• 0

Kleine ondernemersregeling en terugvraag btw

Ik werk parttime (ongeveer 9 uur per week) in mijn eigen éénmanszaak. Qua inkomsten val ik onder de kleine ondernemersregeling, hier maak ik ook gebruik van. Het wordt voor mij echter nergens duidelijk of ik binnen de KOR nog wel btw mag terugvragen.

 

Ik hoef dus geen btw af te dragen vanwege de KOR, maar ik koop wel goederen die puur voor mijn éénmanszaak gebruikt worden in. (in feite heb ik dus een negatief btw) Wat mag ik met de btw van die goederen doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Cypher,

 

Je moet de KOR loslaten op het saldo van te betalen BTW en terug te vragen BTW (op inkoop en kosten). Als dat saldo over een heel jaar negatief is, heb je geen recht op KOR.

 

Verschuldigde BTW 1.500

terug te vragen (=voorbelasting) 2.000

Saldo 500 neg.

Geen KOR

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Beste Cypher,

 

De KOR pas je toe als je saldo van te betalen en te vorderen btw positief is (en uiteraard niet meer dan 1883 euro op jaarbasis)

 

Als jij jaar na jaar een negatief saldo te betalen en tevorderen btw hebt. dan krijg je dat inderdaad terug. en daardoor hoef/kun je de KOR niet toepassen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Als deze situatie echter een jaarlijks terugkerend ritueel is, krijg ik dan niet als puntje bij paaltje komt de fiscus op mijn dak? (ik lever immers diensten, maar verdien niet genoeg om dankzij de kosten ooit een positief btw saldo te hebben)

Ik begrijp dat ik uiteindelijk toch enige belasting betaal doordat het teruggegeven btw via box3 op mijn verzamelinkomen wordt belast. Maar toch...

 

Een reus voor jou!

Link naar reactie
  • 0

Dag Cypher

 

Als ik je goed begrijp hobby je er dus op los, waarbij je meer inkoopt voor je onderneming dan dat je verkoopt aan omzet.

 

Dat kan voor de fiscus aanleiding zijn om na een aantal jaren jouw BTW ondernemerschap nog eens te revalueren. Veelal krijg je dan een schrijven daarin ze aangeven dat je BTW nummer uitgeschreven wordt.

 

Hoe komt het eigenlijk dat je eenmanszaak meer uitgeeft dan verdient? En is dat ook feitelijk zo of verdien je ook geld waar geen BTW op zit?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nee met de btw hoef je geen problemen te krijgen. Maar of je eenmanszaak heel lang bestaat als je jaar na jaar per saldo btw terugkrijgt is een andere vraag. meestal duid het op verliesgevende bedrijfsvoering, en dat hou je niet lang vol als er structureel geld bij moet. Maar voor de btw is het geen eis dat je per saldo btw moet betalen.

Link naar reactie
  • 0

Ik hobby er niet op los, ik ben part time muzikant, afgestudeerd aan het conservatorium. Deels werk ik voor de bijverdienste maar een nog groter deel voor het plezier. Gemiddeld werk ik negen uur in de week in die hoedanigheid, maar in de praktijk betekend het dat het soms 0 uur en soms 18 uur is.

Het probleem is dat ik naast Nederland door heel Europa werk. Binnen NL val ik dus onder het 6% tarief en in het buitenland onder 0%. Aangezien mijn aankopen onder het 19% tarief vallen wil het dus wel voorkomen dat mijn BTW saldo negatief uitkomt.

 

Ik hoop dat dit de zaak wat verhelderd..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.