• 0

We hebben een duwtje in de rug nodig om de zaak te redden...

Beste forumleden,

 

Ten eerste mijn complimenten voor dit geweldige forum, ik lees heel vaak mee en de aanwezige kennis hier is erg hulpzaam. (ben meer een lezer dan een schrijver, sorry)

 

Ik heb er lang over moeten nadenken voordat ik de stap heb genomen om hier dit te schrijven, en zou dolgraag uw mening willen horen over bepaalde zaken, maar eerst zal ik me even kort voorstellen. Mijn naam is Joost, ben 36 jaar en getrouwd met een Spaanse vrouw. Samen hebben we een hele lieve zoon en wonen we alweer bijna 10 jaar in spanje (Baskenland)

 

Ons bedrijf is erg geraakt door de aanhoudende crisis in de Spaanse economie en we (ik en mijn vrouw, tevens zakenpartner) zien onze zakelijke toekomst dan ook somber tegemoet.

 

In de jaren voor dat de crisis begon gingen de zaken zéér goed, we verdiende ons geld met onze eigen websites en het beheren van AdWords voor bedrijven. Het ging zelfs zo goed dat we het gevoel hadden dat "the sky the limit" was, we hadden er nooit bij stilgestaan dat de tijden konden veranderen. We werden 'Google AdWords Certified Partner' en openden zelfs een tweede zaak om onze eigen concurent te worden.

 

Maar toen kwam de crisis...Zoals jullie waarschijnlijk weten gaat het heel erg slecht met de Spaanse economie, ik heb nog nooit zoveel mensen zonder werk bij elkaar gezien, banken hebben geen geld en de huizenmarkt zit muurvast. Zapatero (de spaanse president) is een aardige man met goede bedoelingen, maar is niet de geschikte persoon om het land uit de crisis te helpen. Mariano Rajoy (partijleider van de PP) biedt ook geen goed alternatief, al is hij wel de grootste kanshebber als er nu verkiezingen gehouden zouden worden.

 

In het hele land proef je een negative stemming met als gevolg dat alle handel plat ligt en nieuwe ideen of initiativen bijna onmogelijk zijn om te realiseren. Veel bedrijven gaan falliet en rekeningen blijven onbetaald....

 

In het begin maakte ik me geen zorgen, ik had het idee dat het wel over zou waaien en dat alles daarna weer zo zou zijn als voorheen. Daarna begonnen we te merken dat ook wij moeilijker aan klanten konden komen en hebben we besloten om de twee bedrijven te fuseren. Dit heeft een deel van de problemen opgelost, minder kosten en meer omzet in het bedrijf dat overgebleven is.

 

Gelukkig zijn we zuinig geweest en daardoor bestaat ons bedrijf nog steeds en hebben we geen schulden (afgezien van het feit dat ik de laatste keer dat ik mijn salaris optijd kon betalen niet meer kan herinneren, gelukkig hebben we geen personeel in dienst) en dekken we nog steeds alle kosten.

 

Op dit punt aangekomen heb ik het gevoel dat we er alles aan gedaan hebben om de boel hier te redden, maar er moet nu echt iets gaan gebeuren, anders dan gaat het fout.

 

Ons plan is om ons tijdelijk op de Nederlandse markt te richten, maar omdat ik al tien jaar in Spanje woon voel ik me bijna een buitenlander en heb moeite om een goed aktieplan te maken. Wij zien dit als een laatste kans om onze zaak draaiende te houden, als dit mislukt zou ik zelfs weer voor een baas moeten gaan werken, iets wat totaal onmogelijk is hier in Spanje.

 

Voordat we echt de knoop doorhakken en ons tijdelijk bij familie installeren, willen we ons eerst goed voorbereiden zodat onze tijd maximaal benut kan worden. We hebben een aantal vragen waar we graag een antwoord op zouden hebben.

 

[*]Is het voor een Nederlandse ondernemer een bezwaar om AdWords diensten in een ander land te laten uitvoeren?

[*]Is het bezwaarlijk als facturen van een Spaans bedrijf afkomstig zijn?

[*]Als u iemand uw AdWords laat beheren hoevaak zou het dan wenselijk zijn als die persoon echt in NL is?

[*]Wat is een reel uur tarief? (of moet ik gewoon onze Spaanse prijzen aanhouden?)

[*]Mag ik als Spaans bedrijf me vrijelijk op de Nederlandse markt bewegen?

[*]Is het bezwaarlijk zijn als ik geen NL bankrekening heb?

[*]Iemand een idee hoe ik dit slim kan aanpakken?

 

Hartelijk dank voor het lezen van dit bericht, indien u de naam van ons bedrijf of andere peroonlijke informatie wenst, geef ik dat liever via PM

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik denk biet dat mensen echt bezwaar zuulen hebben, als je maar openkaart speelt.

 

Uit markting oogpunt zou ik alle extra kosten die men moet maken, omdat jullie in het buitenland zitten voor eigen rekening nemen. Het gaat vaak maar om kleine bedragen (bankkosten etc), maar denk dat je dan een groot deel van de bezwaren wegneemt.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Joost,

 

Zou je mij een pm kunnen sturen met tarieven enzovoorts enzovoorts ( ook behaalde resultaten etc ) misschien kan ik een bal opgooien her en der voor je.

 

Ik ook graag..

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Uit markting oogpunt zou ik alle extra kosten die men moet maken, omdat jullie in het buitenland zitten voor eigen rekening nemen. Het gaat vaak maar om kleine bedragen (bankkosten etc), maar denk dat je dan een groot deel van de bezwaren wegneemt.

 

Natuurlijk, daar was ik eigenlijk al vanuit gegaan. Misschien is betaling via PayPal of G. checkout een oplossing.

 

Bedankt voor je bijdrage

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 1

Dag Joost,

 

Een uitgebreid verhaal, ik heb het met aandacht gelezen. Zoals je de situatie beschrijft heb je aan je organisatie kant al flinke stappen ondernomen. Goed gedaan! Je richt je nu op omzet vergroten door je diensten tijdelijk af te zetten in het buitenland. Een noodstrategie waarvan je terecht afvraagt: is dit haalbaar? Ik heb mijn twijfels..

 

Je strategie in Nederland

Mijns inziens is er ruimte op de Nederlandse markt, maar er zijn inmiddels veel partijen actief. Je hebt dan ook een sterke marketingstrategie nodig en een gericht plan om je te positioneren. Daarin moet duidelijk worden hoe belangrijk het daadwerkelijke klantcontact is en of dat vanuit Spanje kan worden gedaan. Echter, om een campagne te kunnen optimaliseren en klanten blijvend aan je te binden zul je je moeten inleven in de doelgroep van de klant. Vanuit die optiek denk ik dat regelmatig klantcontact in jouw branche een erg belangrijk aspect is. Zeker wanneer het om accounts van enig formaat gaat is het belangrijk om te kunnen schakelen met je klant, webbouwers en overige belanghebbenden. Het optimaliseren van adwords campagnes staat of valt met het inlevingsvermogen.

 

Je strategie in Spanje

De toestand van de Spaanse economie is momenteel wezenlijk anders dan die in Nederland momenteel, en de vraag is inderdaad of daar snel verandering in komt. Toch ben ik benieuwd naar de stappen die je hebt ondernomen om je omzet in Spanje te vergroten.

[*]Hoe ziet het businessmodel eruit?

[*]Wie is je doelgroep?

[*]Hoe ben je gepositioneerd?

[*]Hoe staat het met je eigen vindbaarheid?

[*]Doe je ook SEO startegieen?

Online marketing is een advertentie kanaal dat in tijden van crisis bij uitstek succesvol zou kunnen zijn. Omdat de conversie van elke euro die wordt geïnvesteerd voor 100% meetbaar is kun je je klanten precies laten zien wat een campagne oplevert. Dat zou dus flink meer dan 1 euro moeten zijn. Kun je deze boodschap bij je potentiele klanten goed overbrengen, en hoe doe je dat?

 

Nog even voor de volledigheid hieronder enkele antwoorden:

 

[*]Is het voor een Nederlandse ondernemer een bezwaar om AdWords diensten in een ander land te laten uitvoeren?

Het laten uitvoeren van de werkzaamheden waar ook ter wereld zou geen belemmering hoeven te zijn, mits de kwaliteit gewaarborgd is.

[*]Is het bezwaarlijk als facturen van een Spaans bedrijf afkomstig zijn?

In principe behoeft dit geen bezwaar te zijn, maar het lijkt me verstandig om transacties via een Nederlands bankaccount af te wikkelen

[*]Als u iemand uw AdWords laat beheren hoevaak zou het dan wenselijk zijn als die persoon echt in NL is?

Afhankelijk van de grootte van je accounts zou ik zeggen dat het zeker wenselijk is. Om een campagne te optimaliseren acht ik zeker in de beginfase direct klantcontact van groot belang. Bij kleinere accounts is dit wellicht niet nodig.

[*]Wat is een reel uur tarief? (of moet ik gewoon onze Spaanse prijzen aanhouden?)

Hangt af van je businessmodel. Hoe ziet dat er uit? Verkoop je paketten? Werk je op uurtarief? Richt je je op startende bedrijven?

[*]Mag ik als Spaans bedrijf me vrijelijk op de Nederlandse markt bewegen?

Dit is geen enkel probleem. Binnen de EU bestaat vrij verkeer van personen, goederen en diensten

[*]Is het bezwaarlijk zijn als ik geen NL bankrekening heb?

Met de juiste uitleg (in Nederland) wellicht niet bezwaarlijk, maar het wekt geen vertrouwen. Indien er dispuut ontstaat over de werkzaamhden wil een klant de zekerheid dat hij makkelijk zijn geld terug kan krijgen. Dat biedt een buitenlands rekeningnummer niet. Oplossingen zijn hierboven echter al deels aangedragen. Paypal, ideal?

 

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.. Veel succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

 

www.ondernemingsplanhulp.nl | Hulp en ondersteuning bij een professioneel ondernemingsplan | www.twitter.com/sterkplan

Link naar reactie
  • 1

Ik vind het bij het "inkopen van een adviesdienst" om een of andere reden toch wel belangrijk om 1x (voor aanvang van de afname) persoonlijk contact te hebben gehad.

 

Dit is echter eenvoudig oplosbaar.

 

"Personal branding". Voorbeeld: Ik ben naar de WebWinkelvakdagen geweest en heb daar bewust de lezing van Arnoud Engelfriet bijgewoond. Ook heb ik weleens artikelen van zijn blog gelezen. Dat is eigenlijk een prima voorloper om een keer tot zaken te komen.

 

Ik heb het gevoel dat je tot nu toe met name diensten levert. Wellicht is het ook een idee om kennis te gaan leveren. Dus cursussen/workshops etc. Het Spanje-verhaal kan dan juist aantrekkelijk zijn. Met je laptop naar Spanje en dan in een groep in een week zelf je Ad-Words campagne in elkaar zetten. 'S ochtends eerst een ochtendwandeling, dan ontbijt, dan flink aan de slag. Uurtje yoga, lunch, wandeling, weer flink aan de slag, 's avonds diner, wellicht tussendoor nog een excursie.

 

Vervolgens kun je die "cursisten" dan op afstand van advies blijven dienen. Servicecontractje of een strippenkaart.

 

"AdWords bootcamp" ... mix profit with pleasure!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

"AdWords bootcamp" ... mix profit with pleasure!

 

Waar kan ik inschrijven????

 

:)

 

 

Vind ik echt een goed idee. Denk dat er veel ondernemers zijn die te klein zijn voor uitbesteden maar het wel zelf willen leren/verbeteren. Wellicht een stukje SEO toevoegen. Je vliegt tegenwoordig voor niks naar spanje....Beetje ala de kookcursussen die in Italie worden gegeven...

 

Danny

Danny

Link naar reactie
  • 0
"AdWords bootcamp" ... mix profit with pleasure!

Dat is een super idee! Alhoewel de meeste ondernemers geen week de tijd hebben. Voor mij persoonlijk is zou dit ideaal zijn.

 

Zou je mij een pm kunnen sturen met tarieven enzovoorts enzovoorts ( ook behaalde resultaten etc )

Zou je mij ook wat informatie hierover kunnen doorsturen?

 

Wellicht dat je ook voor Nederlandse bedrijven Spaanse campagnes kan opzetten. Als er iemand is die daar in de juiste positie voor zit, ben jij dat!

Link naar reactie
  • 0

 

Je strategie in Nederland

Mijns inziens is er ruimte op de Nederlandse markt, maar er zijn inmiddels veel partijen actief. Je hebt dan ook een sterke marketingstrategie nodig en een gericht plan om je te positioneren.

 

Hier ben ik me zeker van bewust, ben op dit moment bezig om een haalbaar marketingplan te schrijven.

 

Daarin moet duidelijk worden hoe belangrijk het daadwerkelijke klantcontact is en of dat vanuit Spanje kan worden gedaan. Echter, om een campagne te kunnen optimaliseren en klanten blijvend aan je te binden zul je je moeten inleven in de doelgroep van de klant. Vanuit die optiek denk ik dat regelmatig klantcontact in jouw branche een erg belangrijk aspect is. Zeker wanneer het om accounts van enig formaat gaat is het belangrijk om te kunnen schakelen met je klant, webbouwers en overige belanghebbenden. Het optimaliseren van adwords campagnes staat of valt met het inlevingsvermogen.

 

Zeker, contact met onze klanten is heel erg belangrijk voor onze werkzaamheden. Normaalgesproken kom ik regelmatig bij onze klanten en heb ik bijna dagelijks contact via Skype en email. Maar ik heb nu ook klanten in Malaga en dat is hier toch snel 1000 km vandaan.

[*]Hoe ziet het businessmodel eruit?

 

Ons businessmodel in Spanje op dit moment is alles er aan doen om de boel draaiende te houden.

Voordat de crisis aan de orde was hadden we twee duidelijke onderdelen in ons bedrijf.

1. Onze eigen websites

   70% adult, voornamelijk webcam

   30% dropshipping en afiliate marketing

   

2. Het beheren van AdWords voor bedrijven in verschillende sectoren en van verschillende formaten. o.a. tarot, horeca, reizen, antiek, kleding

 

[*]Wie is je doelgroep?

Vroeger (voor de crisis) kwamen de klanten zelf naar mij toe, ze vonden me op het internet of via al bestaande klanten. Op dit moment heb ik hier in Spanje geen echt duidelijke doelgroep omdat alle sectoren hard geraakt zijn door de economische situatie.

 

[*]Hoe ben je gepositioneerd?

Als een serieus bedrijf met een gangbare prijsstelling voor deze markt. We zijn 'Google AdWords Certified Partner' en hebben een betrouwbaarheids certificaat van de Spaanse regering. Voor Spaanse begrippen werken we snel, naukeurig, komen gemaakte afspraken na en zijn flexibel.

[*]Hoe staat het met je eigen vindbaarheid?

Goed, doordat mijn vrouw gespecialiseerd is in toegankelijkheid en W3C richtlijnen komt dit ten goede van de vindbaarheid. (google surft namelijk als een blinde). Naast onze AdWords hebben we daarom vele bezoekers die ons vinden zonder dat we ervoor hoeven te betalen.

[*]Doe je ook SEO startegieen?

Ja, maar alleen voor onze eigen sites. Dit omdat het onmogelijk is om garanties tegeven op behaalde resultaten. Persoonlijk vind ik AdWords een betere investering omdat je dan precies weet waar je geld naartoe gaat. Je kan het beter meten en bijsturen.

 

Online marketing is een advertentie kanaal dat in tijden van crisis bij uitstek succesvol zou kunnen zijn. Omdat de conversie van elke euro die wordt geïnvesteerd voor 100% meetbaar is kun je je klanten precies laten zien wat een campagne oplevert. Dat zou dus flink meer dan 1 euro moeten zijn. Kun je deze boodschap bij je potentiele klanten goed overbrengen, en hoe doe je dat?

 

Hier heb ik twee antwoorden op.

 

[*]1. Nieuwe AdWords gebruikers: ik vind het heel moeilijk, we hebben oa een vrij informative site waar we onze manier van werken uitleggen

[*]2. Klanten die al AdWords gebruiken: meestal als ze me een middagje laten kijken in hun account heb ik zoveel verbeteringen en besparings tips dat ze dolgraag met me in zee gaan om die veranderingen door te voeren.

 

 

Nog even voor de volledigheid hieronder enkele antwoorden:

 

[*]Is het voor een Nederlandse ondernemer een bezwaar om AdWords diensten in een ander land te laten uitvoeren?

Het laten uitvoeren van de werkzaamheden waar ook ter wereld zou geen belemmering hoeven te zijn, mits de kwaliteit gewaarborgd is.

[*]Is het bezwaarlijk als facturen van een Spaans bedrijf afkomstig zijn?

In principe behoeft dit geen bezwaar te zijn, maar het lijkt me verstandig om transacties via een Nederlands bankaccount af te wikkelen

[*]Als u iemand uw AdWords laat beheren hoevaak zou het dan wenselijk zijn als die persoon echt in NL is?

Afhankelijk van de grootte van je accounts zou ik zeggen dat het zeker wenselijk is. Om een campagne te optimaliseren acht ik zeker in de beginfase direct klantcontact van groot belang. Bij kleinere accounts is dit wellicht niet nodig.

[*]Wat is een reel uur tarief? (of moet ik gewoon onze Spaanse prijzen aanhouden?)

Hangt af van je businessmodel. Hoe ziet dat er uit? Verkoop je paketten? Werk je op uurtarief? Richt je je op startende bedrijven?

[*]Mag ik als Spaans bedrijf me vrijelijk op de Nederlandse markt bewegen?

Dit is geen enkel probleem. Binnen de EU bestaat vrij verkeer van personen, goederen en diensten

[*]Is het bezwaarlijk zijn als ik geen NL bankrekening heb?

Met de juiste uitleg (in Nederland) wellicht niet bezwaarlijk, maar het wekt geen vertrouwen. Indien er dispuut ontstaat over de werkzaamhden wil een klant de zekerheid dat hij makkelijk zijn geld terug kan krijgen. Dat biedt een buitenlands rekeningnummer niet. Oplossingen zijn hierboven echter al deels aangedragen. Paypal, ideal?

 

Veel dank

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

"AdWords bootcamp" ... mix profit with pleasure!

Dat is een super idee! Alhoewel de meeste ondernemers geen week de tijd hebben. Voor mij persoonlijk is zou dit ideaal zijn.

Je krijgt een uitnodiging als het zover is. :)

 

 

Zou je mij een pm kunnen sturen met tarieven enzovoorts enzovoorts ( ook behaalde resultaten etc )

Zou je mij ook wat informatie hierover kunnen doorsturen?

Je hebt een pm

 

Wellicht dat je ook voor Nederlandse bedrijven Spaanse campagnes kan opzetten. Als er iemand is die daar in de juiste positie voor zit, ben jij dat!

 

Dat is zeker een optie, mijn vrouw en ik zijn beiden tweetalig.

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0
"AdWords bootcamp"

 

Mensen dit is een reuze idee! Ik ga er gelijk mee aan de slag, en natuurlijk komt er voor HL leden een speciaal tarief.

 

Half maart ben ik waarschijnlijk in Nederland, dan wil ik een informative bijeenkomst organiseren (met Spaanse ham en Rioja wijn) zodat we kennis kunnen maken en mensen zich kunnen inschrijven als ze dat willen. Meer info komt eraan...

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 1

"AdWords bootcamp"

 

Mensen dit is een reuze idee! Ik ga er gelijk mee aan de slag, en natuurlijk komt er voor HL leden een speciaal tarief.

 

Half maart ben ik waarschijnlijk in Nederland, dan wil ik een informative bijeenkomst organiseren (met Spaanse ham en Rioja wijn) zodat we kennis kunnen maken en mensen zich kunnen inschrijven als ze dat willen. Meer info komt eraan...

 

Fantastisch kerel dat je er direct werk van maakt! Laat even wat weten zal er tijd voor maken :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Mensen, even een korte update.

 

Bedankt mensen, voor de hulp en ideeën. Ik ben ondertussen druk bezig om vorm te geven aan alle plannen...

 

- De Nederlandstalige website is in de maak en ik ben begonnen om een boek/handleiding over AdWords te schrijven. (Als het zover is zijn jullie de eersten die het te zien krijgen ;D)

 

- Ik heb al een aantal afspraken staan als ik naar Nederland kom en verwacht dat de eerste workshops eind april of begin mei van start kunnen gaan. (ik ben nog opzoek naar locaties)

 

Zo, nu ga ik snel door met de uitvoer van de plannen, want het klokje tikt door ....

 

Groeten

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.