• 0

Aansprakelijkheid stickers plakken

Ik organiseer feesten speciaal voor sporters uit één bepaalde tak en laat hiervoor altijd flyers drukken. Afgelopen jaar had ik voor het eerst stickers gebruikt, werkte perfect. Ze plakte niet super goed, en waren redelijk makkelijk te verwijderen.

Dit jaar zijn de stickers zijn andere kwaliteit dan ik verwachtte. Ik had plastic stickers verwacht, het zijn papieren stickers die bijzonder goed plakken. Als je ze eraf wil trekken, scheurt de sticker en blijft een groot deel van de sticker zitten.

 

Deze stickers heb ik uitgedeeld en er nadrukkelijk bij verteld dat ze deze niet op of aan de sportaccommodatie mogen plakken.

 

Vandaag kreeg ik een mail van de beheerder van de sportaccommodatie dat hij de kosten voor het verwijderen van de stickers en de eventuele schade op mij wil verhalen.

 

Ik ben ondertussen gestopt met het uitdelen van stickers, omdat ik bang ben dat er nog meer geplakt gaat worden.

 

Ben ik ook daadwerkelijk aansprakelijk voor deze kosten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze stickers heb ik uitgedeeld en er nadrukkelijk bij verteld dat ze deze niet op of aan de sportaccommodatie mogen plakken.

 

 

Je hebt dus instructie gegeven hoe met de stickers om te gaan. Dat suggereert dat je opdracht hebt gegeven voor het plakken en dus mede verantwoordelijk bent. Mogelijk ook voor het niet juist uitvoeren van de opdracht.

Misschien is het beter om het niet over die instructie te hebben, kan mogelijk tegen je worden gebruikt.

 

Groet,

Anne

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Deze stickers heb ik uitgedeeld en er nadrukkelijk bij verteld dat ze deze niet op of aan de sportaccommodatie mogen plakken.

 

 

Je hebt dus instructie gegeven hoe met de stickers om te gaan. Dat suggereert dat je opdracht hebt gegeven voor het plakken en dus mede verantwoordelijk bent. Mogelijk ook voor het niet juist uitvoeren van de opdracht.

Misschien is het beter om het niet over die instructie te hebben, kan mogelijk tegen je worden gebruikt.

 

Groet,

Anne

 

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Kan ik hieruit opmaken dat het verstandiger is om juist niet aan de gegeven instructies te refereren?

 

Ik wil me sociaal opstellen en de stickers komen verwijderen.

Ben ik ook daadwerkelijk verantwoordelijk/aansprakelijk als derden mijn stickers plakken?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

ik kan me vaag een situatie herinneren waarbij een gemeente een bedrijf aansprakelijk stelde voor flyers die op diverse plekken geplakt waren terwijl dat bedrijf aangaf daar geen opdracht toe gegeven te hebben.

Dat bedrijf moest uiteindelijk wel opdraaien voor de kosten.

Is toen een actie geweest van andere die wilde aantonen dat je daarmee een ander makkelijk schade kon toedienen (boetes) en die hebben toen affices van die gemeente op tal van plekken opgeplakt waar dat niet mocht met het idee dat als de gemeente rechtlijnig was zij zelf dus voor die schade moesten opdraaien omdat volgens hun altijd de instelling waarvoor die posters/affices/stickers waren aansprakelijk was.

Hoe dat verder is afgelopen weet ik niet.

 

Maar is in elkgeval wel erg makkelijk om een concurent hoge boetes en schoonmaak kosten ind e maag te splitsen.

Link naar reactie
  • 1

Dan zijn de fabrikanten van spuitbussen ook aansprakelijk?

 

Lijkt me sterk dat je in dit geval aansprakelijk bent, je bent hoogstens naïef geweest.

 

Het aanzetten tot verkeerd gedrag mag niet, maar dat moet wel bewezen kunnen worden.

 

Bij posters is degene aansprakelijk die de poster opplakt. Niet degene die de poster heeft gemaakt.

 

EDIT: Gemeente Amersfoort, zoek op jurisprudentie: http://www.amersfoort.nl/smartsite.shtml?id=119141

Link naar reactie
  • 0

Dan zijn de fabrikanten van spuitbussen ook aansprakelijk?

 

In dit geval gaat het om een reclame-uiting welke schade achter laat op het eigendom van iemand die voor het plaatsen van deze uiting geen toestemming heeft verleent.

 

De fabrikant van de stikkers zijn niet aansprakelijk te stellen voor waar 'de kopende partij' de stikkers aanbrengt. Het zelfde geldt voor de fabrikant van de spuitbus ;)

 

In dit geval is de distributeur mogelijk wel aansprakelijk te stellen voor de geleden schade gezien het gegeven dat zijn bedrijfsnaam op de sticker staat. Daarnaast was de ondernemer zich bewust van het feit dat deze stickers niet eenvoudig te verwijderen waren in tegenstelling tot de stickers van een jaar eerder.

Link naar reactie
  • 0

Tja, waarom deelt iemand stickers uit? Om anderen reklame te laten maken voor dat bedrijf, lijkt mij. Stickers worden niet gebruikt om boeken te kaften.

 

Je hebt als bedrijf belang bij het zichtbaar stickeren, je hebt de stickers uitgedeeld maar helaas doet niet iedereen wat je zegt. Overigens, stickers plak je op een zichtbare plaats, zodat anderen ze zien. Dat zijn vaak openbare plaatsen die onder gemeentelijke regels vallen of particulier eigendom. Op geen van die plaatsen mag je zomaar plakken.

 

De stickeraars zouden best gezien kunnen worden als jouw hulppersonen. Zij hadden er geen baat bij, jij wel. Jij hebt tevens het materiaal verschaft. Als zo'n (onbezoldigd) hulppersoon er vervolgens een potje van maakt, zou dat heel goed in jouw risicosfeer kunnen vallen.

http://serverwizards.nl --> servermanagement en internetfaciliteiten.
Link naar reactie
  • 0

Overigens, stickers plak je op een zichtbare plaats, zodat anderen ze zien. Dat zijn vaak openbare plaatsen die onder gemeentelijke regels vallen of particulier eigendom. Op geen van die plaatsen mag je zomaar plakken.

 

In het algemeen:

Als een bedrijf stickers plakt op bijvoorbeeld trams, lantaarnpalen en ramen van andere bedrijven... wat doet dat voor het imago van je bedrijf? Persoonlijk wil ik er als klant of gast helemaal niets mee te maken hebben.

 

In het geval van een feestorganisator:

Verzin iets creatiefs, creëer een buzz door iets speciaals te doen. Het hoeft niet veel te kosten om (in positieve zin) op te vallen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je mensen opdracht geeft stickers te plakken dan ben je in mijn ogen ook aansprakelijk. Zeker wanneer je hier een commerciele doelstelling mee hebt.

 

Je laat stickers plakken op andermans eigendommen, dan moet je ook niet raar kijken als mensen hier bezwaar op maken of je aansprakelijk stellen voor verwijdering.

 

Ik denk dat je snel begrijpt wat respect voor andermans eigendommen is wanneer jouw eigen huis, auto of ander eigendom onder zit met niet verwijderbare stickers.

 

Ik hoop voor je dat de schade beperkt blijft.. er zullen mensen zijn die als een vulkaan ontploffen als hun heilige koe bestikkerd is. Enkel een schadeclaim is dan nog een geluk bij ongeluk.

 

De gemeente heeft je zo gevonden natuurlijk dus ik zou een rekening verwachten zodra de actie is afgelopen. Die zijn er altijd op gebrand schade en onkosten te verhalen. Net als met grafitti maar hier is de "dader" meestal niet te achterhalen.

 

Misschien dat de stikkeraars wel aansprakelijk zijn in eerste instantie maar ik vermoed dat indien terecht deze bij jou de schade komen verhalen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.