• 0

Debiteuren die te laat betalen

Wij hebben een "probleem", waar velen van jullie waarschijnlijk ook mee kampen: de debiteuren betalen vrij structureel te laat. Onze betalingstermijn is, toegegeven, vrij kort met 15 dagen, maar betalingen die na 40 dagen binnenkomen zijn geen uitzondering.

 

Zelf dacht ik aan een soort opslag als % van het totale factuurbedrag, die op de factuur komt en niet betaald hoeft te worden als het geld op tijd overgemaakt wordt. Dit wordt al gebruikt door andere bedrijven, probleem is nu, dat ik het een beetje lullig vindt om klanten te bellen als ze te laat betalen maar die opslag toch inhouden...

 

Kortom, iemand een goed idee?

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik had dus precies hetzelfde ik had een grote klant voor mijn bedrijf en ik had hem de factuur geschreven alleen het geld werd maar niet over gemaakt. Na 14 dagen had ik een aanmaning gestuurd. Hierop kreeg ik nog geen gehoor dus na 7 dagen nog een aanmaning. Vervolgens kreeg ik ook nog geen gehoor en toen ik de laatste "aangetekende aanmaning" met daarin geschreven dat als het geld niet binnen 7 dagen was over gemaakt dat we dan een incasse bureau zouden inschakelen en wat denk je. Dezelfde avond belt hij me op en zegt hij dat hij het allemaal gaat regelen voor me en 2 dagen later had ik het bedrag op mijn rekening.

 

Wat ik zou doen is gewoon een keertje bellen en als ze daarop nog niet inspringen een aangetekende brief / factuur zenden en daarna een incasso bureau inzetten

 

gr. Martijn

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

een aangetekende brief / factuur zenden en daarna een incasso bureau inzetten

 

Mijn incasoo-bureau heeft mij een stapel stickers gestuurd die je op de laatste aanmaning kan plakken, dit met de tekst: "Bij niet betaling maken wij gebruik van AFI Algemeen Financieel Incassobedrijf www.afi.nl" gedrukt op hun logo, hielp ook altijd wel ;D

 

Maar je houd ook nog altijd debiteuren die zelfs na een aanmaning van het incassobedrijf niet tot betalen overgaan. Nu is het bij mij zover dat AFI een gerechtelijke procedure in werking wil stellen. Binnenkort maar eens een gesprekje met ze daarover, ben benieuwd. Makkelijk vind ik wel aan mijn incassobedrijf is dat ik daar een abonnement heb, altijd juridisch advies (debiteuren, contracten, algemene voorwaarden, merkmisbruik etc.) krijg, per dossier maar 15 euro moet betalen (als er niet betaald wordt, zo blijft het dossier open en na aflopen van failissement gaan ze eventueel verder) en betaal wat procenten (bij gerechtelijke incasso natuurlijk meer). Makkelijk voor mij is dus dat ik met veel vragen bij hun terecht kan, ik géén kosten maak als de klant betaald en ik maar 15 euro moet betalen als de klant niet betaald. Dus die gerechtelijke incasso gaat me nu nog geen geld kosten.

 

[EDIT]

Zou het haast vergeten: waarschuwingslijsten, die zijn ook wel makkelijk. Natuurlijk niet bij grote opdrachten, maar mensen/bedrijven die failliet zijn of waarbij sureance is aangevraagd willen nog wel eens domeinnamen registreren of hostingaanvragen. Even de lijst door kijken en je weet meer. Nog niet helemaal zeker? Een belletje met het incassobedrijf en als ze hem kennen gewoon geen zaken mee doen. Das natuurlijk zeer preventief.

[/EDIT]

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Ik had een methode in gedachte waarbij het betalingsgedrag invloed heeft op de prijs voor volgende bestellingen... dit omdat ik inderdaad uit de praktijk weet dat zowel betalingskortingen ten onrechte in mindering worden gebracht en kredietbeperkingstoeslagen vrijwel nooit betaald worden...

 

Een bonus-systeem kan in mijn ervaring ERG goed werken... bedongen kortingen (kwantum kortingen) worden aan het eind van het jaar uitgekeerd als aan bepaalde voorwaarden voldaan is (waar onder tijdige betaling...)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik had deze problemen ook. Ben toen tegen DebiService aangelopen en zij nemen het belangrijkste werk (bellen) voor een laag tarief uit handen. Ik heb nu een goed overzicht, sneller betalende klanten en tevrederen klanten omdat ze consequent gebeld worden en daarmee het gevoel hebben dat ze serieus genomen worden. Het kost mijzelf nagegoeg geen tijd: bestand met openstaande facturen uploaden en klaar!. Bij elk dispuut wordt er keurig alles genoteerd. Mocht je problemen hebben kan ik dit aanraden.

 

Hans Stoop

Vezass

Link naar reactie
  • 0

Om het debiteurenbeheer te optimaliseren adviseer ik het volgende.

 

- Betalingstermijn factuur 21 dagen

- Na vervaldatum een betalingsherinnering versturen

10 werkdagen na de eerste betalingsherinnering verstuur je een eerste aanmaning

- 10 werkdagen na de eerste aanmaning verstuur je een ingebrekestelling met het verzoek tot betaling binnen 10 werkdagen.

-Mocht dit niets opleveren ben je toch genoodzaakt om de vordering uit te besteden.

 

Er zijn trouwens ook administratiekantoren die het debiteurenbeheer voor je kunnen verzorgen.

 

Groeten,

 

// Beste Chasta, we proberen de discussies en adviezen op het forum te houden. Zo heeft iedereen er wat aan. Ik heb je persoonlijke noot even verwijderd. Mochten mensen je adviezen iets waard vinden, dan weten ze heus wel te vinden.

 

Persoon

Link naar reactie
  • 0

Goede tip, geen betalingstermijn vermelden!

 

En gewoon bellen als na 2 weken de betaling nog niet binnen is.

 

Ik zou geen korting geven voor betalen binnen een termijn. Waarom, je geeft het geld gewoon weg!

 

Als jij je afspraken na komt moeten je klanten dat ook en begrip voor liquiditeitsproblemen is natuurlijk altijd welkom; als ze je het maar eerlijk vertellen toch?

 

Groet, Remo

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Verschillende dingen die ik wil zeggen over debiteuren :

 

Allereerst : Hou in de gaten of je winstgevendheid hierdoor niet ten onder gaat. Hierboven hebben jullie al diverse voorbeelden gegeven waardoor die klanten tenminste in waarde zouden afnemen.

Vooral grote bedrijven weten dat ze niet gemakkelijk door kleine bedrijfjes voor het gerecht gegooid zullen worden en houden hiermee rekening.

Ik sprak zelfs op een gegeven moment met een hoge functionaris van een grootbank, verantwoordelijk voor multinationals. Jaren lang hadden ze deze in de watten gelegd en was iedereen trots erop dat zij deze als klanten hadden. Tot een echt goede analyse liet zien dat deze grote bedrijven alle voordeeltjes bedongen die er te halen waren. En dus al met al ernstig verliesgevend bleken.

Moraal : het kan de beste overkomen, maar analyse helpt.

 

Het eerste wat elke "goede" finance manager doet, is de termijn van betaling onmiddellijk reguleren. En vaak betekent dat : te laat betalen. Want het bespaart het bedrijf enorm veel geld : de crediteuren zijn op deze manier min om meer de bank voor het bedrijf. Handig, maar niet leuk, speciaal voor kleinere leveranciers.

 

Verder vind ik de suggestie van Jolanda Eijgensteijn (HappyWorker) erg goed : we doen veel moeite om onze klanten binnen te halen, we feteren ze, we proberen ons in te leven en hun problemen te begrijpen, we werken ons kapot voor hun spoedklussen....allemaal met een smile op ons gezicht. Alles voor de klant, nietwaar ;)

Maar als het op betalen aankomt, zijn we ineens koud : een nota, een herhalingsverzoek, e.d. Haar suggestie : schrijf iets persoonlijks op de facturen die je stuurt. De kans dat ze speciaal worden behandeld wordt hierdoor X-keer groter, plus je hebt weer een goed gevoel gegeven aan je klant. (als het goed is...).

 

Betalen ze eens op tijd : stuur eens een bedanktbriefje ! En dan niet alleen aan de boekhouding, maar zeker ook aan je opdrachtgever. Want die twee weten vaak niet van elkaar hoe dit geregeld is.

Zij vertelde dat zij niet alleen hele leuke reacties hierop kreeg, ook waren er klanten die na een tijd belden als ze geen bedankbriefje hadden gekregen.

 

Last but not least : er zijn natuurlijk bedrijven (zie hierboven) die het er om doen. Heeft niks met jou te maken, maar zo werkt hun financiele systeem nou eenmaal. Vertel het aan de opdrachtgever hoe hun betalingspatroon is. Die weet vaak helemaal niet dat dit zo werkt en moet zich hierom vervelend gaan voelen. Zeker als jullie nog een keer willen samenwerken.

 

Tip : als zo'n laatbetaler weer belt voor een spoedklus, herinner ze eens fijntjes aan het slechte betalingsgedrag.

 

Verder : hou je aan je eigen afspraken voor betaling.

 

En mocht het ooit zover komen : een failissement verhaal, door mij zelf beleefd : wij betaalden al maanden niet meer, maar hoopten op de volgende financieringsronde. We hadden grote persoonlijke problemen als we bevriende bedrijven aan de telefoon kregen en probeerden - hoewel dit natuurlijk eigenlijk niet kon - hen tussen neus en lippen door te waarschuwen. Maar er gebeurde weinig tot niks.

Bedrijven belden, werden met een verhaal het bos ingestuurd. De echte aandringers kregen betaald. Maar dan alleen in termijnen.

 

Hoe langer dit duurde, des te dringender werden onze verzoeken om de deurwaarder op ons af te sturen. We waren zelf enorm verbaasd om te zien hoe bedrijven ons maar krediet bleven geven en zelfs na de zoveelste zeer dringende brief en telefoontjes niets deden.

 

Pas na een half jaar klapte de boel in elkaar, met een enorme schuldenlast als erfenis.. Het personeel zat toen al lang thuis, verbaasd hoe lang andere bedrijven ons in leven lieten. :-[

Opvallend was dat wij, het personeel, ons vaker minder goed hierover voelden dan de financieel verantwoordelijken : voor hen is het een job, voor ons waren het relaties. Vaak persoonlijke. Soms zelfs familie. :'(

Link naar reactie
  • 0

Goede tip, geen betalingstermijn vermelden!

Groet, Remo

 

Ik zou dit zeker niet als goede tip kwalificeren, praktisch noch juridisch. Voordat je rechtens tot incasso kunt overgaan zal de wederpartij toch echt in verzuim moeten zijn. Daarvoor is ex artikel 81 van boek 6 Burgerlijk Wetboek een ingebrekestelling noodzakelijk, tenzij een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen. De wet stelt aan een ingebrekestelling een drietal eisen: er moet een betalingstermijn zijn gegund aan de schuldenaar, zij zal een verzoek tot betaling moeten hebben ontvangen (c.q. aanmaning) en zij zal - al dan niet uitdrukkelijk - aansprakelijk moeten worden gehouden voor het niet tijdig nakomen van haar verplichtingen.

 

Door in de factuur geen betalingstermijn op te nemen snij je jezelf dus dubbel in de vingers. Je geeft daarmee de wederpartij een middel om betaling uit te stellen en je maakt het incasseren van je vordering extra bewerkelijk omdat je alsnog een termijn zult moeten stellen voordat de wederpartij in verzuim kan worden geacht. Zonder termijn is een vordering niet opeisbaar, dus is het altijd raadzaam om een termijn op te nemen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Als je klantenkring het toelaat kun je ook met automatische incasso's proberen te werken.

En wat die kredietbeperking betreft, je geeft geen korting maar verhoogt je tarief met deze 2 of 3 %, dan leg je er niet op toe.

Als iemand roept wat ben je duur, kun jij nog met "korting " van x% schermen.

Zorg alleen bij die incassos's wel dat de klant er een goed gevoel over houd, ik hab dat bij een internepberdijf mis zien gaan door gebrekkige communicatie.

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt!

 

Nu heeft deze persoon domeinnamen van mij afgenomen en nooit betaald. Nu zie ik dat hij bij andere bedrijven ook domeinnamen heeft afgenomen. Mag ik deze bedrijven mailen met de vraag: "bij mij is er niet betaald, als jullie dezelfde ervaring hebben kunnen we dan gezamelijk een claim maken" of is dat laster?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een dubieuze opdrachtgever eens vantevoren gecheckt. Hij wilde van mij een interieurontwerp, maar had zijn logo en site-placeholder al laten doen door een grafisch bureau in Zaandam. Die heb ik opgebeld, en had al een half jaar een factuur uitstaan.

 

Ik heb toen voorgesteld een deel vooruit te betalen en sindsdien niets meer van 'm vernomen. Ik heb wel gezien dat de site later nog is opgeleverd......

 

Ik zou wel bellen, niet mailen, dat is persoonlijker, en dan kun je gemakkelijker toelichten waarvoor je belt en wat je waarschuwing is.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Mag ik deze bedrijven mailen met de vraag: "bij mij is er niet betaald, als jullie dezelfde ervaring hebben kunnen we dan gezamelijk een claim maken" of is dat laster?

 

Waarom zou het niet mogen? Het is wellicht laster als je je debiteur openlijk beschuldigd van flessentrekkerij of iets dergelijks, maar met informatie vergaren is niets mis.

 

Mocht het ooit zover komen dat je faillissement wilt aanvragen tegen je debiteur (of ermee willen dreigen) is het zelfs erg praktisch om alvast meerdere schuldeisers bij elkaar te hebben.

 

Hij wilde van mij een interieurontwerp, maar had zijn logo en site-placeholder al laten doen door een grafisch bureau in Zaandam. Die heb ik opgebeld, en had al een half jaar een factuur uitstaan.

 

Ik heb wel eens iets soortgelijks gebeld: Een gedupeerde van een wanbetalende klant nam contact op omdat hij had uitgevonden dat ik het winkelsysteem voor de klant in kwestie had geleverd. Aangezien de rekening daarvoor al tijden onbetaald stond, zijn we er uiteindelijk samen achteraan gegaan. Blijkbaar maakte dat wel enige indruk, aangezien de rekening uiteindelijk grotendeels is betaald.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga niet rondbellen om een nieuwe klant te checken.

In de offerte wordt een betalingsregeling vermeld. Bij een nieuwe klant houdt dat in dat ze een deel vooruitbetalen. Pas na ontvangst begin ik met het project. Ook bij een haastklus kan betaling zo geregeld zijn.

Andersom vind ik het ook niet vervelend om bij een leverancier wat vooruit te betalen.

Chris

Link naar reactie
  • 0

Voor het Brabants Dagblad ben ik bezig met een artikel over kleine ondernemers en debiteurenbeheer. Hoe ga je als kleine ondernemer om met klanten die niet willen betalen? Klanten streng aanpakken is natuurlijk extra lastig als je maar een paar opdrachtgevers hebt. Ik ben op zoek naar ondernemers uit Brabant (omgeving Den Bosch of Tilburg) die iets over hun ervaringen hiermee willen vertellen. Als u het leuk vind om mee te werken, kunt u een e-mail met uw telefoonnummer sturen naar bergvanirene@hotmail.com.

 

Bij voorbaat dank,

 

Met vriendelijke groeten,

 

Irene van den Berg

economieredactie Brabants Dagblad

Link naar reactie
  • 0

Hallo Irene,

 

Ik weet niet of er al mensen hebben gereageerd uit jouw (en mijn) regio. Als dat nog niet is gebeurd, kun je misschien ook een of meerdere ondernemersverenigingen benaderen. Bijv www.JOST.nl en/of www.JOSDenBosch.nl. Zij hebben vast bestuursleden of gewone leden die willen meewerken.

 

Ik zal je artikel straks met belangstelling lezen.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf een aantal jaar gewerkt bij een startende onderneming die last had van klanten die een stuk langer deden over het betalen van de facturen. Met klantgericht debiteurenbeheer hebben wij dit de kop ingedrukt, het blijven natuurlijk klanten.

Zelf ben ik aan het onderzoeken of er startende ondernemingen zijn waarbij dit ook zo is..

Mischien dat ik met mijn ervaring ..

 

MOD EDIT (nummer 2) geen aanbod van eigen diensten op HL!

 

Daarbij reageer je op een topic uit 2006!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.