• 0

Bijna failliet, en dan?

Ik heb meerdere oudere berichten zien staan over dit onderwerp, daar toch bij de ene de procedure iets minder ver lijkt te zijn dan bij de ander, en het ene faillisement niet de ander is, zou ik het toch prettiger vinden een eigen persoonlijker advies te krijgen.

 

Ik ben bijna 2 jaar geleden een winkel (eenmanszaak) begonnen in ondermode. 9 maanden per jaar 6 dagen per week open, de overige 3 maanden 5 dagen per week. Precies in deze tijd begon de ecomonie ing te storten. Ik heb een lening van de bank gekregen (ondanks achter blijkt dat de banken wisten dat de economie zou gaan instorten). Vanaf beginne afaan gaat het al slecht in de zaak en houdt ik er geen cent aan over. Ik ben alleen maar aan het investeren en geld aan het in pompen. En die rek is er inmiddels uit. Ik heb meedere schulden, zowel bank, leveranciers en nu inmiddels ook huurschuld. Een jaar geleden rond deze periode zag ik het al niet goed gaan en wist ik niet meer of ik het financieel wel zou redden. Ik had met veel crediteuren al een betalingsregeling maar kon deze niet meer nakomen. Ik ben naar de gemeente gestapt om een bijzondere bijstand aan te vragen omdat ik inmiddels al een jaar geen inkomsten had en ook prive meer schulden begon te krijgen. Echter raadde zij mij aan om BZZ (microkrediet) aan te vragen. Deze is echter afgewezen, de betreffend adviseur zag het niet zitten en ik kon dus fluiten naar enige financiele hulp. Het beleid is nogal dubbel, ondernemerschap wordt gestimuleerd in Nederland, maar als het niet goed gaat, sta je er alleen voor. Eigen schuld, dikke bult, had je maar geen bedrijf moeten beginnen.

 

Affijn de zomer leek beter te gaan en heb daardoor toch een aantal schulden kunnen inlossen, waardoor ik het zonder de hulp van de gemeente redelijk afkon met de schulden en kon netjes iedereen wekelijks zoet houden met deelbetalingen. De herfst trad al vroeg in afgelopen jaar en is het vanaf augustus al bergafwaards aan het gaan. Ik kan nu vanaf november de kleinste betalingsregelingen al niet meer wekelijks nakomen. Laat staan de grotere. De stapel wordt steeds groter. Ook heb ik inmiddels een geringe huurachterstand opgelopen. Ik zie geen tot weinig voorruitgang en ik weet niet meer waar ik het geld vandaan moet halen om te overleven. Mijn ouders steunen mij ook financieel al 2 jaar maar hun moeten ook maar leven van een WAO uitkering en bij hun is het geld nu ook echt op. De rek is er financieel helemaal uit. De crediteuren beginnen het nu echt zat te worden, al mijn betaingsbeloftes kan ik niet nakomen, er liggen al diverse dossiers bij incassobureau's. Ik ben dan ook bijna zeker dat ik binnen nu en twee weken failliet ga.

 

Psychisch weet ik ook niet of ik het nog langer vol houdt, ik ben nu met gemengde gevoelens geopend, wetende dat ik het niet ga redden. De mensen die binnen komen moet ik de schijn maar voor blijven houden en dat is echt heel moeilijk. Wordt er gezegd, goh wat heeft u een leuke zaak, dan kunnen de tranen me in de ogen schieten. Wetende dat ik echt een mooie zaak heb, maar de klanten zijn er niet. Ik heb echter wel diverse vaste klanten, die ook echt blij zijn met mijn zaak en mijn service, maar dat zijn er niet genoeg om het te redden. Ik heb er alles aangedaan, adverteren, lager segment alles. Echter kost adverteren ook een hoop geld en dat is er niet meer, dus adverteren kan niet meer, er zijn geen opties meer om deze zaak staande te houden, behalve de loterij te winnen. Ik begin het ook helemaal zat te worden dat ik al 2 jaar lang alleen maar geld in aan het leveren ben, nooit meer iets leuks kan doen, of op vakantie kan, elk dubbeltje moet omdraaien, ook mijn relatie heeft er behoorlijk onder te leiden gehad. Ik woon nog in bij mijn ouders omdat ik geen geld heb om samen te gaan wonen, mijn ouders betalen mijn ziektekostenverzekering etc. Het gaat me echt aan me hart om er afstand van te moeten nemen, alsof je een droom een kind verliest.

 

Nu mijn concrete vragen:

Een faillisement en dan? Kan ik dan een uitkering aanvragen? Ik ben 26 en val dus nog niet in de abw, maar moet ik als 'jongere' maar een baan gaan zoeken. Ben ik daarmee zelf verplicht te werken in een fabriek als doosjes vouwer? Als ik dan een baan zoek/krijg naar mijn 'zin', ben ik dan alles kwijt wat ik daarmee verdien? Of geldt dat alleen als je in de wet schuldsanering valt? Stel ik trek het faillisement psychisch niet, maar moet toch gaan werken? Hoe nu verder na een faillisement?

 

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van de vragen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Wat begrijp je niet aan mijn stuk over WSNP en dat naar mijn bescheiden ervaren mening een failliessement geen oplossing is?

 

Leg mij is uit waarom je voorkeur naar een faillissement gaat en geen WSNP?

 

Nou ik begrijp niet waarom dat WSNP een betere oplossing zou zijn. Dan ben ik namelijk 3 jaar lang aan het werken voor jan met de korte achternaam en mag ik daar hooghuid 70% van het minimumloon aan overhouden. Een faillisement lijkt mij daarom in eerste instantie een betere optie, omdat de mogelijkheid bestaat dat je na de faillisement niet meer de WSNP in hoeft en je dus overal vanaf bent. Alleen dan een stuk sneller dan via de wsnp. Toch?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

[

 

Nou ik begrijp niet waarom dat WSNP een betere oplossing zou zijn. Dan ben ik namelijk 3 jaar lang aan het werken voor jan met de korte achternaam en mag ik daar hooghuid 70% van het minimumloon aan overhouden. Een faillisement lijkt mij daarom in eerste instantie een betere optie, omdat de mogelijkheid bestaat dat je na de faillisement niet meer de WSNP in hoeft en je dus overal vanaf bent. Alleen dan een stuk sneller dan via de wsnp. Toch?

 

Wellicht is het een verstandige keuze je goed te laten informeren. De gedachte dat je na een faillissement schuldenvrij kan zijn is echt onzin. Je bent dan vele jaren nog aansprakelijk voor je schulden. Deze verdwijnen niet na een faillissement daar je persoonlijk aansprakelijk bent voor de gemaakte schulden. Ook klopt de 70 % niet.

 

De opmerking van '' dan ben ik 3 jaar lang aan het werk voor jan met de korte achternaam'' . Daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Jij wilt het liefst 150k schuld achterlaten,schijt hebben aan je schuldeisers en er niet 3 jaar voor werken om ze in ieder geval nog een gedeelte terug te betalen.

 

Succes en tabee.

 

Danny

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar ik heel benieuwd naar ben: wat ging er goed in juli 2010? Dat zou een uitgangspunt kunnen zijn voor een doorstart.

 

Aan de andere kant als je de branchegegevens erbij pakt:

http://www.hbd.nl/websites/hbd2009/files/Mode%2Fkengetallenonderzoek-mode-bodyfashion.pdf

 

Even kort door de bocht:

Als je jouw gegevens (aantal m2, topomzet juli 2010 etc) afzet tegen de kengetallen, dan kom je op een potentieel omzetniveau van circa 100.000 per jaar. Met een uitloop richting de 130.000.

 

Als je van die 100K uitgaat en je de marge zou halen, heb je een brutowinst van 45K.

Huur 21K, gwl 3K, alg.ktn 3K, verk.ktn 3K, rente 6K (schattingen/interpretatie)

Dan houden we 9K over, dat is 750 eurootjes in de maand .... en dan moet het goed gaan.

 

Bij 130K zou dat met een BW van 58,5K een ondernemersinkomen worden van 22,5K (ervan uitgaande dat je 0,0 personeel hebt).

 

Het heeft er dus de schijn van dat die locatie te duur is cq te weinig omzet genereert. Voor mijn gevoel vind ik de combi horecastraat/lingerie ook niet zo geslaagd.

 

Verder zit er veel te veel geld "vast" in voorraad. Die zou richting de 30 à 40 K mogen/moeten zijn. Het kost te veel aan rente en je bent je liquiditeit kwijt (lees: je kunt nu niet meer je huur betalen).

 

Dat je nog 3 jaar vast zit aan dat pand is echt killing.

 

Je draait nu 50K omzet, BW circa 22,5K, je vaste kosten zijn al hoger. Feitelijk wordt je probleem alleen maar groter.

 

Doorstartmogelijkheden? Als je van dit huurcontract af kunt komen.

 

En dan een pand huren (eventueel in een andere plaats). Contract van 1 (hooguit 2) jaar. 1.000 euro per maand. Of denk aan shop-in-shop (bijvoorbeeld in een grote kledingzaak) dan kan de huur misschien nog wat omlaag.

 

Dit is geen inkoppertje. Maar nogmaals, die julimaand geeft de burger moed. Daar heb JIJ iets heel goed gedaan!

 

P.S.

 

In die voorraad zit je geld. Dus nu contact opnemen met collegawinkeliers 50 km verderop. Stel dat een BH van merk "Marlies Lekkers" maatje 80C kleur zwart normaal 28,75 inkoop kost, dan biedt jij hem nu aan een winkelier aan voor bijvoorbeeld 24 euro tegen contante betaling. "Ja, maar dan verlies ik geld" hoor ik je zeggen. Het antwoord is: "nee, dan leef je door, want met 70 verkochte BH's kun jij je huur weer 1 maand betalen en je hebt nog steeds voorraad teveel". Etc etc etc.

 

P.S. 2: het nadeel van dat faillisement is dat je ouders en bekenden ook kunnen fluiten naar hun centen. Ik zwijg nog maar even over de reputatieschade in een Nederlands dorp.

Link naar reactie
  • 1

 

- Het huurcontract is 5 jarig. (dus nu nog 3 jaar)

- Totale schulden geschat op +/- 106 duizend (+/- 76.000), crediteuren (+/- 30.000)

- Inkoopwaarde van de aanwezige voorraad +/- 70.000

- Locatie op een dijk (haven) van een toeristische plaats (vraag in een pm voor de plaatsnaam) (+/- 22.000) inwoners.

 

Mocht u nog meer info willen hoor ik het wel

 

Heb je eventueel gedacht aan een overname? De waarde van je schulden is ongeveer gelijk aan die van je voorraad... als iemand ook de goodwill meeneemt in de waarde zou je misschien de hele boedel van de hand kunnen doen. Dan ben je wel je bedrijf (droom) kwijt, maar ben je niet failliet! En je bent netjes t.o.v. je schuldeisers, je betaald namelijk alles af.

 

Idee?

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

[

 

Nou ik begrijp niet waarom dat WSNP een betere oplossing zou zijn. Dan ben ik namelijk 3 jaar lang aan het werken voor jan met de korte achternaam en mag ik daar hooghuid 70% van het minimumloon aan overhouden. Een faillisement lijkt mij daarom in eerste instantie een betere optie, omdat de mogelijkheid bestaat dat je na de faillisement niet meer de WSNP in hoeft en je dus overal vanaf bent. Alleen dan een stuk sneller dan via de wsnp. Toch?

 

Wellicht is het een verstandige keuze je goed te laten informeren. De gedachte dat je na een faillissement schuldenvrij kan zijn is echt onzin. Je bent dan vele jaren nog aansprakelijk voor je schulden. Deze verdwijnen niet na een faillissement daar je persoonlijk aansprakelijk bent voor de gemaakte schulden. Ook klopt de 70 % niet.

 

De opmerking van '' dan ben ik 3 jaar lang aan het werk voor jan met de korte achternaam'' . Daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Jij wilt het liefst 150k schuld achterlaten,schijt hebben aan je schuldeisers en er niet 3 jaar voor werken om ze in ieder geval nog een gedeelte terug te betalen.

 

Succes en tabee.

 

Danny

 

 

 

Hoho! Dit wordt verkeerd begrepen, ik wil er niet zomaar onderuitkomen, zo is het niet! Ik wil alleen aangeven dat er wellicht een andere optie is dan WSNP. Omdat de schulden wellicht niet hoog genoeg zijn. Mijn ouders hebben zelf ook in deze situatie gezeten en geloof mij, WSNP duurt geen 3 jaar zoals er wordt gezegd, het duurt gewoon ruim 4 jaar. Ik weet precies hoe het voelt om in de WSNP te leven en ik kan je vertellen dat is alles behalve een pretje!

Overigens wisten de banken dat deze economische crisis er aan zat te komen, maar hebben het willens en wetens stil gehouden. Moet ik daar dan mijn leven lang voor bloeden?

Link naar reactie
  • 0

OK, persoonlijke schulden zaten dan dus niet in die opsomming, dat wist ik niet.

Dan nog kan het een stap zijn, bijv. omdat je het huurcontract niet hoeft af te kopen. En de voorraad kan je tegen betere prijzen aanbieden. De vraag is of je failliet wil gaan, of dat je misschien verlies kan leiden maar zonder failliet te gaan.

Maar nogmaals, het was een idee...

 

En toch nog even een kritische noot: Je kan de bank niet de schuld geven dat ze jou een lening geven.

Jij wilde een bedrijf starten, dus inderdaad zit jij op de blaren als het niet lukt. Dat is supervervelend voor je, en ik respecteer je plannen en je durf. Maar jij hebt zelf voor het risico gekozen.

Een bank wil er geld aan verdienen, en dat doen ze niet als jij failliet gaat. Of gaat het om een persoonlijke lening?

 

Sterkte en succes!

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Ik kom dan 36k tekort, nog los van het huurcontract. (dat afgekocht moet worden)

En wie wil de zaak overnemen, om de goodwill te verzilveren? De zaak heeft nooit goed gelopen.

Lijkt me niet realistisch.

Realistisch ... dat is een mooi woord. Er staat een huis in de brand, er ligt een kind op zolder te slapen en op het verzoek van de moeder aan jou als brandweerman om het kind te redden zeg jij kalmpjes: "lijkt me niet realistisch". ;D

 

Deze winkel is vanaf dag 1 niet realistisch. Ik kan niet volgen dat een bank hier heil in zag.

 

Maar nu zit TS met de gebakken peren. Dus een overname door een andere partij behoort wèl tot de alternatieve oplossingen. Er loopt altijd wel een man rond die denkt "als mijn vrouw een eigen winkel heeft kost het minder geld dan dat ze iedere dag gaat winkelen". Het wordt alleen een pittig bedragje 70K voor de voorraad, 10K voor de rekjes en de lampjes. Dan hebben we 80K. 106K schuld, dan houden we een restschuld over van 26K. Dat zou dan omgezet moeten worden in een doorlopend krediet.

 

Het huurcontract gaat richting de overnamekandidaat. (indeplaatsstelling). Dus dat zou dan een flinke post schelen.

 

Prima suggestie Arthur.

Link naar reactie
  • 0

@Starterscoach De goodwill verzilveren lijkt me onrealistisch.

Mij ook daarom rep ik met geen woord over goodwill.

80k krijgen lijkt me veel te optimistisch. Dan is de andere partij wel erg slecht in het onderhandelen.

Ik ruil jouw "optimistisch" voor ambitieus. Op dit soort bedrijven komt een bepaald slag volk af. Denk aan iets teveel make-up, een iets te strakke broek, een te kleine hond, een te grote SUV, etc Type: "van achter Lyceum, van voren Museum". Iemand die teveel naar het glamour-gehalte kijkt en niet kan rekenen.

Ook de afdeling "laundry" kan hier interesse in hebben.

Iemand die een winkel wil starten, zal met dezelfde handel voor een andere locatie kiezen.

Je moet de voorraad verkopen verkopen en een andere huurder zoeken.

Iemand met verstand neemt deze toko niet over, eens. En als je de voorraad vandaag voor 60K weg kunt zetten dan moet je het a la minute doen.

Link naar reactie
  • 1

Net als in een ander, gelijksoortig topic, baal ik een beetje van de negativiteit omtrent de casus eerlijk gezegd.

 

Misschien kan iemand in goede, duidelijke bewoordingen uitleggen wat het verschil is tussen bijvoorbeeld faillissement en de WSNP. TS heeft overduidelijk een slechte ervaring met het laatste, maar leg eens uit wat de nadelen van een faillissement zouden (kunnen) zijn. Ik kan het jammer genoeg niet duidelijk onder woorden brengen, waarvoor excuus, dat ik dit aan een ander vraag.

 

Dan ga ik volledig (wederom) met Starterscoach en Hans vd Bergh mee ! (@Starterscoach : ja, je had me in ander topic ook goed begrepen !)

Zullen we eerst eens proberen tips te geven om wél vooruit te komen en ook TS een positieve draai om de oren te geven ? Wanneer je alleen maar praat over faillissement, WSNP, geen haalbaarheid, dit geeft men niet voor goodwill en dergelijke, duw je TS verder de negatieve spiraal in.

 

Terwijl als we nu eens positieve en vooruitdenkende adviezen geven, komt er misschien weer even “peper in de reet” !

Zo…en dat moest ik gewoon even kwijt.

 

@ Chantal (jij bent trouwens TS = Topic Starter, mocht je dit niet weten).

Ik snap he-le-maal niks van je omzet in december ?? Dit is toch bij uitstek de cadeaumaand, en zeker de kerst rondom jouw branche zou top moeten zijn ? Een goedkoop setje kost € 60,00 ?? Ofzo ? Dat zou betekenen dat je in een feestmaand 17 “goedkope” setjes verkocht hebt…. Terwijl dit (dacht ik) toch nog steeds een echt kerstgeschenk was voor vrouw, vriendin, partner ?

 

En dan in Juli zo’n dijk van een omzet ? Ligt je focus meer bij badmode misschien ?

 

En even een kleine hart onder de riem : Je staat niet alleen. Er lopen hier diverse (ex-) ondernemers rond die exact hetzelfde als jij hebt meegemaakt. Ook zo’n lange tijd gerommel, geen inkomen enzovoorts en die snappen wat je bedoelt.

Mocht het nu alsnog de “verkeerde” kant opgaan, zijn er ook genoeg die je hiermee kunnen helpen. Maar vooralsnog probeer ik je ook een positieve zwieper mee te geven ! Sterkte in de strijd, ik meng me er komende week nog wel een keer in !

 

(edit :ik lees net de laatste post van Starterscoach)

 

Inderdaad, deze toko gaat niet voor 80K weg. Maar je komt 'r maar tegen, de genoemde persoon ! ;-)

 

Mocht het zover komen, zal ik nog wel wat onderhandse tips meegeven. Bij mijn ("gedwongen") overname, bleken de kandidaten al eerder in zicht geweest te zijn, binnen geweest zelfs, maar hebben lekker op de hoek staan te wachten. Vanaf het moment dat de Uitverkoop borden voor de ramen kwamen, sloeg men hun slag. Dus ook aan Chantal, let op wie er momenteel je toko binnen stapt, en net iets meer wil weten hoe je ervoor staat.

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Psychisch weet ik ook niet of ik het nog langer vol houdt, ik ben nu met gemengde gevoelens geopend, wetende dat ik het niet ga redden. De mensen die binnen komen moet ik de schijn maar voor blijven houden en dat is echt heel moeilijk. Wordt er gezegd, goh wat heeft u een leuke zaak, dan kunnen de tranen me in de ogen schieten. Wetende dat ik echt een mooie zaak heb, maar de klanten zijn er niet. Ik heb echter wel diverse vaste klanten, die ook echt blij zijn met mijn zaak en mijn service, maar dat zijn er niet genoeg om het te redden. Ik heb er alles aangedaan, adverteren, lager segment alles. Echter kost adverteren ook een hoop geld en dat is er niet meer, dus adverteren kan niet meer, er zijn geen opties meer om deze zaak staande te houden, behalve de loterij te winnen. Ik begin het ook helemaal zat te worden dat ik al 2 jaar lang alleen maar geld in aan het leveren ben, nooit meer iets leuks kan doen, of op vakantie kan, elk dubbeltje moet omdraaien, ook mijn relatie heeft er behoorlijk onder te leiden gehad. Ik woon nog in bij mijn ouders omdat ik geen geld heb om samen te gaan wonen, mijn ouders betalen mijn ziektekostenverzekering etc. Het gaat me echt aan me hart om er afstand van te moeten nemen, alsof je een droom een kind verliest.

 

Ja inderdaad Chantal. Het is een rot situatie. Het lastige is nu alleen dat je er persé (!!!) doorheen zult moeten komen, om de schade zoveel mogelijk te beperken voor jezelf. Geen enkele optie is leuk of een pretje, maar je bent dit bootje ingegaan, en dus moet je er ook uit. De keus is nu of je er nat, verrekte nat of een beetje droog uit kunt komen. Dit heeft namelijk nog een nasleep van jaren, dus kijk uit. Je zult wel door moeten, nu ! Iedere minuut die toko open, kan omzet betekenen. Zet inderdaad alvast eens wat uitverkoopjes op marktplaats ?

 

 

Nu mijn concrete vragen:

Een faillisement en dan? Kan ik dan een uitkering aanvragen? Ik ben 26 en val dus nog niet in de abw, maar moet ik als 'jongere' maar een baan gaan zoeken. Ben ik daarmee zelf verplicht te werken in een fabriek als doosjes vouwer? Als ik dan een baan zoek/krijg naar mijn 'zin', ben ik dan alles kwijt wat ik daarmee verdien? Of geldt dat alleen als je in de wet schuldsanering valt? Stel ik trek het faillisement psychisch niet, maar moet toch gaan werken? Hoe nu verder na een faillisement?

 

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van de vragen.

 

 

Tja...een uitkering.... Dit moet je willen op dat moment, en is voor iedereen anders. Ik ken mensen aan wie het zelfs afgeraden werd door de instantie ivm de teveel regels die er aan vast zitten. En ja...kom je in WSNP of faillissement, en het komt ter sprake om doosjes te gaan vouwen....dan zal er weinig anders opzitten. En wat voor schande zou dit dan zijn ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Chantal,

 

Klinkt al een stuk gezelliger dan TS, vind je niet?

 

Je zit flink in de nesten, daarover zijn we het hier allemaal wel eens.

Waar jij alleen nu niets aan hebt is het kippenhokeffect, overigens zonder dat iemand dat bewust doet. Iedereen roept de best bedoelde adviezen, en vaak ook met echt wel potentie, alleen jij hebt een enorm probleem: je laatste euro zit in je knip en je vraagt je af met welk geld je vanaond je boodschappen moet doen als je niet minstens 2 setjes vandaag verkoopt.

Zit dicht bij de werkelijkheid niet?

 

Braderie, super. Vind ze maar in februari, niet zijnde de rommelkraampjes waar je oude schoenen voor Euro 2,50 kunt kopen.

Een koper voor de zaak? Los van alle terecht benoemde opstakels, stel je vindt een een kandidaat, trek dan maar minimaal 2 maanden uit voordat er ergens een handtekening staat, laat staan dat er geld op een rekening komt.

Ben ik nu negatief? Nee, gewoon relaistisch, de dagelijkse werkelijkheid voor Chantal.

 

Eerst even een kritische noot richting Chantal, en sorry Chantal, dat moet echt even. Wat ik je nu ga zeggen is de stap die je zet voordat je dan ook maar iets anders gaat doen.

 

Stop met verwijten maken aan de rest van de wereld. Begrijpelijk, menselijk maar is niet goed.

Ga voor de spiegel staan en kijk jezelf heel diep in de ogen. Stel vast waar je wat fout hebt gedaan, en geloof me, ergens heb je een verkeerde afslag gepakt. Anders was je nu een andersoortig deelnemer hier op HL. Dit doet pijn, maar erken het en benoem het. Belangrijk voor je verdere verloop, weet waar je valkuil ligt, anders flikker je er onherroepelijk nog een keer in.

 

Lees daarna nog een keer dit forum door, maar ook breder dan alleen dit topic en noteer op een A4 waar voor jou de kansen/mogelijkheden liggen. Geef iedere optie een cijfer. Er is er altijd één die het beste bij je past, en dan heb ik het nu even in de laatste plaats over WSNP of faillissement. En er is een gouden regel: kan niet, mag niet. ;)

 

Dan heb ik hier nog een idee voor je.

Je belangrijkste wapen op dit moment is je voorraad. Ga er vanuit dat bij een faillissement je alles kwijt bent en je de voorraad de deur uit ziet lopen voor bedragen dat je denkt:"daar had ik het ook wel voor kunnen verkopen."

En daar heb je je antwoord. Wat een curator kan, kan jij ook, maar dan beter. Een curator heeft geen verstand van lingerie, tenzij het een vrouw is, maar dan nog, het is jouw vak.

 

Je hebt vast wel een paar vriendinnen, of nichtjes.

Organiseer binnen 14 dagen een lingerie modeshow en maak zo goedkoop mogelijk een flyer o.i.d.

Pay-off van de flyer: "special night-fashon-night, women only!" Geef aan op de flyer dat er 10 setjes ter waarde van XX euro onder de bezoekers verloot worden. Als er iets gratis is te krijgen; zandzakken voor de deur. Je wilt zo snel mogelijk weten waar je aan toe bent; dus je maakt duidelijk dat het om een beperkt aantal bezoekersplaatsen gaat. "Reserveren noodzakelijjk".

Maak vervolgens duidelijk dat het om een spectaculair prijzenfestival gaat. Een setje dat normaal Euro 80,00 kost? Die avond gaat ie voor Euro 45,00 de deur uit.

 

Valt het aantal bezoekers je tegen?

Nog een keer een flyer o.i.d. de deur uit:"Wegens enorme belangstelling en op veler verzoek, vrijdagavond ... februari the sequal!" Suggestie wekken, dat is marketing. Geef mensen het idee dat ze iets aan het missen zijn en dat het erg speciaal is. En dat is het natuurlijk ook.

Bijkomend voordeel bij deze formule. Stel je hebt maar 10 bezoekers op je geplande eerste avond, dan zullen mensen denken en mogelijk ook zeggen:"niet veel belangstelling, wat een farce!" Geef mensen dan de indruk van het tegenovergestelde. Ga trots voor je publiekje staan en zeg:"Zoals u ziet, vanavond behoort u tot een zeer select gezelschap, dit is namelijk ook niet voor iedereen. Gefeliciteerd met uw aanwezigheid!"

Men zal de volgende dag spreken met vriendinnen over een wel hele bijzonder happening, en goedkoop dat het was!! "Ja, begrijpelijk dat het een klein gezelschap was, dit is ook wel heel speciaal natuurlijk!"

Vat je het? Je moet de mindset gaan veranderen van je publiek, het deel dat om je heen woont en niet het deel dat met een bus voorbij trekt.

 

Resultaat. Je hebt je voorraad verzilverd, storetraffic gegenereert, klantgegevens verzameld(!) en dus heb je geld en nieuwe potentie. Zet die webshop door of verlaat je pand zo goed en voordelig mogelijk. Dus of je schrapt je kosten, of je zorgt voor extra omzet tegen minimale inspanningen. Overleef tot aan het nieuwe toeristenseizoen, maak net zulke klappers als vorig jaar, maar koester en pamper je buurtklanten!

 

Waar jij qua klantpsychologie mogelijk tegen aan loopt, is de kleine gemeenschap rondom je. Iedereen kent iedereen, toch? En jullie (de dorpbewoners) weten en kennen het belang van al die bussen vol met Japanners en Koreanen, maar OOOOH wat hebben jullie ook eigenlijk de .... aan die bezoekers. Mogelijk dat juist dit een blokkade vormt voor het bezoek van de klanten waar je het eigenlijk van moet hebben. Dus creëer gelegenheden waarbij men deze bezoeken in alle "rust" kan doen. Een webshop of maak van je show een regelmatig terugkerend fenomeen. Lingerieparty's zijn er genoeg, en jij bent de perfecte gastvrouw.

 

Succes!

 

Groet,

Berend.

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 1

Tsja WSNP of Failliet, beide is nooit leuk.

Maar als het goed is, besef je ook dat, als je een onderneming begint, het

ook wel eens fout kan gaan. (al hoopt en verwacht niemand dit)

 

Tips om eventueel door te gaan of om omzet te generen staan hier genoeg

geschreven. Bekijk deze mogelijkheden goed, en doe er iets mee!

 

Wij zelf zijn wel gestopt met de zaak, vandaar het volgende verhaal,

Dit is dus niet om je de indruk te geven dat je moet stoppen, maar

dit is waar wij ervaring mee hebben!

 

Je bent 26 jaar, jong genoeg om je leven weer op te pakken, met

wsnp of faillisement. Wij zaten in dezelfde situatie, alleen dan getrouwd en 2 kinderen.

Ook wij moesten door, hoe zwaar het soms was, want er liepen nog 2

kinderen rond, dus bij de pakken neer zitten was er niet bij. Ja natuurlijk

zijn er heel wat tranen gevloeid, woorden gevallen. Maar je moet door!

Je leven stopt niet, ook al dachten wij soms ook van wel.

Mede door mensen hier op HL konden wij ons leven weer op de rails krijgen!

 

 

En ja wij kwamen ook in de bijstand, met de schuldeisers nog in de nek.

Maar zelfs van de bijstand, heb ik de schuldeisers elke maand iets betaald.

Sommigen maar 10 euro!

 

Na een x-aantal weken, ben ik aan het werk gekomen, niet als doosjes vouwer,

maar wel als voedselverstrekker aan allochtonen. Moeilijk werk? Nee heel

simpel (ik moest hooguit tot 6 tellen!) maar het verdiende. Werk = Werk, geld is geld!

 

Inmiddels zitten we in het voor traject voor een minnerlijk akkoord en/of WSNP.

En ja we moeten veel, heel veel geld inleveren in de maand. En blijft er

weinig over, maar genoeg om van te leven, wonen ed.

Het geeft ons een goed gevoel, wij betalen de schuldeisers af! Ook al

beseffen wij dat we ze nooit helemaal kunnen betalen, maar we kunnen

hun leed, die door ons veroorzaakt is, wel verzachten.

 

Je moet zelf, desnoods met een adviseur, goed kijken wat je mogelijkheden zijn.

Doorgaan, WSNP of Failliet, die keuze kan ik niet voor je maken.

 

Het enige wat ik je mee kan geven is:

Mocht je Failliet of in de WSNP komen, het geeft je rust, heel veel rust.

Ondanks dat dat ook niet altijd rozegeur en maneschijn is.

 

Sterkte met je keuze!

Verlies de moed niet! Er is een leven na dit alles, blijf de positieve dingen in het leven

zien, hoe moeilijk dit soms ook is.

(en ook nu hebben we nog wel eens een dipje)

 

Hoe raar het ook klinkt: Zie dit alles als het begin van een nieuwe toekomst!

Jij bent nu diegene die de toekomst (deels) zelf kan bepalen, dus maak er wat van!

 

Groetjes didi

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

O Ja en dan:

De WSNP is 95% van de bijstand, werk je meer dan 18 uur (of zo iets) dan wordt dit 100%.

 

In je VTLB (vrij te laten bedrag, dus waar je huur en alles van moet betalen) wordt

aan de hand van een rekenmodule je bedrag per maand vast gesteld.

Hierin nemen ze je huur ed kosten mee. Het kan dus maar zo zijn dat je in de WSNP maar

300 euro mag houden (als je bv nog bij je ouders woont) maar het kan ook maar zo zijn

dat je 1600 euro in de maand hebt. Dit is geheel afhankelijk van de kosten die je hebt

en waar je niet zonder kunt.

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 3

Heb ik deze topic toch helemaal over het hoofd gezien. ???

 

Bij toeval gister iets gelezen over jouw branche en hoe deze weer rendabel te krijgen. De grootste concurrent is internet dus "if you can't beat them, join them".

 

Ik las dat je aan een dijk zit dus ga er van uit dat je het ook van de toeristen moet hebben en daarvoor moet men wel weten dat jij daar zit en wat het assortiment is dus aan de slag met de deuren open zetten, etalage verfrissen, vlaggen ophangen etc.

 

Was van plan maar 1 pro bono klus per maand te doen maar deze kan er ook nog wel bij. Ik wil wel eens langskomen om te kijken hoe we z.s.m. meer omzet kunnen maken en een plan op te stellen om het structureel te maken.

 

Edit: Het klinkt misschien wat overdreven enthousiast maar met 70.000 aan voorraad is zeker op zeer korte termijn al resultaat te verwachten zodat de grootste financiele problemen kunnen worden geregeld.

 

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 6

Ik heb al diverse ellende verhalen gelezen op dit forum, maar ik moet zeggen dat deze mij behoorlijk aangrijpt. Ik heb er gisteravond nog even goed over nagedacht en met de gedachte gelopen van zal ik het doen of zal ik het niet doen. Ik ben namelijk internet developer/website bouwer en ik wil je bij deze belangeloos mijn hulp aanbieden bij het bouwen van een website/webwinkel als je deze graag wilt hebben plus de benodigde advisering op het gebied van internet/social media marketing er om heen om je website te promoten. Ik heb begrepen dat er al eens 1 in aanbouw is gemaakt, maar dat deze nooit is afgemaakt. Eventueel kan ik daar ook wel naar kijken.

 

Mocht je van mijn aanbieding gebruik willen maken, stuur me dan maar even een pm, dan maken we zo snel mogelijk een afspraak.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Was van plan maar 1 pro bono klus per maand te doen maar deze kan er ook nog wel bij. Ik wil wel eens langskomen om te kijken hoe we z.s.m. meer omzet kunnen maken en een plan op te stellen om het structureel te maken.

 

Zoals je zie ziet Chantal, als de nood het hoogst is...

En het pimpen van je voorgevel en je etalage is super, aandacht genereren!

Een reus voor René!

 

Alleen even richting René: de focus moet mijns inziens liggen op de klanten die wonen in de directe omgeving, toersime is te seizoensgebonden en feitelijk te willekeurig.

 

Wil nog even aanvullen op het flyer idee.

Voordat je nu duizenden van die dingen gaat maken en huis-aan-huis gaat bezorgen; dat is niet de beste manier.

Je valt tegenwoordig niet meer op tussen die kilo's oud papier van het Kruidvat en de Hema's van deze wereld.

 

Laat er 1000 of 2000 drukken en deel ze uit op die plaatsen waar jouw publiek zich nu al verenigd, denk aan basisscholen, waar tussen de middag tientallen dame's staan te wachten op hun kinderen. Of ga op een zaterdag dicht bij een supermarkt staan en druk de flyer persoonlijk in handen van de passerende vrouwen.

En geef de indruk van een uitje, het moet vooral ook gezellig zijn, dus zorg voor koffie, Limburgs vlaaitje en wat (fris)drank.

Kosten voor zo'n avond met zeg 25 gasten, maximaal Euro 250 plus de kosten voor de flyer.

Je zult dus ergens nog een klein bedrag kunnen lenen, dat wel.

 

Groet,

Berend

 

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al diverse ellende verhalen gelezen op dit forum, maar ik moet zeggen dat deze mij behoorlijk aangrijpt. Ik heb er gisteravond nog even goed over nagedacht en met de gedachte gelopen van zal ik het doen of zal ik het niet doen. Ik ben namelijk internet developer/website bouwer en ik wil je bij deze belangeloos mijn hulp aanbieden bij het bouwen van een website/webwinkel als je deze graag wilt hebben plus de benodigde advisering op het gebied van internet/social media marketing er om heen om je website te promoten. Ik heb begrepen dat er al eens 1 in aanbouw is gemaakt, maar dat deze nooit is afgemaakt. Eventueel kan ik daar ook wel naar kijken.

 

Mocht je van mijn aanbieding gebruik willen maken, stuur me dan maar even een pm, dan maken we zo snel mogelijk een afspraak.

 

Super!

Wat een feest hier op HL, ben trots op ons.

 

Reus voor Fvddungen!

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 1

Is het dan niet tijd om de Higherlevel Knokploeg te starten?

Gaan we bij noodlijdende HL-ers op bezoek om ze te steunen en meteen even wat omzet te genereren!

 

(Hebben jullie ook mannenondergoed?)

 

Ik denk dat we dat zelf op eigen initiatief moeten doen of komt er een officieel HL initiatief?

 

Betreffende het mannen ondergoed, ik ga natuurlijk wel meteen een mooi setje kopen voor mijn vrouw. ;)

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0
Is het dan niet tijd om de Higherlevel Knokploeg te starten?
Toevallig begonnen bij mij ook eenzelfde soort gedachten op te komen. Het zou wellicht een apart Topic waard zijn om daar eens over te brainstormen? Want enerzijds willen we zelf ondernemen, dus zelf een boterham verdienen, anderzijds willen we serieuze hulpvragen tegemoet komen, maar aan de meest wanhopige hulpvragen zoals ook in dit topic valt geen boterham te verdienen, dus wordt er 'pro bono' te hulp geschoten. Waar is een grens te trekken? Moet er een grens getrokken worden, omdat HL straks wellicht een laatste toevluchtsoord voor wanhopige ondernemers wordt, omdat het daar gratis is? Mag er op een gegeven ogenblik een tegenprestatie gevraagd worden voor de geboden hulp?

 

Afijn dat soort vragen, nogmaals: misschien goed om dit in een ander topic door te kauwen?

 

@Beste Chantal, je wordt nu fantastisch te hulp geschoten door prima mensen met enorm veel kennis van zaken, zoals hier wel vaker mensen spontaan hulp aanbieden bij noodoproepen. Ik hoop oprecht dat je de hulp omarmt en dat het je weer op de rails krijgt.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.