• 0

Vooruitbetaald bedrag boeken

Hallo,

 

Als beginnend ondernemer ben ik zeer blij met dit forum! Ik heb al vele "problemen" op weten te lossen mbv de vele topics.

Maar nu zit ik zelf met een issue waar ik maar niet uit kom.

 

De situatie:

Ieder jaar betaal ik eenmalig de hostingkosten voor mijn website middels een vooruitbetaling. In de diverse (studie/cursus)boeken over boekhouding word echter de "ideale" situatie geschetst waarin de factuur op de eerste van de maand binnenkomt en wordt betaald. De verwerking hiervan in de boekhouding snap ik volledig.

 

Maar op mijn factuur staat "20-02-2011 tot 20-02-2012". Vanaf welke maand boek ik dit op Vooruitbetaalde bedragen? Februari, of gebeurt dit op de eerste van de volgende maand, in dit geval dus maart? (Ik neem aan dat dit niet tot op de dag precies wordt berekend?)

 

Alvast bedankt!

Groeten,

Boris

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik je goed begrijp hebben de data te maken met de abonnement-periode waarover je gaat betalen.

De factuur heeft echter een factuur datum.

Dan inboeken op (factuur datum) in inkoop(boek) onder bijvoorbeeld "webhosting kosten".

En vooruitbetaling niet gebruiken. Wel betalen natuurlijk ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van de hoogte van het bedrag kan het zijn dat je inderdaad een deel van het bedrag per 31 december 2011 als vooruit betaalde bedrag moet boeken. Gaat het om enkele tientjes dan zou ik het gehele bedrag in 2011 laten vallen. Betreft het een groter bedrag dan moet je bij het inboeken van de inkoopfactuur wel rekening houden dat een deel ( 01-01-2012 t/m 20-02-2012) als vooruitbetaald geboekt moet worden.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om het gehele bedrag (exclusief omzetbelasting) als vooruitbetaald bedrag(en) te boeken. Vervolgens laat je elke maand 1/12 deel vrijvallen. Succes 6

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! Het wordt me al een stuk duidelijker.

 

@ROVéNed: Is er nog een bepaalde (wettelijke) grens voor de hoogte van het bedrag, mocht ik het in één keer als kosten willen boeken in 2011? Het gaat bij mij namelijk om twee bedragen:

- rond de 100 euro voor een domeinnaam + hosting.

- 20 euro voor alleen twee domeinnamen, zonder hosting.

 

En stel ik boek de bedragen in als vooruitbetaald. Dan moet ik in 2012 dus nog het deel van 01-01-2012 t/m 20-02-2012 betalen. Hoe kan ik de hoogte van dit bedrag bepalen? Tot op de dag precies (de 20ste), of gaat dit bijvoorbeeld gewoon per maand (dus heel januari en februari)?

Link naar reactie
  • 0

In principe moet je de kosten en opbrengsten aan het betreffende jaar toerekenen waarop het betrekking heeft. Maar de bedragen van € 100 en € 20 zou ik direct als kosten boeken. Er zal geen enkele belastingcontroleur zijn die daar opmerkingen over maakt. Suc6, Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Betreft het een groter bedrag dan moet je bij het inboeken van de inkoopfactuur wel rekening houden dat een deel ( 01-01-2012 t/m 20-02-2012) als vooruitbetaald geboekt moet worden.

 

Hiervoor kun je uiteraard ook de voorafgaande journaalposten aan het eind van het jaar gebruiken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.