• 0

vragen over VOF en belasting

Beste ondernemers,

 

Zeg ik het volgende goed?

 

Bij de VOF bereken je aan het eind van het jaar de winst. Stel dat deze winst 10.000 bedraagt wordt de portie van de winst berekend per vennoot. Dus stel er zijn vijf vennoten dan zou iedereen 2.000 euro krijgen en hierover moeten die personen zelf hun aangifte invullen over de inkomstenbelasting?

 

Winst/loon wat al eerder betaald is moet hier natuurlijk bij opgeteld worden?

 

Wat als je het geld in de VOF wilt laten zitten. Moeten de vennoten dan inkomstenbelasting betalen over iets wat ze niet krijgen?

 

 

 

Andere vraag:

 

Stel ik wil met totaal vijf vrienden een bedrijf opstarten, is dat handig in een VOF? moet je dan met z'n vijfen naar de KVK?

een andere optie is de eenmanszaak, het nadeel is dan dat de vier anderen in dienst moeten worden genomen met alle administratieve rompslomp daarbij. loonbelasting ed. nv en bv is te duur en onnodig.

 

 

Nico

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je weet wat hoofdelijke aansprakelijkheid is, vind ik het vreemd dat je overweegt samen met 4 vrienden een vof op te richten.

 

De winstverdeling leg je vast in een v.o.f.-contract en zeker als je met zijn vijven bent, is deskundig advies daarbij onontbeerlijk.

 

Je betaalt belasting over je winstaandeel. Dat je winstaandeel al dan niet is uitgekeerd, maakt daarbij niet uit.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat je winstaandeel al dan niet is uitgekeerd, maakt daarbij niet uit.

Ter toelichting: dat betreft een opname van je kapitaalrekening, die als privé-onttrekking wordt verwerkt en daarom het resultaat niet beïnvloedt.

 

Of een VOF in dit geval handig is, is zonder nadere informatie niet te zeggen. Het door Odeon genoemde risico speelt daarbij een grote rol, maar dat risico verschilt van geval tot geval.

 

Met 5 personen zou ik een BV niet direct als onnodig en te duur bestempelen. 5 keer een IB-ondernemersaangifte is ook niet echt ideaal. Maar ik neem aan dat je daar een weloverwogen afweging over hebt gemaakt. Afspraken schriftelijk vastleggen is een absolute must (bij iedere rechtsvorm)! Er zijn vele voorbeelden van conflicten in een tweepartijenvof. Hoe groot denk je dat het risico dan is op conflicten tussen twee of meer van de 5 vennoten? In tijden van vriendschap is het beter afspraken maken dan wanneer de oorlog is losgebarsten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, dit schept duidelijkheid.

 

Als je weet wat hoofdelijke aansprakelijkheid is, vind ik het vreemd dat je overweegt samen met 4 vrienden een vof op te richten

 

Omdat? dit altijd teveel risico met zich meebrengt?

 

 

Ik weet dat bij een VOF de vennoten hoofdelijk aansprakelijk zijn en dat schulden van de VOF bij de vennoten terecht komen.

Het bedrijf dat wij gaan oprichten zal nauwelijks in de schulden kunnen raken vanwege de specifieke dienst die wij gaan aanbieden. Er zijn wel wat opstartkosten aan verbonden maar voor de rest is de kans op schulden nihil.

 

Uiteraard moeten de afspraken goed worden vastgelegd in een contract.

 

Mischien is een eenmanszaak een ander idee. 4 medewerkers aannemen en dan de loonadministratie uitbesteden, ik weet niet of dat fiscaal aantrekkelijk is want dan betaal je allerlei premies ed

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.