• 0

Kilometervergoeding bij een VOF

Wanneer je een VOF met 2 vennooten hebt waarbij vennoot B recht heeft op aftrek van meer zakelijke kilometers (0,19 euro per kilometer) hoe los je dit dan op?

 

Stel dat vennoot A 200 euro aan reiskosten maakt, en vennoot B 1000 euro. Dan boek je 1200 euro ten laste van de winst van de VOF. Maar in dat geval heeft vennoot A een fiscaal voordeel wat eigenlijk vennoot B toebehoort. Of denk ik nu fout?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het idee van een VOF is natuurlijk dat je het bedrijf samen hebt en kosten samen deelt, het zijn geen twee eenmanszaken.

Als de één bureauwerk doet terwijl de ander voor verkoop naar klanten moet dan zijn de reiskosten kosten die VOF breed gedragen worden en niet enkel door degene die op de weg zit.

 

Je kan wel met de winstverdeling hier wat mee spelen door bijvoorbeeld de reizende vennoot minder winst toe te bedelen op basis van z'n reiskosten.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er ook aan wat voor zakelijke kilometers er gemaakt worden. In onze situatie wordt het woon-werkverkeer toegerekend aan de persoon. De andere zakelijke kilometers zoals klant bezoeken worden evenredig verdeeld.

 

Hier moet je gewoon goede afspraken over maken.

Link naar reactie
  • 0

Hoezo prive, hij rijdt toch naar z'n zaak in z'n eigen auto? Dan is het toch ook eerlijk dat dit meegenomen wordt als zijnde zakelijke kosten (a 19 cent per km). Misschien heb jij wel een lease auto, of helemaal geen auto (dus ook geen autokosten) dan is het toch eerlijk?

Link naar reactie
  • 0

Hoezo prive, hij rijdt toch naar z'n zaak in z'n eigen auto? Dan is het toch ook eerlijk dat dit meegenomen wordt als zijnde zakelijke kosten (a 19 cent per km). Misschien heb jij wel een lease auto, of helemaal geen auto (dus ook geen autokosten) dan is het toch eerlijk?

 

Venooot A heeft prive een auto en rijdt voor de VOF 1052 km (200 euro / 0,19)

Vennoot B heeft prive een auto en rijdt voor de VOF 5263 km (1000 euro / 0,19)

 

Indien de winstverdeling 50-50 is dan heeft vennoot A toch een fiscaal voordeel omdat er 600 euro van de winst af gaat?

 

 

Ik boek het nu als volgt:

 

200 euro reiskosten

@ RC vennoot A

200 euro RC vennoot A

@ bank

 

1000 euro reiskosten

@ RC vennoot B

1000 euro RC vennoot B

@ bank

Link naar reactie
  • 0

Geen antwoord op je vraag, maar wat Dick zegt, daar sluit ik me bij aan. Bij de start van ons bedrijf (twee oprichters, 50-50) hebben we besloten dat onze basis 50-50 is, maar dat we niet over details gaan nadenken.

 

Ik was als commercieel verantwoordelijke veel op pad en maakte veel kilometers, dus kreeg een hogere kilometervergoeding. Maar ook: ik hechtte minder aan vrije tijd dus ik werkte meer uren. En mijn mede-oprichter had een mooiere PC. Zo effent dat vanzelf uit en voelt het als gelijkwaardig, en dat vond en vind ik nog altijd erg belangrijk. Probeer daar zo gemakkelijk mogelijk in te zijn - het gaat om een partnership en daarin is het belangrijk dat jullie je gelijkwaardig voelen (of dat nu wel of niet tot op de cent nauwkeurig is is dan niet meer zo belangrijk).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.