrachtgevers uit dat een VAR-ROW niet tot inhouding van loonheffingen hoeft te leiden, maar dat ze gewoon kunnen toetsen of er sprake is van loondienst (zie: gezagsverhouding) en ze je dus gewoon kunnen inhuren.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik vond dit altijd een goede leidraad om het VAR-formulier in te vullen.

 

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/inkomstenbelasting/var/handleiding

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.