• 0

Ik moet mijn klanten toch kunnen informeren?

Enige tijd is een productie van mij door een uitgever op de markt gebracht. De uitgever hield zich, zacht gezegd, niet aan (wettelijke) afspraken en leverde een slecht product af. Ik heb het contract kunnen laten ontbinden. Alleen lopende zaken konden nog door de uitgever worden afgerond, met een maximum van een jaar. Inmiddels geef ik het product zelf uit.

 

So far so good. In de praktijk was het zo dat de uitgever gewoon door ging met uitgeven van mijn product, inclusief kortingsacties. De uitgever was niet van plan zijn activiteiten te staken. De ontbindingsovereenkomst was op punten, helaas, niet duidelijk genoeg. Op een gegeven moment vond ik het welletjes en heb ik een nieuwsbericht geplaatst op mijn website dat er nu twee versies van mijn product zijn, welke men moet kopen, en waarom (fouten in de uitgave maar ook nalatigheid uitgever). Een belangrijke reden voor het nieuwsbericht was omdat ik vragen kreeg van mensen die beide producten hadden gekocht en er later achter kwamen dat het nagenoeg hetzelfde was.

 

Er leeft in mij genoeg rancune om op mijn website man en paard te noemen. Maar vroeger of later zal de uitgever mij verzoeken zijn 'goede naam' niet langer aan te tasten. Ik heb inmiddels al begrepen dat er iets aan zit te komen. Aan de andere kant wil ik mijn klanten ook kunnen informeren. Ik kan de uitgever en zijn versie dus niet helemaal anoniem vermelden. Wie kan mij een goed advies geven wat te vermelden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor jullie reacties. De uitgever is, voor zover ik kan nagaan, gestopt met verspreiden. Wellicht zal hij onder de toonbank door nog verkopen omdat er waarschijnlijk nog een restvoorraad is. Waar het me nu vooral om gaat is om (potentiele) klanten te informeren over het feit dat er twee versies bestaan. Voor de versie van de uitgever bestaat bijvoorbeeld een erratum of kan tegen kostprijs nieuwe documentatie worden besteld. In die situatie moet ik op de een of andere manier de naam van de uitgever en de naam van zijn versie noemen. Ik vroeg me af hoeveer ik daarmee op mijn website kan gaan. Of misschien wel niet. Daarbij is het zo dat ik ook graag wil aangeven dat het niet zo is dat de uitgever na een jaar wilde stoppen met uitgeven, maar ik. Als ik dit niet vermeld zou men kunnen dat mijn product slecht is en niet loopt. En het tegendeel is waar. Het slaat aan heeft goed verkocht. Hoever kan ik gaan op mijn website?

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan toch op jouw website gewoon errata en aanvullingen aanbieden op jouw werk dat door die uitgever verprutst is. Van blafbrieven moet je niet wakker liggen. In het ergste geval daagt hij je voor de rechter en dan kun jij precies het omgekeerde betogen: dat jouw goede naam wordt aangetast door zijn prutswerk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat helemaal niet om hoever je kunt gaan, je mag altijd je klanten informeren over wijzigingen in het product. Jou belangrijkste valkuil zit in het feit dat je zegt dat er voldoende rancune zit om man en paard te noemen. Op die manier ga je in de problemen komen omdat dit ook weer wrevel oproept bij de ander. Rancune gaat je niet ver brengen als ondernemer. Je staat voor de keuze, je voormalig uitgever door het slijk halen op je eigen site of met een nieuwe start een positief verhaal naar buiten brengen zonder het verleden op te rakelen, nieuwe klanten zijn daar niet in geintresseerd. Bestaande klanten willen alleen een goede oplossing voor de gebreken aan hun product.

 

Kortom jij mag je eigen product promoten en in plaats van zeggen we werken niet meer samen met.. schrijf je een positieve tekst dat je je boek in eigen beheer uitgeeft omdat je daardoor je klanten beter kunt bedienen. Je noemt natuurlijk ook dat het product aanzienlijk verbeterd is en dat mensen die je product al hebben hier ook van kunnen profiteren.

 

Dan doe je ofwel een leuke commerciele aanbieding om ze het nieuwe product te laten kopen tegen 50% korting ofzo. en je

verwijst ook naar een "veel gestelde vragenlijst" hierin behandel je de meest voor de handliggende vragen met oplossingsmogelijkheden voor je klanten.

 

een van de vragen is bijvoorbeeld:

Ik heb nog een eerste druk, is die nog actueel?

antwoord

Nee uw eerste druk is niet meer actueel inmiddels is er een erratum beschikbaar dat u hier kunt downloaden, u kunt dit erratum ook tegen kostprijs toegestuurd krijgen. deze kunt u bestellen door ....

 

Als je zo op deze wijze je klanten informeert zal niemand daar bezwaar tegen kunnen maken.

 

Ik weet niet wie formeel verantwoordelijk is voor het toesturen van het erratum jij of de uitgever maar ik zou het zoveel mogelijk in eigen beheer houden of anders een zo scherpe aanbieding voor een vervangend product neer te zetten dat niemand nog geintresseerd is in dat erratum maar gewoon het meest actuele product van je koopt. op die manier verdwijnt de slechte versie snel uit beeld evenals de betrokken uitgever.

Link naar reactie
  • 0

Op een gegeven moment vond ik het welletjes en heb ik een nieuwsbericht geplaatst op mijn website dat er nu twee versies van mijn product zijn, welke men moet kopen, en waarom (fouten in de uitgave maar ook nalatigheid uitgever).

 

Met feitelijk juiste uitspraken zit je zeer waarschijnlijk goed, maar met subjectieve en discutabele uitspraken wordt je kwetsbaar. Dan zeg ik, vermeld wel de fouten in de uitgave (met naam van uitgever, of anders ISBN nummer), maar zeg niets over de nalatigheid.

 

Succes,

Groet,

Anne

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal. Ik ga het huidige nieuwsbericht nuanceren en wat positiever brengen. Wel is het moeilijk om een paar 'waarom' dingen te schrappen. Bijvoorbeeld na inlevering van het manuscript ben maanden aan het lijntje gehouden. En van de ene op de andere dag was het opeens klaar, geperst en gedrukt. Zonder een proefdruk te laten zien. Zeer ongebruikelijk en er had veel ellende kunnen worden voorkomen. Ook is er zonder toestemming van de STEMRA geperst. Ik gun geen enkele auteur deze uitgever. Daarbij is het ook nog eens zo dat hij rondbazuint dat ik een 'lastige auteur' ben in het kleine wereldje waarin ik me begeef....

Link naar reactie
  • 0

 

Je blijft wel erg hangen in je vete met je uitgever. De wereld hoeft alle ins & outs niet te kennen. Hoe langer je doorzanikt over bijzaken als STEMRA hoe meer je bevestigt wat die uitgever al rondbazuint. En wie weerhoudt je om in dat kleine wereldje niet zelf rond te bazuinen dat de uitgever een rommelaar is.

 

Move on...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.