• 0

1000% procent zekerheid en voorwaarden

Ik ben al een jaar bezig met de bank1 om een financiering rond te krijgen.

Heb een ondertekende offerte liggen voor totaal 475K waarvan 300K met een BBMKB.

De bank1 wilde hiermee maar moeilijk akkoord gaan en vroegen ook nog een Bankgarantie gesteld door een andere bank2 van 200K.

Ik heb via mijn holding 51% van de aandelen en ben directeur en bevoegd.

Aandeelhouder 1 heeft 31%

Andeelhouder 2 heeft 18%

Mijn holding is mede-hoofdelijk aansprakelijk, prive ook nog voor 75K getekend (voorwaarde BBMKB), en verpanding van voorraden (300K) en debiteuren.

Ja, ze hebben een hoop vertrouwen in me (not).

Geld is nodig voor productie van producten waar wij 1000K in hebben gestopt ter ontwikkeling. klanten staan in de rij.

Er is haast bij geboden nu.

Probleem:

Mijn holding kan de bankgarantie stellen maar, de fiatteur wil persé dat aandeelhouder1 de Bankgarantie van 200K stelt, als reden wordt gegeven dat dan de meerderheid van aandelhouders zich dan heeft gecommiteerd.

En nu juist dit stukje snap ik niet.

Kan iemand dit verhelderen?

Op zich geen probleem allemaal echter aandeelhouder1 bankiert bij bank1 en bestaat uit meerdere personen, gezamelijk bevoegd, moeilijk allemaal samen te krijgen binnen 1-2 weken. Dit is wel nodig om bij een bank2 een rekening te openen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30789-1000-procent-zekerheid-en-voorwaarden/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Mijn holding kan de bankgarantie stellen maar, de fiatteur wil persé dat aandeelhouder1 de Bankgarantie van 200K stelt, als reden wordt gegeven dat dan de meerderheid van aandelhouders zich dan heeft gecommiteerd.

En nu juist dit stukje snap ik niet.

Kan iemand dit verhelderen?

Het is niet ongebruikelijk dat er voor een investering van alle betrokken partijen een bepaalde inzet ("stake") wordt verwacht, zodat iedereen ook echt gecommitteerd is om er een succes van te maken.

Daarnaast is die bankgarantie van €200K op je eigen BV een risico doordat het waarschijnlijk een domino effect geeft als er iets mis gaat. Je holding is mede-hoofdelijk aansprakelijk, daar €200K als bankgarantie is een beetje een sigaar uit eigen doos. Door nu een andere partij hierbij te betrekken zit die €200K alvast niet op de plaats waar sowieso de klappen vallen.

Ik ben bang dat je zo snel mogelijk met een bank om tafel moet gaan zitten om dit te regelen!

Een paar suggesties om het proces te versnellen:

[*]Stel een verklaring op voor akkoord, dan is iedereen al formeel een keer akkoord, dan hoeft een bankmedewerker je niet alleen op je "blauwe" ogen te geloven[*]Bij elkaar komen? Het is al 2000 geweest! Met conference calls, skype sessies of andere digitale hulpmiddelen is veel te regelen...[*]Ga niet bij 1 bank langs, maar gooi meteen alle registers open. Zo kom je er ook achter waar nu de schoen wringt. Waarom moeten mensen fysiek aanwezig zijn? Kan je allemaal langskomen en daarna per conference call, of is het wettelijk verplicht?[*]Vraag aan bank1 eens waarom aandeelhouder1 nog zaken met hun moet doen als ze toch al bij een andere bank nu zaken moeten gaan doen?

• 0

Mijn dank voor de snelle reactie!

Wat ik niet snap is dat alles al ruim afgedekt is door een bankgarantie door bank 2 afgegeven en het BBMKB.

Waarom dan persé de bankgarantie via aandeelhouder1.

Fiatteur wil wel akkoord gaan als ik die 200k overmaak naar aandeelhouder1 en het daar vastzet op bank2 tbv de bankgarantie.

Verder zijn er al meerder interne rellen geweest bij bank1, tussen mijn accountmanager, de accountmanager van aandeelhouder1, fiatteur en business contracting, ze zijn het allemaal met elkaar oneens..

Bank2 eist met dit soort bedragen dat alle aandeelhouders van aandeelhouder1 persoonlijk hun handtekening komen zetten, dat is nu een beetje het probleem, buiten dat ik de reden niet snap.

• 0

Het lijkt er op dat het inderdaad een kwestie van vertrouwen is. Aandeelhouder 1 is blijkbaar voor de kredietverstrekkende bank een vertrouwenswekkende partij is zonder welke bank 1 geen risico wil lopen.

Door hoofdelijkheid van jouw holding en de borgtocht van 25 % kredietbedrag van jou persoonlijk is aan álle voorwaarden voldaan om een beroep te doen op BBMKB. Wat ik me nog wel enigszins kan voorstellen is dat van aandeelhouder 1 ook een borgtocht gevraagd wordt.

Wat ik niet begrijp is het volgende: ik neem aan dat de garantie van bank 2 een kredietgarantie wordt. In dat geval zal bank 2 een verklaring afgeven, waarin staat dat onder voorwaarden de garantie bij bank 2 geclaimd kan worden door bank 1. Bank 2 zal voordat deze garantie afgegeven wordt het risico afdekken bij een client van haar. Welke client dat is ( de Holding of aandeelhouder1) zal niet in de garantietekst komen te staan. Ik vraag me dan ook af hoe bank 1 wil controleren in wiens opdracht die garantie door bank 2 is afgegeven.

Als jij dan ook nog eens het garantiebedrag van 200/m. op een rekening van aandeelhouder 1 bij bank 2 moet storten, dan vraag ik me ook af waar bank 1 mee bezig is.

Mogelijk is er iets in de relationele sfeer mis, maar dat zou niet professioneel zijn.

Je zegt dat je een door de bank ondertekende offerte hebt, wat staat daarin exact omschreven mbt de zekerheden en dan met name die garantie?

Heb je jouw kredietvraag ook bij bank 2 weggelegd?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar