• 0

Tell a friend / Delen via facebook -> spam?

Ik ben bezig met het opzetten van een website en wil deze promoten door leden een beloning te geven voor het aanbrengen van nieuwe leden. Ik ben ervan op de hoogte dat dit niet legaal is met een 'tell a friend' applicatie (verbod door de Opta en CBP sinds 2008).

Is het echter wel toegestaan om een applicatie op de website te plaatsen waarmee leden hun vrienden via facebook op de hoogte kunnen stellen (d.m.v. delen) van het bestaan van de website? Dit komt dat dus op hun 'wall' te staan en gaat dus niet naar de inbox van een bepaald persoon. Kan dit dan alsnog worden gezien als spam? De link die gedeelt wordt is echter wel 'persoonlijk' zodat als iemand zich via de link aanmeld de ander wel de beloning krijgt.

Verder is het niet mogelijk zich zomaar voor de website aan te melden (het is invitation only). Men kan zich dus alleen maar aanmelden via een uitnodiging. Ik probeer dus een manier te vinden om mensen te belonen voor het uitnodigen van vrienden, maar dan wel op een legale manier.

Alvast bedankt voor de reacties!

Hans

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30841-tell-a-friend-delen-via-facebook-spam/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Hans,

Eigenlijk voer voor juristen, maar ik waag een poging ...

Ik neem aan dat je met 'hun wall' verwijst naar het prikbord van de vrienden, waarbij die vrienden aan de initiatiefnemer in eerdere instantie toestemming hebben gegeven om daar berichten op te plaatsen.

Puur kijkend naar de definitie:

Het is verboden om zonder toestemming ongevraagde elektronische berichten (sms, mms, e-mail, berichten op sociale netwerksites en dergelijke), faxen en berichten gegenereerd door een automatisch oproepsyteem met een commerciële, charitatieve of ideële inhoud te versturen.

Via ‘tell a friend’ kan een internetgebruiker een bekende op de hoogte te stellen van een bepaalde boodschap of nieuwtje op een site. ... In hun gezamenlijke rechtsoordeel stellen OPTA en CBP vast dat ‘Tell a friend’-systemen alleen rechtmatig kunnen zijn als tenminste aan de volgende voorwaarden is voldaan: a) De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de internetgebruiker (de afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger;

Op basis hiervan zou ik zeggen dat het inderdaad als spam kan worden beschouwd. De initiatiefnemer mag wel een bericht op het prikbord van zijn/haar vrienden plaatsen op basis van de gegeven toestemming, maar jij mag dat niet. Die toestemming is immers niet aan jou gegeven. De 'tell a friend' functie is hierop een uitzondering, maar daar mag dan weer geen beloning tegenover staan.

Groet,

John

• 0

Hallo John,

Dank voor je reactie.

Ik bedoelde eigenlijk met "hun wall' het prikbord van de afzender zelf. Al zijn vrienden kunnen de boodschap lezen maar het is niet aan iemand speciefiek gericht. Mijn website heeft dan een button om een bepaalde boodschap te delen op je "eigen" facebook pagina. Als mensen echter zich aanmelden via de link die in de boodschap staat krijgt de verzender een beloning. Ik heb ergens gelezen dat dit ook onder spam zou kunnen vallen omdat dit een gesloten netwerk is en men ingelogt moet zijn om het prikbord van een ander te zien. Bij Twitter is dit dan weer anders omdat het prikbord openbaar is voor iedereen.

Ik heb verder zojuist een andere variant gezien van een 'tell a friend' button die in principe hetzelfde doet echter stuurd het een bericht naar de afzender en vraagt of deze het van zijn/haar eigen inbox wilt forwarden met een persoonlijke message naar zijn/haar vrienden.

Je hebt gelijk dat dit onderwerp waarschijnlijk beter past op een forum voor juristen maar alle feedback is alsnog meer dan welkom!

Alvast bedank!

Groet,

Hans

• 0

Je hebt gelijk dat dit onderwerp waarschijnlijk beter past op een forum voor juristen maar alle feedback is alsnog meer dan welkom!

Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat ik zelf geen jurist ben. Er komen hier genoeg juristen langs, dus wat dat betreft lijkt je vraag hier prima op zijn plaats :-)

Is het mechanisme dusdanig dat een lid van jouw site alleen zo'n uitnodiging op zijn eigen Facebook prikbord kan plaatsen? Of kun je de gegevens dusdanig invullen dat die uitnodiging op het prikbord van iemand anders terechtkomt? Hoe verifieer je of jouw lid en het Facebook account inderdaad bij elkaar horen?

• 0

@John

Een lid van mijn site kan alleen zo'n uitnodiging op zijn eigen facebook prikbord plaatsen. Het is niet mogelijk om via mijn website de uitnodiging op iemand anders's prikbord te plaatsen aangezien je daarvoor moet ingelogd zijn op je eigen facebook pagina. Verificatie gebeurd daarom automatisch.

@Ikkrijg

Dank voor de feedback. Ik zal hier nog verder onderzoek naar doen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar