• 0

Loondienst of niet?

Goedemorgen,

 

ik zit in de beginfase van mijn onderneming waar bouwmachines worden verhuurd. Hiervoor gaat er tijd zitten in uiteraard de backoffice activiteiten (admin, technisch onderhoud website, marketing, management etc.) maar omdat ik zonder omzet niet ver kom zullen er ook klanten bezocht moeten worden.

 

Aangezien ik meerdere projecten heb lopen is het voor mij het meest handig iemand te hebben die het commerciële traject op gaat pakken. Toch heb ik nu nog niet de mogelijkheden personeel vast in dienst te nemen of b.v. auto's te leasen (altijd makkelijk voor een accountmanager...). Ik dacht er daarom aan b.v. iemand in eigen beheer de klanten binnen te laten halen terwijl ik de rest run. Dit wil ik niet in een aparte VOF constructie of iets dergelijks. Deze persoon en mijzelf zou ik gescheiden willen houden. Ik neem dus als het ware een (commerciele) dienst van deze persoon af op provisiebasis. De omzet / afzet zou ik graag gekoppeld zien aan de kosten die ik hiervoor kwijt ben. M.a.w. hard en produktief werken wordt beloond voor degene die aan de commerciele kant zit.

 

Ervan uitgaande dat bovenstaande constructie goed schriftelijk vast te leggen is zit je ook nog met het stuk VAR en loonheffingen.

Deze persoon zou waarschijnlijk slechts 1 opdrachtgever hebben alhoewel dat niet zeker is. De kans bestaat dan dat de BD bij mij aan komt kloppen om het e.e.a. sociale premies te innen.

 

Is hier een juiste constructie voor om te zorgen dat ik (nog) geen personeel aan hoef te nemen (en dus niet direct al met hoge kosten zit) of ben ik eigenlijk wel genoodzaakt iemand vast in dienst te nemen wil ik dit goed geregeld hebben?

 

Ik hoor het graag.

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is hier een juiste constructie voor om te zorgen dat ik (nog) geen personeel aan hoef te nemen (en dus niet direct al met hoge kosten zit) of ben ik eigenlijk wel genoodzaakt iemand vast in dienst te nemen wil ik dit goed geregeld hebben?

 

Waarom zou personeel duur(der) zijn dan een zelfstandig ondernemer? Wil je niet zelf iemand in dienst (tijdelijk of vast), dan kun je ook aan payrolling denken. En wat moet die persoon precies gaan doen? Zijn er ondernemers die dat soort dingen aanbieden? Of moet iemand er speciaal voor jou een 'onderneming' voor opstarten? Zoek je een lead generator, waarbij je zelf nog het feitelijke 'binnenhalen' moet doen, of moet die persoon ook het contract voor je afsluiten?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Alweer een tijdje geleden maar het begint nu actueler te worden. Ik heb meerdere activiteiten waar ik mensen voor nodig heb, hierbij zou je o.a. moeten denken accountmanagers die klanten binnen halen.

Ik zorg voor de backoffice en uiteraard het totale overzicht. Deze accountmanagers zouden beloond moeten worden op basis van prestatie.

Uiteraard wil ik geen problemen met de belastingdienst mbt afdracht verzekeringen e.d.

 

Aangezien het startups zijn (en dus beperkt budget) wilde ik nog niet direct vast personeel in dienst nemen. Ook omdat ik in meerdere branches actief ben en de inzet niet vast is (40u per week nog niet zeker) kan ik niet gelijk over gaan om voor iedere activiteit mensen aan te nemen.

 

Als ik zo iemand voor mij laat werken en betaal op basis van gegenereerde winst/omzet kan deze persoon dan als ZZP/freelancer voor mij werken? Als die persoon toch veel voor mij werkt dan zit ik met de VAR (3 opdrachtgevers) en staat de BD alsnog op de stoep voor verzekeringsafdracht.

 

Alvast bedankt voor jullie altijd wijze raad.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Payrolling, uitzendbureau, 0-urencontract, min-max-contract, prestatieloon (met inachtneming van minimum- c.q. CAO-loon)?

 

Iemand die alleen voor jou werkt, zal niet snel een VAR-WUO krijgen. Bovendien loopt die meer risico en zal dus ook een hoger rendement willen. Qua kosten kan dat dus nog wel eens tegenvallen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me dan afvraag (niet dat ik het onderwerp wil kapen, maar ik dacht dat deze vraag hier wel op z'n plek is).

 

Je spreekt met de werknemer/freelancer een bedrag af.

Hoeveel betaal je dan extra aan sociale premies / vakantiegeld e.d?

Stel dat je in dit geval kiest voor payrolling.

 

Ik lees vaak dat je op minimaal 1,3 moet rekenen, dat is dan puur voor vrije dagen en vakantiegeld, eventuele verzekeringen en de kosten voor loonstrookjes (iets wat je het beste kan uitbesteden) niet meegerekend. Payrollbedrijven zijn meestal op zijn goedkoopst 1,7, dat is inclusief loonstrookjes, exclusief verzekeringen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.