• 0

Voorlopige verliesbeschikking/oplossing bij liquiditeitsproblemen???

Ik heb helaas een fors bedrag te betalen aan de fiscus. Dit betreft IB van 2008/09 en suppletie OB

Maar nu las ik heel toevallig iets op bzz: http://archief.bizz.nl/2009/05/08/nummer-5/Optimaliseer-uw-verlies.htm

*****************************************

Verliesbeschikking


 

Uit de voorbeelden blijkt dat verrekening met winsten uit het verleden direct leidt tot belastingteruggaaf, en dus extra liquide middelen. Voor verrekening met toekomstige winsten is het eerst afwachten of, en wanneer, er daadwerkelijk winst wordt gerealiseerd. Met een voorlopige verliesbeschikking kunt u, indien u over 2009 een verlies verwacht te realiseren, nu al geld terugvorderen van de fiscus. Met name in verliessituaties kan dit wenselijk zijn. U kunt met een verliesbeschikking tot 80% van het vermoedelijke verlies op voorhand terugvorderen. Begin april is door de staatssecretaris van Financiën een Besluit uitgegeven, waaruit blijkt dat zij op enkele punten extra soepel met de voorwaarden zal om gaan. Bespreek dit met uw belastinginspecteur of met uw adviseur.

************************************************************************

 

Ik heb afgelopen week hier ook vragen gesteld"hoe kom ik eracher wat mjn verrekenbare verlies is" ...Ik heb inmiddels begrepen dat de fiscus hier uit eigen beweging overzichten van opstuurt.

 

MAAR.....Begrijp ik het goed?

Kan ik verdere invorderingsmaatregelen voorkomen door een "voorlopige verliesbeschikking aan te vragen".

En kan iemand mij duidelijk vertellen hoe ik het zelf ongeveer uit kan rekenen? Want de antwoorden op mijn eerdere posting hierover waren niet duidelijk: Is een verrekenbaar verlies het bedrag dat bij verzamelinkomen staat, of is het gewoon het saldo fiscaal verlies volgens de aangifte??

 

Ik heb voor 2008 nog geen def. aanslag, voor 2009 nog zelfs geen voorlopig aanslag.

ALs ik op mijn balans kijk per 31 dec. is het saldo verlies (cumulatief dus) meer dan het in te vorderen belastingbedrag.

 

Heb ik hier een kans om verdere invorderingsmaatregelen te stoppen? En kan ik dan inderdaad dat geld terugvragen???

Als dat zo is, dan had ik me alle moeite kunnen besparen voor krediet :) want dan ligt het gewoon voor het "opscheppen "bij de fiscus.

 

Ben benieuwd naar de reakties! Lijkt mij een mooie vraag voor Joost!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag José

 

Je kunt m.b.t. verliezen van het boekjaar 2008 zelf (zie dus de winst- en verliesrekening van 2008) inderdaad vragen om versnelde verliesverrekening. Ik neem aan dat die aangifte al is ingediend, dus de fiscus kan op jouw verzoek vrij eenvoudig beslissen.

 

Voor verliezen vanaf 2009 is de regeling helaas ingetrokken. Als je dus nog verliezen hebt van voor en na 2008 dan kan dat niet verrekend worden met de voorlopige verliesbeschikking. Dan moet je gewoon wachten totdat de IB aanslag over dat jaar definitief is.

 

Overigens: het is wel goed om dit aan te kaarten bij de fiscus. Als voorzienbaar is dat er o.b.v. bijv. IB 2009 nog verlies verrekend kan worden, wat tot een teruggave leiden zal, dan is de ontvanger daar vaak wel gevoelig voor.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.