• 0

Merkartikelen kopen via opkopers: mag ik die vervolgens doorverkopen?

Beste mensen,

 

Ik vroeg me af.

Als ik nu spullen koop bij een opkoper in dit geval met merknamen in Nederland mag ik die produkten verkopen in mijn webshop op internet ?

 

Ik heb namelijk dan geen factuur van een origineel distributiecentrum hoogstens van de opkoper.

Dit zou van belang kunnen zijn in een rechtzaak die xo'n bedrijf tegen mij zou willen beginnen.

 

Ik neem aan dan je bij een opkoper in Nederland ook uitgaat van "Uitputting van het merk" zie Kamer van Koophandeluitputting

Ondernemers kunnen zich niet verzetten tegen gebruik van hun merk binnen de Europese Economische Ruimte (de EU-landen plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.) bij waren:

 

•die zij zelf onder het merk in het handelsverkeer hebben gebracht;

 

•waarvoor zij toestemming hebben gegeven.

Het merkenrecht is hier 'uitgeput'. Dit betekent dat de merkhouder niet kan verbieden dat een wederverkoper de gemerkte waren binnen de Europese Economische Ruimte verder verhandelt.

 

Ik hoor graag van jullie of ik gewoon veilig bij opkopers of dergelijke kan inkopen met merkartikelen of dat je problemen krijgt omdat je niet bij importeur of distributeur koopt waaar je wel een officiele factuur krijgt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Veel merkartikelen hebben kenmerken voor de markt waarvoor ze bedoeld zijn. Denk aan codes, labels en kleine verschillen. Zo kan de merkhouder in de gaten houden of iets via de officiële kanalen is gegaan.

 

Van uitputting is pas sprake als een merk elders in de EU door de merkhouder zelf of een officiële partner op de markt is gebracht. Niet als het spul een aantal keer in de zwarte of grijze markt is doorverkocht.

 

Kortom je loopt zeker een risico op een brief waar je niet op zit te wachten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.