Grens aan de hulp via HL? Ja of nee?

Aanbevolen berichten

Lekker gestroomlijnd nu, deze discussie!

 

We komen er wel, steeds meer nieuwe meningen en inzichten, maar niets ten nadele.

 

Mis nog een beetje input van enkele mods.

Knock knock , anyone there?

 

Ik ga een druk weekend in, dus ik sluit me aan bij de geestelijk rijke uitspraak: nu even niet.

Toch blij met je kwalitatief OK input Ruben!

 

Ik gooi er nog één in voor het weekend.

 

Pilot?

 

Eerst maar eens wat mods.

Dit moet toch ook wel bezieling krijgen vanuit the Highest Level(s).

 

Fijn weekend!

 

PS Hoor net dat er fakegitaren, zogenaamd van EC, op de markt zijn gekomen!

Stel je voor dat je daar je goeie geld aan uit hebt gegeven!

Krijg gelijk behoefte aan een KP...

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
PS Hoor net dat er fakegitaren, zogenaamd van EC, op de markt zijn gekomen! Stel je voor dat je daar je goeie geld aan uit hebt gegeven!

Krijg gelijk behoefte aan een KP...

Ik heb ervaring met fake gitaren, niet van echt te onderscheiden uit China, mijn lesje geleerd! Afijn, dat is off topic.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Het is vrijdagmiddag, topic happy hour!

 

Eric Clapton:

"Gitaarspelen is bluffen, het verdoezelt al je zwakke kanten. Ik zou zonder gitaar veel eerder in de problemen zijn geraakt."

 

Heeft dus ook ervaringen met KP ;)

 

Cheers!

en fijn weekend met veel goede blues!

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie

En opeens valt de topic dood, hoe zou dat nou komen ;). Ik ga wel zelfstandig verder. :)

 

De kans wordt NU opeens erg groot dat een zg " hulpverlener" er een eigen agenda op na houden gaat en er op slinkse wijze een slaatje uit gaat slaan en met die praktijken wil ik niet worden geassocieerd.

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie

De kans wordt NU opeens erg groot dat een zgn "hulpverlener" er een eigen agenda op na houden gaat en er op slinkse wijze een slaatje uit gaat slaan en met die praktijken wil ik niet worden geassocieerd.

 

Dat is al vijf jaar gaande. Houd de pappenheimers in de gaten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

De kans wordt NU opeens erg groot dat een zgn "hulpverlener" er een eigen agenda op na houden gaat en er op slinkse wijze een slaatje uit gaat slaan en met die praktijken wil ik niet worden geassocieerd.

Dat is al vijf jaar gaande. Houd de pappenheimers in de gaten.

 

Waar baseren jullie dit op? Hoewel ik mij ook verbaas over het stilvallen van de discussie, hoor.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aasgieren heb je altijd en overal. Doorgaans heeft men daar hier wel een speciale antenne voor, zo lijkt het. Ik weet overigens niet waar nu specifiek op wordt gedoeld (ik mis wel vaker wat)?

 

Zelf ben ik niet voor een HLKP of hoe het dan ook zou moeten heten. Dat schept verwachtingen en verplichtingen, waar wellicht niet altijd aan voldaan kan worden. Om nog maar te zwijgen over mogelijke aansprakelijkheidsrisico's, veroorzaakt door het structurele karakter ervan. Lijkt me een interessant punt om eens uit te zoeken, maar is niet mijn expertise. Dus wie weet valt het wel mee.

 

Dat er incidenteel een handjevol mensen is dat bereid is net wat verder te gaan, moet je vooral zo houden. Er komen mensen bij en er haken mensen af. Zo gaat dat. Bovendien: hoe ver moet je daarin gaan. Als je jezelf presenteert als knokploeg, kun je moeilijk halverwege zeggen: "ja maar nu gaat het me wat te ver". Ga je dan iemands complete boekhouding bij zitten werken, gratis en voor nop, omdat hij via HL bij je terecht is gekomen, terwijl zijn buurman, die dezelfde financiële problemen heeft, maar geen internetverbinding, de volle mep moet betalen? Uiteraard is dat natuurlijk op individuele basis een keer te billijken, maar waar trek je dan de grens? Voor je het weet ben je geen boekhouder meer, maar schuldsaneerder zonder inkomen.

 

Tegen de tijd dat dat allemaal goed geregeld is, zijn er zoveel afspraken gemaakt dat het niet meer gaat om een groepje vrijblijvende helpers, maar om een complete onderneming. Dat zal toch niet de bedoeling zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

 

Dit is een forum voor ondernemers dus het wordt aan alle kanten begrepen dat gratis advies een beperkte diepgang heeft. Er ontstaat dan ook vraag vanuit ondernemers die meer willen en via PM contact zoeken voor betaalde werkzaamheden, en er zijn vast adviseurs die via PM of openlijk op het forum hun diensten aanbieden.

 

Die actieve acquisitie wordt niet altijd gewaardeerd en soms ontstaan er problemen omdat beide partijen niet tevreden zijn over mekaar. Dat wordt weleens teruggekoppeld naar de admins. Maar het hier geen kinderspeelplaats. Een ondernemer die een betaalde adviseur inhuurt moet niet gaan zeuren als de prestatie tegenvalt; daar kan HL niet in gaan scheidsrechteren. Andersom kan het forum niet bemiddelen voor een tegenprestatie. De prijs wordt door de markt bepaald.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Dit is een forum voor ondernemers dus het wordt aan alle kanten begrepen dat gratis advies een beperkte diepgang heeft.
Dat is ook zo, maar met enige regelmaat komt er een vraag voorbij waarbij wel enige diepgang vereist is. Één voorbeeld is de casus waarvan betreffende TS vandaag meldde dat het toch op een faillisement is uitgedraaid. Zo'n hulpvrager lijkt mij niet geholpen met de 'hagelbui' aan goedbedoelde adviezen, waaruit danlukraak maar een keus moet worden gemaakt (en blijkbaar zit er dan ook nog weleens een aasgier tussen?). Dan lijkt het mij zinvoller dat zo'n hulpvraag even door een filter wordt gehaald om de juiste adviezen / ondersteuning door de juiste leden te kunnen laten geven. Naarmate de diepgang toeneemt, zal de vrijblijvendheid afnemen, daaruit voortvloeiend zal het toch weleens zo kunnen zijn dat een TS voor hulp uiteindelijk toch wat zal moeten vergoeden. Afijn, even een poging dit topic weer 'back on track' te zetten.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Zelf ben ik niet voor een HLKP of hoe het dan ook zou moeten heten. Dat schept verwachtingen en verplichtingen, waar wellicht niet altijd aan voldaan kan worden. Om nog maar te zwijgen over mogelijke aansprakelijkheidsrisico's, veroorzaakt door het structurele karakter ervan. Lijkt me een interessant punt om eens uit te zoeken, maar is niet mijn expertise. Dus wie weet valt het wel mee.

 

Als je het zo organiseert zoals ik voorstelde, voorkom je deze problemen.

 

En, nogmaals, on a different note: dit is een forum voor startende en innovatieve ondernemers, dus een besloten forumgedeelte met vragen hierover ligt veel meer in de lijn van HL.

Link naar reactie

Ik ben geen expert op deze gebieden, maar een HL-KP lijkt mij geen goed idee,

je begint al met wie wel en wie niet, hoe zit het met de aansprakelijkheid als het misgaat?

 

Als je het proces gaat structureren gaat het verdacht veel op een echte onderneming lijken en stromen de aanvragen binnen... of er moeten heel veel aanvragen geweigerd worden of men gaat er teveel tijd instoppen omdat het toch wel sympathieke aanvragen zijn?

 

ik denk dat het vrijblijvende karakter bij een forum hoort, je kunt er zelf voor kiezen of je wel of niet op een hulpvraag reageert, en als er een klik tussen TS en de "hulpverleners" ontstaat zie je nu ook al in de praktijk dat men elkaar via de PM wel weet te vinden en het traject achter de schermen verder gaat.

 

just my 2cents ... :-\

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
als er een klik tussen TS en de "hulpverleners" ontstaat, zie je nu ook al in de praktijk dat men elkaar via de PM wel weet te vinden en het traject achter de schermen verder gaat.

 

Zie onder, dat is een voorbeeld van iets waar mijns inziens wel voor gewaakt mag worden.

 

... De kans wordt NU opeens erg groot dat een zg " hulpverlener" er een eigen agenda op na houden gaat en er op slinkse wijze een slaatje uit gaat slaan ...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

off topic: Zie ik daar een echte Clapton, Hans? 8)

 

De discussie vliegt hier alle kanten uit. Logisch hoor, maar het wordt gaande weg wel wat minder zinvol om oefeningen te blijven herhalen.

 

Waar mijn verbazing echt de bocht uit vliegt is het uitblijven van werkelijk iedere reactie van een of enkele mods die uitspraken hierover kunnen doen waar we binnen HL dan ook wat aan hebben. Ongetwijfeld wordt het door hen wel gevolgd, maar daar blijft het dan ook bij. Jammer.

 

Voor de TS waar Hans terecht aan refereert hoeft dit in ieder geval niet meer. En als je haar topic goed doorleest en ook dat van andere soortgelijke topics is het mijns inziens erg begrijpelijk dat door de adviesbomen het HL-bos niet meer gezien wordt door een TS. Betrokkene verkeert op zo'n moment al in een kakafonie van eigen emoties en ervaringen. Wat je dan primair moet bieden is rust en structuur in de benadering. Een afgeschermd deel hier op de site zou dan al een heel mooie stap in de goede richting zijn, en memoreer ik maar weer eens; een pilot?

 

En hoeveel tegenstanders zich ook melden, daar kan toch weinig op tegen zijn lijkt mij.

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie

Een pilot is een prima plan.

 

Ik zou me niet focussen op het aantal tegenstanders maar op het aantal medestanders. Wellicht een idee om die alvast in kaart te brengen?

 

Dat de moderators terughoudend zijn verbaast me niks. Feitelijk heeft zo'n "help-ik-verzuip"-dreamteam weinig met de doelstelling van HL van doen. HL faciliteert in feite nu de oprichting van een nieuw initiatief buiten HL. We hebben eerder zo'n soortgelijke constructie gehad met een "junior-HL". Gezien het hoge wespennest-gehalte van de onderhavige materie verwacht ik niet tot het ooit tot een realisatie van een kp onder HL-vlag komt.

 

Daarnaast lopen de meningen over gratis/niet-gratis cq wel acquisitiemiddel/geen acquisitiemiddel nog steeds sterk uiteen. De bal ligt naar mijn idee nog steeds bij de initiatiefnemers om eenduidigheid in het concept te krijgen.

Link naar reactie

Waar mijn verbazing echt de bocht uit vliegt is het uitblijven van werkelijk iedere reactie van een of enkele mods die uitspraken hierover kunnen doen waar we binnen HL dan ook wat aan hebben. Ongetwijfeld wordt het door hen wel gevolgd, maar daar blijft het dan ook bij. Jammer.

 

Heb op pagina twee al gereageerd met mijn mening hoor Berend68. ;)

 

Een dergelijk initiatief moet in mijn ogen vanuit de HL leden komen, waarbij HL een faciliterende rol kan spelen.

Als je een KP wilt onder de vlag van HL dan hangt daar een HL-label aan. De KP is in dat geval dan geen ad-hoc initiatief meer dat bij brandvragen in actie komt, maar een georganiseerd en gestructureerd onderdeel van Higherlevel

 

Aan HL hangt een overheidslabel. Ze bemoeien zich niet actief en financieren slechts maar het zit er wel op. Dat maakt nog meer dan normaal dat je zuinig moet zijn op je reputatie en als HL zeker moet zijn dat geboden hulp ook daadwerkelijk hulp is en geen verkapte acquisitie, hulp van de regen in de drup, etc.

Dat betekent kwaliteit bieden, zorgvuldig een team samenstellen, verplichtingen aangaan, en gaat dus de vrijblijvendheid vér voorbij.

 

Dit brengt in mijn ogen risico's met zich mee en is ook de reden dat ik mij niet actief in de discussie meng maar kijk waar de discussie naar leidt, wie het voortouw neemt en hoe de organisatie zich uitkristalliseert.

 

Laat de iniatiefnemers maar met een goed plan komen, bepaal welke rol HL hierin kan spelen, leg het voor en ik zal in overleg met de mod's en mikky kijken hoe hier invulling aan gegeven kan worden.

 

Ik denk dat HL faciliterend moet zijn voor een KP en niet de initiatiefnemer/coördinator

 

Ken je de CotNet bijeenkomsten in Seats2Meet Utrecht van o.a. NIco Schouten en Nils de Witte (2HL-ers)?

Wellicht een goed idee om daarbij aan te sluiten maar dan met een andere doelgroep , namelijk de ondernemer in de problemen. Op afspraak, vaste dag in de week/2 weken

 

Probeer vanuit die insteek eens een concreet plan uit te werken

 

Frans

Link naar reactie

Dank je wel Frans!

 

Inhoudelijk goed gereageerd. Dit is wat ik bedoelde. :)

De vorige reactie ken ik ook, maar toen was je nog erg afwachtend. Op dat moment overigens OK.

 

Ik snap wat je aangeeft.

Je hebt ook wel de koe bij de hoorns: kwaliteit moet absoluut gewaarborgd zijn, en daarvan afgeleid wordt er veel commitment gevraagd van de coaches/adviseurs. Bovendien moet men er ook 100% HL-integer in staan, ofwel niet in een tweede agenda de eigen handel promoten.

 

Daar zullen nog wat eitjes voor gelegd moeten worden.

Stof tot nadenken en nadere contacten.

 

Groet,

Berend

 

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie

@Ard, Berend en Frans e.v.a.,

 

Aangezien ondergetekende TS is van dit topic, wil ik de bal wel even verder spelen:

 

Ik begin het gevoel te krijgen dat de discussie best weleens ergens toe zou kunnen leiden. Niet in de laatste plaats door de richting die Frans aanduidt met cotnet van Nils en Nico. Cotnet is voor een duidelijk afgebakende doelgroep bestemd, zo ook zou de HLKP (of hoe het dan ook moge heten, dit is dan maar even de werktitel) de door Frans geduide doelgroep kunnen bedienen. Nu is die doelgroep wel duidelijk, maar van tevoren nog niet het probleem waar hij/zij zich mee op HL meldt.

 

Dus er zal mijns inziens een soort van intakefase moeten zijn door iemand die vrij generalistisch op het probleem inzoomt, kan concluderen dat het bijvoorbeeld een typisch geval is voor iemand met fiscale kennis, of arbeidsjuridische of retailmarketing of wat dies meer zij, of misschien wel een combinatie van diverse specialiteiten. De HLKP moet dus elke keer op maat kunnen worden samengesteld. Zoals Berend nog even onderstreept, moet een hulpverzoeker niet het bos ingestuurd worden, maar adequaat worden geholpen en laten we inderdaad, zoals Ard aangeeft, kijken hoeveel medestanders er zijn voor een pilot op dit gebied.

 

De overeenkomst die ik nu in de reacties zie, is dat aan een hulpvrager zou kunnen worden verzocht of hij / zij bereid is c.q behoefte heeft e.e.a. in het afgeschermde deel van HL nader toe te lichten, zonder gevaar van de bekende bomen en het bos. Dit contact zou via één vast HLKP-lid (de generalist) kunnen verlopen, waarbij wel een commitment over en weer wordt vastgelegd, o.a. dat dit proces door de mods kan worden gemonitord. Om de aasgiergedragingen uit te sluiten.

 

Ik stel me voor dat er vervolgens door een aantal leden van het HLKP-team een probleemanalyse wordt gemaakt op basis waarvan de hulpvrager door nader toe te wijzen gespecialiseerd(e) HLKP-lid (leden) wordt geadviseerd. Het advies zou dan zodanig moeten zijn dat de hulpvrager hier zelfstandig mee verder kan, zonder kosten. Mocht het zo zijn dat de hulpvrager toch verder een beroep doet op (iemand uit) het team, dan zou daar wel iets (n.t.b.) tegenover moeten worden gesteld. Ook bij de hulpvragers moet het kaf misschien een beetje van het koren worden gescheiden.

 

Voor een pilot wil ik wel één van de generalisten zijn, voor marketing en organisatievraasgtukken wel één van de specialisten.

 

Tot zover mijn balletje even gespeeld, wie mag ik een voorzet geven?

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Na het hele draadje nog een keer te hebben doorgelezen (kan ik iedereen aanraden) een paar overdenkingen:

 

Allereerst: ik ben hier lid van een openbaar forum en kan dus zien wat er gebeurt, of ik me daarbij thuisvoel en/of daarmee geassocieerd wil worden. Het afschermen van een deel van het forum haalt die openbaarheid weg. Voor mij voelt dat niet goed.

 

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij HL-leden elkaar in de haren vliegen over de gegeven adviezen. Dat is mijns inziens een deel van de kracht van HL. Met alle respect voor de leden die in een afgeschermd gedeelte het "beste" advies willen geven, die discussie en die tegenstrijdige adviezen zijn waardevol. En de vraagsteller zou dan door de bomen het bos niet meer zien? Ten eerste zag die door de bomen het bos al niet meer, ten tweede heeft menig ondernemer-in-de-problemen zich vaak jarenlang een bepaalde richting in laten sturen door een eenzijdig advies. De ondernemer die hier zijn vraag stelt mag wat mij betreft best geconfronteerd worden met meerdere meningen.

 

HL wordt veel gelezen door niet-leden. Door een deel van de discussies in een afgeschermd deel plaats te laten vinden verdwijnt interessante informatie. Hoeveel lezers stellen hun vraag niet, maar maken hun keuze voor een bepaalde aanpak uit eerder gegeven antwoorden? Of stellen hun vraag wél, maar veel beter, omdat ze eerst gezocht hebben en de sturing uit eerdere discussies ter harte hebben genomen?

 

Iedereen geeft hier zijn vrijblijvend zijn mening of een advies. Daar waar dat vervolgens verder gaat via PM of direct contact gaan zaken als algemene voorwaarden van de individuele ondernemer(s) en aansprakelijkheid een rol spelen. Hoe zit dat in een afgeschermd deel van het forum?

 

Welke rol gaan de moderators spelen? Eerst een topic naar het afgeschermde deel verplaatsen, waarna daar beslist wordt dat het eigenlijk toch een vraag voor het algemene forum is en het topic dan weer terugplaatsen? Of erachter komen dat het speciale team het te druk heeft met de eigen werkzaamheden of andere cases en de vraag dan maar weer openbaar maken om te zorgen dat er in ieder geval gereageerd gaat worden?

 

Hulde voor elk initiatief om ondernemers met problemen te willen helpen. En geen enkele twijfel aan de oprechte bedoelingen van de HL-leden die hier een rol in willen spelen. Maar wel sterke twijfels bij de plaats die hiervoor binnen HL wordt gezocht.

Link naar reactie

@John:

 

Mooi repliek en veel nuance. Ik moet zo onderweg, dus wellicht later meer. Op een aantal punten ben ik een andere mening toegedaan. Als een hulpvrager wordt bestookt met adviezen in alle openheid van dit forum, is het - juist door die openheid - soms een belemmering om de hoed en de rand prijs te geven. Verder is het zo dat de hulpvrager hier soms de laatste strohalm meent te hebben, en dus niet over al teveel tijd meer beschikt. Om onder die stress en in die kwetsbare positie de hagelbui van adviezen te moeten doorgronden en dan de juiste keuzes proberen te maken, is haast ondoenlijk. De weg ligt dan open voor aasgieren, die de hulpvrager weglokt via pm om er een slaatje uit te slaan, dit is een realistisch scenario. Zie de opmerking van René van Zandwijk hierover, ik deel zijn zorg en ik denk dat deze mogelijke ontwikkeling de reputatie van HL op termijn kan doen afbrokkelen. En het doet de hulpvrager en HL-leden en -mods in het algemeen geen recht, en andersom: hulpvragers die hier denken gemakkelijk gratis advies te kunnen krijgen, waarvoor ze anders toch ook zouden moeten betalen, mogen toch ook wel een beetje een drempel ervaren.

 

Maar wel fijn dat je reageert, zoals je reageert, geeft toch voldoende stof tot nadenken. Ga ik zeker doen en ik kom later vandaag hopelijk weer erop terug.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Dank je wel John voor deze zeer constructieve bijdrage!

 

Openbaar forum

Eens. Alhoewel de doelgroep waar wij ons hier nu op richten er toch een is die juist behoefte heeft aan meer privacy.

Dit gebeurt nu overigens ook. De hoeveelheid contacten en acties die achter de PM poort plaatsvinden? Ik denk dat we het niet eens willen weten. In een specifiek afgeschermd deel van HL kan dit veel meer gereguleerd worden. Ik denk juist dat het de "cowboys" uit het circuit weg haalt.

 

Strijdende HL'ers

Slechts zelden dat dit iets oplevert waar je als informatie zoekende lezer wijzer van wordt.

Even nuanceren: als het een discussie op feiten betreft is dat prima. Echter bij onze doelpgroep gaat het meer nog om emoties en vergaande consequenties. Oplaaiend vuur tussen HL'ers vind ik dan weinig sierlijk.

 

Quote John

"En de vraagsteller zou dan door de bomen het bos niet meer zien? Ten eerste zag die door de bomen het bos al niet meer, ten tweede heeft menig ondernemer-in-de-problemen zich vaak jarenlang een bepaalde richting in laten sturen door een eenzijdig advies"

 

Hier ga je mijns inziens iets te kort door de bocht. Uitgezonderd de enkeling die beter in loondienst kan gaan werken en dat dan ook al jaren eerder had moeten doen, liggen situaties die leiden tot failiissement of ernstige dreiging daarvan vele malen complexer. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een goede en hard werkende ondernemer zich jaren achtereen eenzijdig met een kluitje in het riet heeft laten sturen.

 

Belangrijke informatie niet meer openbaar

Eens. Hier ligt een pijnpunt.

Alhoewel de adviezen die vrijkomen op basis van de door betrokkene aangereikte gegevens niet altijd goed zijn. Niet dat we slechte adviseurs zouden hebben, integendeel, maar belangrijke privacy gevoelige info ontbreekt, waardoor adviezen hun waarde soms geheel verliezen. Via het PM loket wordt dit wel weer hersteld, maar daar leest men dan natuurlijk niets van.

Dus ja, als ik een boek lees, dan wel graag alle bladzijden.

 

Algemene voorwaarden en aansprakelijkheid

Zeker een punt van aandacht.

 

Moderators en capaciteit van teamleden

Moderators moeten een regiefunctie hebben, niets anders dan nu al het geval is. Behalve dat er nog meer inhoudelijk gekeken zal moeten worden. Dit ook weer ivm de aansprakelijkheid en voorwaarden: het extra paar ogen.

 

Capaciteit, ook hier ligt een punt van aandacht. Hoe meer adviseurs/coaches zich aanmelden, hoe meer mogelijkheden natuurlijk. En in ieder ander geval is het hard maar waar: vol = vol.

Vraag hierbij is dan weer of je dit ethisch kunt verantwoorden. Mag je nog voor de intake selectief zijn, om welke reden dan ook? Al blijf ik in dit verband wat behoudend in mijn aanname ten aanzien van het aantal melders en het uiteindelijk daaruit op legitieme criteria geslecteerde aantal werkelijke kandidaten. Bovendien kan een pilot periode van bijvoorbeeld 3 maanden daar ook meer helderheid in geven.

 

Goede input John.

 

Groet,

Berend

 

 

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie

Dit is een fantastische draad, met top bijdragen. De ideeen zijn alleen niet nieuw. Veel van wat voorgesteld wordt leeft al vele jaren en is van achter, naar voren, links en recht, onder en boven belicht. Het resultaat is bekend. Er is geen geformaliseerde HLKP, a-team of club met welke gevleugde naam dan ook tot stand gekomen. Waarom niet? Daar kom ik zo op.

 

Aan ideeen nooit een gebrek onder de deelnemers van HL. Niet zo gek op een ondernemersforum, maar misschien zit daar ook gelijk de zwakte. Een idee alleen is niets waard. Je hebt ook een bevlogen ondernemer nodig die zijn stinkende best wil doen om van het idee een succes te maken. Om een lang verhaal kort te maken, de trekker ontbreekt. Althans tot zover. Wie de schoen past trek 'm aan. ;)

 

Wat tot zover heel goed werkt zijn al die geweldige mensen die zich vrijwillig beschikbaar stellen om hulpvragers uit het slob te trekken. IMHO is voor het succes daarvan maar 1 factor aan te wijzen: vertrouwen. Juist in een 1 op 1 relatie ben je in staat om wederzijds aan het broodnodige vertrouwen te werken. Of een HLKP hetzelfde vertouwen zal genieten ? Ik vrees van niet. De hulpvrager wil geen leger, maar een oplossing voor iets wat hij/zij zelf niet meer ziet. Met die instelling is echter nog niet gegarandeerd dat de ondernemer-in-nood ook bereid is om alles zomaar aan te nemen of een invasie op prijs stelt.

 

Wat is er mis met het huidge systeem? Juist onder het huidige model trekt de vrijwilliger zich het lot aan en is hij ook bereid om extra te geven? Waar de vrijwilliger constateert dat hij of zij tekort schiet kan de hulp van andere bekenden worden ingeroepen. Vrijheid alom om ook nee te zeggen. Binnen een HLKP doe je dat niet zo snel en zal de motivatie wellicht ook niet altijd even groot.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Een dergelijk initiatief moet in mijn ogen vanuit de HL leden komen, waarbij HL een faciliterende rol kan spelen.

Als je een KP wilt onder de vlag van HL dan hangt daar een HL-label aan. De KP is in dat geval dan geen ad-hoc initiatief meer dat bij brandvragen in actie komt, maar een georganiseerd en gestructureerd onderdeel van Higherlevel

 

Aan HL hangt een overheidslabel. Ze bemoeien zich niet actief en financieren slechts maar het zit er wel op. Dat maakt nog meer dan normaal dat je zuinig moet zijn op je reputatie en als HL zeker moet zijn dat geboden hulp ook daadwerkelijk hulp is en geen verkapte acquisitie, hulp van de regen in de drup, etc.

 

Net zo als alle andere sociale media bestaat higherlevel slechts bij de gratie van de leden, en heeft higherlevel nu ook al slechts een faciliterende functie.

 

Nu zorgen de leden en moderatoren er al voor dat geboden hulp ook daadwerkelijk hulp is en geen verkapte acquisitie, hulp van de regen in de drup, etc, dus een nieuw initiatief met dezelfde leden en moderatoren, met slechts het verschil in het dieper ingaan op de hulpvraag zal hetzelfde resultaat blijven geven.

 

De hier uitgesproken angst is dus ongegrond. Als hij na verloop van tijd wel gegrond blijkt te zijn, is het initiatief razendsnel met de delete knop weer te verwijderen.

 

 

De KP is in dat geval dan geen ad-hoc initiatief meer dat bij brandvragen in actie komt, maar een georganiseerd en gestructureerd onderdeel van Higherlevel

 

Dit is slechts een van vele manieren om dit vorm te geven. Mijn voorkeur gaat uit naar hoe higherlevel nu al werkt, en hoe sociale media het beste functioneert: chaotische crowd sourcing, met als enige verschil dat er wat dieper op de zaken in kan worden gegaan omdat google je niet kan vinden.

 

(keep it simple)

 

 

Laat de iniatiefnemers maar met een goed plan komen, bepaal welke rol HL hierin kan spelen, leg het voor en ik zal in overleg met de mod's en mikky kijken hoe hier invulling aan gegeven kan worden.

 

Plan: richt een prive forum in. Discussieer daar verder en zie maar wat er gebeurt. (Fail early, fail often, and learn)

 

-------------------------------------------

 

De focus op falende ondernemers vind ik nogmaals, maar nu wat sterker verwoord, onzinnig.

 

Je kunt het ook zien als Higherlevel 3.0: persoonlijker en betrokkener dan ooit! Echte data!

Link naar reactie

Allereerst: ik ben hier lid van een openbaar forum en kan dus zien wat er gebeurt, of ik me daarbij thuisvoel en/of daarmee geassocieerd wil worden. Het afschermen van een deel van het forum haalt die openbaarheid weg. Voor mij voelt dat niet goed.

 

Eens. Mijn voorstel is dus dat gedeelte alleen voor Google en nieuwe leden af te schermen. Je kunt nadenken hoe je de privacy van vragers en beantwoorders nog verder kunt beschermen.

 

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij HL-leden elkaar in de haren vliegen over de gegeven adviezen. Dat is mijns inziens een deel van de kracht van HL. Met alle respect voor de leden die in een afgeschermd gedeelte het "beste" advies willen geven, die discussie en die tegenstrijdige adviezen zijn waardevol. En de vraagsteller zou dan door de bomen het bos niet meer zien? Ten eerste zag die door de bomen het bos al niet meer, ten tweede heeft menig ondernemer-in-de-problemen zich vaak jarenlang een bepaalde richting in laten sturen door een eenzijdig advies. De ondernemer die hier zijn vraag stelt mag wat mij betreft best geconfronteerd worden met meerdere meningen.

 

HL wordt veel gelezen door niet-leden. Door een deel van de discussies in een afgeschermd deel plaats te laten vinden verdwijnt interessante informatie. Hoeveel lezers stellen hun vraag niet, maar maken hun keuze voor een bepaalde aanpak uit eerder gegeven antwoorden? Of stellen hun vraag wél, maar veel beter, omdat ze eerst gezocht hebben en de sturing uit eerdere discussies ter harte hebben genomen?

 

Eens. Je kunt misschien wel een beetje een zelfselectie bij de reageerders bevorderen, zodat het voor de vraagsteller nog een beetje overzichtelijk blijft. Je kunt ook meerdere draadjes van dezelfde vraagsteller voor je zien over verschillende subvraagstukken, zodat het op die manier wat overzichtelijker wordt.

 

Iedereen geeft hier zijn vrijblijvend zijn mening of een advies. Daar waar dat vervolgens verder gaat via PM of direct contact gaan zaken als algemene voorwaarden van de individuele ondernemer(s) en aansprakelijkheid een rol spelen. Hoe zit dat in een afgeschermd deel van het forum?

 

Niet anders dan in het openbare forum. Het afgeschermde deel is wat mij betreft dan ook niet anders dan het openbare forum, het enige verschil zijnde dat Google het niet vindt.

 

Welke rol gaan de moderators spelen? Eerst een topic naar het afgeschermde deel verplaatsen, waarna daar beslist wordt dat het eigenlijk toch een vraag voor het algemene forum is en het topic dan weer terugplaatsen? Of erachter komen dat het speciale team het te druk heeft met de eigen werkzaamheden of andere cases en de vraag dan maar weer openbaar maken om te zorgen dat er in ieder geval gereageerd gaat worden?

 

Net zo als nu bijvoorbeeld die website checks.

 

Hulde voor elk initiatief om ondernemers met problemen te willen helpen. En geen enkele twijfel aan de oprechte bedoelingen van de HL-leden die hier een rol in willen spelen. Maar wel sterke twijfels bij de plaats die hiervoor binnen HL wordt gezocht.

 

Meerdere mensen hebben twijfels geuit. The proof of the pudding is in the eating. En ondernemen is vooral: doen!

 

Als een prive forum redelijk makkelijk opgezet is, zet hem dan maar op een kijk wat er gebeurt.

 

Als het in die opzet niet lukt, kun je weer een nieuwe opzet proberen, en zo na verloop van tijd iets krijgen dat werkt.

 

Higherlevel is neem ik aan ook zo gestart?

Link naar reactie

The proof of the pudding is in the eating.

"The eating" is de ultieme test. Veel van "the proof" zit in het recept, de ingrediënten en het vakmanschap waarmee de pudding is gemaakt. Dus wat mij betreft eerst en vooral aandacht voor die drie aspecten. En dat is volgens mij ook precies wat hier nu plaatsvindt.

 

 

En ondernemen is vooral: doen!

Klopt, maar HL is toch geen onderneming?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.