• 0

Achtergestelde lening kwijtschelden bij beeindiging vof

Hoi allen,

 

Allereerst, geweldige informatie bron dit forum. Ik heb al behoorlijk zitten zoeken en er zijn veel goede en serieuze antwoorden te vinden op echte problemen.

 

Mijn precieze vraag heb ik helaas niet kunnen vinden, dus bij deze.

 

Momenteel ben ik druk bezig om in een bestaand bedrijfje in te stappen. Het gaat hierbij om een VOF met een behoorlijke schuld (en veel potentie). Met de schuldeiser (de vader van een van de vennoten) is afgesproken dat de schuld blijft staan, maar dat deze alleen terugbetaald moet worden zodra het bedrijf winst gaat maken. Mocht het allemaal niet lukken, dan wordt de schuld kwijtgescholden. Op zich helemaal geen slechte deal dus, want het financiële risico is nihil. Wat ik me echter wel afvraag is of dit allemaal fiscaal/juridisch wel mogelijk is?

 

Is het beter een BV op te richten (er zijn nog geen inkomsten)? Of wellicht kan er een nieuwe VOF opgericht wordt, waarbij er niet sprake is van een officiële lening, maar dat we met de winstuitkering een regeling treffen ter grootte van de lening inclusief rente?

 

Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven zodat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Mochten er nog aanvullende zaken nodig zijn, die verstrek ik graag.

 

Veel dank alvast!

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Winst op papier != cash in sommige gevallen.

 

Daarnaast is het wellicht alsnog fataal voor de onderneming om meteen te gaan betalen en zou er wellicht een drempelwinst voor kosten, investeringen e.d. in moeten zitten.

 

Afgezien daarvan maakt het voor de aansprakelijkheid in basis niets uit hoe het met de lening zit gezien de overeenkomst als VOF is gesloten en de vennoten hoogstwaarschijnlijk allen hoofdelijk aansprakelijk zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dag Peter

 

Fiscaal en juridisch kan dit wel, maar er zit een enorm risico aan vast.

 

Als jij toetreedt tot de VOF zonder verdere bepalingen/overeenkomst dan kan Vader schuldeiser vrijwel direct zijn vordering op jou privé verhalen. Bij de VOF zijn alle vennoten aansprakelijk voor ALLE schulden van de VOF.

 

Wees er dus zeer van overtuigd dat je niet als 'speelbal' of 'sucker' in deze deal getrokken wordt zodat vader alsnog een persoon heeft waar hij de schulden op kan verhalen! Dit kan kwetsende tekst zijn, maar ik ken de relatie tussen jullie onderling niet. No offence dus.

 

Pa moet wel opletten met het zomaar kwijtschelden van zijn vordering. Als het geen (volledig correct uitgevoerde) durfkapitaalregeling is, kan hij er fiscaal niets mee, maar moet de VOF de kwijtschelding wel tot haar winst rekenen!

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 51 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.