• 0

Ziektekostenverzekering als zelfstandige.

Beste mensen! Ben al een eind op weg om een eenmanszaak te starten maar ik zit eigenlijk nog met een vraagje over ziektekostenverzekering. Het word mij niet geheel duidelijk wat nu wel en niet kan.

Ik ben nu particulier verzekerd maar als ik ondernemer ben, moet ik dat verplicht in het ziekenfonds of kan ik ook mijn huidige particuliere verzekering behouden? Er staat vaak dat ziekenfonds verplicht is. Ik snap wel dat géén ziektekostenverzekering niet mag, maar particulier is dan toch ook prima of niet? Ondanks de iets hogere kosten blijf ik graag particulier verzekerd omdat ik dan o.a. betere dekking heb dan het ziekenfonds (tandarts, om maar een voorbeeld te noemen).

 

Alvast bedankt voor jullie reactie/advies!

fitting the system to the human

Guido op Twitter

Guido op LinkedIn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

kijk ook eventjes op de thread https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=3854

daar wordt je vraag ook beantwoord denk ik....

Of je ziekenfonds of particulier wordt hangt af van je inkomen....

onder een bepaalde grens ben je verplicht ziekenfonds (ligt rond de 20.000 Euro bruto).

In het jaar van starten verandert er niets....tenzij jij daartoe een verzoek doet bij de belastingdienst.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Of je ziekenfonds of particulier moet verzekeren hangt in de basis af van de winst die je maakt. De grens voor ondernemers ligt rond de 20.000 euro per jaar. Als je meer winst maakt dan dit bedrag, hoef je geen ziekenfondsverzekering af te nemen, maar mag je je wel particulier verzekeren.

 

Ik snap wel dat géén ziektekostenverzekering niet mag, maar particulier is dan toch ook prima of niet?

 

Wanneer je niet verplicht in het ziekenfonds zit (dus meer dan 20.000 winst maakt met een onderneming of ca 30.000 in loondienst), ben je niet verplicht je te verzekeren voor ziektekosten. Wil je dit wel, dan ben je dus aangewezen op een particuliere verzekeraar. Het lijkt me geen probleem om je bestaande polis dan te handhaven.

 

In de praktijk zul je bij het starten van je onderneming ook een inschrijving bij de belastindienst moeten doen. Op dit formulier moet je ook een schatting van de winst opgeven. Wil je particulier blijven, dan schat je een bedrag boven die grens. Vervolgens krijg je een bericht van de belastingdienst dat je niet in het ziekenfonds hoeft, en dit is meestal 3 jaar geldig. Als je na die 3 jaar nog onder de grens presteert moet je misschien dan gedwongen overstappen, maar er is goed kans dat het hele ziekenfonds/particulier stelsel dan niet eens meer bestaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Geen echt duidelijk antwoord. Het is verplicht om jezelf onder dat inkomen voor ziektekosten te verzekeren, maar is het ook verplicht om dat dmv ziekenfonds te doen of mag het ook particulier (wat eigenlijk een betere verzekering is, alleen wel duurder).

 

Die 20.000 ga ik niet halen overigens

 

Over het moment van overgang: begrijp ik het goed dat ik dus niet meteen bij het starten van het bedrijf over hoef te gaan op het ziekenfonds (als dat dus verplicht is) maar kan daar een jaar mee wachten?

fitting the system to the human

Guido op Twitter

Guido op LinkedIn

Link naar reactie
  • 0
Wanneer je niet verplicht in het ziekenfonds zit (dus meer dan 20.000 winst maakt met een onderneming of ca 30.000 in loondienst)

Als je ondernemer bent en ook in loondienst zit, heb je gewoon de grens van 20.000 en daar tellen ze winst en looninkomen gewoon voor op.

dit is meestal 3 jaar geldig

Dit is dus niet waar...je krijgt elk jaar een beschikking en het eerste jaar gaan ze uit van een schatting, maar daarna ECHT niet meer....

er is goed kans dat het hele ziekenfonds/particulier stelsel dan niet eens meer bestaat.

Als het kabinet Balkenende dan nog aan de macht is is dit stelsel dan inderdaad op zijn gat.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
2) Hoeveel kost ziekenfonds ongeveer voor een zelfstandige (want betaal je nu werkgevers- en werknemersdeel?).

 

Dat klopt je betaalt beide. Ziekenfonds nominaal is iets van Euro 27,80 per maand en het "werkgeversdeel" wordt door de belastingdienst aangeslagen op basis van -jawel- de winstschatting die je hebt gegeven. De aanslag is 8% van jouw inkomen (winst minus alle fiscale aftrekposten)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

En de hoogte van dat bedrag is ook de reden dat de meeste ondernemers (voor zover ik weet) hun best doen om uit dat ziekenfonds te blijven.

 

Zeker als je op de grens zit is het wrang - Dat betaal je dus 8% over 20.000 = 1600 per jaar aan werkgeversdeel. Daar kun je je luxeus particulier voor verzekeren dacht ik zo.

Link naar reactie
  • 0

 

1) kún je wel meteen overstappen van particulier naar ziekenfonds als je start of moet je daar dus een jaar mee wachten?

 

 

TIA

Ik ben 1 januari 04 gestart met mijn bedrijf, maar de beslissing van de BD kreeg ik pas enkele weken geleden. Of je nu bij dezelfde verzekeraar blijft of niet, zodra je verplicht ziekenfondsverzekerd bent moet je particuliere verzekeraar 'je laten gaan', zonder opzegtermijn, bij mij zelfs met terugwerkende kracht, omdat ik vanaf 1 jan. ziekenfonds betaal, en de particuliere (wel bij dezelfde verzekeraar) dus dubbelop zou zijn. Krijg dus de teveelbetaalde premie terug.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

22   * W. A. Z. & Z.F.W.

W.A.Z Wet Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen.

 

Bent u zelfstandige ondernemer en jonger dan 65 dan bent u verplicht verzekerd voor de wet arbeidsongeschiktheidverzekering zelfstandigen (WAZ). De WAZ is bedoelt voor langdurig arbeidsongeschiktheid, het eerste jaar ontvangt u daarom geen uitkering. De uitkering is afhankelijk van de mate van arbeidsongeschiktheid en de hoogte van het premie-inkomen maar niet hoger dan 70% van het minimumloon. Bij zwangerschap (en de eerste tijd na de bevalling) heeft u eveneens recht op een WAZ uitkering van maximaal 100% van het minimum loon.

De premie WAZ bedraagt 8,8% van het premie inkomen (met een maximum van € 38.118), waarbij de franchise (premievrije gedeelte) € 13.160 bedraagt (2003). Bedraagt uw premie-inkomen minder dan de franchise dan hoeft u dus geen WAZ premie te betalen maar bent uw wel verzekerd. Heeft u inkomen uit een BV dan gaat het om het arbeidsinkomen uit de BV vermeerdert met het privé-gebruik van de auto. Voor meewerkende partners gaat het om de werkelijke arbeidsbeloning.

 

* Note: De verplichte w.a.z. voor zelfstandigen komt in juli 2004 te vervallen.! De verzekering wordt overgelaten aan de private markt.

 

Z.F.W. Ziekenfondswet (voor ondernemers)

Bent u verplicht verzekerd voor de WAZ en geniet u winst uit een door uzelf gedreven onderneming met een geschat (verzamel)inkomen niet hoger dan € 20.250 (2003) & 20.800 (2004) dan bent u tevens verplicht verzekerd voor het ziekenfonds voor ondernemers. Bent u reeds langer ondernemer dan wordt uw inkomen in voorgaande jaren gebruikt als toetsinkomen. Jaarlijks wordt begin november door de belastingdienst vastgesteld of u voldoet aan de voorwaarden. Is uw geschatte verzamelinkomen te hoog dan bent u niet verplicht ziekenfondsverzekerd en moet u op zoek naar een particuliere ziektekostenverzekering.

Meldt u bij de Belastingdienst aan als ondernemer. U ontvangt dan onder andere een schattingsformulier waarop u uw geschat gecorrigeerd belastbaar inkomen invult. Is dat minder dan

€ 20.800 (2004), dan krijgt u van de Belastingdienst een "verklaring verplichte ziekenfondsverzekering zelfstandigen". Hiermee kunt u zich aanmelden bij een ziekenfonds naar keuze

De Belastingdienst int één keer per jaar de premie gebaseerd op uw belastbaar inkomen. De nominale premie betaalt u rechtstreeks aan het door u gekozen ziekenfonds. Is uw gecorrigeerd belastbare inkomen hoger dan € 20.800,(2004) dan moet u een particuliere ziektekostenverzekering afsluiten.

 

De premie voor de ziekenfondsverzekering is overigens opgesplitst in een nominaal en een procentueel gedeelte. Het nominale gedeelte verschild per ziekenfonds en betaalt u rechtstreeks aan het ziekenfonds, het procentuele gedeelte wordt apart door de belastingdienst geïnd d.m.v. een aanslag Zfw en bedraagt 8,45% van het totale belastbaar inkomen (2003).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.