• 0

Boeken prive kosten

Casus:

 

Prive betaald:

 

Rekening onderhoud auto, 625,- waarvan 100,- BTW. Hiervan mag ik 75% van de BTW terug vorderen. (auto is prive)

 

Ik wil als volgt boeken:

 

Autokosten Prive: 394,- (75% van 525)

Te ontvangen BTW: 75,- (75% van 100)

@ Eigenvermogen: 75,- (want de btw heb ik prive betaald)

@????????????? 394,-

 

Waar boek ik het bedrag van 394,- op? Deze mag niet op de resultaten drukken en evenmin het Eigen vermogen verhogen als het goed is.

 

Of sla ik ergens de plank nu mis?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is altijd een beetje een geklooi met die 75% btw. Voor de beantwoording is het even belangrijk te weten hoe je aangifte doet. Doe je dat via je boekhoudsoftware. Of print je een lijstje uit je systeem dat je intikt in het online aangifte formulier.

Of maak je zelf een opstelling in excel die ja daarna in de online aangifte invult?

 

Lijkt een beetje ingewikkelde vraagstelling maar is nodig om je de juiste journaalpost te geven.. (de ene methode is makkelijker dan de andere)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie,

 

Ik doe het aan de hand van boekhoudsoftware (gravita), die ik vervolgens zelf overneem en invul aan de hand van onnline BTW aangifte. Ik ben nog even aan het puzzelen geweest en heb het met m'n boerenverstand als volgt opgelost:

 

Autokosten Brandstof: 17,85

Te ontvangen BTW: 3,39

@ Eigen vermogen: 3,39 (prive voorgeschoten)

@ Autokosten Brandstof: 17,85 (correctie tbv resultaat zonder invloed op EV)

 

Lijkt wat omslachtig, maar volgens mij neemt mijn programma zo zelf netjes de BTW aangifte mee zonder dat er allemaal meldingen komen dat ik zelf in de ontvangen BTW zit te prutsen... En zo blijft het resultaat en het EV intact lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

bij een eenmanszaak niet.. want de factuur mag zowel op naam van de onderneming als de ondernemer staan.

Daarbij zijn het prive kosten waarvoor een deel van de btw teruggevraagd mag worden. het zou krom zijn als je dan verplicht bent om privekosten via een zakelijke rekening te laten lopen... en hoe zouden al die eenmanszaken zonder zakelijke rekening dan nog btw terug kunnen vragen?

Link naar reactie
  • 0

Autokosten Prive: 394,- (75% van 525)

 

Mag dus al niet met auto op prive! Autokosten (excl BTW) is 100% voor eigen rekening.

 

Dat heeft een technische oorzaak brood.. je kunt in veel boekhoudpakketen geen btw bedrag op de aangifte krijgen zonder een grondslag te hebben je moet alleen zorgen dat per saldo alleen de 75% als aftrek word genomen en de rekening "autokosten prive" weer op 0 loopt in dit geval is het niets meer dan een hulprekening en dat gaat goed in dit voorbeeld dus niets aan de hand.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.