• 0

jaarrekening bij beeindiging eenmanszaak

Ik ben 31 januari 2010 gestopt met mijn eenmanszaak en ook uitgeschreven bij KVK. Er moet nog een jaarrekening worden gemaakt over 2009.

Ik heb nog diverse kosten zoals huur, advocaat(i.v.m. huur) en financiering(nog 2,5 jaar) voor 2010.

 

Nu is mijn vraag of ik de jaarrekening mag laten lopen van 1-1-2009 t/m 31-1-2010 en de kosten welke voor het bedrijf in 2010 nog gemaakt worden meegenomen mogen worden in de jaarrekening 2009.

 

Wat doe ik anders met de zakelijke kosten van 2010?

Aangezien ik maar één maand in 2010 ondernemer ben geweest moet er dan een jaarrekening gemaakt worden van

1-1-2010 t/m 31-1-2010, of mag ik bij 2009 de voorwaartse verliesverrekening gebruiken, en mag ik dan alle kosten van 2010 meenemen

 

Alvast bedankt,

 

Kees

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Veldinsky,

 

De inkomstenbelasting werkt met het principe van de jaarwinst. Dit betekent dat de kosten toegerekend moeten worden aan het kalenderjaar. Bij uitzondering is een gebroken boekjaar toegestaan, maar dit gebroken boekjaar mag nooit meer dan 12 maanden omvatten.

 

Dus in jouw geval moeten de kosten van 2009 gewoon toegerekend worden aan 2009 en de kosten van 2010 aan 2010. Eventueel kun je de kosten van 2010 toerekenen aan 2009, indien je in 2009 al een verplichting bent aangegaan om deze kosten te maken. De stakingsbalans moet ook opgesteld worden per 31 januari 2010. Tot zover de theorie.

 

Maar ik begrijp dat je in 2010 alleen kosten maakt, er geen omzet meer wordt gerealiseerd en er ook geen stakingswinst wordt gerealiseerd (vrijval fiscale oudedagsreserve e.d.). In dat geval zou ik alle (nakomende) kosten toerekenen aan 2009 en de fiscale stakingsdatum op 31 december 2010 aangeven (deze hoeft niet persé samen te lopen met uitschrijving KvK).

 

Weliswaar theoretisch onjuist, maar voor een inspecteur zal het belang te klein zijn om hier echt moeilijk over te gaan doen.

 

Groet,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.