• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • -2

Als webbouwer en designmanager en kennis op webadverteren en zoekmarketing is het zinvol dat vele bedrijven zich hier maar eens eerst mee bezig moeten houden dan een zoekmarkertingdienst in de armen te nemen.

 

Even terug naar de basis

Een bedrijfsplan, wat vele ondernemers tot mijn verbazing overslaan.

Invertarisatie van de content die erin moet komen

Een goed uitgedacht design van een designmanager

Een goede bouwstijl en goede programeertechnieken

Een goed uitgewerkt natraject

 

Op deze wijze is het grootste voortraject al gedaan en zal de groei van de website vanzelf komen.

Om alleen al deze kennis te verwerven ben ik al 10 jaar bezig met testen meten, analyseren, ontwikkelen. Vele zoekmarketing specialisten zijn helemaal niet gespecialiseerd in webontwerp en wat daar voor nodig is en roepen maar wat met kreten en lose beloftes.

Ik kom vele dramatische verhalen tegen en vind het ongehoord dat op deze wijze er geld aan onwetende mensen verdient worden.

 

Ondernemers worden platgebeld om zoekmarketing diensten af te nemen, ze zijn de meest irritante telemarketing bedrijven die ik ken, als er iets is waarop ik zeg neeeee stap er niet in dan is dat het wel.

 

Ga eerst maar eens aan een goed voortraject werken dat is een stuk goedkoper en hierop krijg je return on investment.

 

Het duurt nou eenmaal een tijd om een business op te zetten wat een kans van slagen heeft. Halve maatregelen zijn slechte binnenkomers en zelfs hoog staan in de zoekmachines met een slecht gebouwde website geeft nog geen garantie op succes..

 

Een veel gehoorde kreet is dat zoekmarketing bedrijven dol zijn op slecht gebouwde websites, daar kan je lekker lang aan verdienen.

 

Ik zeg maar zo

In het land der blinden is eenoog koning, ik krijg hier een lachaanval van als zo een sukkelig zoekmarketing mannetje zijn diensten aan mij probeert te verkopen, maar ik weet aan het eind van het verhaal waar zijn website te vinden is en wie zijn klanten zijn dus, ga vooral door.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Op deze wijze is het grootste voortraject al gedaan en zal de groei van de website vanzelf komen.

Om alleen al deze kennis te verwerven ben ik al 10 jaar bezig met testen meten, analyseren, ontwikkelen.

 

Tjonge, jouw verhaal is wel erg kort door de bocht hoor! "Vanzelf komen"? Ja als je alleen groene gezandstraalde driehoekige paperclips verkoopt misschien.

 

Dat jij er nu 10 jaar mee bezig bent wil niet zeggen dat jouw klanten dat ook zijn en dat ze daarom geen bureau's nodig hebben. Het enige wat je hier feitelijk doet is afgeven op concurrenten en je eigen doelgroep. Dat getuigt niet van de nodige commerciele vaardigheden die nodig zijn om een klant verder te helpen.

 

Natuurlijk heb je gelijk dat er nogal wat kaf onder het koren zit.

 

Wat je denk ik ook vergeet is dat veel mensen in je doelgroep heel onwetend zijn wat websitebouw betreft. Die investeren veel geld in een site die technisch niet goed in elkaar zit. Maar als jij om de hoek komt dan zeg je gewoon: "gooi die investering maar weg en laat mij voor een paar duizend euro een nieuwe site bouwen en dan komt alles vanzelf wel goed...?" ???

 

Overigens doen wij niets aan website optimalisatie dus kan ik dit makkelijk roepen... Ik preek niet voor eigen parochie ;D

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Mij ontgaat even de logica van Google.

 

Tot een paar dagen terug stond ik met de zoekwoorden "voorbeeld + ondernemingsplan" op de eerste pagina van Google. Nu ben ik ineens niet meer terug te vinden onder die twee zoekwoorden. Tenminste niet bij de eerste 100.

 

Hetzelfde heb ik ook gehad met het woord "acquisitieplan". Altijd op de tweede pagina gestaan en ineens was het helemaal verdwenen uit de top100. Nu sta ik echter weer terug op de tweede pagina.

 

Ik heb er tussentijds niets aan veranderd. Hoe kan dit, maar nog belangrijker: hoe kan ik dit voorkomen?

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Tot een paar dagen terug stond ik met de zoekwoorden "voorbeeld + ondernemingsplan" op de eerste pagina van Google. Nu ben ik ineens niet meer terug te vinden onder die twee zoekwoorden. Tenminste niet bij de eerste 100.

 

Dan is de kans groot dat je een van de webmasterrichtlijnen van Google overtreden hebt en dat je een 'penalty' gekregen hebt. Speel je het spel netjes?

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee speel ik het spel netjes. Het voorbeeld ondernemingsplan is beschikbaar voor alle geregistreerde gebruikers.

 

Hetzelfde bij het acquisitieplan. De pagina gaat volledig over acquisitieplannen: http://www.marktgrip.nl/sales-verkoop/acquisitieplan.html en is voor iedereen toegankelijk. Opgebouwd in Joomla met een nette url.

 

De titel is naar mijn idee ook in orde: (Voorbeeld) acquisitieplan nodig? Sales, koude of telefonische acquisitie?

 

En dit zijn de meta keywords: acquisitie, koude, telefonische, marketing, belscript, strategische, strategie, strategieën,

 

Vandaar dat ik de logica niet snap.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het voorbeeld ondernemingsplan is beschikbaar voor alle geregistreerde gebruikers.

 

Ja, daar ga je al. Google is geen geregistreerde gebruiker en indexeert alleen de openbare content. Die zal dan wel niet zoveel voorstellen.

 

Hetzelfde bij het acquisitieplan. De pagina gaat volledig over acquisitieplannen

 

Maar er staat als ik me niet vergis geen voorbeeld van een acquisitieplan. Ik vind het dan terecht en te verwachten dat je laag rankt.

 

En dit zijn de meta keywords

 

Die spelen sinds 1999 ofzo geen rol van betekenis meer.

 

Vandaar dat ik de logica niet snap.

 

De logica is natuurlijk niet dat je bovenaan komt zodra je het woord gebruikt in tekst, titel en meta keywords, want dan zou iedereen moeiteloos bovenaan komen.

Link naar reactie
  • 0

Mij ontgaat even de logica van Google.

 

Tot een paar dagen terug stond ik met de zoekwoorden "voorbeeld + ondernemingsplan" op de eerste pagina van Google. Nu ben ik ineens niet meer terug te vinden onder die twee zoekwoorden. Tenminste niet bij de eerste 100.

 

Ik kwam dit tegen in een update van het SEO Book:

 

In 2007 Google has got more aggressive at understanding natural language usage, and filters out a significant number of pages that are overly aligned with a keyword phrase. You know your core page has been filtered when you see it no longer ranking and see a less important sub page from the same site still ranking somewhere lower in the search results for the same search query. In some cases a page can go back and forth from being filtered to not filtered in a matter of days based on algorithmic tweaks or de-emphasizing the target phrase in the page copy, page title, headings, and link anchor text.

 

Zoiets zou zomaar de oorzaak kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Misschien handig voor jullie allen, op LeerWiki.nl staan in een categorie over website optimalisatie meerdere artikelen die gaan over hoe je hoog in google komt; wat je nieuwe pagerank zal worden; hoeveel bezoekers overeenkomen met Alexa etc.

 

Edit: zeker door de overdaad aan Google Ads op die site komt dit toch wat spammerig over...Daarom het linkje maar even weggehaald

Link naar reactie
  • 0

@Erik!

 

Er zijn een aantal dingen aan je pagina die niet geoptimaliseerd zijn. Wat echter erger is is dat je tegen duplicate content problemen aanloopt.

 

Duplicate content

 

De volgende urls geven dezelfde pagina:

http://www.marktgrip.nl/index.php?option=com_content&Itemid=30&id=19&task=view

http://www.marktgrip.nl/sales-verkoop/acquisitieplan.html

 

De eerste link krijg ik als ik naar sales ga in het menu op de site. De tweede url heb ik hier uit het forum gehaald. (let ook op de verschillende mata tags van beide pagina's)

 

Hetzelfde probleem ontstaat door de print en pdf pagina. Vergelijk onderstaande links maar eens met de bovenstaande. De layout is anders maar de content is gelijk.

 

http://www.marktgrip.nl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=19

http://www.marktgrip.nl/index2.php?option=com_content&task=view&id=19&pop=1&page=0&Itemid=30

 

In de google index staan alle soorten links geïndexeerd. de print en pdf sites hebben index2 , de gewone urls hebben index in de url. en daarnaast zijn er sef vriendelijke urls geïndexeerd.

 

robots.txt

Dit is vragen om moeilijkheden. Zorg dat je in je robots.txt ook index en index2 uitsluit van indexering. Voeg het volgende toe.

Disallow: /index.php

Disallow: /index2.php

 

Ik raad je aan om te googelen op dit onderwerp en te zorgen dat alleen sef vriendelijke urls in google komen.

 

Enkele snelle en easy on page optimalisatie tips

 

-->Zet je java script extern

-->zet je css extern

-->Maak je titel korter

-->kies bij keywords een beperkter aantal echt belangrijke keywords

-->Je description kan hetgeen zijn dat bij google in de snippet komt (tekst onder je link) hier staat niet eens dat er een voorbeeld acquisitieplan op de pagina te vinden is. Zorg dat je description representatief is. (bekijk ook de video in deze weblog over de snippet)

-->zet je titel 'acquisitieplan' in h1 tags

 

beter scoren in google

Regel meer backlinks,

De sef vriendelijke url heeft 4 backlinks, 3 van forum.zibb en 1 van dit forum .

de url met index.php (de sef onvriendelijke) heeft alleen een interne link vanaf je verkoop pagina..

 

Lullig is dat Google heeft gekozen om de url met index.php te indexeren want die heeft maar 1 in link, slechte keywords, description en titel en is ook duplicate content.

 

Waarom schommeling in resultaten?

Ik kan me wel voorstellen waarom je op bepaalde zoekwoorden schommelt. Google kiest tussen welke pagina hij gaat indexeren en neemt regelmatig een andere.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem van de SEO markt is dat teveel mensen zonder kennis hun diensten aanbieden. Zelf ben ik al een tijd werkzaam in de zoekmachine optimalisatie, als je sommige optimalisatie rapporten leest dan verbaas je je over de kennis van sommige grotere bedrijven.

 

Zoekmachine optimalisatie is niet iets wat je even doet waarna je site zoekmachine vriendelijk is. Het is een continu proces waar je steeds beslissingen moet nemen en bezig blijft.

 

Natuurlijk kun je je site basic optimaliseren, maar vaak kom je er daar niet mee.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment zijn onze url’s met een “-“ opgebouwd:

 

www.vakantie.nl/weekend-naar-spanje.nl

 

Nu beweert mijn websitebouwer dat je een betere positie in google kunt krijgen als je een “+” teken als scheidingsteken gebruikt, dus zo

 

www.vakantie.nl/weekend+naar+spanje.nl

 

Klopt dat? Ik zie maar heel weinig url’s met een +.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment zijn onze url’s met een “-“ opgebouwd: weekend-naar-spanje

 

Dat is goed (als de pagina relevant is m.b.t. 'weekend', 'naar' en 'spanje'). En het is conform advies van Google (d.w.z. Matt Cutts op zijn weblog).

 

Nu beweert mijn websitebouwer dat je een betere positie in google kunt krijgen als je een “+” teken als scheidingsteken gebruikt

 

Als dat zo zou zijn (wat ik niet geloof), dan zou het een onzinnige bug zijn die in no-time populair wordt, gefixt wordt en tot de onuitroeibare broodjeaapverhalen gaat behoren (zoals de keywords-metatag).

 

Waarom geloven mensen toch zo hardnekkig dat zoekmachineoptimalisatie een tas met rare simpele voodootrucjes is ???

Link naar reactie
  • 0

Er is een tijdje geleden een bericht verschenen dat '-' als minder dan '+' werd gezien, en dat je het allerbeste '_' zou kunnen gebruiken. Ik kan het zo snel niet meer terugvinden, maar ik herinner me nog wel dat het bij nader onderzoek allemaal niets uit bleek te maken.

Laatste wat ik gelezen heb is dat de underscore (_) tegenwoordig gelijk staat aan de dash/hyphen (-), dat zou niet uit moeten maken. Een plus (+) lijkt me raar, ik vind een dash ook beter leesbaar.

Wat ik ook gelezen heb is dat het voor Google minder uitmaakt dan voor bijvoorbeeld Live search.

Link naar reactie
  • 0
Een plus (+) lijkt me raar, ik vind een dash ook beter leesbaar.

 

Niet helemaal. doe maar eens een zoekopdracht met spaties er in, en je zult zien dat die op de resultaatpagina in de URL opmgezet zijn naar +jes. In een URL fungeert de + als spatie - omdat dat de leesbaarheid inderdaad niet bevordert is men in URL's op een gegeven moment de _ gaan gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Als ik de volgende zoekopdracht in google type:

 

site:www.onsbedrijf.nl

 

krijg ik (bijna) alle pagina van onze website te zien.

 

Geef ik daarna een willekeurige pagina van onze website als zoekopdracht in google

 

www.onsbedrijf.nl/test/test.html

 

zegt google:

 

Uw zoekbewerking - www.onsbedrijf.nl/test/test.html - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd.

 

Wat betekend dat nou precies? Kent google deze specifieke pagina nu of niet? Wat moet ik veranderen? ???

Wat een ellende... :-\

 

Link naar reactie
  • 0

Google kent inderdaad die specifieke pagina niet.

 

Dat kan door verschillende dingen komen. Een is er dat je zelf te moeilijk of via een te diepe link weer doorlinkt naar die pagina. Een tweede kan zijn, dat er voor Google totaal geen relevante informatie op staat, of dat de pagina volledig dynamisch is, of dat er alleen van flash gebruik gemaakt wordt (zonder alt text etc)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Als ik de volgende zoekopdracht in google type:

 

site:www.onsbedrijf.nl

 

krijg ik (bijna) alle pagina van onze website te zien.

 

Geef ik daarna een willekeurige pagina van onze website als zoekopdracht in google

 

www.onsbedrijf.nl/test/test.html

 

zegt google:

 

Uw zoekbewerking - www.onsbedrijf.nl/test/test.html - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd.

 

Wat betekend dat nou precies? Kent google deze specifieke pagina nu of niet? Wat moet ik veranderen? ???

Wat een ellende... :-\

 

 

Zou kunnen dat deze pagina nog niet door google bezocht is - of gevonden kan worden doordat je code niet in orde is.

 

* leuk dat het woord google al helemaal gelijk is met de term 'zoekmachine'

alstro webdesign - www.alstro.nl

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.