• 0

Bezwaar VAR-ROW

Hallo allemaal,

 

In januari 2011 heb ik mij ingeschreven als eenmanszaak bij de KvK. Ik heb een webdesign bureau en geef gitaarles. Voor die laatste heb ik een VAR-WUO gekregen, maar voor de eerste een VAR-ROW. Als gevolg dat ik mijn opdrachtgevers niet kan garanderen dat ze geen loonheffingen in hoeven te houden en af te dragen.

 

Ik ga hier dus ook bezwaar tegen maken. Hoe raden jullie mij aan dit te doen?

 

Zijn er dingen die ik zeker moet vermelden, rekening mee moet houden of zaken die ik over het hoofd zie waardoor ik dus inderdaad geen recht zou hebben op een VAR-WUO. Ik heb me door wat mensen laten informeren en informatie gezocht. O.a. in deze post op Higher Level, maar ik wil voordat ik die brief op de post doe zeker weten dat ik mijzelf goed verwoord.

 

Hierbij een opzetje van mijn brief aan de Belastingdienst zoals ik die in gedachten had (bedrijfsnaam is veranderd omdat ik niet wil dat deze topic bovenaan Google komt de staan bij zoeken naar die naam, namen van opdrachtgevers zijn veranderd vanwege privacy):

 

-------------

 

"Hierbij wil ik bezwaar aantekenen tegen de beslissing dat de werkzaamheden van MBBBBBB als resultaat uit overige werkzaamheden worden beschouwd.

 

MBBBBBB heeft vanaf de inschrijving bij de KvK in januari reeds 5 opdrachten op freelance basis binnengehaald waaraan nu gewerkt wordt. Het maken van websites voor een …, … , … en …. .

Ook heeft MBBBBBB de opdracht gekregen het concept voor de website … (de spreekbuis en van …) te ontwikkelen. Inmiddels is dit gedaan en ligt de focus voor MBBBBBB bij deze opdracht bij het verder ontwikkelen van nieuwe concepten, het schrijven van content en onderhoud van de website. Indien nodig kan ik hiervoor bewijs aanleveren.

 

Met MBBBBBB ben ik minimaal 2 dagen per week bezig (en daarmee bedoel ik dagen van 9.00 tot 0.00 of langer). Acquisitie is daarbij in volle gang. Er zijn veel docenten, artiesten, bands, filmmakers, etc. in mijn netwerk waarvan ik weet dat ze een website willen hebben die MBBBBBB voor ze kan maken. Het doel om elke maand (minimaal) 2 website opdrachten binnen te halen is hierdoor realistisch en haalbaar.

Om deze redenen wil ik een VAR-WUO voor MBBBBBB in plaats van de huidige VAR-ROW. MBBBBBB werkt volledig zelfstandig en wil de opdrachtgevers zekerheid bieden dat zij geen loonheffingen moeten inhouden en afdragen.

Graag ontvang ik van u een schriftelijke reactie op deze brief. Mocht MBBBBBB alsnog niet in aanmerking komen voor een VAR-WUO, hoor ik graag van u wat de redenen hiervoor zijn."

 

-------------

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Frank,

 

als jij de antwoorden op de VAR-aanvraag naar eer en geweten hebt ingevuld en er komt een VAR-ROW uit de hoge belastinghoed, waarom zou er na je bezwaar dan een VAR-WUO uit gaan rollen?

Dat kan alleen als je de feiten nu rooskleuriger voolstelt dan op je aanvraag of omdat je meent door je verhaal i.p.v. standaard-antwoorden meer overtuigend te zijn.

 

Ik vind je bezwaar overigens goed, maar of het veel uithaalt? Wat je er nog wel in kan zetten is dat is je vóór een mogelijke uitspraak (die altijd schiftelijk is) gehoord wilt worden als men je bezwaar wil afwijzen. Volgens mij is dat 'horen' verplicht, maar het er expliciet nog even bijzetten kan geen kwaad.

 

Wacht nog ff wat andere meningen af voordat je de brief zendt, want ik heb de wijsheid niet in pacht.

 

suc6,

 

John

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Niet zo pessimistisch!!!

 

Bezwaar maken heeft wel degelijk zin.

 

Het komt juist heel vaak voor dat een VAR-ROW wordt afgegeven terwijl om een VAR-WUO wordt verzocht. Het kan zijn dat de betrokken ambtenaar het ingevulde formulier niet goed heeft bekeken en op de automatische piloot heeft afgehandeld. Het kan zijn dat hij de regels net juist interpreteert. Het kan zijn dat TS een aantal vragen niet juist heeft ingevuld en dat kan hij in de bezwaarprocedure recht zetten.

 

Het bezwaarschrift wordt (als het goed is) behandeld door een andere ambtenaar dan degene die de VAR-ROW beschikking heeft afgegeven. Er vindt dus een nieuwe afweging plaats.

 

Het is goed dat jij op het hoorrecht hebt gewezen. Dit is inderdaad een recht. Misschien doet de Belastingdienst dit af door je telefonisch te horen, maar sta er eventueel op dat je gehoord wilt worden op het Belastingkantoor. Daarnaast heb je een inzagerecht in je dossier (hoewel me hier dat niet zo relevant lijkt).

 

Verder ben ik het met John eens dat de brief okay is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips!

 

Even om dingen op te helderen: ik probeer geen VAR-WUO los te wrikken, terwijl ik deze niet verdien. Ik zit aan de urennorm en ik voldoe aan alle 'eisen' die er gesteld worden. Ik opereer met het webdesign bureau onder dezelfde voorwaarden als de gitaarlessen, dus ik heb totaal geen idee waarom er onderscheid tussen wordt gemaakt.

 

We zullen wel zien wat ze erop te zeggen hebben :)

Link naar reactie
  • 0

Er wordt onderscheid gemaakt, omdat het twee compleet verschillende zaken zijn. Die passen niet in één onderneming, daarom worden ze apart beoordeeld. Het gevolg is dat er ook twee verschillende kwalificaties uit kunnen komen. Of het terecht is dat er twee verschillende kwalificaties aan worden gegeven, is wat lastig te zeggen. Het feit dat je er niet fulltime mee bezig bent, mag daar in beginsel echter niet op van invloed zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Er wordt onderscheid gemaakt, omdat het twee compleet verschillende zaken zijn. Die passen niet in één onderneming, daarom worden ze apart beoordeeld.

Dat begrijp ik, is helemaal waar en ben ik het mee eens. Maar dat betekent dan toch niet dat daar automatisch VAR-ROW aan verbonden moet worden?

 

Ik snap als ik naar mijn aanmeldingsformulieren kijk niet op welke basis de één wel en de ander niet voor vol wordt aangezien. Het zijn verschillende handelsnamen, de formulieren zijn hetzelfde ingevuld. Als dat dan toch anders wordt beoordeeld moet dat in mijn mening ook duidelijk door de Belastingdienst worden aangegeven, of minstens na de beslissing voor VAR-ROW toegelicht worden.

Link naar reactie
  • 0

Als je beide formulieren hetzelfde hebt ingevuld dan moet het inderdaad tot het zelfde resultaat leiden.. maar heb je ook echt exact hetzelfde ingevuld? of waren er toch verschillen in bijv omzet.

 

Overigens heb ik al diverse keren op diverse forums gezien dat mensen die 2 VAR's aanvragen hier tegenaan lopen maar vrijwel altijd werd na een bezwaar ook voor de 2e activitieit alsnog een VAR-WUO afgegeven op basis van de afgegeven VAR WUO voor de hoofdactiviteit. Dus je maakt goede kans.

 

Wat ik mij wel afvraag is of veel van jou opdrachtgevers om een VAR gaan vragen.. Hoeveel opdrachtgevers je webdesignburo zullen om een var vragen?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Precies hetzelfde ingevuld, dus voor mij is het ook een groot raadsel...

Time will tell!

 

Tot nu toe heeft 1 opdrachtgever een kopie van mijn VAR gevraagd, voor de rest verwacht ik dit jaar niet veel die erom zullen vragen. Een andere reden voor mij om gelijk goed in het VAR verhaal te duiken is dat ik net om de hoek kom kijken, daarom wil ik gewoon al mijn zaakjes goed op orde hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ondanks het oude topic ben ik wel benieuwd naar het eindresultaat, kun je dat nog posten?

 

 

Ook wil ik opmerken het vreemd te vinden dat voor de gitaarlessen een wuo wordt gegeven terwijl voor de webdesign-activiteiten niet, ik zou eerder denken dat het andersom het geval zou zijn...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.