• 0

Is een VOF in deze situatie verstandig?

Hallo,

 

Samen met mijn vriendin ben ik momenteel een starter-in-spe. Dat wil zeggen: Het businessplan ligt klaar (maar is nog niet tot in de details af), berekeningen zijn doorgevoerd, lange termijn plannen zijn uitgestippeld, oriënterende afspraken lopen, etc.

 

Ik heb mezelf goed voorbereid door veel informatie te lezen, maar het loopt momenteel even vast op de rechtsvorm.

De voor-na delen van een VOF, danwel BV zijn me bekend. Echter we zitten met het volgende:

 

We gaan een bedrijf opstarten dat een online platform zal worden, waar consumenten terecht kunnen voor het aanbieden en/of aankopen van een bepaald product. Daar ik het product waar het om gaat nog even 'geheim' wil houden blijf ik daar liever even vaag over. Ik hoop dat dit begrepen wordt. Je zou het kunnen vergelijken met een website zoals http://www.etsy.com of een combinatie van Marktplaats en Ebay. We gaan ons richten op geheel (west) Europa, maar we vestigen ons qua vestiging in Nederland. Ik heb al uitgezocht (en laten uitzoeken) dat wanneer je een dergelijk product wat wij leveren je je alleen hoeft in te schrijven in het land waar je je vestigt.

 

Nu komt het: Wat is verstandig, een BV of een VOF. En ik ga misschien met mijn nadere verklaring de mist in, maar daarom dat ik de vraag ook hier stel.

 

We willen zo spoedig mogelijk beginnen, we hebben offertes en dergelijke binnen, en we hebben het geld voorhanden om te starten. Het gaat om een vrij geringe eerste investering (onder de €15.000) waarbij we onze wens prima kunnen uitvoeren.

Dus qua inbreng van goederen of producten komen we niet aan die €18.000 inbreng die gevraagd wordt voor een BV.

Dit, plus de tijd die het kost om een BV op te starten, zet ons aan het denken om ons eerst als VOF in te schrijven, en dan later eventueel om te zetten naar een BV. Is dit verstandig?

En wat zijn nou de precieze voordelen hiervan ten opzichte van een BV in oprichting? Want ik begrijp dat je bij een BV in oprichting ook persoonlijk aansprakelijk bent voor de in die tijd aangegane contracten bijvoorbeeld.

 

Ik zou graag eens een externe licht hierop zien schijnen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo rlsrls,

 

We willen zo spoedig mogelijk beginnen, we hebben offertes en dergelijke binnen, en we hebben het geld voorhanden om te starten. Het gaat om een vrij geringe eerste investering (onder de €15.000) waarbij we onze wens prima kunnen uitvoeren.

Dus qua inbreng van goederen of producten komen we niet aan die €18.000 inbreng die gevraagd wordt voor een BV.

Dit, plus de tijd die het kost om een BV op te starten, zet ons aan het denken om ons eerst als VOF in te schrijven, en dan later eventueel om te zetten naar een BV. Is dit verstandig?

En wat zijn nou de precieze voordelen hiervan ten opzichte van een BV in oprichting? Want ik begrijp dat je bij een BV in oprichting ook persoonlijk aansprakelijk bent voor de in die tijd aangegane contracten bijvoorbeeld.

 

Als je wel de 15K wilt financieren, is de 18K op een rekening krijgen dan een groot probleem? Het gaat tenslotte maar om 3K. Ik ga nu wel van uit dat de 15K vanuit jullie spaargeld komt. Daarmee heb je dan het kapitaal gestort.

Een BV opstarten duurt wat langer, maar je kan gaan beginnen met een BV i.o.. Dat is eigenlijk je EMZ, maar je hebt de intentie om dit om te zetten naar een BV. Daarmee kan je dan al gaan handelen en wanneer de stukken rond zijn, wordt de i.o. omgezet in een BV. Helaas loop je in de i.o. fase wel wat risico omdat je aansprakelijk bent, maar zodra de BV er is, neemt deze de aansprakelijkheid over (weet het niet zeker!). Houdt er ook rekening mee dat bij veel startende BV of net gestarte BV een hoofdelijke aansprakelijkheid van de DGA wordt gesteld inzake sommige overeenkomsten.

Eerst een VOF oprichten en dan die inbrengen in een BV levert in ieder geval veel advies werk op en mogelijk een fiscale consequentie.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Goede avond risris,

 

Als er sprake is van een beperkt of te overzien risico dan is een VOF, uit fiscale, overwegingen voordelig tot het moment waarop de te realiseren winst de € 100.000,00, en soms zelfs wat meer, per vennoot niet overschrijdt.

 

Een B.V. i.o. wordt normaal gesproken pas geopend als het te voorzien is dat er op, relatief, korte termijn de B.V. ook werkelijk gevestigd wordt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot dusver.

 

De 15k inbreng gaat inderdaad om spaargeld. In principe zal 18k ook geen probleem zijn om in te brengen. Echter de kostenpost zal in theorie lager uitvallen dan 15k zoals we hebben berekend.

 

Wat tevens meespeelt (en het is slechts een detail, want is een BV een betere rechtsvorm voor ons, gaan we daar echt niet op besparen), zijn de opstartkosten van de BV, die aanzienlijk hoger liggen dan die van een VOF.

 

In principe leveren we alleen een dienst. Ik heb op internet op allerlei manier naar artikelen gezocht in hoeverre er grote schadeclaims ingediend kunnen worden (en vooral: welke) tegen een bedrijf als het onze. Dat wil je namelijk niet meemaken als VOF zijnde natuurlijk. Ik heb echter geen goede artikelen gevonden die ik relevant vond. Dus in hoeverre is het voordeel dat de BV biedt qua rechtspersoon zeer voordelig in dit geval?

Link naar reactie
  • 0

Beste rlsrls,

 

Je schrijft dat tevens meespeelt, dat dat opstartkosten hoger liggen bij een BV dan bij een VOF. Dat is voor mij echter nog een vraag.

 

Vergelijk je de goedkoopste manier van het oprichten van een BV met die van een VOF, dan heb je gelijk (kosten nieuwe BV: minimaal een paar honderd euro aan notariskosten, kosten nieuwe VOF: een velletje papier en een paar kopietjes daarvan).

 

Maar vergelijk je de VOF en de BV als je alles goed wilt regelen, dan maakt het mijns inziens weinig uit, al zal het waarschijnlijk altijd wel iets goedkoper zijn om een BV op te richten. Het verschil in kosten zit hem niet zozeer in de opstartkosten als wel in de kosten van alles wat daarna kan komen, waaronder onderlinge ruzie, aansprakelijkheidsclaims en belastingverplichtingen.

 

Sander schrijft dat eerst een VOF oprichten en die later inbrengen in een BV in ieder geval veel advieswerk oplevert. Dat klopt alleen als je je eerst uitgebreid wilt/moet laten adviseren voordat je overstapt van de ene naar de andere rechtsvorm.

 

Mijn advies is: kijk eerst eens of je de eerste 3 jaar echt niet zonder BV kunt. Als je de eerste 3 jaar zonder BV kunt, kijk dan waarom je er toch graag direct voor zou kiezen en zet die redenen af tegen de nadelen van een BV t.o.v. een VOF.

 

Mijn ervaring is dat ambitieuze mensen die heel goed 3 jaar vooruit kunnen kijken, de eerste 3 jaar op zich vaak geen BV nodig hebben, maar daarna de BV ingaan om fiscale redenen en het beperken van de risico's die groei van een onderneming nu eenmaal met zich mee brengt. Die hadden achteraf gezien soms beter direct al met een BV kunnen starten.

 

En minder ambitieuze mensen die het (vanwege de aard van hun business en/of persoon) al niet lukt om 1 jaar vooruit te kijken, zijn fiscaal veelal beter af met een IB-onderneming, maar als het gaat om het voorkomen van ellende qua aansprakelijkheid en ruzie met partners, zijn zij veelal beter af met een goed gestructureerd vehikel als een BV. In die gevallen blijft het moeilijk om een keuze te maken. De keuze van een rechtsvorm is dan ook geen exacte wetenschap.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de input tot dusver.

 

Ik ben gister met een fiscaal jurist gaan praten, waardoor ik ook weer veel wijzer ben geworden.

Hij heeft in combinatie met de cijfers die in het businessplan staan aangeraden om een VOF als ondernemingsvorm te kiezen. En daarnaast te kiezen voor een (goede) beroepsaansprakelijkheid verzekering. Hij verwachtte echter gezien ons businessplan en de markt waar we in gaan opereren geen grote moeilijkheden.

Daarnaast natuurlijk ook opstarten met oprichtrichtingsakte etc, om zodoende duidelijkheid te verschaffen voor de vennoten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.