• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Maar zoals al eerder gezegd, het is geen perfect advertentie systeem maar ik ben er wel erg tevreden over. Kosten-baten verhouding is erg goed.

 

Sterk afhankelijk van de markt waarin je actief bent natuurlijk. Laatst bij Emerce Update werd de stelling geponeerd dat Adwords uiteindelijk aan waarde verliest omdat de kosten tenslotte de maximale marge voor het product zullen bereiken. Het is een iets te eenzijdige kijk op de zaak (maar daar zijn stellingen voor), alleen het geeft wel aan dat de advertentiemarkt op internet verandert en dat je daar op in moet spelen.

 

Waar je tot een paar jaar terug gewoon kon proberen, moet je je nu duidelijke doelen stellen en gericht te werk gaan om te voorkomen dat je al gelijk veel geld kwijt bent aan een slecht resultaat.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

De prijzen van AdWords stijgen, mede omdat er meer gebruik van wordt gemaakt. Heel eenvoudig, wie het meeste biedt staat bovenaan.

 

Het blijft een afweging, hoeveel mag een nieuwe klant kosten?

 

Als je per 100 kliks 1 klant krijgt, en een klik kost 1 euro, dan kost een nieuwe klant via AdWords dus 100 euro.

 

Vergelijk dat eens met de (moeilijker meetbare) resultaten van traditionele media en soms valt het dan in het voordeel van AdWords uit.

Hayo van Tuinen | www.vantuinen-webdesign.nl | Webdesign & Zoekmachine Marketing

Link naar reactie
  • 0

De prijzen van AdWords stijgen, mede omdat er meer gebruik van wordt gemaakt. Heel eenvoudig, wie het meeste biedt staat bovenaan.

 

Het blijft een afweging, hoeveel mag een nieuwe klant kosten?

 

Als je per 100 kliks 1 klant krijgt, en een klik kost 1 euro, dan kost een nieuwe klant via AdWords dus 100 euro.

 

Vergelijk dat eens met de (moeilijker meetbare) resultaten van traditionele media en soms valt het dan in het voordeel van AdWords uit.

 

Dus als je product een marge heeft van 100 euro kun je er in theorie niets meer mee verdienen ::)

 

In de praktijk komt dat omslagpunt al veel eerder want je hebt, buiten de kosten voor adwords, ook andere bedrijfskosten die uit de marge betaald moeten worden. Meer kosten dan inkomsten betekend op de lange termijn faillisement. En zo duwt Google via haar huidige advertentiesysteem uiteindelijk al haar klanten naar de afgrond...

 

Maar ze zijn bij Google slim genoeg om dat ook te weten dus een nieuw advertentieplan zal wel klaar liggen voor het moment dat het huidige systeem maximaal is uitgemolken en de eerste slachtoffers beginnen te vallen.

 

Link naar reactie
  • 0
systeem maximaal is uitgemolken en de eerste slachtoffers beginnen te vallen.

 

Die eerste slachtoffers zijn natuurlijk al lang gevallen. Er zijn groepen waar een bepaalde partij in de markt met meerdere sites probeert alle adwords posities af te vangen zodat de concurrentie geen kans krijgt om zich zelf te tonen. Dat heeft niets met directe marge te maken, daar komen heel andere argumenten en budgetten bij kijken.

 

Het systeem zal voor bepaalde partijen altijd goed blijven werken, alleen zal er veel meer moeite in gestoken moeten worden. Op dat moment komen er mogelijk weer andere mogelijkheden op de markt die gebruikt kunnen worden om klanten te krijgen. Op nieuw ontgonnen gebied is het makkelijk scoren, de moeilijkheid zit hem erin dat vol te houden.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Het systeem zal voor bepaalde partijen altijd goed blijven werken, alleen zal er veel meer moeite in gestoken moeten worden. Op dat moment komen er mogelijk weer andere mogelijkheden op de markt die gebruikt kunnen worden om klanten te krijgen. Op nieuw ontgonnen gebied is het makkelijk scoren, de moeilijkheid zit hem erin dat vol te houden.

 

Dit begrijp ik niet. Het gaat er toch om of het huidige advertentiesysteem voor de google-klanten rendabel te exploiteren blijft ? En dat kan toch niet als de zoekwoorden steeds duurder worden ? Welke partijen kunnen volgens jou blijvend verlies lijden ?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Blijvend verlies lijden is in principe natuurlijk niet aan de orde. Elke AdWords campagne moet gebaseerd zijn op resultaat. Ieder moet voor zichzelf nadenken over wat een bezoeker, of een conversie waard is. Vervolgens ga je daar je campagne op sturen. Iedere maand, week of dag dat je dat niet doet is verlies. Als je dat nu niet doet kun je dus nu al 'blijvend' verlies lijden.

 

De winnaar is uiteindelijk de partij die het beste aanbod heeft i.c.m. met de meest gebruiksvriendelijke en vertrouwenwekkende website. Hier komt het analyse deel natuurlijk om de hoek kijken. Hiermee meet je de kritieke indicatoren om die waardes te meten.

 

Natuurlijk kun je niet alles meten. Het meten van telefoontjes is bijvooerbeeld niet zo eenvoudig. Dit moet je separaat doen en vraagt grote discipline. Vervolgens moet het verwerkt worden met de andere beschikbare data. Hiermee moet je je waarde per bezoeker gaan bepalen.

 

Mmmm, het gaat bijna op traditione marketing lijken 8) Wat een geluk dat internet veel meer en betere meetinstrumenten biedt dan alle andere media ;D

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0
Het gaat er toch om of het huidige advertentiesysteem voor de google-klanten rendabel te exploiteren blijft ? En dat kan toch niet als de zoekwoorden steeds duurder worden ?

 

Als de kosten aan die kant stijgen zul je moeten zorgen voor een efficiëntere bedrijfsvoering aan de andere kant. De marge op een product is niet bij ieder bedrijf hetzelfde en ligt zeker niet alleen bij de Google Advertentiekosten. Om dicht bij Google Adwords te blijven kan een bedrijf dat wel veel moeite stopt in het optimaliseren van de advertentietekst, de landingspagina, het conversieproces, winnen van het bedrijf dat bij wijze van spreke alleen geld investeert in het tonen van de advertentie.

 

Precies wat Okidoki zegt, daarin gaat het lijken op traditionele marketing :)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat al deze berichtgeving een beetje overtrokken is...ik denk dat het aan de klanten zelf te wijten is als ze verlies draaien om Google Adwords, je bepaald altijd zelf nog je CPC en je budget, daarnaast, als 1 op de 100 kliks een klant opbrengt, ga dan gewoon goedkoper adverteren, bijv. 50 cent per klik, dan heb je voor een product met een marge van 100 euro, nog altijd 50 euro over.

 

Wij worden niet geleefd door Google, maar Google leeft door ons! vergeet dat nooit

 

Ik adverteer voor twee klanten in branches waar relatief veel geld in omgaat, ook qua reclame, en toch adverteer ik voor slechts 8-13 cent per klik, en bereik ik het gestelde doel.

Internetmarketing, en website optimalisatie IBE Solutions VOF - Website optimaliseren, Flevoland

Link naar reactie
  • 0
ga dan gewoon goedkoper adverteren, bijv. 50 cent per klik, dan heb je voor een product met een marge van 100 euro, nog altijd 50 euro over.

 

Uhm juist. Het aantal vertoningen daalt dan natuurlijk ook drastisch, tot soms wel nihil omdat je het minimum te bieden bedrag niet behaald. Overtrokken lijkt het me dus allerminst. Ik ben daarom wel benieuwd hoe je het voorelkaar weet te spelen dat je in branches "waar veel geld in omgaat, ook in reclame" toch met 8 a 13 cent de klik wegkomt.

 

Als je aankomt met bredere zoektermen en dat soort dingen dan doe je juist wat wij hierboven hebben gezegd. Je zult moeten optimaliseren om het interessant te houden. Doe je iets anders en bedoel je echt met de "hot keywords" dan ben ik zeker heel benieuwd! :)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Prijzen verschillen erg per branche. Ik heb in het rekenvoorbeeld een klikprijs van 1 euro gebruikt omdat dat makkelijk rekent.

 

Soms kun je voor 0,10 Euro vertoond worden en soms lukt je dat met 3 Euro nog niet.

Als een advocaat of notaris voor 100 Euro een nieuwe klant binnenhaalt zal hij daar weinig moeite mee hebben.

In Amerika werd een jaar geleden meer dan 50 dollar per klik betaald voor een letselschade-advocaat in Chicago gespecialiseerd in asbestkanker. Gezien de hoge letselschadevergoedingen daar zijn advocaten bereid om dit te betalen.

Hier staat een leuk lijstje http://www.cwire.org/highest-paying-search-terms/

 

Je kunt het beste afwegen wat een nieuwe klant mag kosten en of dat via AdWords haalbaar is. Ook kan slim omgaan met je campagne je behoorlijk veel geld schelen. Soms is plaats 3 ook voldoende en betaal je daar veel minder voor.

Hayo van Tuinen | www.vantuinen-webdesign.nl | Webdesign & Zoekmachine Marketing

Link naar reactie
  • 0

ga dan gewoon goedkoper adverteren, bijv. 50 cent per klik, dan heb je voor een product met een marge van 100 euro, nog altijd 50 euro over.

 

Uhm juist. Het aantal vertoningen daalt dan natuurlijk ook drastisch, tot soms wel nihil omdat je het minimum te bieden bedrag niet behaald. Overtrokken lijkt het me dus allerminst. Ik ben daarom wel benieuwd hoe je het voorelkaar weet te spelen dat je in branches "waar veel geld in omgaat, ook in reclame" toch met 8 a 13 cent de klik wegkomt.

 

Als je aankomt met bredere zoektermen en dat soort dingen dan doe je juist wat wij hierboven hebben gezegd. Je zult moeten optimaliseren om het interessant te houden. Doe je iets anders en bedoel je echt met de "hot keywords" dan ben ik zeker heel benieuwd! :)

 

o.a. Staaldraad / Staalkabels, Machinefabriek, BHV Cursussen, Keukens, Badkamers etc.

 

Maar ergens hebben jullie denk ik toch wel gelijk, als je nagaat dat de hoogste bieder voor het zoekwoord mp3speler volgens mij meer dan een euro betaald...maarja, dan vind ik je eerder dom, ergens de grens dat het je tveel geld gaat kosten, stop dan met het systeem en probeer dan wat anders...en het is altijd nog de verantwoordelijkheid van de adverteerders, ik denk dat de waarde van een click dan veel te veel word overschat. ;) de marktwaarde betekend niet direct dat het voor jezelf en voor je bedrijf ook zoveel waard is, ik hoop dat je me snapt ;)

Internetmarketing, en website optimalisatie IBE Solutions VOF - Website optimaliseren, Flevoland

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig ;)

 

Er zijn genoeg andere manieren om te adverteren, op het moment dat iemand 1 euro voor een klik op het zoekwoord mp3spelers betaald, verklaar ik diegene voor gek, want hoeveel mensen kijken niet eerst op veel verschillende sites voor ze een aankoop doen...ik denk als er 5 of 6 klikken dat je winstmarge dan al weg is, vooral met die uitgeknepen webwinkelprijzen..

 

Oja..nog iets..

 

Wat gebeurd er als er mensen gaan afhaken met adverteren op Adwords? Het is gewoon de markt van vraag en aanbod, populaire zoekwoorden kosten veel geld, worden deze minder populair, dan kosten ze minder, het idee dat een systeem als Adwords zichzelf kapot maakt is volledig overtrokken en tegen alle economische logica in (mijns inziens) :)

Internetmarketing, en website optimalisatie IBE Solutions VOF - Website optimaliseren, Flevoland

Link naar reactie
  • -1

Ik heb deze lange draad al eens doorgenomen en er ook veel tips uitgehaald. Een deel daarvan maar ook andere informatie, heb ik verwerkt op mijn weblog, waar ik een maand lang heb geblogd over zoekmachine optimalisatie. Ik zag er best tegen op om eraan te beginnen want het leek mij nogal saaie kost maar uiteindelijk viel me dit toch mee en heb ik de titel van de serie in de loop van de maand aangepast van Saaie Zoekmachine Optimalisatie Maand naar Zoekmachine Optimalisatie Maand :)

Mijn conclusies zijn in ieder geval dat seo zeker zinvol is en dat het niet alleen maar hogere wiskunde is maar dat er ook zeker creativiteit aan te pas komt.

 

Een overzicht van alle gepubliceerde artikelen over dit onderwerp staat hier:

 

deel-19-van-de-zoekmachine-optimalisatie-

 

Edit link aangepast

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn conclusies zijn in ieder geval dat seo zeker zinvol is en dat het niet alleen maar hogere wiskunde is maar dat er ook zeker creativiteit aan te pas komt.

 

Helemaal mee eens, website/zoekmachine optimalisatie is best leuk, ik vond het eerst ook saai, maar zodra je je eerste resultaten gaat halen word het leuker...en ook creativiteit, je moet creatief zijn anders word het niets, nieuwe ideeën uitwerken etc. btw leuke logs!

Internetmarketing, en website optimalisatie IBE Solutions VOF - Website optimaliseren, Flevoland

Link naar reactie
  • 0

Ik ga niet alle 22 pagina's doorspitten, maar wil toch nog even raegeren op de openingspost, ook al is die 2 jaar oud en veranderd er ERG veel in SE land.

 

B.S.!

 

Ik zit zelf met 1 van onze services aan de SEO kant van IM. Alle tips prijsgeven wat je precies doet is als het recept in een toprestaurant weggeven, dat doen ze niet.

 

Maaruh, wat is belangrijk om tegenwoordig hoog in google te komen? (voor organisch verkeer, niet betaald verkeerd (zoals adwords)).

 

 

edit: Een deel is inderdaad creatief zijn, zoals goede niches of keywords vinden.

Link naar reactie
  • 0

Alle tips prijsgeven wat je precies doet is als het recept in een toprestaurant weggeven, dat doen ze niet.

 

Kijk, dat is nu het mooie van een goed forum als Higherlevel.nl: als je alle pagina's doorleest/-bladert zul je zien dat er al wel erg veel tips zijn gegeven, en zelfs door de topkoks van de zoekmachineoptimalisatie. Dus mijn tip: wees niet zo huiverig en laat je kennis zien, je zult zien dat anderen daardoor onder de indruk zullen zijn maar niet de tijd hebben er zelf mee aan de slag te gaan en dus meteen een expert in de arm nemen - en hoe kom je die nu beter op het spoor dan via een forum als Higherlevel.nl? :)

Link naar reactie
  • 0

Kijk, dat is nu het mooie van een goed forum als Higherlevel.nl: als je alle pagina's doorleest/-bladert zul je zien dat er al wel erg veel tips zijn gegeven, en zelfs door de topkoks van de zoekmachineoptimalisatie. Dus mijn tip: wees niet zo huiverig en laat je kennis zien, je zult zien dat anderen daardoor onder de indruk zullen zijn maar niet de tijd hebben er zelf mee aan de slag te gaan en dus meteen een expert in de arm nemen - en hoe kom je die nu beter op het spoor dan via een forum als Higherlevel.nl? :)

 

Nouja, allereerst voel ik niet de behoefte de anderen onder indruk van me te laten zijn ;) (Maar zo bedoelde je het vast niet!)

De meeste 'geheimen' zijn inderdaad vrij bekend, zoals bijvoorbeeld het verkrijgen van non-reprocial links met de juiste text en context.

Er zijn echter wel producten die dit op een ge-automatiseerde ('google legale' (oftewel whitehat)) manier voor je regelen en ook deze zijn gebaseerd op vrije en bekende principes! Maar om nou allle details bloot te geven ;)

In ieder geval is er geen mega-geheim en is de algemene kennis wel verspreid (alleen als je het toepast, duurt het soms ff voordat je goede resultaten ziet).

 

Nouja, nog een tip, mocht die over het hoofd gezien zijn: TEST! werkt het niet verander dan iets en kij of de resultaten beter zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hier nog een website met wat basisinformatie, maar misschien heeft iemand er wat aan.

 

www.seoguru.nl

 

;)

 

De belangrijkste tip? Die hoef je niet geheim te houden, dat weet iedereen.

 

TIJD en GEDULD doe elke dag een half uur wat aan je site, en na een halfjaar sta je op een véél betere positie.

 

Het leuke is alleen dat niemand tijd heeft....

Internetmarketing, en website optimalisatie IBE Solutions VOF - Website optimaliseren, Flevoland

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.