• 0

Stichting of toch iets anders?

Hallo

 

Ik heb een Wajong uitkering en ben daarnaast ZZPer. Nu doe ik EHBO hulpverlening waarbij ik vrijwilligers een vergoeding geef.

De inkomsten voor de evenementen en de uitgave heffen elkaar ongeveer op. Maar de omzet komt wel op mijn naam te staan.

Hierdoor denk het UWV dat ik veel meer verdien en een veel grote arbeidsbelasting heb dan daadwerkelijk is.

 

Nu wil ik de evenementen onderbrengen in een stichting, zodat het niet op mijn ZZP omzet komt.

 

Is dit handig om te doen?

 

Groeten,

Thierry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

ESN, allereerst vind ik het heel goed van je dat je ondanks je ongemakken zo actief bent met werk en inkomen!

 

Ik ken je situatie natuurlijk helemaal niet, maar los daarvan vind ik dat mensen in het algemeen en ondernemers in het bijzonder in beginsel het geheel op eigen kracht moet proberen te doen. Als het UWV je wilt korten omdat je teveel bijverdient, vind ik dan ook dat je dat in principe moet accepteren.

 

Het is zeer de vraag of je met het onderbrengen van de activiteiten in een stichting voorkomt dat je wordt gekort. Als je je winst uiteindelijk wilt consumeren, zul je jezelf namelijk een bestuurdersbeloning moeten toekennen. Want een stichting mag wel winst maken, maar geen winstuitkeringen doen aan niet-goede doelen, zoals hun eigen bestuurders.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Twabla, heb ik beweerd dat omzet en verdiensten hetzelfde zijn? Dacht het niet.

 

TS heeft gezeik met het UWV, dus dat kan 3 dingen betekenen:

1. het UWV ziet dat TS er na aftrek van kosten toch nog een leuk bedrag aan overhoudt, ook al vindt TS dat dit niet zo is.

2. het UWV snapt het niet (of wil het niet snappen) en beschouwt de omzet dus als verdiensten.

3. het UWV ziet niet dat er ook nog kosten gemaakt worden die ongeveer gelijk zijn aan de omzet.

 

Daarnaast kan ik me voorstellen dat het UWV niet gewend is aan Wajongers die evenementen organiseren en daar ook derden voor inhuren. Wie weet denkt zo'n UWV'er wel: "Die Wajonger speelt ondanks zijn handicaps meer klaar dan ikzelf, dus die gast heeft helemaal geen Wajong-uitkering nodig!" En dan heeft hij wat mij betreft nog een punt ook.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

UWV snapt het niet, ESN snapt het niet of ESN vertelt halve waarheid.

 

Maar de omzet komt wel op mijn naam te staan.

Hierdoor denk het UWV dat ik veel meer verdien en een veel grote arbeidsbelasting heb dan daadwerkelijk is.

 

Klinkt alsof vergoedingen niet goed geadministreerd zijn als kosten. Scheiding van prive en vrijwilligerswerk in stichting is goede oplossing, mits stichting geen inkomensvehikel is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Het UWV kijkt m.i. niet zozeer naar omzet, maar naar arbeidsbelasting. TS doet aan EHBO hulpverlening en het UWV ziet dit als arbeid, waardoor hij wordt gekort op zijn uitkering. Dat TS er financieel niets mee opschiet, is voor het UWV van minder belang. Het UWV beoordeelt de mate van arbeidsongeschiktheid van TS en naarmate hij meer activiteiten ontplooit, is hij in de ogen van het UWV minder arbeidsongeschikt, waardoor de uitkering wordt verlaagd. Als mijn redenering juist is, heeft het opzetten van een Stichting ook niet zo veel zin, omdat de Stichting afhankelijk is van de inzet van TS.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is goed dat de EHBO werkzaamheden gedaan worden maar de persoon had waarschijnlijk dus ook iets kunnen doen wat wel inkomen op kan leveren en in dat kader gezien zou het als logisch gezien kunnen worden dat de uitkering gekort wordt. Cru aan de situatie is dat hij iets voor een "goed doel" doet. Ik begrijp echter ook dat een UWV daar een andere kijk op heeft gezien zij voorzien van inkomsten voor de persoon.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

ESN zou je iets ruimer kunnen omschrijven wat je situatie is.

- wat zijn je activiteiten als ondernemer (zzp-er)?

- hoeveel omzet maak je daarin?

- hoeveel kosten heb je?

- wat is je winst?

- hoeveel uren maak je voor deze activiteit?

 

Die EHBO-activiteiten wat houdt dat in? Wie zijn je opdrachtgevers?

- hoeveel omzet maak je?

- hoeveel betaal je een vrijwilliger per keer/per jaar?

- hoeveel kosten maak je?

- wat is hier de eventuele winst van?

 

Wellicht kun je ook enigszins aangeven wat je beperking is zodat de lezers beter in kunnen schatten in welke situatie je zit voordat ze hun mening/oordeel geven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.