Jump to content
veldinsky
Verberg

jaarrekening bij beeindiging eenmanszaak

vraag

Ik ben 31 januari 2010 gestopt met mijn eenmanszaak en ook uitgeschreven bij KVK. Er moet nog een jaarrekening worden gemaakt over 2009.

Ik heb nog diverse kosten zoals huur, advocaat(i.v.m. huur) en financiering(nog 2,5 jaar) voor 2010.

 

Nu is mijn vraag of ik de jaarrekening mag laten lopen van 1-1-2009 t/m 31-1-2010 en de kosten welke voor het bedrijf in 2010 nog gemaakt worden meegenomen mogen worden in de jaarrekening 2009.

 

Wat doe ik anders met de zakelijke kosten van 2010?

Aangezien ik maar één maand in 2010 ondernemer ben geweest moet er dan een jaarrekening gemaakt worden van

1-1-2010 t/m 31-1-2010, of mag ik bij 2009 de voorwaartse verliesverrekening gebruiken, en mag ik dan alle kosten van 2010 meenemen

 

Alvast bedankt,

 

Kees

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hoi Veldinsky,

 

De inkomstenbelasting werkt met het principe van de jaarwinst. Dit betekent dat de kosten toegerekend moeten worden aan het kalenderjaar. Bij uitzondering is een gebroken boekjaar toegestaan, maar dit gebroken boekjaar mag nooit meer dan 12 maanden omvatten.

 

Dus in jouw geval moeten de kosten van 2009 gewoon toegerekend worden aan 2009 en de kosten van 2010 aan 2010. Eventueel kun je de kosten van 2010 toerekenen aan 2009, indien je in 2009 al een verplichting bent aangegaan om deze kosten te maken. De stakingsbalans moet ook opgesteld worden per 31 januari 2010. Tot zover de theorie.

 

Maar ik begrijp dat je in 2010 alleen kosten maakt, er geen omzet meer wordt gerealiseerd en er ook geen stakingswinst wordt gerealiseerd (vrijval fiscale oudedagsreserve e.d.). In dat geval zou ik alle (nakomende) kosten toerekenen aan 2009 en de fiscale stakingsdatum op 31 december 2010 aangeven (deze hoeft niet persé samen te lopen met uitschrijving KvK).

 

Weliswaar theoretisch onjuist, maar voor een inspecteur zal het belang te klein zijn om hier echt moeilijk over te gaan doen.

 

Groet,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er is wel in januari 2010 omzet gedraaid i.v.m. opheffingsuitverkoop, maar de omzet weegt niet op tegen de kosten, kom behoorlijk in de rode cijfers terecht. Bedoel je met die verplichting bijvoorbeeld de huur en financiering?

 

Mvg, Kees

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 206 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept