• 0

Onderverhuur zonder btw. Hoe te regelen?

Hoe moet ik regelen dat als ik bijv een deel van mijn bedrijfsoppervlakte onderverhuur , dat die gene geen btw hoeft te betalen? Wat moet ik dan in het contract schrijven? En hoe werkt het dan precies. Moet ik dan contact opnemen met de belastingdienst of alleen met mijn boekhouder?

 

gr

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Altan,

 

Verhuur van onroerende zaken is o.g.v. de Wet OB (art. 11, 1, b) vrijgesteld van BTW, dus een gewoon huurcontract volstaat.

 

Als je de ruimte aan een ondernemer verhuurt, die tenminste 90 % recht op aftrek van voorbelasting heeft, kun je ervoor kiezen om de verhuur met BTW te belasten. De huurder zal dat weinig deren, want hij kan toch (bijna alle) BTW weer aftrekken en jij hebt als voordeel dat je de BTW op kosten/verbouwingen kunt aftrekken. Opteren heet dat en tegenwoordig volstaat dan een aanpassing van het huurcontract door erin op te nemen dat de verhuur belast plaatsvindt.

Maar dat wil je niet begrijp ik.

 

Als dat wat Herman zegt klopt, dan gaan er mogelijk weer andere regels gelden. Aangezien dat speculeren wordt, moet je eerst maar even aangeven aan wie je verhuurt (wat voor soort: niet of wel ondernemer en wat voor één) en of het klopt dat jij zelf ook belast huurt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.