• 0

BTW kleine ondernemersregeling (+ correctie op de BTW)

All,

 

Ik zit al een week of twee met een vraag omtrent de Kleine ondernemersregeling. Ik heb overal een beetje rondgevraagd, maar heb nog geen éénduidende bevestiging gekregen dat mijn redenatie m.b.t. het balans bedrag op 31-12-10 wel klopt of juist niet.

 

In het boekjaar 2010 heb ik per saldo van kwartaal 1 t/m kwartaal 3 €1000 aan BTW betaald (terug -200 betaald +800+ betaald 400)

 

Toen brak het 4e kwartaal aan. Volgens de boekingsinfo welke ik op dat moment had deed ik in januari 2011 aangifte over het 4e kwartaal van 2010. Volgens deze aangifte krijg ik € 300 aan BTW terug.

 

De journaalpost bij deze aangifte is:Tussenrekening BTW 300

Aan te Vorderen BTW 300

 

 

Op de balans staat er dan per 31-12-10 op Tussenrekening BTW een terug te ontvangen bedrag van de belastingdienst van €300.

Nu in februari wil ik mijn jaarcijfers gaan samenstellen en kom ik erachter dat ik nog BTW op autokosten kan terugvorderen voor een bedrag van €200.

 

De journaalpost welke ik maak is: Tussen rekening BTW 200

Aan te vorderen BTW 200

 

Op de balans heb ik nu op de Tussen rekening BTW een totaal van €500 staan aan terug te vorderen BTW.

 

Dan bekijk ik het totale BTW plaatje over het hele jaar en die is alsvolgt:

(-200+800+400-300-200)= €500. Deze € 500 is wat ik volgens de KOR aan de winst mag toevoegen en wat ik feitelijk niet hoef te betalen.

 

Wanneer ik per 31-12-10 de jaarcijfers opmaak, dan moet ik naar mijn idee een balanspost van €1000 hebben omdat dat dat het bedrag is welke ik in 2010 per saldo daadwerkelijk betaald heb, maar eigenlijk niet hoefde te betalen vanwege de KOR.

 

De eind journaalpost voor de KOR welke ik in gedachte heb is:

Tussen rekening BTW 500

Aan Kleine ondernemerregeling 500

 

 

De Tussenrekening BTW geeft op 31-12-10 dan totaal een totaal van €1000 aan terug te vorderen BTW aan. Volgens mijn redenatie is deze balans van €1.000 correct, maar na twee weken advies ingewonnen te hebben ben ik hieraan nog meer gaan twijfelen. Op de balans per 31-12-2010 zou er volgens anderen geen post van €1000 moeten staan, maar een post van €700. (het saldo van 4 kwartaalaangiften dus)

 

Graag jullie reactie op de juistheid of de onjuistheid van mijn redenering.

 

Groet,

Jeff

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik kan jou redenatie prima volgen en ik denk ook dat de rekening te vorderen op 1000 euro moet staan.

want.

Aangiften voor kwartaal 1 tm 3 zijn allemaal betaald en verrekend dus staan per saldo voor 0 op de balans.

 

Aangfite 4e kwartaal staat als 300 euro te vorderen

De suppletie komt daar bij met 200 euro te vorderen dus totaal 500 euro te vorderen.

en je KOR berekening 500 euro klopt ook wat mij betreft dus krijg je in totaal 1000 euro terug.

 

Dat was op zeker de situatie op 31-12 want toen had je nog geen aangifte gedaan over het 4e kwartaal maar je had er wel recht op. Dus mag je ze op de balans zetten als te vorderen.

 

De enige reden waarom mensen kunnen denken dat je 700 euro op de balans hebt is dat die 300 euro al terug ontvangen hebt en alleen nog een suppletie aangifte moet doen voor de 200 euro autokosten en de KOR van 500. Maar dat kan misschien de huidige situatie zijn op 15-2 maar op 31-12 had je op zeker die 300 euro nog niet terugontvangen en dus is op balansdatum 31-12 je te vorderen positie 1000 euro.

 

Hou er wel rekening mee dat in jou laatste journaalpost

Tussen rekening BTW 500

Aan Kleine ondernemerregeling 500

 

die rekening kleine ondernemersregeling een Winst en verlies rekening moet zijn. Het bedrag wat je terugkrijgt aan KOR moet je namelijk tot je opbrengsten rekenen (en dus ook IB over betalen)

Link naar reactie
  • 0

 

Roel,

 

Erg bedankt voor je reactie!

 

Mijn twijfel omtrent de balanspost is nu verleden tijd.

 

De verwarring van mij (en van diegenen die mij advies gaven) kon alleen maar bestaan omdat de we de balansdatum

31-12-2010 (welke natuurlijk ook een moment opname is) zaten te verwarren met de situatie zoals die nu in februari 2011 is.

Per 31-12-2010 is de balanspost dus inderdaad €1.000.

 

Namelijk: over kwartaal 4 in februari 2011 ontvangen: € 300 en over het boekjaar 2009 "fictief" nog te ontvangen €200 op suppletie. Die € 200 ontvang ik uiteindelijk niet omdat die reeds in de KOR verdisconteerd is.

 

Groeten,

Jeff

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.