• 0

Auteursrechten geschonden: hoe te handelen?

Onlangs heb ik voor een klant een website gebouwd voor een evenement (programma, inschrijfformulier, routebeschrijving, that's all). Het is grafisch een mooi plaatje (al zeg ik het zelf) geworden en ik had al aangegeven dat het me een leuk uitgangspunt leek om hun eigen 'corporate' site ook te restylen. Na wat loze beloftes van de klant blijkt nu dat het voor mij einde oefening is: het lijkt er niet op dat ze me nog gaan vragen voor vervolgopdrachten. Jammer maar helaas, maar echt rouwig ben ik er niet om: ik zal de klant niet echt missen.

 

Nu blijkt dat een 'conculega*' een vrijwel identiek evenement gaat organiseren en heeft de door mij ontwikkelde site gekopieerd. Omdat er gebruik wordt gemaakt van een CMS is er in de code niets meer te zien van gelijkenissen, maar de grafische kant is overduidelijk een exacte kopie. De gebruikte (weliswaar vrij te gebruiken) afbeeldingen, teksten (door mij geschreven omdat de klant geen kant en klare teksten aanleverde, maar ik wel de benodigde informatie had) inclusief spelfouten (!), alles. Ik heb inmiddels screenshots gemaakt en daarbij tot in elk detail aangegeven welke gelijkenissen er zijn en waarom dit geen 'toeval' is. Volgens mij is er echt sprake van 'slaafse nabootsing'.

* lastig verhaal: ik vermoed dat ze gaan fuseren/elkaar overnemen en de domeinnamen die ik namens die klant geregistreerd had, zijn verhuisd naar de webdesigner van die conculega (die dus ook die evenement-site maakt); kortom ze hebben vooruitlopend op die fusie/overname al gezamenlijke bepaald wie de leveranciers zullen zijn van die nieuwe (fusie)firma).

 

Ik ga er van uit dat ik in mijn recht sta, maar je recht krijgen is natuurlijk iets anders. Omdat de klant toch al als verloren is beschouwd, staat er wat mij betreft niets meer in de weg om dat recht ook af te dwingen. Ik heb een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel en vind dat het recht hier moet zegevieren. Ook heb ik de website voor een relatief laag bedrag gemaakt en zou het niet meer dan redelijk vinden als ik daar financieel voor gecompenseerd wordt als mijn ontwerpen ook voor andere bedrijven worden gebruikt.

 

Ik heb de site voor ongeveer 1000 euro gemaakt en het gaat dus niet om een groot bedrag (ik heb dus ook niets vermeld over overdracht van auteursrechten o.i.d.). Naar de rechter gaan, of aangifte doen van schending van auteursrechten zijn niet echt reële opties. De vraag is dus hoe ik het beste kan handelen.

 

Het kan natuurlijk zijn dat de webdesigner in kwestie de site dusdanig aanpast dat het niet meer zo op mijn site lijkt. In zo'n geval houdt de schending van het auteursrecht op, of is deze dusdanig klein dat het niet meer de moeite waard is. In zo'n geval heb ik eigenlijk niets bereikt. Hoe kan ik dat voorkomen?

 

Moet ik nu gaan bellen/mailen met mijn klant, die conculega en/of de webdesigner, of heeft iemand een beter idee? Welke informatie moet ik z.s.m. delen, welke juist niet en welke informatie moet ik uit tactisch oogpunt niet gelijk verklappen? Ik hoop dat iemand ervaring heeft met dit soort zaken en me kan helpen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Mijn klant heeft overigens toestemming gegeven voor de overname van de lay-out, dus ik denk dat ik dat wel verder met die klant uitvecht.

 

 

Nou kom je op dat kruispunt terecht waar de meeste opdrachtgevers in botsing komen met hun vormgevers. Ze hebben opdracht gegeven voor een site/folder/noemmaarop. Ze willen dat ontwerp opnieuw gebruiken, en dan gaat de ontwerper ineens aanvullende eisen stellen. Da's onbegrijpelijk voor de meeste opdrachtgevers, want die redeneren: ik had je toch al betaald?

 

In dit geval is je ontwerp opnieuw gebruikt door een onderneming die overgenomen is (of zo goed als) door je opdrachtgever.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste heb ik uw brief op een aantal kleine punten verbeterd en dit is het resultaat:

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Geachte heer/mevrouw,

 

Onlangs zag ik dat de website ten behoeve van ***** erg veel lijkt op de door ons ontworpen website voor ******, in opdracht van ****** B.V. Grote delen van de website, waaronder vele teksten en veel belangrijke kenmerken in het grafisch ontwerp zijn rechtstreeks van de door ons ontwikkelde site gekopieerd. Daarmee maakt u inbreuk op het auteursrecht dat ons van rechtswege toekomt. In de bijlage van deze e-mail heb ik een document bijgevoegd waar een aantal gelijkenissen is omschreven. Alles overwegende, kan er geen andere conclusie zijn dan dat er sprake is van 'slaafse nabootsing' en dat u daarom schadeplichtig bent.

 

Na overleg met mijn opdrachtgever ben ik ervan uitgegaan dat zij geen bezwaar hebben tegen de zeer gelijkende website. Ik stel daarom voor de zaak te schikken voor een bedrag van €750,-. Dit bedrag is gebaseerd op het aantal arbeidsuren (à €50,- per uur) dat onze ontwerper in de lay-out gestoken heeft en het bedrag dat betaald zou moeten worden bij overdracht van de auteursrechten. Wat mij betreft kan de zaak daarmee worden afgedaan en zal ik bij betaling van de som geen aanspraak meer maken op de inbreuk die u jegens ons pleegt.

 

Ik verzoek u vriendelijk per ommegaande te bevestigen of u akkoord gaat met bovenstaande som. Ik zal u in dat geval een factuur doen toekomen met de benodigde gegevens om de betaling te kunnen voldoen.

 

Mocht u binnen 3 werkdagen geen gehoor geven aan mijn verzoek, sommeer ik u de inbreuk om mijn auteursrechten te staken en gestaakt te houden. Ik zal de vordering in dat geval uit handen geven om de schade die ik heb geleden en/of eventueel nog zal lijden op u te verhalen. Alle (buiten)rechtelijke kosten komen in dat geval voor uw rekening. Ik vertrouw er op dat u het niet zo ver laat komen.

 

Met vriendelijke groet,

 

****

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ik hoop dat u daar nog wat aan heeft. Ten tweede is het wellicht verstandig een deskundige te betrekken in dit soort zaken en wanneer mogelijk zelfs nog in deze zaak. 'Intellectueel eigendom' kent vele juridische bepalingen, die zeer belangrijk zijn om na te leven. Anders staat u uiteindelijk erg zwak in dit soort situaties.

 

Ik zou daarom een advocaat zoeken (bijvoorbeeld via een site als www.advocatenvinder.nl) die u zo nu en dan verder kan helpen. Dan weet u altijd waar u aan toe bent. Spammen voor advocatenvinder is niet de bedoeling!

 

Ik wens u veel succes verder!

 

Met vriendelijke groet,

 

Nina Tutein Nolthenius

 

edit: Promotie van eigen websites en diensten is niet de bedoeling op HL, zie de huisregels.

Link naar reactie
  • 1

Je zou zo'n kwestie ook vanuit een andere invalshoek kunnen benaderen.

 

Als ze je ontwerp (weer) gebruiken geven ze impliciet ook aan dat ze dat ontwerp waarderen. Op deze gedachte zou je ook verder kunnen borduren.

 

Ik zou een persoonlijk gesprek aangaan met deze boodschap:

 

Geachte klant, ik zie dat u mijn ontwerp weer een keer gebruikt. Daar ben ik heel blij mee. Van rechtswege dient dit gebruik ook echter vergoed te worden (auteursrecht). Om de een of andere reden bent u hierover niet met mij in overleg getreden. Wel blijkt dat u mijn werk waardeert. Waarschijnlijk heeft u op korte termijn weer een nieuwe ontwerpklus. Zou ik die dan weer, betaald, voor u uit mogen voeren? P.S. mocht u ondanks uw tevredenheid over mijn werk een verdere samenwerking niet zien zitten dan kom ik graag met u tot een vergelijk voor een gebruiksvergoeding van mijn ontwerp cq een finale afkoop hiervan.

 

Waar je aan voorbij gaat is de (locale) bedrijfscultuur. Als jij als "studentenbedrijfje" (ik chargeer) nu hoog van de toren blaast richting een bedrijf, dan belast je daarmee ook je eigen goede naam. Je wilt ook niet dat die directeur van dat bedrijf in de "Euroborg" over jouw bedrijf zegt "gun je die studentjes een mooie klus, gaan ze je daarna zitten te bestoken met brieven over bla-bla-rechten".

Houdt het qua toon lichter, opener en ludieker en je houdt waarschijnlijk je goede naam.

Dan zeggen ze in de "Euroborg": "ik heb van de week nog iets geleerd over auteursrecht ..."

 

(Ik ga bewust even niet in op de omschrijving van de geleverde diensten op je factuur of je algemene voorwaarden.)

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf stel onmiddelijk een beperkte schadevergoeding voor indien teksten van mijn sites worden gecopieerd en het vermelden van een follow hyperlink met specifieke vermelding indien ze de tekst wensen te blijven gebruiken (afhankelijk van het type site: concurrent of niet). Zodoende kan dit ook gebruikt worden voor linkbuilding.

 

P.S. Vanaf welk percentage (bijvoorbeeld Copyscape) is er "wettelijk" sprake van copiëren?

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg zojuist een e-mailtje terug van een website die mijn tekst had gebruikt: "Wij hebben dit fragment overgenomen uit een cursus. Van enige schadevergoeding kan dus geen sprake zijn"

 

Deze mensen hebben blijkbaar geen idee wat auteursrecht betekend.

 

P.S. Ben wel benieuwd over welke cursus het gaat, daar het voor 100% mijn tekst is.

Link naar reactie
  • 0

P.S. Vanaf welk percentage (bijvoorbeeld Copyscape) is er "wettelijk" sprake van copiëren?

Daar is geen percentage voor te noemen. In principe kan de combinatie van twee letters, cijfers, tekens, etc. al inbreuk maken op iemands recht.

 

Je kunt je voorstellen dat zinnen als 'Neem vrijblijvend contact met ons op' dusdanig veelvuldig worden gebruikt dat je daarvan niet kunt claimen dat het 'slaafse nabootsing' van één iemand anders is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.