• 0

Blinden kunnen zien met kunstoog

Dit artikel las ik hier: http://nu.nl/document?n=58038

 

NEW YORK - Acht blinden kunnen weer iets zien dankzij een cameraatje en elektroden die in de hersenen zijn geïmplanteerd. Zij kunnen de contouren van voorwerpen onderscheiden en zich redelijk zelfstandig bewegen.

 

De apparatuur is een verbeterde versie van het ,,kunstoog'' dat de Amerikaanse onderzoeker William Dobelle twee jaar geleden ontwikkelde. Belangrijkste verandering die Dobelle aanbracht is dat de elektroden nu aan beide zijden van de hersenen zijn aangebracht, zo meldde de onderzoeker donderdag.

 

Het ,,kunstoog'' bestaat uit een minicamera die wordt gemonteerd op een bril. Die zendt beelden naar een microcomputer die met een riem om het middel wordt gedragen. De computer stuur signalen naar de elektroden in de hersenen.

 

Twee van de blinden konden dankzij de apparatuur op een afgesloten parkeerterrein autorijden.

 

Toevallig sprak ik afgelopen week nog iemand, die in samenwerking met de universiteit Leiden er voor zorgde dat mensen die doof waren geworden (dus niet doof geboren waren) weer konden gaan horen. Dit was een combinatie van de techniek (ontwikkeld door de universiteit Leiden) en een specifieke behandelmethode. Personen die hiermee behandeld werden konden al binnen zeer korte tijd een groot aantal geluiden onderscheiden en zo weer "echt" gaan horen! Zover ik het heb kunnen achterhalen was er een elektronische apparaat dat aangesloten werd in het oor van de patient waar de luchttrillingen omgezet werden in elektrische signalen en op deze wijze aan de zenuwen in het oor werden doorgegeven..... maar misschien heb ik het niet helemaal goed begrepen.

 

Wat ik me nu afvraag. Hoever is deze techniek nu? Op deze wijze zou je steeds meer delen van het menselijk lichaam eenvoudig vervangen.Zouden we al een "cyborg" kunnen ontwikkelen, of gaan we daar naartoe? Hoe zijn de meningen hierover??

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

hmm, ik denk dat die cyborg er wel aan zit te komen. Jaren geleden had Yamaha al een lopende robot ontwikkeld (das niet simpel; lopen).

 

Ik zag ook op Discovery dat op het vernieuwde ISS een robot rond gaat zwerven die via een virtualreality set bestuurd kan worden. Deze robot kan de handelingen van de menselijke hand nagenoeg perfect nabootsen... Das ook niet makkelijk...

 

Als je alles bij elkaar gooit dan lijkt me die cyborg niet echt verweg meer?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me nu afvraag. Hoever is deze techniek nu? Op deze wijze zou je steeds meer delen van het menselijk lichaam eenvoudig vervangen.Zouden we al een "cyborg" kunnen ontwikkelen, of gaan we daar naartoe? Hoe zijn de meningen hierover??

Nou ja, de pace-maker is er ook al een tijdje. Maar dit is toch wel een aardig stukje techniek!

Ik denk wel dat er steeds meer lichaamsdelen vervangen kunnen worden.

 

Ik vraag me af wat eigenlijk de definitie van een cyborg is? Als dat een mens is met kunstmatige lichaamsdelen die verbonden zijn met de hersenen dan hebben we die dus al. En dat lijkt me een goed iets. Kunstarmen en benen die met de hersenen bestuurd kunnen worden, lijkt me een logisch vervolg, maar misschien is dat ook al min of meer mogelijk.

Maar ik vraag me af of zo''n kunstarm/oog ooit het origineel zou kunnen vervangen, domweg omdat de hersenen denk ik te complex zijn. Ik vraag me af of je met een kunsthand een plotselinge afweer reactie kunt maken. Of emotionele gebaren.

 

Het is en blijven denk ik altijd oplossingen die het leven iets aangenamer maken maar nooit het origineel kunnen vervangen.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

De hersenen zijn misschien wel zo complex, dat ze zich hier ook op aan kunnen passen! Ik bedoel hiermee: De testen in Leiden wijzen uit dat de hersenen de elektrische signalen (die net iets anders zijn dan als je ze op een normale manier binnen krijgt via de oorschelp) snel omzetten in begrijpelijk geluid voor de personen.

 

Ze passen zich dus aan aan de nieuwe signalen die ze binnen krijgen. Ik ben erg benieuwd tot hoever dit doorgevoerd kan worden en wat het uiteindelijke resultaat is, maar dit zalwel enige tijd gaan duren. Ook kinderen doen er namelijk langere tijd over om geluid te filteren uit het achtergrondgeluid.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.