• 0

Debiteuren die te laat betalen

Wij hebben een "probleem", waar velen van jullie waarschijnlijk ook mee kampen: de debiteuren betalen vrij structureel te laat. Onze betalingstermijn is, toegegeven, vrij kort met 15 dagen, maar betalingen die na 40 dagen binnenkomen zijn geen uitzondering.

 

Zelf dacht ik aan een soort opslag als % van het totale factuurbedrag, die op de factuur komt en niet betaald hoeft te worden als het geld op tijd overgemaakt wordt. Dit wordt al gebruikt door andere bedrijven, probleem is nu, dat ik het een beetje lullig vindt om klanten te bellen als ze te laat betalen maar die opslag toch inhouden...

 

Kortom, iemand een goed idee?

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

No offense, maar als ik dit hoor is de eerste vraag die ik stel: Hoe accuraat leef je zelf betalingstermijnen na? Het is een beetje hetzelfde als met de grootste ergenissen in het verkeer: Iedereen kan een top 10 noemen van verkeersgedragingen waaraan hij of zij zich ergert, maar er zijn maar heel weinig mensen die droge ogen durven beweren dat zij nooit verkeersovertredingen begaan.

 

Natuurlijk ervaar je als leverancier structurele overschrijdingen als een probleem en loop je hierdoor schade op. Om die schade te beperken kun je een opslag zonder problemen hanteren. Daarvoor moet je wel iets in je betalingsvoorwaarden opnemen. Om klanten niet onmiddelijk voor het hoofd te stoten doe je er verstandig aan om niet op dag 16 gelijk aan de telefoon te hangen, maar een zeker beleid te ontwikkelen en consequent toe te passen waarbij je bijvoorbeeld een vertragingstermijn hanteert en debiteuren die structureel te laat betalen aan te spreken op hun gedrag. Niet onmiddellijk dwingend, maar ze in jouw situatie te laten verplaatsen. Debiteuren vergen een actief debiteurenbeleid.

 

Overigens hanteren wij ook een termijn van 15 dagen en ik ken vele ondernemingen die dit doen. Dit is zeker niet kort. Succes!

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Kreeg laatst een factuur met een betalingstermijn van acht dagen... dat vond ik wel kort, maar vijftien is goed te doen!

 

Zoals Edward al aangeeft, gewoon consequent de betreffende bedrijven aanspreken... probeer een strakke lijn erin te houden, ze hebben immers hun verplichtingen!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Betalen van rekeningen hangt ook vaak af van de prioriteit.

 

Meestal gaan belastingen

personeelssalarissen

en Key-leveranciers voor

Daarna komen andere kosten pas

 

Enig begrip, zeker bij kleinere bedrijven wordt zeer gewaardeerd

betalingen kunnen daarom weleens ver uitlopen.

 

Maar, als men er op wordt geatendeerd op een vriendelijke wijze dat een rekening nog open staat, zal men deze zeker met voorrang willen behandelen.

 

Even bel een week na de verlopen termijn wil vaak wel helpen.

Bij veel bedrijven krijg je dan ook de ware aard te horen waarom de betaling wat later is.(hangt van de relatie af)

 

succes ermee

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, zo moeilijk is het toch ook niet om iets op tijd te betalen?

 

Volgens mij werken korte tijden wel motiverend, omdat ze anders al snel op de stapel 'komt wel een keer' belanden (bijv als de termijn 30 dagen is).

 

Nou zal ik de laatste zijn om meteen in de telefoon te klimmen als iets een paar dagen of een week te laat wordt betaald.. maar aan de andere kant getuigt het wel van goed fatsoen als je even contact opneemt met een leveracier als je zijn factuur niet direct kunt betalen, maar wel over bijv een paar werken.

Link naar reactie
  • 0
Dit wordt al gebruikt door andere bedrijven, probleem is nu, dat ik het een beetje lullig vindt om klanten te bellen als ze te laat betalen maar die opslag toch inhouden...

Daar rekenen ze ook op. Je moet maar denken, jij doet niet lullig, maar zij doen lullig.

 

Je moet ook geen straf opleggen voor de laat betalen. maar een korting geven voor te vroeg betalen. Ik weet niet wat je verkoop of voor welke bedrijgen. Wij bieden standaard services (geen uren maal tarief) en accepteren alleen betaling door middel van incassomachtiging. Het gevolg is at slecht 10% van de klanten een betalingsachterstand heeft.

 

In het begin hedden wij grote schroom om met name investeerders een incasso te laten tekenen. Maar we konden niet anders dus we hebben dat doorgezet. Achteraf begrijpen de klanten het wel. Het houdt de kosten laag en de kwaliteit van dienstverlening hoog. Wij besteden onze tijd liever aan service dat aan debiteuren beheer :D

 

Een suggestie, begin je met incasso's, hou dan je rug recht maak geen uitzonderingen. Anders moet je nog achter wanbetalers aan. Wij zijn van mening: geen incasso, geen klant. De incasso is onderdeel van de algemene voorwaarden.

 

Veel succes

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoe moet je dat dan precies doen? Op je factuur een postje "Betalingskosten" of "Administratiekosten" meenemen, met daarbij de toevoeging dat deze bij tijdige betaling niet betaald hoeft te worden?

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Kortom, iemand een goed idee?

 

dit is een van de goedkoopste finacieringsmogelijkheden die een bedrijf heeft want er hoeft vaak geen rente betaalt te worden. ik weet dat veel (grotere?) bedrijven daarom bewust "laat" betalen. jouw opslagpercentage moet dus goedkopern zijn dan de rente die de bank rekent.

 

overigens zou ik dat opslagpercentage niet zo noemen, maar gewoon je prijzen verhogen en een korting geven bij op tijd betalen. maar nu trigger ik misschien weer een prijzendiscussie...

Link naar reactie
  • 0

Strict genomen heb je meestal sowieso wel het recht om die opslag te innen. Waarschijnlijk zul je in je AV wel ergens hebben opgenomen dat bij overschrijding van de betalingstermijn de wettelijke rente verschuldigd is.

 

Het is niet zo vriendelijk daarover te beginnen, maar als debiteuren het te bont maken is het wel je goed recht een vergoeding te ontvangen voor de vertraging.

Link naar reactie
  • 0

Kortom, iemand een goed idee?

 

dit is een van de goedkoopste finacieringsmogelijkheden die een bedrijf heeft want er hoeft vaak geen rente betaalt te worden. ik weet dat veel (grotere?) bedrijven daarom bewust "laat" betalen. jouw opslagpercentage moet dus goedkopern zijn dan de rente die de bank rekent.

 

Mijn ervaring is juist dat door de parafencultuur bij sommige ondernemingen facturen niet tijdig worden betaald. Het is niet zozeer opzet, maar eerder een slechte administratieve organisatie. Een drukmiddel als een opslagpercentage kan dan goed werken.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet in welke branche je zit, maar betalingsgedrag is nogal branchegevoelig.

Lullig vinden om een klant te bellen vanwege te laat betalen is een slechte zaak. Dit zie je veel bij verkopers. Een goede debiteurenbeheerder hoort een verlengstuk te zijn van de verkoop met gevoel voor commercie én klantvriendelijkheid.

De ervaring leert dat de meeste late betalers niet noodzakelijk slechte batalers zijn.

Grote bedrijven hanteren een eigen betalingstermijn. Al zet je 14 dagen op de factuur, men boekt de facturen automatisch in met een betalingstermijn van 30 dagen.

Kleine bedrijven betalen doorgaans de crediteuren met wie de beste relatie bestaat het eerste. Speel hierop in.

Zorg er altijd voor dat de overeenkomst geen onduidelijkheden kan scheppen en zorg ervoor dat deze getekend is.

Schroom niet te bellen als een debiteur te laat is met betalen, maar sta open voor zijn/haar verhaal en ga daarop in. (dit vereist enige mensenkennis)

Betalingstermijn van 14 dagen is zeker niet te kort. 8 dagen is normaal, al is het alleen maar omdat ervan uitgegaan wordt dat men standaard 1 of 2 wken te laat betaalt.

Denk erom dat de overlevingskans van jou bedrijf kan afhangen van een goed debiteurenbeheer.

 

Veel succes

Koekel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Algemeen bekend is dat Nederlanders en Nederlandse bedrijven boven aan de lijst staan van de "te laat betalenden" in Europa. Het is dus meer een vorm van gemeengoed geworden dat wij onze facturen "veel" te laat betalen.

 

Wij hebben daarom laatst met een van de grootste incasso organisaties om de tafel gezeten om indien nodig inning van betalingen die te laat binnen komen uit te besteden.

 

Misschien een idee om op je factuur al te vermelden, hooguit om "dwingender" over te komen: "bij niet nakomen van uw betalingsverplichting binnen gegeven termijn zullen wij deze factuur doorgeven aan het incassoburo" werk voor zover wij na kunnen gaan nu al preventief.

 

Wees dus niet bang om klanten te wijzen op de verplichtingen die zij aangingen op het moment dat ze met je in zee gingen.

Link naar reactie
  • 0

Algemeen bekend is dat Nederlanders en Nederlandse bedrijven boven aan de lijst staan van de "te laat betalenden" in Europa.

 

Vreemd, ik zag laatst nog een lijstje langskomen dat de zuidelijke landen zeker wel een half jaar op zich laten wachten, terwijl in nederland het tegen de 40 dagen aanzit.

 

Over het te laat betalen.. Tja, op tijd betalen lijkt me ook heel makkelijk kunnen. En als je steeds (te) laat betaalt om zo wat extra cash in je bedrijf te houden dan weet ik niet of dat nou echt zo goed uitpakt. Als je steeds erg vlot betaalt hoe je een veel betere band met je leveranciers.

Link naar reactie
  • 0

 

Het lijkt erop dat men vergeet dat je met verschillende branches en soorten bedrijven te maken hebt.

 

Ik denk dat de manier van het voeren van debiteurenbeheer afhankelijk is van de grootte van het bedrijf en de branche.

Een klein bedrijf waarmee veel kontakt is zou ik anders benaderen als debiteurenbeheerder dan een groot bedrijf.

Zaak is toch je klant te behouden.

Een wat persoonlijker benadering heeft voor mij de voorkeur binnen

MKB. Hier denk ik dan aan vaker telefonisch kontakt ipv het iedere

week of twee weken sturen van schriftelijke aanmaningen.

Afspraken moeten wel evene schriftelijk bevestigd worden.

Ik heb in het verleden slecht betalende debiteuren geholpen met het op orde brengen van hen eigen debiteurenbeheer door het geven van tips. Het gevolg was dat de klanten inderdaad het eigen openstaande debiteurensaldo hebben weten terug te brengen en wij werden vanaf dat moment altijd op tijd betaald en de klant bleef klant.

Er zijn meer wegen naar Rome zoals men zegt.

Een ander erg belangrijk aspect is zorgen dat de leveranties juist zijn gedaan, de facturen kloppen, klachten direct worden opgelost en de overeenkomsten geen onduidelijkheden kunnen scheppen.

Zorg dat de afdeling debiteurenbeheer voldoende op de hoogte is van de processen binnen het bedrijf, dit voorkomt dat de klant bij vragen moet worden doorverwezen. Het werkt een stuk snelller en prettiger als bepaalde vragen door de afdeling debiteuren bentwoord kunnen worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Je komt steeds vaker bedrijven tegen die 2 prijzen geven en na 14dagen de prijs nog eens verhogen.

 

Bijvb 950 bij betaling binnen 5 dagen

En 1000 bij betaling binnen 14 dagen.

Na 14 dagen komen er 50 euro administratie kosten bij en wordt er een nieuwe factuur verstuurd.

Na 14 nieuwe dagen niet betaald is het starten van een incasso traject.

 

Gelukkig hoef ik nog niet zover te gaan.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Wij vragen bedrijven (die een iets grotere aankoop doen) een downpayment van 30 % voordat er überhaupt goederen | diensten geleverd worden.

In sommige gevallen wordt zelfs het gehele, te factureren bedrag, op een escrow rekening geplaatst.

 

In het verleden is het namelijk veel te vaak voorgekomen dat bedrijven dermate laat betaalden dat wij zelf een op onze marge verloren omdat grote bedragen werden "voorgeschoten" uit ons bankkrediet. Met als gevolg dat wij met debet rente zaten omdat klanten te laat betaalden.

 

Dat doen we dus niet meer ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik merk dat als ik 8dagen als betalingstermijn zet, dat ik mijn geld dan sneller binnen heb. Vele van mijn klanten wachten altijd met betalen tot de 1e herinnering. Dus zet ik liever 8 dagen neer zodat ik sneller een herinnering kan sturen en sneller mijn geld binnen heb.

 

Zelf betaal ik het liefst op tijd, jammer genoeg is dat de laatste tijd steeds vaker niet mogelijk, juist omdat mijn klanten veels te laat betalen.

 

Gr.

Stepan

 

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Bij mij staat het betalingstermijn op 30 dagen. Bij de meeste facturen die ik zelf ontvang werd namelijk een zelfde termijn gehanteerd. (Meestal grote bedrijven).

 

De betalingen gaan af en toe verschrikkelijk langzaam, bij de grote bedrijven het langzaamst. De kleinere 'vergeten' het wel eens en een telefoontje op de dag dat het betalingstermijn verloopt werte tot nog toe perfect.

 

Na het lezen van dit topic heb ik besloten een termijn van 14 dagen aan te houden. Ik laat het hier wel weten indien ik een grote verandering merk.

 

Bedankt allemaal. Nathan.

Link naar reactie
  • 0

Bij mij staat de termijn op 30 dagen, maar ik ga die terugschroeven naar 14 dagen om mijn liquiditeit zo goed mogelijk te houden. Misschien zelfs wel 8 dagen, maar vraag mij af of dat een realistische verwachting is. Ben sowieso bezig met een herziening van mijn Algemene Voorwaarden, dus dan kan dat in een klap mee.

 

Trouwens, er stond eerder in de lijst een verwijzing naar een "lijstje" waaruit zou blijken dat met in Zuidelijke landen tot wel een half jaar te laten betaalt. Dat lijstje is een onlangs republiceerd rapport van Nyfer getiteld Sneller Betalen Loont. Aanrader om even vertikaal door te lezen:

http://assets.kvk.nl/assets/Rotterdam/productassets/Sneller%20betalen%20dat%20loont.pdf

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Interessant artikel, vooral die verschillen tussen de landen.. toestanden zoals in italie of portugal kunnen je toch wel de kop kosten.

 

Momenteel hanteer ik zelf 15 dagen betalingstermijn, wat ik eigenlijk best een redelijke periode vind. 'Binnen 8 dagen betaald hebben' is wat krap, er gaat wel eens wat tijd overheen bij de bank, en soms stuur je een factuur op vrijdag. Ik merk dat vrijwel iedereen binnen een maand betaalt (dwz <15 dagen te laat), daar ben ik niet ontevreden over. Als het langer duurt spreek ik mensen daar wel op aan, ook je rekeningen betalen is onderdeel van ondernemen, nietwaar?

 

Link naar reactie
  • 0

Interessant onderwerp,

 

Ik lees iets over opslag bij te late betaling. Dat wordt ook wel kredietbeperking genoemd. Het is een opslag, van een percentage (meestal 2%) over het faktuurbedrag exclusief de btw, die afgetrokken mag worden bij betaling binnen de gestelde termijn.

 

Er kan ook een betalingskorting worden verleend bij betaling binnen de gestelde termijn. Het verschil zal duidelijk zijn.

 

Soms werkt dat, maar wat ga je ondernemen als je klant wel de kredietbeperking/betalingskorting aftrekt bij te late betaling?? ???

 

Ben benieuwd,

Henk

Link naar reactie
  • 0

Hier nog een interessant krant bericht:

 

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12034361/Te_laat_betalen_rekeningen_kost_veel_banen.html

 

Als we allemaal op tijd zouden betalen, ging het NL bedrijfsleven er 940 miljoen op vooruit...

 

Ik heb trouwens last van ontzettend trage klanten, die pas na 50-60 dagen betalen. Mijn termijn is 28 dagen. Ik ga het voortaan ook anders aanpakken, door eerst 1/3 vooruitbetaald te eisen. En 2/3 moet betaald zijn voordat ik iets oplever. (Ik zit in de webdesign branche).

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn termijn is 14 dagen, heb ik rond de 25e (uitgaande van factuurdatum eerste) niks ontvangen stuur ik een herinnering, dan weer 10 dagen later een aanmaning en weerk 10 dagen later een laatste aanmaning. Dan nog niks? Dan gaat het naar mijn incasso bureau.

Meestal bel ik ze ook nog wel even als ik de herinnering verstuur, om te vragen hoe het zit enzo, kom je wel vriendelijk over. Verder probeer ik mijn debiteurenbeleid zo strikt mogelijk te houden, heb je een aanmaning nodig? Dan hoef ik je ook niet als klant...

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Soms werkt dat, maar wat ga je ondernemen als je klant wel de kredietbeperking/betalingskorting aftrekt bij te late betaling?? ???

Als een klant de opslag aftrekt bij een te late betaling en jij hebt op grond van je voorwaarden die toeslag in rekening gebracht, dan blijft het niet betaalde deel gewoon staan als een vordering op jouw debiteur. Of je die vordering gaat incasseren hangt natuurlijk geheel van de omstandigheden af. De hoogte ervan maar ook de kwaliteit van de klant.

 

Wat termijnen betreft houden wij rekening met de omvang van de organisatie van onze klant. Kleine mkb klanten, waar opdrachtgever en boekhouding één zijn, hanteren wij een termijn van 15 dagen. Bij grote opdrachtgevers loopt de betaling over meer schijven. Het is dan weinig zinvol om een termijn van 15 dagen te hanteren. Veelal nemen wij dan een termijn van 21 of 28 dagen.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.