• 0

Stelling: draagt informatietechnologie bij aan...

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is het nog al een 'dubbel' verhaal: Aan de ene kant krijg je veel oefening in bijvoorbeeld lezen (ook van het Engels) wanneer je veel gebruik maakt van bijvoorbeeld internet of bepaalde software.

 

Maar aan de andere kant wordt je wel lui van mooie tools zoals spellingcorrectors en online woordenboeken, die ervoor zorgen dat je eigenlijk de spelling van ieder woord met het grootste gemak kunt opzoeken. Of je dat vervolgns onthoudt of niet durf ik niet te zeggen.

 

Persoonlijk merk ik dat mijn nederlands erop achteruit is gegaan de laatste zeg 5 jaar, terwijl engels duidelijk beter is geworden - door veel informatie op te zoeken over soms pittige technische/wetenschappelijk zaken raak je snel gewend aan de betekenis van veel (redelijk moeilijke) woorden.

 

Qua toepassing is er denk ik ook wel een gunstige shift: vroeger leerde je op school schrijven om het schrijven en spellen om het spellen, terwijl nu de focus - denk ik - meer op het overbrengen van informatie gaat liggen... grammaticale incorrecties t.b.v. de informatie-overdracht zijn inmiddels best acceptado ;)

Link naar reactie
  • 0

Of het bijdraagt? Dat denk ik toch niet! Kijk maar eens naar programma's als msn. De afkortingen die moeten staan voor nederlandse woorden zijn ontelbaar en er is steeds meer een trend te zien voor het schrijven van woorden zoals ze uitgesproken worden.

 

Positief of niet? Kweenie tis maar waar je van houdt!!! ;D

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Dat 'br33Zah'-schrift is inderdaad wel ernstig, maar das ook taalgebruik voor een apart clubje denk ik.

 

Op zich is het niet erg als taal eenvoudiger wordt - in het nederlands zijn er talloze tamelijk loze spellingsregels, waarbij de juiste spelling eigenlijks niets aan de betekenis van een woord of zin toevoegt.

 

Zeker met zaken als messengers, fora en e-mail is de lijn tussen spreek- en schrijftaal veel vager geworden, en dat zal zn weerslag wel hebben over wat geldt als 'acceptabele spelling'.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.