• 0

Uitwerken studieproject zonder aantal teamleden

Hallo,

 

Het afgelopen half jaar hebben wij met zeven mensen aan een studieproject gewerkt.

Nou zijn vier mensen enthousiast om het project verder uit te werken en eventueel te verkopen.

Wij willen niet dat als het product wel verkocht kan worden, en bekend is, dat de rest van het projectteam nog aanspraak kan doen hierop.

Wij hebben vooraf geen contract gemaakt over dit soort zaken.

 

Nu hebben wij gehoord dat je dan voor de rest van het team, die er niet betrokken bij wordt een afstandsverklaring getekend moet worden.

 

Moet er dus een afstandsverklaring gemaakt worden en/of moet er een gebruiksrecht document gemaakt worden ?

Kan dit zonder al een bedrijf te hebben ?

Zijn er voorbeelden van dit soort documenten ? Het gaat hier om een computer spel dat ontwikkeld is.

 

Met vriendelijke groet,

 

E. Woortman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je ik je post lees dan ben ik bang dat je eigenlijk exact dezelfde "fout" aan het maken bent als toen je begon.

 

Begin eerst de afspraken die je met z'n 4-en zou willen maken eens vast te leggen. (Dat kan in een eenvoudige intentieverklaring gewoon in het Nederlands, waarbij je doel, inbreng en eventueel beëindigen netjes beschrijft)

Zoiets:

Wij ....

Gaan een spel ontwikkelen ....

Hiervoor leggen wij allemaal €50 neer bij oprichting, eventuele kosten meer dan €200 worden gelijk verdeeld.

Als het lukt richten wij hiervoor een BV op met gelijke verdeling ....

Mocht het niet tot oprichting komen maar direct tot verkoop verdelen we de opbrengst gelijkwaardig....

Eventuele verkoop of andere overeenkomsten gebeuren altijd in overleg en met akkoord (schriftelijk) van alle ...

Wanneer een partner uit de samenwerking wil stappen doet hij automatisch afstand van alle rechten en is zijn inleg kwijt, hij/zij mag geen gebruik maken van zaken ...

Mocht na 1-2 jaar (datum vastleggen) er geen oprichting of verkoop zijn geweest krijgt iedereen alle rechten voor code en mag openbaar gemaakt worden. Er is vanaf dat moment geen aanspraak te maken op rechten op code en ...

Eventuele gezamenlijke activa (geld en goederen) wordt gedeeld door ...

 

Als je dan daaronder een stukje opneemt voor de 3 mensen die eruit stappen:

Hoewel ... pietje, jantje en klaas ... mede ontwikkeld hebben aan de inbreng in deze samenwerking willen zij niet meewerken aan een verdere samenwerking en doen bij deze afstand van alle rechten en verplichtingen die deze inbreng met zich meebrengt.

 

Groot voordeel van in je samenwerkingsovereenkomst ook meteen de andere 3 mee te nemen is dat zij later niet kunnen beweren dat zij "van niets wisten" over de vorm van de samenwerking.

 

Edit: Ik heb even een simpele verklaring toegevoegd, deze gebruik ik nogal eens om in de voorfase wat helderheid te scheppen en te voorkomen dat je ergens halverwege erachter komt dat iemand een andere agenda heeft.

IntentieVerklaring.doc

Link naar reactie
  • 0

Dan moet je het hun vertellen / voorstellen... En als zij wel mee willen doen kan dat zeker een moeilijk gesprek worden!

Tenminste, ik proef uit je bericht dat die 3 mensen het nog niet weten. Of zie ik dat niet goed?

 

Je kan die mensen eventueel ook 'uitkopen'. Je kan ze iets geven ter compensatie...

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt allemaal wel goed, bedankt voor het voorbeeld, maar wat als je expliciet wilt dat bepaalde mensen niet meedoen ?

Dan heb je 2 scenario's:

[*]Je komt er uit en zij zetten hun handtekening onder een overeenkomst (eventueel tegen betaling)

[*]Je begint compleet opnieuw met bouwen en laat alles wat er nu ligt achter.

 

Bedenk overigens dat je je wel op glad ijs bevindt, als jij niet met "open vizier" handelt, dan zijn anderen ook minder bereid de consequenties te accepteren! Als jij een foutje maakt in jouw overeenkomst met de andere 3, of er zit ergens nog een mogelijkheid voor hun om aanspraak op iets te maken, tja, dan mag je niet boos worden als ze dat dan ook tot het maximale proberen uit te buiten! Zeker als anderen nattigheid voelen wil dat nog weleens betekenen dat een overeenkomst net zo wordt neergezet dat een bepaalde situatie ineens kan worden omgebogen:

 

Voorbeeldje:

Je hebt een overeenkomst dat jullie de rechten hebben op de code en dat als jullie het gehele product verkopen aan een andere partij en er zelf niet verder mee gaan dan zij nog recht hebben op bijvoorbeeld 1/14 van de opbrengst. Daaronder zet je dat deze overeenkomst 1 jaar geldig is. Na een jaar vervalt hun recht op 1/14 van de opbrengst, maar ook jullie recht op de gehele code.... oeps: "Sorry, maar wij komen nog even 3/7 van de buit binnenhalen, bedankt voor het jaar doorontwikkeling....".

Link naar reactie
  • 0

De overige 3 hebben na mijn gevoel er of te weinig tijd ingestoken, te lage kwaliteit geleverd of gewoon geen inbreng gehad in het project.

Wat zij hebben opgeleverd kan ik in principe wel opnieuw maken in een paar weken, maar moet er dan nog een soort contract getekend worden ?

 

Wat wel scheelt is dat ik het gevoel heb dat die mensen meer tijd nodig hebben voor de komende schooljaren en dus waarschijnlijk geen tijd hebben met doorontwikkelen. Ook denk ik niet dat zij zo erg enthousiast zijn om er geld en tijd in te steken. Maar ik wil dit wel helemaal dichtgetimmerd hebben.

 

Hoe zou een overdrachts/gebruiksrecht contract er uit zien ? (dus ze zijn akkoord dat ze er niks meer mee te maken wil hebben, maar wij mogen hun deel gebruiken)

 

Nogmaals bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.