• 0

LTD = onbetrouwbaar

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je ziet op HL vaak voorbij komen dat startende (?) ondernemers willen kiezen voor een LTD ipv een BV.

 

Dit artikel geeft m.i. aan dat ze ondanks de 'voordelen' daar nog eens goed over na moeten denken omdat er toch een negatieve klank aan de LTD hangt. En dat is wat je als ondernemer moet zien te vermijden.

Link naar reactie
  • 0

Ach ja... je moet altijd kijken wie en wat er achter de vennootschap 'schuil' gaat. De Ltd is op zich prima, maar het wekt vaak argwaan. Waarom zou iemand voor een Ltd kiezen? Kennelijk niet pluis? Als ondernemer heb je op voorhand al wat uit te leggen (als je die kans tenminste nog krijgt wegens vooringenomen standpunten) en dat belemmert behoorlijk. Zelfs wanneer je heel goede argumenten hebt. Ook bij de verkoop van je bedrijf of het aantrekken van financiering is het geen pre.

 

Maar als ondernemers desondanks toch voor de Ltd gaan, prima. Maar ik word er ook achterdochtig van. Meer dan bij de good old BV.

 

Verder heb ik de handel in lege vennootschappen nooit begrepen. Ik word er regelmatig voor benaderd, maar vind het gewoon gekloot en doe er niet aan mee. Heb er nog wel eentje liggen overigens... ;). Maar die wil ik niet voor duistere doeleinden beschikbaar stellen. Kan zich alleen maar tegen me keren. Maar liquideren is ook zo definitief. Komt vast nog wel eens van pas.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is de strekking van het artikel op Nu.nl

 

http://www.nu.nl/economie/2454178/britse-bv-vorm-vaak-misbruikt.html

 

 

De discussie is inderdaad bijna net zo oud als Higherlevel. Wat ik wel aardig vind aan het artikel in de FD is dat dit meer is dan alleen maar de bestaande discussie. Het zijn harde cijfers. Het is ook aardig om te lezen hoe curatoren omgaan met Ltd's.

 

En hoewel het altijd gaat om de vent achter de tent, is de bottom line: een buitenlandse rechtsvorm wordt in Nederland niet op prijs gesteld. Met welke vreemde rechtsvorm je ook in het handelsverkeer begeeft het wordt nooit met gejuich ontvangen. Onbekend maakt onbemind en doet alarmbellen rinkelen. Doe je zaken met grotere partijen en heb je geen track-record dan stuit je altijd op de (bedrijfs)jurist. Die gooit zand in de motor en verlangt in de mooie deal met een Ltd aanvullende zekerheden, verklaringen en wat al niet meer. Dat is staande praktijk.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

leuk feit is wel dat als je internationaal zaken doet je vaak een ltd (in het buitenland UK, China etc) tegenkomt en hier wel gewoon geld naar overmaakt.

 

Over het algemeen is Nederland een kuddedier. Iedereen is (bijv.) een BV, als Ltd. ben je anders en dus ben je vreemd en daardoor eng. Er is verder niets mis met Ltd's, in Nederland wordt het misschien gezien als uitweg om onder die 18.000 starterskapitaal uit te komen en daarmee 'minder veilig' te zijn, maargoed.

Link naar reactie
  • 0

Dat moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk :)

 

Ik begrijp alleen nooit zo goed waarom mensen denken dat een (bijna) failliete BV nog enige verhaalsmogelijkheid heeft als concurrente schuldeiser. Die dingen zijn net zo leeg als elke andere willekeurige rechtspersoon. Dan moet je zaken doen met een eenmanszaak en gokken op een koophuis (die niet op naam van de partner met huw. voorwaarden staat).

 

Als een bedrijf failliet gaat, ben je als concurrente schuldeiser gewoon te laat. Proberen kan altijd, maar reken nergens op, ook niet bij een BV.

http://serverwizards.nl --> servermanagement en internetfaciliteiten.
Link naar reactie
  • 0

64 % is te hoog. Ik zal zeker nu nooit zaken gaan doen met een LTD.

 

Het artikel zegt dat bij 64% van de Ltd's die failliet gaan, sprake is van onbehoorlijk bestuur. Het zegt dus niets over het percentage Ltd's dat failliet gaat. Het zegt ook niets over het percentage onbehoorlijk bestuur bij bv. failliete BV's. Dus de stelling dat een Ltd. per definitie onbetrouwbaar is, is op basis van het artikel in het FD veel te kort door de bocht.

Link naar reactie
  • 0

leuk feit is wel dat als je internationaal zaken doet je vaak een ltd (in het buitenland UK, China etc) tegenkomt en hier wel gewoon geld naar overmaakt.

 

Groet,

 

Rick

Deze vergelijking gaat niet op. Het gat in deze om de Nederlandse bedrijven die zich van een ltd of euro-bv rechtsvorm bedienen en daarmee ook in het Handelsregister staan ingeschreven. Zakendoen met buitenlandse bedrijven staat los van de onderhavige discussie.

 

Terzijde, maar het lijkt erop dat FD deze week har pijlen heeft gericht op de fraude met Ltd's. Vandaag wederom twee artikelen. Dit keer over de bedrijven die hun diensten aanbieden voor het oprichten van dergelijke rechtsvormen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

inderdaad tendentieus geneuzel van het FD vandaag. Jammer, want de diepgang achter het faillissement van HJC en de doorstart noemen ze niet.

 

Uiteraard zal vrijwel niemand meer zaken doen met HJC, hoezeer hun site nog steeds online is.

 

Ik ben geen voorstander van de euro bv (zie elders op HL), maar om de LTD an sich als onbetrouwbaar af te doen gaat mij te ver. In dat licht is de berichtgeving op FD vandaag ook volstrekt hopeloos slecht.

 

Grappig detail vind ik altijd dat steevast gesteld wordt dat een LTD onbekend is en onbemind maakt (alsof geen enkele potentiële klant er iets mee te maken wil hebben). Ik heb een tiental LTD's in mijn klantenbestand staan die gewoon zaken doen in NL. Ik hoor ze nooit over wantrouwende blikken of verloren opdrachten vanwege hun rechtsvorm.

 

Het gaat inderdaad om de ondernemer achter de LTD. Doe je gewoon open zaken en heb je niets te verbergen, dan kan een LTD een goed alternatief zijn. Zeker als je de 18K niet hebt en gewoon snel een onderneming met rechtsbescherming en de fiscale voordelen van de VPB wilt oprichten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.