• 0

Opstarten Koffiezaak

Beste ondernemers,

 

 

Momenteel ben ik druk bezig met het opstarten van een eigen koffiebar. Gesprekken zijn er met de gemeente en ben bezig met het schrijven van een ondernemingsplan.

 

Het meest moeilijke punt voor mij is echter alleen de verkoopvoorspellingen. Ik snap dat het er uiteraard van af hangt van je locatie, promotie, presentatie, prijs en zo verder, maar ik vraag me af hoe jullie dit destijds hebben gedaan?

Ik heb wel enkele cijfers van een tweetal andere bedrijven (hoewel dit geen koffiebars zijn). Ben daarnaast ook gaan 'turven' bij andere koffiebars

 

Mensen met tips/informatie hoe ik dit het beste kan aanpakken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat ik zou doen is aan de hand van de verkoopprijs een berekening maken hoeveel je er van moet verkopen om in ieder geval break even te draaien en dan kijken of dat realistisch en haalbaar is, aangezien je wel prima kunt berekenen wat je vaste en variabele uitgaven zijn. Bij andere bestaande koffiebars kun je vooral inspiratie opdoen met betrekking tot wat ze verkopen, wat voor prijzen ze vragen en wat ze nog meer bieden.

 

Op het moment werk ik in het HvA gebouw achter het AMC in Amsterdam. Op de begane grond zit een koffiebar, die altijd stampend vol zit. Het is een geweldige plek voor vooral studenten, die daar even kunnen relaxen, maar ik zie er ook genoeg met laptops, die ze gebruiken om te overleggen of te studeren. Naast de gewone koffie (die echt waar super lekker is) verkopen ze er ook o.a. koek, smoothies en eenvoudige broodjes.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Heb het break-even point al wel berekend en hieruit is dan ook gebleken dat het haalbaar is, als ik kijk naar de verkopen van andere zaken. Alleen stel ik moet 150 warme dranken verkopen per dag, is het moeilijk in te schatten of dit gaat lukken, maargoed dit blijft natuurlijk ook een beetje de gok van het ondernemen.

 

Er zijn de laatste tijd inderdaad veel nieuwe koffie/espresso bars onstaan, veelal met succes! Hoop dat die van ons ook spoedig mag volgen.

Link naar reactie
  • 0

Tja, als je denkt dat het haalbaar is, dan denk ik dat de uitdaging meer ligt in het behouden van je klanten. Zorg dus dat ze blijven terug komen. Je kunt zelf wel bedenken wat je daarvoor moet doen.

 

Wat ik hier dus zie in het HvA gebouw (een deel van het AMC zit er in) is dat de mensen er toch wel 1,25 voor over hebben om een goed bakkie koffie te halen, ondanks dat overal automaten staan, waar de koffie gratis uit is te halen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Morge Robhan,

 

Als koffiebar heb je vast ook verstand van koffiedik kijken, daar lijkt het namelijk alijd een beetje op.

 

Dit soort zaken zijn altijd afhankelijk van heel veel factoren.

Als je bijvoorbeeld alleen maar koffie zou doen (en dan natuurlijk ook aanverwante warme dranken) ben je heel beperkt in je aanbod. Op zich geen probleem, als je onderscheidend bent doordat je de enige in de directe omgeving bent, of omdat je een flitsende of gezellige of bijzondere inrichting van je bar hebt. Heeft het bijvoorbeeld een thema/concept? Sixties, ik noem maar wat. Dat zijn erg bepalende elementen voor je storetraffic. Je kunt ook denken aan productonderscheiden, bijvoorbeeld omdat je een fabelachtige appeltaart serveert. In onze woonplaats komen mensen van ver buiten de stad naar een koffiebar die daar heel goed mee is.

 

Je kunt bovenstaand ook samenvatten: zorg voor een sterk USP, of indien mogelijk meerdere.

En denk hier over na, laat het iets zijn waarvan je redelijkerwijs kunt uitgaan dat er ook behoefte naar is.

 

Verder is het altijd trial & error, de praktijk zal het je leren.

Als je aan de hand van de rekenmethode van Fvddungen (prima manier), uitkomt op een X-omzet dan moet je het voor jezelf en vooral ook voor anderen met behulp van je marketing (USP) aannemelijk kunnen maken.

 

Hou reserves aan in je plannen mbt je USP's.

Zet je toko neer, maak hem onderscheidend, en ga aan de slag. Hou strak de vinger aan de pols en als je de targets niet haalt, onderzoek dan waarom. Vraag het je klanten! Zonder dat je dan ineens 180 graden omgaat met je bedrijf (dus niet van koffiebar in de stijl van de sixties naar futuristische chocobar) heb je aanvullende USP's die je dan kunt inzetten.

 

Heb je ze niet direct nodig. Geen punt, je kunt ze altijd later gebruiken om met je bar te blijven Innoveren.

Zo blijf je je klant boeien en verassen. Zolang het altijd maar blijft passen binnen je main concept, brengt het een meerwaarde.

 

Succes!

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Als je een "newbie" in de horeca bent is het misschien ook een overweging om te gaan werken met een franchiseformule.

 

Een van de nieuwere formules in dit segment is Societea (www.societea.nl).

 

Locatie is essentieel. In zeer stedelijke/urban omgevingen kun je ook gaan voor een pure koffiebar. Ook hier zijn prima concepten voor bijvoorbeeld Segafredo.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Robhan,

 

Welkom hier en wat een leuke plannen! Bedenk, in aanvulling (bijvoorbeeld op de USP's) wat er hierboven al over gezegd is, dat koffiedrinken (haast bij uitstek) een belevenispropositie is, elk succesvol merk voegt er enorm veel gevoelsbeleving (merkwaarde) aan toe! Als dat er niet was, zou iedereen lekker goedkoop een bakkie thuis drinken.

 

Starbuck's als keten, Nespresso als merk en combinaties tussen koffiemerken en ketens, Senseogevoel, etc.: Allen zijn gebaseerd op de associaties die ze oproepen, welke gevoelsbeleving erbij is, dat is waar de gast voor betaalt. Mijn advies: neem dat als uitgangspunt, literatuurtip: 'De beleveniseconomie' van Pine en GiIlmore.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Klopt inderdaad, het gevoel speel een belangrijke rol. Weet nog niet helemaal hoe wij hier precies invulling aan gaan geven, bedrijven als Starbucks, Mockamore, Bagels en Beans en Coffee Company doen dit geweldig!

 

Goede tip van dat boek, heb even nagekeken en heb deze al gereserveerd zodat ik er morgen nog mee kan beginnen! en me kan laten inspireren.

Handig al die tips

Link naar reactie
  • 0

Granny's zat ook in Doetinchem maar heeft helaas zijn deuren weer moeten sluiten. Uiteraard een goede USP, maar wat mij betreft een beetje te veel gericht op die ene USP waardoor misschien andere doelgroepen worden misgelopen.

 

Doppio espresso doet het ook erg goed.

Link naar reactie
  • 0

ik kan er inhoudelijk niet in detail over meepraten, maar die sluiting was niet perse noodzakelijk,

het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het invult als ondernemer.

Belangrijk onderdeel is de bijverkoop van cadeaus en koffie&thee, daar moet je wel gebruik van maken.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk onderdeel is de bijverkoop van cadeaus en koffie&thee, daar moet je wel gebruik van maken.

Ik vraag me altijd af hoeveel dit nu echt is....

 

Dat een starbucks losse koffie verkoopt is nog wel te begrijpen, omdat je ook echte starbucks fans hebt, maar of dat bij de koffiezaak om de hoek ook werkt? Ben benieuwd of iemand daar iets over kan zeggen. (Een pakje thee per week is nu niet echt big business, terwijl een Simon Levelt of Kaldi volledig van de verkoop leven)

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben hier een koffiehuisje (niet die van de appeltaart) waar het gewoon ALTIJD stampvol zit.

Kleine zaak, perfecte ambiance. Je waant je in een winkel uit de jaren 20 met tig soorten koffiebonen die dan op een oude weegschaal worden gewogen. Je kunt er kadootjes kopen, koffiemachines en JAWEL, ook thee.

 

Lijkt misschien een simpel product, maar de doelgroep is ook niet de AH shopper die het voor een doorsnede Pickwick doet.

Er is een behoorlijke groep thee freaks, waar je een geweldige sortering aan kunt slijten.

 

Bovendien is het vooral bij de thee niet zozeer de losse verkoop die de pegels doet rollen, maar het terrasje voor de zaak, waar je met 28 graden echt waanzinnige theeverfrissingen kunt krijgen. In vormen en combinaties dat je al snel aan buitenaardse inmenging gaat denken.

 

En dan is er nog de verkoop van de ambachtelijk handgemaakte chocolade, die afkomstig is uit een authentiek fabriekje uit Limburg. En dan is een bonbon ineens wel heel bijzonder.

 

Kortom, het is al gezegd. Het gaat om de beleving. Als je daar goed op inspeelt, zit je in de roos.

 

Robhan, ben je ook een barista?

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Ja op het gebied van thee is nog heel veel te doen. Las laats ook een stukje over een theebar in Amsterdam wat een gat in de markt schijnt te zijn. Wij hebben nu ook een prachtig pand op het oog, helaas wil de gemeente niet echt meewerken, maargoed dit zou voor de meeste wel herkanbaar zijn. Mocht het toch lukken met dit pand en er zou zelfs een terrasje komen, zou het helemaal top zijn. Helaas is het nog lang niet zover.

 

Zelf ben ik geen Barista, heb altijd wel veel gewerkt met koffie en ook hotelschool gedaan, dus de product kennis is redelijk aanwezig. Heb wel verschillende leveranciers gesproken en de meeste bieden allemaal barista cursus aan, dit is wel iets om mee te beginnen. Mijn mede - vennoot volgt op dit moment zo'n cursus.

Link naar reactie
  • 0

Robhan, ben je zelf ook van plan om in Doetinchem te gaan zitten? Dan kom ik zeker een keer langs om een kopje koffie te drinken.

 

Appeltaartjes, appelflappen en saucijzenbroodjes in het assortiment vind ik persoonlijk wel belangrijk om te besluiten waar ik koffie of cappuccino bestel.

Link naar reactie
  • 1

Aanpak voor het bepalen van de potentiele verkopen/markt.

 

Kan je het aantal inwoners achterhalen in je postcode gebied, ja dat kan. (Gemeente publiceren die online)

Bepaal welke postcodes je als markt ziet.

 

Bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee (KNVKT) kan je informatie over Nederlanders en hun koffiegedrag krijgen.

Gemiddeld drinkt de Nederlander bijna 150 liter koffie per jaar ofwel ongeveer drie kopjes per dag. Zestig procent van die koffie haalt de Nederlander in de supermarkten. De andere veertig procent wordt voor een belangrijk deel gekocht in het buitenshuiskanaal.(Bron: KNVKT)

 

Nu moet je wat aannames doen en in scenario's gaan denken:

- Meest positieve scenario mijn winkel gaat die 40 procent verkopen.

40% van het aantal inwoners in mijn markt.

- Alternatieve scenario's opstellen met factoren die invloed hebben zoals:

Ik heb concurrenten in mijn markt (ik moet mijn markt delen) 4 andere aanbieders dan de hele markt delen door 5.

Relatief veel studenten in mijn markt (verkopen verhogen of verminderen met een factor. Verhogen als studenten meer koffiedrinken dan gemiddeld, verlagen als ze minder geld te besteden hebben.

Veel kantoren? Met wat voor soort medewerkers? Drinken die veel of weinig koffie.

Jonge bevolking?

Oudere bevolking?

Openbaar vervoer voor de deur?

Logisch ontmoetingspunt voor afspraken?

Scholen in de buurt? Middelbare scholen, hoger onderwijs?

en andere elementen die invleod kunnen hebben op hoe groot je (potentiele) markt is,

 

Ik zou het in excel zetten en met de factoren/elementen gaan spelen.

 

Succes, Martijn

 

 

 

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
  • 1

Beste Rh,

 

Leuk dat je jouw plannen deelt. Natuurlijk is er inmiddels weinig nieuw meer aan een koffiebar, maar er zullen zeker nog voldoende "blinde vlekken" zijn waar zo'n concept kansrijk is. Volgens dit onderzoekje De koffiebar in beeld zijn er al bijna 800 bedrijven in Nederland die als gespecialiseerde koffie en/of theezaak kunnen worden beschouwd.

 

De locatie is voor dit soort bedrijven cruciaal. Behalve dit zijn vooral de klanten waarop je je richt belangrijk voor het onderbouwen van je omzetverwachting. Een traditioneel koffie/vlaaienhuis richt zich bijvoorbeeld op een oudere doelgroep dan een trendy espressobar. Het aantal inwoners in jouw doelgroep binnen je primaire verzorgingsgebied is van belang en ook de koopstromen. Verder zijn bijvoorbeeld de concurrentie, het onderscheidend vermogen van jullie concept, je prijsstelling en verwachte gemiddelde besteding, de omzetcapaciteit van het bedrijf en je marketingplannen aspecten die je omzetprognose kunnen beinvloeden. Ik zou die factoren uitwerken en het cijfermatig niet te ingewikkeld maken. De gemiddelde omzet van eenzelfde bedrijfstype met soortgelijke omzetcapaciteit en locatie is een prima referentiecijfer. Dat kun je bijvoorbeeld naast jouw jaaromzetberekening van aantal klanten binnen de doelgroep maal bezoekfrequentie maal gemiddelde besteding zetten.

 

Wat zijn die drie belangrijkste USP's in jullie concept?

 

Ik zou zeker ook eens gaan praten met franchisegevers, zoals de hierboven genoemde. Daar kan je alleen maar (nog) wijzer van worden.

 

Jouw inschatting van een benodigde breakevenomzet van 150 warme dranken per dag lijkt overigens aan de lage kant. Bij een gebruikelijke verkoopprijs zou dat op jaarbasis (52 weken en 6 dagen) uitkomen op ruim 100.000 euro. Daar moet dan nog vanaf de inkoop (relatief laag bij koffie) , de personeelslasten (hoger door arbeidsintensief basisproduct), de huur (meestal ook hoger dan gemiddeld vanwege de noodzakelijke locatie) en alle overige kosten. En je zal toch ook je investering/financiering moeten kunnen dragen en terugverdienen.

 

In elk geval veel succes gewenst!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen allemaal,

 

 

Het is niet de bedoeling dat wij in Doetinchem gaan zitten. Ik hoop dat jullie het niet als een probleem zien, maar onze locatie laat ik op het moment liever nog even achterwege (als alles rond is met de gemeente vermeld ik het hier als eerste). Het is in ieder geval een stad die wat ons betreft nog over het hoofd is gezien wat betreft koffie, daarnaast is het een stad die wij allebei goed kennen.

 

Het BEP is inderdaad redelijk laag, misschien dat deze iets omhoog moet, het was een eerste berekening. Toch kunnen de kosten redelijk laag worden gehouden. Dit omdat er nauwelijks personeelskosten zijn. Wij zijn met zijn tweeën (beide vennoten) dagelijks (6 dagen in de week) in de zaak. Wel willen wij op twee dagen in de week iemand in dienst nemen, totaal voor ongeveer 12 - 14 uur in de week. Zelf zitten we te denken om gebruik te maken van payroll, iemand hier ervaringen mee?

 

De inkoopprijzen van koffie en thee zijn relatief gezien laag. Daarnaast is het pand dat wij willen maximaal 100 vierkante meter (groter absoluut niet), er is ruimte genoeg in de zaak en daarnaast is de huurprijs hierdoor nog op te brengen. Bovendien zijn wij nog met de gemeente in conclaaf of de koffiebar onder horeca of onder ondersteunende horeca (waarbij je eigenlijk gewoon retail bent) valt, dit bepaald ook of wij uitendelijk in het pand wij graag in willen ook werkelijk in mogen.

 

Franchise voelen wij zelf niet zo heel veel voor, hebben het al wel bekeken. We zouden zelf liever op lange termijn een eigen concept neer zetten, met in totaal 3 zaken in twee steden bijvoorbeeld (maar dit is pas voor later). Als je kijkt naar Coffee Lovers in Maastricht hebben zij dit erg netjes gedaan!

 

We willen Doppio Espresso en Coffee Company enigzins als voorbeeld houden (geen kopie uiteraard!, maar onze eigen stijl). Dit om enigszins een beeld te scheppen wat wij willen, een koffiebar waar men even kan ontspannen met een heerlijke koffiecreatie, maar waar je ook dagelijks terecht kunt voor je koffie - to - go, snel voordat je naar je werk of school gaat.

 

De punten waar we ons mee willen onderscheiden:

- Persoonlijk; We willen een groep 'vaste koffie drinkers' aan ons binden. Uiteraard willen we dit doen door gastherkenning, maar ook door middel van een aantal andere (unieke) punten.

- Unieke producten; We willen een aantal unieke producten gaan verkopen die nog niet of nauwelijks door andere zaken in de stad worden verkocht, vooral aantrekkelijk voor studenten.

- We richten ons op meerdere doelgroepen. 's morgens willen we graag de mensen die naar hun werk gaan en de verkopers in winkels in de stad bereiken. Zij moeten een kopje koffie to - go halen, ipv hun senseootje 's morgens. Daarnaast willen wij het winkelend publiek (als het pand waar wij nu voor gaan doorgaat, zitten wij vooraan een winkelstraat) bereiken om even van een kopje koffie/thee genieten. Derde doelgroep zijn de studenten die we willen bereiken, zij zitten niet direct in onze buurt...maar door middel van onder andere social media willen we ze naar de koffiebar krijgen. Het is ook een plek waar je lekker met je laptop aan school kunt werken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het vinden van het juiste pand schijnt nu toch een (behoorlijk) probleem te worden. Wij willen graag de koffiebar in een retailpand gaan vestigen (zoals dit ook vaak wordt gedaan met andere koffiezaken in andere steden, zoals ik heb begrepen), maar de gemeente geeft aan dat dit niet kan. Enige mogelijkheid is om het als ondersteunende horeca te gebruiken, maar hier zitten behoorlijk wat voorwaarden aan verbonden waardoor het hele concept zou veranderen (mogen maar een erg klein gedeelte van de zaak als zitplaats gebruiken).

 

Een horecapand huren/kopen is voor ons geen optie. Ten eerste veel te duur en ten tweede heeft de gemeente het geweldige idee om alles te centraliseren. Wel leuk als je een restaurant, café of discotheek hebt....maar een koffiezaak die voornamelijk winkelend publiek, studenten en reizende mensen als doelgroep heeft werkt het niet.

 

Toevallig mensen die enigszins ervaring hier mee hebben?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De start van jouw topic ging over andere dingen en nu ben je blijkbaar wat gevorderd met gesprekkken, maar blijken andere aspecten jouw idee nu in de wielen te rijden. Mijn advies is toch goed contact te houden met de gemeente en beleidsvisies- en plannen op te vragen / zoeken. Als je die naast jouw idee legt, weet je waar jij knelpunten tegen kunt komen en kun je beoordelen of en hoe jouw idee wel gerealiseerd zou kunnen worden. En dan zal je toch je businessplan ook moeten hebben t.b.v. toestemming en vergunningverlening van de gemeente. Investeer dus nu in het verzamelen van relevante gegevens a.d.h.v. je ondernemingsplan en werk dat uit.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Aan de hand van een persoonlijk bericht iets meer info gekregen. Het betreft een grote stad met een behoorlijk pakket aan beleid rondom detailhandel en horecabeleid. Ik ben het dus met Hans eens dat je die echt zult moeten doorworstelen.

 

Ik vond de gemeentelijke website niet echt handig maar uit de info die ik heb gelezen wordt het een lastige klus om een solitaire horecatoko te starten als de gemeente daar in basis niet positief tegenover staat.

 

Een alternatief zou kunnen zijn om shop-in-shop te gaan bij een (te) grote winkel. Een goed voorbeeld hiervan is de Hema. Maar je kunt die combi ook maken met een hippe kledingwinkel of boekhandel. De boekhandel in een kerk in Maastricht heeft in mijn optiek ook een hele geslaagde koffiebar.

 

Kortom: een ondernemer is van huis uit creatiever als een ambtenaar > daar zit je voordeel.

 

(Veel beleid heeft ook een strategisch voordeel, een mogelijke concurrent van je loopt tegen dezelfde hobbel op.)

Link naar reactie
  • 0

Ja er zit niets anders op om via andere wegen het uiteindelijke doel te bereiken. Overigens wel jammer dat ze pas in een later stadium aankomen dat het echt zo lastig is om uberhaupt een locatie te vinden, terwijl er al meerdere gesprekken zijn.

 

Één pluspuntje is er en dat is dat de gemeente het beleid aan het herzien is, hier wordt eind maart meer bekend over gemaakt.

Ik houd jullie op de hoogte

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een koffiezaak begint, laat het dan echt wel lekkere koffie zijn en het niet alleen om de 'ambiance' laten draaien. Geen idee of het alleen aan de slechte locatie lag, maar er was in mijn woonplaats een koffiebar 'CoffeeWorld' en na er 2x koffie te hebben gedronken, er nooit meer teruggekomen.

 

In plaats daarvan ging ik overheerlijke espresso drinken bij een koffiespeciaalzaak, die voor een zeer klein prijsje ook espresso's en cappuccino's schonk die je dan aan het raam (met 3 zitplaatsen) kon opdrinken .. na verloop van tijd hebben ze het belendende pand erbij gekocht en nu is er wel ruime zitgelegenheid .. de prijs is wel bijna verdubbeld van een luttele 80 cent naar 150 cent.. nog steeds een heel fijn prijsje voor heerlijke koffie! Apart: niet zozeer 'tig' varianten in manieren waarop koffie gepresenteerd wordt (cappuccino, macchiato etc. etc.) maar keuze uit verschillende soorten bonen, wat niet vreemd is als je een koffiespeciaalzaak bent.

 

 

De lokale Coffee world is trouwens niet lang daarna op de fles gegaan.. hetzij vanwege de koffie, de niet zo toffe locatie (zijstraatje dat je snel over het hoofd ziet en waar weinig loopverkeer is) en mogelijk veel te hoge huurprijs... het pand zelf stond/staat 2x zoniet 3x zo lang leeg als dat het in gebruik was.. al die tijd nog met de originele belettering.. geen enkele ondernemer die zich aan dit pand wilde branden..

 

Mgoed, tot dusver deze (zinloze) bijdrage.. mijns inziens zijn dus naast ambiance 2 dingen erg belangrijk: geen achterlijk hoge prijzen vragen en ECHT lekkere koffie bieden.

 

PS: misschien ben ik wel erg gewend geraakt aan de Italiaanse manier van koffiedrinken, dwz. niet alleen ergens naar toe gaan voor de 'ambiance' en er heel lang blijven plakken, maar aan de toog van een bar staand je espresso opslurpen en een glaasje water er achteraan opdrinken en dan.. hup, wegwezen! Is ook iets waar ik me aan erger: altijd te slappe koffie en nooit een glaasje water erbij aanbieden.. daar mag wel eens verandering in komen... komt er ook een gratis glas water bij?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.