• 0

lening aan je bedrijf als zelfstandig ondernemer

Ik heb een vraagje over de financiering van een verbouwing. Dat is betaald vanuit privegelden die ik nu ik omzet begin te draaien weer terugbetaald wil hebben. Dit heb ik ook gedaan maar ik twijfel of er een verschil is in via welke rekening. Ik heb alles via de rekening prive lopen. Is dit correct of had ik het moeten boeken van een rekening lening (vreemd vermogen) waarop ik dan terugbetaal.

Ik heb een eenmanszaak.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik de post van de TS goed lees, ben ik het hier niet helemaal mee eens. Als de TS uit eigen spaarmiddelen een zakelijke verbouwing doet, kan dat toch gewoon als een lening worden geboekt? In welke wet staat dat dat niet mag? De NL-Staat wordt daarmee niets tekort gedaan. Het enige dat ermee wordt voorkomen is dat je NOG een keer belasting betaalt om je spaarcentjes terug te verdienen. In mijn ogen geldt dat ook voor een startkapitaal. Als je als starter met 10K eigen geld begint, zet je dat bedrag op je balans als een kortlopende lening. Ofwel dezelfde boeking als een debet aan een bank.

Link naar reactie
  • 0

Ja PJ logisch redenering, maar komt op hetzelfde neer als om van jezelf geld lenen om boodschappen te gaan doen vanmiddag.. hoe en wanneer betaal je dat terug.. aan jezelf ???

 

Kortom je kunt het bij een eenmanszaak niet als lening opvoeren. Het is alleen mogelijk om het als prive storting op te voeren.

 

Verder is het de vraag of de verbouwingskosten als zakelijk aangemerkt kunnen worden als het om verbouwing van de eigen woning is. Maar als het om een verbouwing aan een bedrijfspand gaat zal dat geen probleem zijn.

 

Dus als de verbouwing als zakelijk kan worden aangemerkt dan is het per definitie een privestorting/eigen vermogen en het staat je vrij dit geld weer op te nemen via een prive onttrekking. maar lenen aan jezelf.. nee dat is niet mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt inderdaad geen lening aan je eigen onderneming verstrekken. De verbouwing is destijds met eigen (privë) middelen betaald, ik mag aannemen dat het geld voor de verbouwing toen als privé storting is geboekt. Nu kan het geld natuurlijk weer opgenomen worden (privé opname).

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker niet gebruikelijk om dit als een lening te boeken.

 

Ik kan me wel voorstellen dat je voor jezelf, om welke reden dan ook, vast wilt leggen dat een deel van je eigen vermogen weer uit de zaak genomen wordt. Er is dan niets op tegen om b.v. twee eigen vermogen rekeningen te gebruiken.

Er is echter geen sprake van een lening en er kan dus ook geen rente geboekt worden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

, dat ik er over na denk om hier uberhaupt maar mee te stoppen. :(

 

??? als dat al een reden is...

 

Het is niet verboden volgens de huisregels om een gegeven antwoord te bevestigen. Ik heb ook wel eens een kneus gekregen met de tekst "voegt niets toe". Maar een reden om te stoppen op HL omdat er herhaling plaatsvindt?

 

Ik hoop dat je nog even heroverweegt. Je antwoorden worden beslist op prijs gesteld.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoho... ik heb niet geschreven dat ik er renten of kosten over zou gaan boeken..... Als je 10K starterskapitaal spaargeld in je eigen toko steekt, kun je die 10K toch op de balans zetten als kortlopende lening (ik weet even geen betere benaming) om te voorkomen dat je ook over die 10K weer belasting moet afrekenen als je je bedrijfje beëindigt? Alles staat netjes geboekt en je doet de Staat en jezelf niks tekort.

 

Ik moet een beetje lachen dat deze stelling dus knezen waard is.... hahaha.

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand me helpen. Als 1 persoon al een antwoord op de vraag heeft gegeven, waarom moeten anderen dan hetzelfde antwoord herhalen? ???

Dit zie ik zo vaak de laatste tijd, dat ik er over na denk om hier uberhaupt maar mee te stoppen. :(

 

De vraag is dan of het antwoord volledig herhaald wordt of dat er andere accenten gelegd worden ?

Ik heb de indruk dat de antwoorden soms nogal uitgebreid zijn en zeker ook regelmatig niet in eenvoudige bewoording gesteld zijn en kan dan zelf ook niet de verleiding weerstaan om nuances aan te brengen.

 

Er wordt b.v. nogal eens naar wetteksten verwezen die niet altijd voor iedereen toegankelijk zijn.

 

Is het ook niet prettig om een bevestiging van een juist standpunt te krijgen ?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoho... ik heb niet geschreven dat ik er renten of kosten over zou gaan boeken..... Als je 10K starterskapitaal spaargeld in je eigen toko steekt, kun je die 10K toch op de balans zetten als kortlopende lening (ik weet even geen betere benaming) om te voorkomen dat je ook over die 10K weer belasting moet afrekenen als je je bedrijfje beëindigt? Alles staat netjes geboekt en je doet de Staat en jezelf niks tekort.

 

Maar wat jij kortlopende lening noemt bij gebrek aan een ander woord heet dus gewoon prive storting. En als je het geld er weer uit haalt heet het een prive onttrekking en de belastingdienst heeft dat prima gefaciliteerd middels de vermogensvergelijking om te voorkomen dat je over je eigen geld 2x belasting zou betalen. Je betaald in de IB belasting over je winst, niet over je prive onttrekkingen.

Link naar reactie
  • 0

Hoho... ik heb niet geschreven dat ik er renten of kosten over zou gaan boeken..... Als je 10K starterskapitaal spaargeld in je eigen toko steekt, kun je die 10K toch op de balans zetten als kortlopende lening (ik weet even geen betere benaming) om te voorkomen dat je ook over die 10K weer belasting moet afrekenen als je je bedrijfje beëindigt? Alles staat netjes geboekt en je doet de Staat en jezelf niks tekort.

 

Maar wat jij kortlopende lening noemt bij gebrek aan een ander woord heet dus gewoon prive storting. En als je het geld er weer uit haalt heet het een prive onttrekking en de belastingdienst heeft dat prima gefaciliteerd middels de vermogensvergelijking om te voorkomen dat je over je eigen geld 2x belasting zou betalen. Je betaald in de IB belasting over je winst, niet over je prive onttrekkingen.

 

Dat weet ik ook wel Roel. Maar ik heb het nu over een starter. Als die zijn startvermogen uit privé onttrekt en daar geen aparte status aan geeft, wordt na "x" jaren gewoon aangenomen dat dit tot het bedrijfsvermogen behoord.

Link naar reactie
  • 0

Hahaha.... ja dat klopt wel een beetje..... Ik heb ook aardig wat met (onbegrijpelijke) Engelse klanten te doen..... Die doen alles anders.

 

Maar dan een praktische vraag:

 

Jij stop 25K spaargeld in je eenmanszaak om te beginnen.

Na 15 jaar ploeteren vind je het welletjes en jawel hoor. Je hebt een positief vermogen op je balans van 25K. Hoe voorkom je dat je dan over je 25K spaargeld nog een keer belasting moet betalen?

Link naar reactie
  • 0

Jij stop 25K spaargeld in je eenmanszaak om te beginnen.

Na 15 jaar ploeteren vind je het welletjes en jawel hoor. Je hebt een positief vermogen op je balans van 25K. Hoe voorkom je dat je dan over je 25K spaargeld nog een keer belasting moet betalen?

 

Beste Odems,

 

Blijkbaar is het kwartje nog niet helemaal gevallen, dus ik leg het nog één keer uit (ik lijk wel een politicus ;)). Je betaalt helemaal geen belasting over het vermogen wat op de fiscale balans staat. Sterker nog door spaargeld over te hevelen naar je eigen onderneming, kun je juist belasting besparen (denk aan box 3-hefffing). Uiteraard moet het spaargeld dan wel dienstbaar aan de onderneming zijn, anders trappen onze vrienden van de fiscus er niet in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op een iets andere manier met een voorbeeldje:

 

Het privé-geld dat je er in stopt komt op de balans zodra je het erin stopt - niet als kortlopende lening, maar als eigen vermogen. Over eigen vermogen betaal je geen belasting, dat doe je over de winst.

 

Na 25 jaar (waar in elk van die jaren het geld nog steeds als eigen vermogen staat vermeld) haal je het eruit, terwijl je je eigen vermogen vermindert. Hierbij geldt hetzelfde als op het moment dat je het erin stopte: het is geen winst die je eruit haalt, want het zat er al in. Dus hoef je er geen belasting over te betalen.

 

Oftewel, stel dat ik helemaal niets doe en dus geen winst of verlies heb:

 

vorig jaar (of 25 jaar geleden): 1000 gestort. Aangemerkt als privéstorting.

Winstberekening:

1000 eindvermogen

+ 0 onttrekkingen

- 0 beginvermogen

- 1000 privéstortingen

= 0 winst, dus geen belasting

 

Nu: 1000 opgenomen, aangemerkt als privéonttrekking. Je begon met 1000 op de balans als vermogen, want dat is immers het eindvermogen hierboven.

0 eindvermogen

+ 1000 onttrekkingen

- 1000 beginvermogen

- 0 stortingen

= 0 winst, dus geen belasting.

 

Overigens: mocht je box 3 willen ontlopen door geld op een zakelijke rekening te zetten, hou er dan rekening mee dat (naast de eventuele correctie door de fiscus) de rente op dat spaargeld als winst wordt aangemerkt. En als je het voor korte tijd naar box 1 haalt, dan loop je tegen dubbele belastingheffing op, omdat de rente dan in box 1 belast wordt en het vermogen in box 3. Niet echt een aanrader...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.