• 0

va eenmanszaak naar Holding met werkmaatschappij

Beste HL'rs,

Ik wil vragen of de volgende denkwijze jullie goedkeuring kan krijgen..

Ik kom uit een situatie van een eenmanszaak, kan een grote opdracht aanvaarden (ontwikkeling software) en wil daarvoor samen met 2 partners een BV oprichten, na intensief speurwerk kom ik tot de volgende constructie;

Voor mijzelf een Holding met een werkmaatschappij, de 2 partners allebei een eigen holding met een gelijke (1/3) participatie in de werkmaatschappij. Dit om IE en winsten naar de eigen holding te brengen, fiscaal gunstig, minder aansprakelijkheids risico en gunstiger bij verkoop van de werkmaatschappij. dat betekend dus één werkmaatschappij en drie holdings. Correct?

 

Of is één holding met drie aandeelhouders en één werkmaatschappij met drie aandeelhouders voldoende?

 

M.i. betaald mijn holding mijn facturen (managementfee) dit geldt ook voor mijn partners. is dit correct?

Er kan nu geen sprake zijn van fiscale eenheid, 33.3% aandelen in bezit van de holding correct?

Hoe ga je om met uren declaraties, ik zal in het eerste half jaar fulltime werkzaam zijn in de werkmaatschappij en de twee partners voor drie dagen....

 

Waar moet ik in ieder geval aan denken wanneer ik met de fiscalist en de notaris aan tafel zit? (dit is ook ter voorbereiding om zo meer inzicht in de materie te krijgen)

 

Alvast bedankt voor de support!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Thiessens

 

Zonder inhoudelijke kennis van jullie verhaal, kan ik wel bevestigen wat je schrijft. Ieder een holding en die holdings samen in de werk BV voor 33 1/3%. Alledrie in een holding? De problemen kun je op je klompen aanvoelen. Wat als iemand eruit wil, wat als iemand overlijdt, lekker bakkeleien over de salarissen, welke auto, welke laptop, hoeveel dividend, etc.

 

Met een BV mis je de bescherming van het IE.

 

1. M.i. betaald mijn holding mijn facturen (managementfee) dit geldt ook voor mijn partners. is dit correct?

2. Er kan nu geen sprake zijn van fiscale eenheid, 33.3% aandelen in bezit van de holding correct?

3. Hoe ga je om met uren declaraties, ik zal in het eerste half jaar fulltime werkzaam zijn in de werkmaatschappij en de twee partners voor drie dagen....

 

1 en 2 correct. 3: je kunt de managementfee vaststellen a.d.h.v. ieders inzet. Onontbeerlijk zijn dan ook managementovereenkomsten en een aandeelhoudersovereenkomst.

 

Lees deze column voor wat meer informatie. Helpt voordat je naar een notaris/fiscalist gaat.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedankt voor je snelle reactie, had de link inderdaad al gelezen.

 

Aanvullende vraag,

 

Wanneer ik in de werkmaatschappij een opdracht binnen breng met een winst in fase 1 van zeg € 20.000

Kan ik dat dan als een soort kapitaal inbrengen, waardoor ik van mijn vennoten kan verlangen dat zij een gelijk deel inbrengen?

En nog even terugkomend op mijn vraag over declareren, kun je onderling ook afspreken en vast laten leggen dat ieder niet declareert maar voor bijvoorbeeld een vast bedrag van € 2000 ex btw p/m zo veel als nodig is werk verricht aan de eerste opdracht? Ik bijvoorbeeld in de sales en projectbegeleiding, 100% en de ander twee vennoten programmeren 75%

 

Met vriendelijke groet,

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gijs

 

Je kunt de aandelen in een BV niet volstorten met een opdracht die de BV nog uit moet voeren. Eerst 18K cash voor de aandelen en daarna kan de BV de opdracht gaan uitvoeren.

 

Als ieder een eigen holding heeft, dan spreek je een managementfee af die gefactureerd moet worden. De hoogte van de fee baseer je op ieders inzet. Als je daar vanaf wilt wijken, dan kan dat. Maar zorg er wel voor dat het om managementfee gaat en dat je die zakelijk vaststelt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, wat ben je toch snel!!

 

Kapitaalstorting is gelijk, ieder € 6000, ik vraag me alleen af of een opdracht die ik bij het opstarten van de bv inbreng ook een bepaalde waarde vertegenwoordigd..

 

Verder kan ik een lege bv over nemen die gecontroleerd is door een fiscalist en reeds 1 1/2 jaar ongebruikt is. kosten € 1500 incl. notaris kosten. is dat een goede deal, of kan ik beter een bv op laten richten. ik heb er 2 nodig, één als werkmaatschappij en één als holding.

 

Groeten,

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Je hebt nu een eenmanszaak - ga je straks diezelfde onderneming vanuit de BV drijven? Dan bestaat de kans dat je iets meer inbrengt dan alleen geld, en dus ook meer dan je partners doen. Daarmee zou je een deel van (de waarde van) jouw onderneming gratis en voor niets weggeven aan je partners. Die goodwill kun je ook inbrengen in de BV (wel heb je daar een accountantsverklaring voor nodig. Zeker als het om flinke opdrachten gaat en bijvoorbeeld een heel netwerk aan (potentiele) klanten, is het wel verstandig om daar iets mee te doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Ronaldinho

 

Ik dacht zelf om de EZ om te zetten naar mijn eigen holding, ik ben met de EZ december 2010 begonnen en fiscaal gezien denk ik dat voor het eerste jaar het niet interessant is om een bv op te richten, maar voor aansprakelijkheid wel. Ik breng inderdaad een netwerk mee maar zo ook de partners. Ik kan me wel voorstellen dat ik met de EZ en de opdracht wel meer waarde inbreng, en vindt zelf dat de partners dan een gelijk deel moeten inbrengen. de opdracht is verkregen vanuit mijn EZ en heeft een winst van € 20.000, die breng ik in de werkmaatschappij....

 

Groeten,

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

zie over de inbreng het antwoord van Ronadinho. Overigens komt er nog wel e.e.a. bij de inbreng kijken, maar dat zal de fiscalist straks ook wel aangeven.

 

t.a.v. de BV kopen. Let er goed op dat de doelomschrijving van de BV aansluit met wat je wilt gaan doen. Daarbij is 1500 niet een hoog bedrag, maar een nieuwe BV oprichten kost veelal nog geen 800 euro!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Thiessen,

 

Met Je eenmanszaak kan je ook je Holding oprichten indien er genoeg waarde inzit op peildatum. Vanuit je holding kan je jouw aandelen deel storten in de werkmaatschappij. jullie kunnen er voor kiezen om de gebruikeloon die een bv kent vanuit je holding doen maar ook vanuit de werkmaatschappij. Die keus ligt bij jullie. heb je elders ook loon en werk je op een geven moment minder dan zou het gebruikeloon best te hoog zijn. In dat geval dien je de insecteur even te schrijven en dan zal hij/zij bepalen wat je loon zou moeten zijn. De winsten van de werkmaatschappij kunnen immers altijd via de deelnemersvrijsteling doorgeschoven worden naar ieders holding.

 

Fiscale eenheid kan je voor kiezen. Meestal gebeurt dit wanneer je boven een werkmaatschappij een beheersmaatschappij hebt waar ieder weer voor een derde in zit in jullie geval dan. Dan zijn de beheersmaatschappij en werkmaatschappij meestal een fiscale eenheid.

 

Voor de rest denk ik dat je het onderwerp wel goed snapt. Bij de notaris en fiscalist gewoon goed luisteren en al je vragen stellen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Fiscale eenheid kan je voor kiezen. Meestal gebeurt dit wanneer je boven een werkmaatschappij een beheersmaatschappij hebt waar ieder weer voor een derde in zit in jullie geval dan. Dan zijn de beheersmaatschappij en werkmaatschappij meestal een fiscale eenheid.

 

Een fiscale eenheid is alleen mogelijk als de beheersmaatschappij minimaal 95% van de aandelen in de werkmaatschappij bezit. Een fiscale eenheid tussen een werkmaatschappij en 3 beheersmaatschappijen (ieder 33,3%) is niet mogelijk. Om een fiscale eenheid te creëren moet er dus een tussenholding (100% belang in werkmaatschappij) worden opgericht. Maar in deze casus heeft een fiscale eenheid geen toegevoegde waarde, dus ik zou zeggen: laat maar zitten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.