• 0

BTW nummer ontvangen, enkele vraagjes

Net een blauwe envelop van de Belastingdienst gekregen, mijn BTW nummer is binnen.

 

Echter staat er niet bij of ik nu ondernemer ben voor IB, waarop kan ik dat uitmaken?

 

Bij de bijlage staat er:

Belastingmiddel: Omzetbelasting

Aangiftetijdvak: Kwartaal

BTW-nummer: xxx

BTW-identificatienummer: xxx

 

Maar verder niks over of ik wordt aangemerkt als ondernemer voor IB.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of je ondernemer bent voor de inkomsten belasting (IB) lees je op de website van de belastingdienst.

www.belastingdienst.nl

Onder: Zakelijk - onderneming starten of stoppen

Hier vindt je de punten op basis waarvan de belastingdienst beoordeelt of je ondernemer bent voor IB.

 

Je aangifte inkomstenbelasting speelt ondermeer een rol.

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties, die link had ik al helemaal doorgelezen. Echter is de Belastingdienst die moet beslissen of ik in aanmerking kom voor IB.

 

Gezien ik nu mijn BTW nummer hebt ontvangen en ik aangifte moet doen, moet ik ook weten of ik in aanmerking kom als ondernemer voor IB, echter staat dat niet vermeld in de brief.

Link naar reactie
  • 0

Beste Sinan,

 

Misschien als je hier even omschrijft wat je werkzaamheden zijn, dat een HL-er dan een oordeel kan vellen over je status voor de IB.

Ga er vanuit de je over je inkomsten als zelfstandige in ieder geval IB moet gaan betalen. Alleen of dat als ondernemer (WUO) is, of als resultaat-genieter (ROW), dat beslist de Belastingdienst uiteindelijk.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Sinan,

 

Misschien als je hier even omschrijft wat je werkzaamheden zijn, dat een HL-er dan een oordeel kan vellen over je status voor de IB.

Ga er vanuit de je over je inkomsten als zelfstandige in ieder geval IB moet gaan betalen. Alleen of dat als ondernemer (WUO) is, of als resultaat-genieter (ROW), dat beslist de Belastingdienst uiteindelijk.

 

groet,

 

John

 

 

 

Dat is exact wat ik dus wil weten, zodat ik weet of ik recht heb op belastingvoordelen (aftrek etc).

 

Situatie:

Getrouwd, ik werk, de onderneming voert mijn vrouw part-time vanuit huis (webshop).

Geschatte uren per week: 24

Geschatte omzet: EUR 12.000

Inkoop uit China.

 

Naar aanleiding van deze gegevens heb ik van de Belastingbrief een brief ontvangen (vaststelling belastingplicht). Hier komt in voor dat ik aangemerkt sta als ondernemer voor de omzetbelasting (aangifte per kwartaal).

 

Ik = mijn vrouw uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sinan,

 

Ik weet niet hoe vaak de Belastingdienst die brieven aanpast, maar die van mij begint met: "Hierbij deel ik u mede dat ik aan de hand van de beschikbare gegevens heb beoordeeld voor welke belastingen u in mijn administratie wordt opgenomen". Daarna staat er een verwijzing naar een bijlage waarin de belastingen worden vermeld. Als in die bijlage dan alleen de omzetbelasting wordt genoemd, lijkt mij dat je dus niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting bent aangemerkt.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dag Sinan

 

De fiscus kan bij jouw aanmelding niet zomaar een oordeel geven zonder de feiten te kennen. Dat ligt veel breder dan de informatie die wij nu kennen. Lees even hier voor het onderscheid.

 

Afgaande op je omzet, je uren en de kenmerken van een webshop, raad ik je aan om je IB aangifte als ondernemer in te vullen. Naderhand met de fiscus in discussie kan dan altijd. Begin je zelf met aangeven als resultaat overige werkzaamheden, dan sta je al zwakker als je dat later naar winst uit onderneming wilt wijzigen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost:

 

Is het niet zo dat tenminste 50% van je inkomen vanuit de onderneming moet worden behaald om als IB-ondernemer te worden beschouwd?

 

Nee hoor. Dat 50%+ criterium gaat om de tijd die je besteedt in je onderneming versus de totale arbeidstijd van alle inkomensbronnen samen en geldt als voorwaarde voor de zelfstandigenaftrek.

 

Als ik naast mijn baan als adviseur 20 uur een dierenwinkel run die 20% van mijn jaarinkomsten oplevert, dan ben ik voor de dierenwinkel echt wel ondernemer voor de IB.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

eens met Joost! Maar kan de opmerking van andere John ook plaatsen, althans deels: ik weet niet beter dan dat de BD in de bijlage de van toepaasing zijnde belastingmiddelen vemeldde, dus naast omzetbelasting ook de status voor de IB.

Maar dat daarover niks wordt vemeld, komt me vreemd voor. Je moet toch iig IB betalen, dus waarom wordt daar dan niets over gezegd.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sinan,

 

Ik weet niet hoe vaak de Belastingdienst die brieven aanpast, maar die van mij begint met: "Hierbij deel ik u mede dat ik aan de hand van de beschikbare gegevens heb beoordeeld voor welke belastingen u in mijn administratie wordt opgenomen". Daarna staat er een verwijzing naar een bijlage waarin de belastingen worden vermeld. Als in die bijlage dan alleen de omzetbelasting wordt genoemd, lijkt mij dat je dus niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting bent aangemerkt.

 

Groet,

 

John

 

Zo begint de brief inderdaad, er wordt verwezen naar de bijlage (die er niet is, bijlage is de achterkant van de brief zelf). En daar komt alleen omzetbelasting voor, niks over IB (helaas).

Link naar reactie
  • 0

1)

Kan de belastingdienst daar echt zelf geen antwoord op geven. Telefoontje?

 

2)

Is het niet zo, indien je niet belasting IB plichtig wordt beschouwd je vrij bent om toch belastingaangifte te doen wanneer dat in je voordeel ligt.

 

 

1. Uiteraard is het mogelijk om nog te bellen of wanneer het moet langs te gaan.

 

2. Is dat zo?

Link naar reactie
  • 0

Bellen zal weinig opleveren. Neem zelf een standpunt in en de fiscus zal reageren.

 

@2: nee. Je bent zowieso belastingplichtig voor de IB (vandaar ook dat daar geen melding van wordt gemaakt in het genoemde overzicht). Je bent alleen niet altijd verplicht om aangifte te doen. Je mag altijd aangifte doen en je moet aangifte doen als je daartoe bent uitgenodigd. En soms ben je verplicht om te vragen om een uitnodiging tot het doen van aangifte, namelijk als je weet of had moeten weten dat je belasting zou moeten betalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De omzetbelasting staat los van de inkomstenbelasting. Zo kun je voor diensten en leveringen omzetbelastingplichtig zijn terwijl je niet als ondernemer wordt aangemerkt. Wanneer je een aangifte voor de omzetbelasting ontvangt dan ben je verplicht deze in te vullen en in te dienen. Hetzelfde geldt voor de inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Ook wanneer je geen aangifteformulier ontvangt kan het zijn dat je zelf een aangifte voor de inkomstenbelasting moet indienen. Of dat er sprake is van (fiscale) ondernemerschap bepaal je op het moment van het invullen van de aangifte inkomstenbelasting. Uiteraard proberen velen als (fiscale) ondernemer te worden aangemerkt. Daarom is het verstandig om, bij een lage omzet of weinig bedrijfsactiviteiten, een urenregistratie bij te houden.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

nee hoor: status IB wordt nooit melding van gemaakt in de "vaststelling belastingplicht"

 

Daar is de informatie die verstrekt wordt op de opgaaf startende onderneming ook te summier voor.

 

Hallo,

 

Ik weet bijna zeker dat er vroeger (paar jaar geleden) nog wél een voorlopig IB-standpunt werd ingenomen. De info die de BD heeft is idd veel te summier voor een definitief oordeel.

 

Wat ik me tegelijkertijd wel afvraag is hoe het dan zit met voorlopige aanslagen IB. Komen die er dan niet en loop je de kans op een flinke definitieve ineens?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.