Ik heb het forum doorzocht, maar kon helaas geen antwoord op mijn vraag vinden. Ik (kleine zelfstandige, zzp'er) wil me verdiepen in de aanschaf van een volledig elektrische auto. Nu heb ik gelezen dat er bij de zakelijke aanschaf van een elektrische auto je vrijgesteld bent van wegenbelasting en bijtelling. Wat me echter niet helemaal duidelijk is, is het fiscale voordeel.
Klopt het dat je zowel de kleinschaligheidsaftrek als de milieu investeringsaftrek (MIA) en/of willekeurige aftrek milieuinvesteringen mag toepassen of alleen één van beiden? Als ik de MIA kan toepassen dan kan ik naast de reguliere aftrek maximaal 36% van de aanschafwaarde opvoeren als aftrekpost, toch? Kan ik dan vervolgens met de VAMIL het eerste jaar 75% willekeurig afschrijven ipv 50%?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
simron
simron
Ik heb het forum doorzocht, maar kon helaas geen antwoord op mijn vraag vinden. Ik (kleine zelfstandige, zzp'er) wil me verdiepen in de aanschaf van een volledig elektrische auto. Nu heb ik gelezen dat er bij de zakelijke aanschaf van een elektrische auto je vrijgesteld bent van wegenbelasting en bijtelling. Wat me echter niet helemaal duidelijk is, is het fiscale voordeel.
Klopt het dat je zowel de kleinschaligheidsaftrek als de milieu investeringsaftrek (MIA) en/of willekeurige aftrek milieuinvesteringen mag toepassen of alleen één van beiden? Als ik de MIA kan toepassen dan kan ik naast de reguliere aftrek maximaal 36% van de aanschafwaarde opvoeren als aftrekpost, toch? Kan ik dan vervolgens met de VAMIL het eerste jaar 75% willekeurig afschrijven ipv 50%?
Klopt dit rekenvoorbeeld?;
Aanschafwaarde auto € 40.000,-
Aftrek jaar 1:
36% van € 40.000,- = € 14.400
75% van € 40.000,- = € 30.000,-
€ 14.400 + € 30.000,- = € 44.400 * 52% = € 23.088 belastingvoordeel jaar 1
Aftrek jaar 2:
25% van € 40.000,- = € 10.000,-.
€ 10.000 * 52% = € 5.200,- belastingvoordeel jaar 2
Totale belastingvoordeel;
€ 23.088 + € 5.200,- = € 28.288
Naast het belastingvoordeel heb ik dan ook nog de besparing van de wegenbelasting en bijtelling.
Als bovenstaande klopt dat lijkt het me best interessant om te gaan voor een elektrische auto i.p.v. een regulier verbrandingsmotortype.
Alvast bedankt.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag