Grens aan de hulp via HL? Ja of nee?

Aanbevolen berichten

Die grens ligt eigenlijk heel helder. Dat is namelijk het toetsenbord. De kracht van HL is dat we een internetforum zijn. Door de afstand kun je heel vrij je mening geven. Dit kan zeer frisse ideeën opleveren.

 

Er zijn al bestaande, laagdrempelige, weinig kostende, ondernemershulptroepen. Bijvoorbeeld Ondernemersklankbord, Syntens, FNV-ZZP etc. Je gaat dan in feite het wiel opnieuw uitvinden.

 

Het standaardeuvel is de "adviesparadox": "hoe groter het gebrek aan kennis en hoe groter dus de behoefte aan advies, hoe lager de uitgeoefende vraag naar advies".

 

Vervolgens krijg je het effect dat mensen advies inroepen wanneer het probleem zo groot geworden is dat het bijna niet meer oplosbaar is. Geloof me op mijn woord dat je daar niet een continue hobby van wil maken om die te gaan helpen.

Link naar reactie

Het nadeel is de vrijblijvendheid die verdwijnt. De manier om het een succes te laten worden, is dus de vrijblijvendheid te laten voortbestaan.

 

Je moet dus geen team willen vormen, maar alleen de hulpvrager toestaan de vraag te laten doen om wat extra hulp. De vraag kan gesteld worden in het open forum, en de vraag en de hulp kan meer ruimte krijgen in een besloten forumgedeelte, met in dit aparte forumgedeelte bijvoorbeeld verschillende topics voor verschillende subvragen. Wie hier toegang tot krijgt is afhankelijk van de wensen van de hulpvrager.

 

Dit lijkt sterk op hoe bedrijven nu al communiceren als de werknemers niet in hetzelfde gebouw zitten, dus het is een goed model.

 

Het lijkt ook op hoe het moderatorteam nu werkt: de vrijblijvenheid is weliswaar kleiner geworden, maar moderators hebben nog wel de keuze om wel of niet te reageren.

 

Er moeten wel grotere eisen aan de hulpvrager gesteld worden: 2 dagen niet gereageerd: slotje.

Link naar reactie

Er zijn al bestaande, laagdrempelige, weinig kostende, ondernemershulptroepen. Bijvoorbeeld Ondernemersklankbord, Syntens, FNV-ZZP etc. Je gaat dan in feite het wiel opnieuw uitvinden.

 

Het standaardeuvel is de "adviesparadox": "hoe groter het gebrek aan kennis en hoe groter dus de behoefte aan advies, hoe lager de uitgeoefende vraag naar advies".

 

Point taken.

 

Laten we er vanuit gaan dat er qua aanbod sprake zal zijn van enige zelfregulering.

Ik denk niet dat het hier storm gaat lopen en zo ja, dan zal je (helaas) je selectiecriteria iets moeten aanscherpen of de dienstverlening verder professionaliseren. Want als het storm gaat lopen, hebben we dan niet het bewijs dat de bestaande adviesdesks iets niet goed doen?

 

Geen loket zo laagdrempelig overigens als HL. En de laagdrempeligheid van overige genoemde instanties? Mwaaahh, betreft niet allemaal succesverhalen.

 

Verder deel ik volledig je idee over het helpen van de killing desperates, maar daar kunnen we volgens mij zelf bij blijven. Een quick scan en je kunt veel kaf van het koren scheiden.

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie

Er moeten wel grotere eisen aan de hulpvrager gesteld worden: 2 dagen niet gereageerd: slotje.

 

Precies!

 

De actieve inbreng van de betrokkene is een hele goede graadmeter.

Zoals Danny eerder al vaststelde, niets zo frustrerend als een goed advies formuleren en vervolgens de hulpvarger nooit meer terug te horen.

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie

Even tussendoor, maar wel binnen het kader van dit topic, een anekdote:

 

"Een plastisch chirurg wordt op de vele recepties die hij bezoekt vaak om advies gevraagd. HIj wordt dat een beetje zat, veel van de mensen doen het omdat ze om een praatje verlegen zitten, anderen zouden mischien wel wat wilen, maar die ziet hij nooit terug op zijn praktijk en er zijn mensen die de door hem geadviseerde behandelingen wel laten uitvoeren, maar door een ander. Op een druk bezochte receptie vraagt een vrouw hem weer eens iets over wat haar mogelijkheden zouden zijn qua correcties aan haar lichaam, waarop hij hardop zegt: "Prima, kleedt u zich direct maar uit, dan kijk ik er nu meteen even naar!" ;)

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

De knokploeg meldt zich! ;D

Had niet verwacht dat mijn opmerking deze reactie zou geven, had meer een "crowd source" idee verwacht (... Road Trip ... ), maar ik neem natuurlijk mijn verantwoordelijkheid :P

 

Eerst iets dat mij persoonlijke opvalt:

In de laatste paar topics over ondernemers die aan het eind van hun Latijn waren, ontstond een vergelijkbare discussie:

"Sterkte" -> "Start een Webshop" -> "Stop ermee en ga failliet nu het nog te overzien is." -> "Hoe erg is de schade?" -> "Waarom failliet? WSNP!" -> "Ga iets doen met ..."

(Waarbij WSNP en failliet voor sommigen (persoonlijk) inhoud -> stoppen, terwijl anderen dat technisch niet correct vinden en daarop inhoudelijk reageren)

 

Ik merk dat er daardoor nogal wat verschillende onderwerpen ter tafel komen:

Voortzetten of stoppen, zowel vanuit zakelijk als persoonlijk (is er nog "puf") oogpunt

Bij stoppen -> Failliet, WSNP, overname/verkoop, ....

Bij voortzetten -> nieuwe activiteiten, valkuilen, financiële regelingen en mogelijkheden

 

Wat mij echter daarbij vooral opvalt is dat het niveau van de verschillende discussies soms wel erg beperkt blijft en daardoor de echt inzichtelijke opmerkingen weg lijken te vallen. In het pikante ;) topic wordt op een gegeven moment een rekensom gemaakt waaruit blijkt dat deze winkel amper levensvatbaar is volgens de branche gegevens. Erg leuk als we de dame in kwestie daarna naar braderieën, tupperware feestjes sturen en een webshop laten ontwikkelen, maar bottomline is mogelijk dat de winkel gewoon niet te redden is.

 

Voor mij zou een knokploeg dan ook meer een stuk "standaardisatie" inhouden. Alle gegevens in een Excelsheet (website) en kijken hoeveel weken het bedrijf nog leeft zonder veranderingen (cashflow), wat zou de restschuld ongeveer zijn? Zijn er opties (=waarde) om bij zo'n einde de restschuld nog naar beneden te krijgen? Welke activiteiten hebben wat opgeleverd? Welke activiteiten staan in de startblokken en moeten alleen nog aangeduwd worden. Een soort faillissementsplan in plaats van een businessplan. Het doel is dan ook niet om daadwerkelijk te moeten stoppen, maar om even enigszins objectief een beeld te schetsen van de stand van zaken. Daarna heeft de ondernemer alvast een hoop aanknoppingspunten en de gegevens om op HL een vraag neer te leggen waarop we lekker kunnen losgaan.

Dan krijg je eerder de vraag: "Ik heb een lingeriezaak, hoe kan ik mijn huidige omzet van €1K naar €5K krijgen?" Of "Ik heb een lingeriezaak en (na doorrekenen van de knokploeg) zie ik in dat ik moet stoppen, hoe kan ik de schade nu nog zover mogelijk beperken?"

Link naar reactie

Zit een goed verhaal in je betoog, JVerhallen.

 

Ben alleen bang dat die excelfile erg tricky is.

En in het geval van de pikante case, is die sheet heel snel ingevuld. - 0 -

 

Alleen de voorraad is er nog, en dat biedt in dit geval heel veel opties.

Vraag mij overigens af of de stormloop van HL experts richting het dorp iets te maken heeft met wat er verkocht wordt? ;)

 

Maar serieuzer gesteld.

Jouw plan vind ik nog iets te veel houtje touwtje.

En inderdaad is er altijd een twee keuze model, doorgaan of stoppen. Maar in beide gevallen heeft men behoefte aan gestructureerd advies. En een hele HL-populatie brengt dan alleen maar ruis.

Je ziet ook vaak dat betrokkene alle verhalen niet meer goed lezen en zo mogelijk kostbare info overslaan.

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie

De knokploeg meldt zich! ;D

Had niet verwacht dat mijn opmerking deze reactie zou geven, had meer een "crowd source" idee verwacht (... Road Trip ... ), maar ik neem natuurlijk mijn verantwoordelijkheid :P

 

Eerst iets dat mij persoonlijke opvalt:

In de laatste paar topics over ondernemers die aan het eind van hun Latijn waren, ontstond een vergelijkbare discussie:

"Sterkte" -> "Start een Webshop" -> "Stop ermee en ga failliet nu het nog te overzien is." -> "Hoe erg is de schade?" -> "Waarom failliet? WSNP!" -> "Ga iets doen met ..."

(Waarbij WSNP en failliet voor sommigen (persoonlijk) inhoud -> stoppen, terwijl anderen dat technisch niet correct vinden en daarop inhoudelijk reageren)

 

Ik merk dat er daardoor nogal wat verschillende onderwerpen ter tafel komen:

Voortzetten of stoppen, zowel vanuit zakelijk als persoonlijk (is er nog "puf") oogpunt

Bij stoppen -> Failliet, WSNP, overname/verkoop, ....

Bij voortzetten -> nieuwe activiteiten, valkuilen, financiële regelingen en mogelijkheden

 

Wat mij echter daarbij vooral opvalt is dat het niveau van de verschillende discussies soms wel erg beperkt blijft en daardoor de echt inzichtelijke opmerkingen weg lijken te vallen. In het pikante ;) topic wordt op een gegeven moment een rekensom gemaakt waaruit blijkt dat deze winkel amper levensvatbaar is volgens de branche gegevens. Erg leuk als we de dame in kwestie daarna naar braderieën, tupperware feestjes sturen en een webshop laten ontwikkelen, maar bottomline is mogelijk dat de winkel gewoon niet te redden is.

 

Voor mij zou een knokploeg dan ook meer een stuk "standaardisatie" inhouden. Alle gegevens in een Excelsheet (website) en kijken hoeveel weken het bedrijf nog leeft zonder veranderingen (cashflow), wat zou de restschuld ongeveer zijn? Zijn er opties (=waarde) om bij zo'n einde de restschuld nog naar beneden te krijgen? Welke activiteiten hebben wat opgeleverd? Welke activiteiten staan in de startblokken en moeten alleen nog aangeduwd worden. Een soort faillissementsplan in plaats van een businessplan. Het doel is dan ook niet om daadwerkelijk te moeten stoppen, maar om even enigszins objectief een beeld te schetsen van de stand van zaken. Daarna heeft de ondernemer alvast een hoop aanknoppingspunten en de gegevens om op HL een vraag neer te leggen waarop we lekker kunnen losgaan.

Dan krijg je eerder de vraag: "Ik heb een lingeriezaak, hoe kan ik mijn huidige omzet van €1K naar €5K krijgen?" Of "Ik heb een lingeriezaak en (na doorrekenen van de knokploeg) zie ik in dat ik moet stoppen, hoe kan ik de schade nu nog zover mogelijk beperken?"

 

Mooi hoor! Ik kan me hier goed in vinden:

 

Ik vat het samen als: eerst de probleemanalyse goed opmaken: "Waar is de hulpvrager nu echt mee geholpen en is die hulp echt op HL aanwezig?"

 

En welke kaders zouden gesteld dienen te worden aan 'De knokploeg' en welke aan de hulpvrager? Hoe wordt de deelname aan de 'knokploeg' bepaald? Dat zal grotendeels van die probleemanalyse afhangen, maar verder zal een deelnemer ook over een zekere 'staat van dienst' moeten beschikken ter bescherming van de knokploeg zelf, maar zeker ook ter bescherming van de hulpvrager. En wat voor criteria mag je aan een hulpvrager stellen, welk commitment dient een hulpvrager aan te gaan?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

...kan er dan misschien ook een situatie ontstaan dat HL een oneigenlijke concurent wordt in de markt van (betaalde) adviseurs?

 

HL is dat al.

 

Geen oneigenlijke concurrent, want er bestaat geen oneigenlijke concurrentie. Je kan zeggen dat de overheid oneigenlijke concurrentie faciliteert door zo'n forum te financieren, maar de overheid financiert ook pleinen waar mensen elkaar ontmoeten. Dus dat is gewoon publieke infrastructuur. Het is aan ieder of tie daar gebruik van maakt.

 

Maar mijn gratis advies hier is normaliter heel duur. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Advies is ONBETAALBAAR!

Als er een vraag gesteld wordt kun je antwoorden.

Antwoorden op vragen kun je niet verrekenen.

Meer uitwijken vanuit het antwoord kun je niet verrekenen.

 

De vraag om een oplossing voor een probleem te geven en actief mee aan het werk te gaan is wel te verrekenen. Dit laatste kan als een prestatie gerekend worden. Of de oplossing bereikt is (prestatie geleverd wordt) is een volgende vraag.

Link naar reactie
De vraag om een oplossing voor een probleem te geven en actief mee aan het werk te gaan is wel te verrekenen. Dit laatste kan als een prestatie gerekend worden.

 

Even kijken of ik je goed begrijp: Hier worden met enige regelmaat vragen gesteld om oplossingen voor een probleemsituatie te geven, zo ook het topic van waaruit deze discussie is voortgekomen. Hoe valt de prestatie dan te verrekenen? We hebben dan te maken met mensen bij wie het water aan de lippen staat.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

 

Ik ben in principe voor hulpverlening vanuit een overheidsinstelling.

Maar indien er professionele hulpverleners zijn die hun boterham willen verdienen met adviseur zijn

dan zou ik kunnen voorstellen dat bij het bereiken van de oplossing (personen uit dal helpen) de hulpverlener beloont mag worden, eventueel naar draagkracht naarmate deze vorderd. Afspraken hierover lijken mij ook moeilijk.

Link naar reactie

Hoe valt de prestatie dan te verrekenen? We hebben dan te maken met mensen bij wie het water aan de lippen staat.

Het is allemaal niet zo spannend en moeilijk Hans.

 

Zakelijk advies (of welk woord je er ook voor wil gebruiken) heeft 2 kanten:

- hoe groei ik (omzet, winst, marktaandeel, hogere overnameprijs, meer merkbekendheid etc)

- hoe beperk ik de schade (minder restschuld, behoud eigen woning, belangenbehartiging bij een rechtszaak etc)

 

Er zijn enkele ondernemers die om te groeien de juiste hulp inschakelen.

 

De afdeling "schadebeperking, risicomanagement" komt bij veel ondernemers duidelijk aandacht tekort.

- men heeft geen idee bij wie men rechtsbijstand kan krijgen in geval van een geschil.

- men heeft een verkeerde rechtsvorm. (Ik zie maar zelden dat iemand een huurcontract van 5 jaar lekker via een BV laat lopen.)

- men heeft wel een boekhouder die het verlies optelt, maar geen adviseur die zaken vroegtijdig bespreekbaar maakt.

- men leent 150.000 euro om in een probleem te investeren, en vervolgens heeft men geen 2.500 - 5.000 euro om het probleem op te lossen.

etc etc

 

Men neemt een reis- en annuleringsverzekering als ze 4 dagen in een CenterParcs-huisje gaan zitten, waarom doe je dat dan niet als je op de "stormachtige ondernemerszee" gaat varen?

 

P.S. (even toegevoegd): mijn garagist vond het maar wat prettig dat ik de onderhoudsbeurt met enkele reparaties even pinde ... € 1.120,00 ....

Link naar reactie

Het is allemaal niet zo spannend en moeilijk Hans.

Eens, het was mijn reactie op de stelling van Brood

 

Zakelijk advies (of welk woord je er ook voor wil gebruiken) heeft 2 kanten:

- hoe groei ik (omzet, winst, marktaandeel, hogere overnameprijs, meer merkbekendheid etc)

- hoe beperk ik de schade (minder restschuld, behoud eigen woning, belangenbehartiging bij een rechtszaak etc)

 

Inderdaad, maar dit topic komt voort uit de problematiek van ondernemers die blijkbaar niet in hebben kunnen schatten wanneer ze advies in zouden moeten roepen.

 

Er zijn enkele ondernemers die om te groeien de juiste hulp inschakelen.

 

Ze zijn er, maar ook zie boven...

 

De afdeling "schadebeperking, risicomanagement" komt bij veel ondernemers duidelijk aandacht tekort.

- men heeft geen idee bij wie men rechtsbijstand kan krijgen in geval van een geschil.

- men heeft een verkeerde rechtsvorm. (Ik zie maar zelden dat iemand een huurcontract van 5 jaar lekker via een BV laat lopen.)

- men heeft wel een boekhouder die het verlies optelt, maar geen adviseur die zaken vroegtijdig bespreekbaar maakt.

- men leent 150.000 euro om in een probleem te investeren, en vervolgens heeft men geen 2.500 - 5.000 euro om het probleem op te lossen.

etc etc

Men neemt een reis- en annuleringsverzekering als ze 4 dagen in een CenterParcs-huisje gaan zitten, waarom doe je dat dan niet als je op de "stormachtige ondernemerszee" gaat varen?

Tja, er zijn er ook genoeg die voor een wereldreis nog geen verzekering nemen.

 

Ik kan het alleen maar eens met je zijn, verkeerde keuzes, verkeerde zuinigheid, noem maar op, maar hier betreft het mensen die aan het eind van hun Latijn zijn, die te lang hebben gewacht met hulp inroepen, vervolgens als kansloos (lees: niet declarabel) zijn afgeserveerd bij andere adviseurs en nu hun heil hier zoeken. Daar ligt volgens mij nu de focus van dit topic.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Ik kan het alleen maar eens met je zijn, verkeerde keuzes, verkeerde zuinigheid, noem maar op, maar hier betreft het mensen die aan het eind van hun Latijn zijn, die te lang hebben gewacht met hulp inroepen, vervolgens als kansloos (lees: niet declarabel) zijn afgeserveerd bij andere adviseurs en nu hun heil hier zoeken. Daar ligt volgens mij nu de focus van dit topic.

 

Dan juist grenzen openhouden en asiel verlenen.

Bij het doorlopen van een “disaster thread” komt er misschien een lichtpunt of oplossing voor de vragensteller. De vrijwillige begeleiders (advies gevers) leren eventueel een aanpak (advies) voor een volgend probleem.

Tevens is een catastrofe verhaal een goede waarschuwing (hopelijk op tijd) voor bezoekers en lezers die nog net niet of niet in zo’n situatie verzeild zouden willen raken. Ok, ok zijn meestal niet de bezoekers van deze topics :-\

HL is zodoende ook een publieke leer put.

 

 

 

Link naar reactie

In bijna ieder geval kan een ondernemer een wederdienst leveren.

"ga 5 jaar lang iedere maand zijn ramen wassen"

"bak iedere week een appeltaart volgens oma's recept voor je redder in nood"

"of betaal je adviseur met een deel van je voorraad, laat hem diezelf ten gelde maken"

 

Wanneer is de laatste keer geweest dat iemand in de shit zat en dat hij vooraf ook een sympathiek wederkerig voorstel deed?

 

Ook daaruit blijkt dat het simpelweg ontbreekt aan ondernemersvaardigheden.

 

Het zijn burgers in nood. Vergelijk het met mensen die zwaar in de schulden zitten (autootje op afbetaling, creditcardje, plasmatv van 134 cm "nu halen, volgend jaar betalen"), drugs-alcohol-gokverslaafden, dak- en thuislozen.

 

Daar hebben de (semi-)overheid en enkele vrijwilligersorganisaties hun handen vol aan.

 

Als internetforum kun je daar ook iets in betekenen, maar ik denk dat je juist heel goed je persoonlijke grenzen moet bewaken.

 

En ... sommige mensen accepteren geen hulp/advies (lees: zijn niet te helpen).

Link naar reactie

...maar aan de meest wanhopige hulpvragen zoals ook in dit topic valt geen boterham te verdienen, dus wordt er 'pro bono' te hulp geschoten.

 

Volgens mij wordt hier aan iedereen pro bono hulp geboden. Dat is de basis van dit forum. Advies is gratis en vrijblijvend. Als je na en naast dit forum nog persoonlijk hulp wil bieden, is het afhankelijk van de onderlinge afspraken hoe je dat regelt. Daar moet het forum helemaal geen rol in willen spelen. De expert-status is zelfs afgeschaft (of bestaat die nog?) omdat de merites verdiend moeten worden in plaats van uitgedeeld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Morge allen,

 

Mooi om te zien hoe ook dit topic weer als een pinbal door de flipperkast vliegt.

Op zich niets mis mee, even droogcoachen met z'n allen.

 

Maar we hebben het hier terecht ook over verantwoording van eigen uren, en dus houdt het hier wat mij betreft nu even op.

Een dergelijke discussie dient op enig moment geregisseerd te worden door wie dan ook. Dat is erg lastig, gaat niet met dit medium. Feit.

 

Wellicht ligt hier ook het beste antwoord op de hele issue.

Als je iemand hier op HL wilt helpen met een KP (of whatever) lopen we ernstig tegen deze beperking aan. Met dit medium kunnen we alleen maar met hagel schieten, en "ons" idee vraagt om scherpschutters die ook nog eens gecoördineerd samenwerken. >;(

 

En daar ligt ook mijn zorg als we met presentaties van Excelfiles gaan werken.

Voor je het weet hebben we hier een discussie over de opbouw van de formules en de wijze waarop Excel wel of niet toegepast zou moeten worden.

 

Overigens niet negatief bedoeld! Integendeel. Op dit moment gebeuren er hier al heel veel goede dingen. Maar een professionaliseringslag maken kent hier nog veel beperkingen. Een goed idee voor deze uitwerking is de basis van alle verdere stappen. Zolang hiervoor nog niets concreets op tafel ligt, hou ik me nog maar even met de hagelslag bezig.

 

Succes!

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie

Zelf denk ik dat het primaire doel van iemand die post niet is om een concrete oplossing te krijgen voor het probleem dat ze voorleggen, maar veelal een manier is om alvast een stukje verwerking te doen van iets waar ze vaak al hele lange tijd alleen en eenzaam voor strijden. Ik kan me voorstellen dat het prettig is om dan de reacties te lezen van mensen, zelfs als die niet direct bijdragen tot een oplossing.

Ik krijg zelf ook niet de indruk dat de TS van dergelijke topics op zoek zijn naar kant en klaar advies, maar het forum inzetten als middel om inzicht te verkrijgen en richting te geven aan de vervolgstappen.

Natuurlijk is het dan super als er zelfs mensen bereid zijn langs te komen (waarvoor extreme hulde!) en hun tijd willen gebruiken aan het ondersteunen van mensen die er op alle punten doorheen zitten, maar ik heb niet het idee dat dat de motivatie is achter de posts.

 

Dat gezegd hebbende denk ik dat het forum al voldoet aan de essentiele vragen die de topicstarters hebben: geprikkel worden, toch weer wat motivatie krijgen, denkprocessen een stap verder helpen en wellicht ook wat praktische info over het stopzetten.

Er zou mijns inziens ook geen grens moeten zijn aan de hulp die geboden wordt, aangezien deze grens rechtstreeks afhangt van de moeite die een topicstarter doet. Als die zich goed opstelt, open is en advies waardeert, zie je dat de topics exploderen en er veel bijval is. Bij posts waar de topicstarter zich minder open opstelt of elk advies bij voorbaat afschiet, zie je dat een dergelijk topic veel minder reacties krijgt. Het filtert zich dus vanzelf.

 

Link naar reactie

In deze discussie valt me op dat de meeste reageerders van mening zijn dat HL een adviesforum is en zelfs een concurrent voor betaald advies. Zij weten blijkbaar niet wat adviseren inhoudt.

 

Adviseren is in de eerste plaats informatie inwinnen en je verdiepen in de persoon van de ondernemer (Wat zijn zijn ambities?; Welke waarde zijn voor hem/haar belangrijk?; Welke risico's vind hij/zij aanvaardbaar? etc.). Het gaat ook vaak om problemen boven water te halen, waarvan de ondernemer zich (nog) niet bewust is (onbewust onbekwaam). Hoe is de bedrijfsopvolging geregeld?; Hoe verloopt de pensioenopbouw?; Wat moet er gebeuren als de ondernemer onverhoeds ziek wordt of overlijdt? In hoeverre is de onderneming bestand tegen economisch zwaar weer? Speelt de ondernemer voldoende in op de steeds veranderende fiscale wetgeving? etc.

 

Een goed advies kan eigenlijk alleen maar worden gegeven, als de adviseur de ondernemer diep in de ogen heeft gekeken (face-to-face contact is en blijft van wezenlijk belang); bij voorkeur zijn bedrijf heeft bezocht (bij een gesprek in de vertrouwde omgeving van de ondernemer komt vaak veel meer boven tafel dan op een afstandelijke kantoorruimte, laat staan een Internetforum) en een dossier heeft aangelegd met alle relevante feiten. Dan pas kan de adviseur aan de slag en met een goed onderbouwd advies komen. Als de ondernemer het advies van de adviseur accepteert (het blijft zijn eigen keuze), draagt de adviseur er zorg voor dat het advies op juiste wijze wordt uitgevoerd (herstructuren onderneming, opstellen overeenkomsten etc) en zorgt hij ook voor de nodige nazorg door van tijd tot tijd met de ondernemer om tafel te zitten en waar nodig het proces bij te sturen. Dat is dus iets heel anders dan wat we op HL doen en ik denk dat er maar weinig adviseurs bereid zijn om een dergelijk traject voor noppes in te zetten. De beste adviseurs beschikken sowiso over genoeg betalende klanten, dus die zouden wel gek zijn....

 

Heeft HL dan geen functie? Ja, wel degelijk. Ondernemers kunnen HL gebruiken om vooraf informatie in te winnen, zodat zij in een gesprek met een adviseur beter beslagen ten ijs komen en gericht vragen kunnen stellen. Ook kunnen zij eventueel om een second opinion vragen als zij de informatie van de adviseur niet helemaal vertrouwen. HL heeft dus vooral een aanvullende functie, het werkt advies-ondersteunend maar kan echt professioneel advies niet vervangen.

 

Als ik - of één van mijn geliefden - gezondheidsproblemen heb, probeer ik altijd zoveel mogelijk informatie te vinden op Internet en stel vragen op patiëntenforums e.d. Met deze informatie kan ik gericht vragen stellen als ik vervolgens de huisarts of een specialist bezoek. Maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om aan de via Internet verkregen informatie meer waarde toe te kennen dan aan het oordeel van de professioneel geneesheer. Blijkbaar denken nog veel ondernemers dat het in de advieswereld anders werkt en dat advies gratis is.

 

Of zo als laatst een bevriend adviseur tegen mij zei: Er is geen enkel mens te vinden die bij een acute blindedarmontsteking die blinde darm er maar even zelf uithaalt, zonder deskundige hulp in te schakelen. Als het om advies gaat, denken veel ondernemers nog steeds dat het allemaal niet zoveel voorstelt en dat ze het allemaal zelf wel even kunnen uitzoeken en regelen.

 

Ook hier op HL zie ik regelmatig vragenstellers langskomen, die zich totaal onvoorbereid in het ondernemerschap storten, geen flauw benul hebben van de risico's die ze lopen en niet bereid zijn om ook maar 1€ uit te geven aan betaald advies. Prima, moet iedereen zelf weten, maar als zo'n ondernemer vervolgens zwaar in de shit komt, voel ik er weinig voor om hem/haar voor noppes uit het moeras te trekken.

 

Odeon

 

modedit: witregels verwijderd

Link naar reactie

Mooie, nobele ,HL-waardige discussie !

 

Wat mij in deze opvalt, is dat bijna alles vanuit de advieskant wordt belicht. Alsof het advies dé oplossing is van het gesignaleerde probleem. Ik zou deze discussie terug willen brengen naar wat ik vind de kern is.

 

Zoals Ard (Starterscoach) al terecht verwoordde: er zijn voor ondernemers met tegenwind voldoende loketten, vangnetten, externe adviseurs.

 

Alvorens met advies gerichte oplossingen te komen zal m.i. eerst duidelijkheid moeten zijn,

-waarom van deze loketten,vangnetten, externe adviseurs geen gebruik gemaakt is/wordt,

-waarom deze mogelijkheden geen soelaas hebben geboden voor ondernemers in de problemen.

 

Zomaar wat vragen:

Liggen er drempels? welke zijn dat dan en hoe kunnen ze worden geslecht?

Geen kwaliteit? welke kwaliteiten dienen aanwezig te zijn ?

 

Link naar reactie
Ook hier op HL zie ik regelmatig vragenstellers langskomen, die zich totaal onvoorbereid in het ondernemerschap storten, geen flauw benul hebben van de risico's die ze lopen en niet bereid zijn om ook maar 1€ uit te geven aan betaald advies. Prima, moet iedereen zelf weten, maar als zo'n ondernemer vervolgens zwaar in de shit komt, voel ik er weinig voor om hem/haar voor noppes uit het moeras te trekken.
Dat is een duidelijk standpunt waar jij jouw grens trekt, maar volgens mij ook één van de overwegingen die ten grondslag ligt aan dit topic. Bij een aantal is het idee ontstaan dat er wellicht een multidisciplinair team, een op maat samen te stellen 'knokploeg', uit HL-leden zou kunnen worden samengesteld en of hier condities aan zou moeten worden gesteld. En ik ben het met je eens, het principe van 'voor wat, hoort wat' zou enigszins op mogen gaan. Vragen om advies of hulp is hier (gelukkig!) vrijblijvend, individueel aanbieden van hulp eveneens. Maar zou een 'knokploeg' van toegevoegde waarde zijn?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.