• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@Vossie

de meta tags zijn vrijwel nutteloos tegenwoordig.

zoekmachine marketing komt tegenwoordig heel wat meer bij kijken zoals keyword density, h1 en h2 tags, de juiste urls, oppassen met javascripts aan de "bovenkant" van de broncode en zo nog heel veel meer.

 

Metatags horen bij de belangrijkste dingen die je moet regelen in je website. De metatag title en description worden namelijk door Google getoond in de zoekresultaten.

 

Stel dat je 1 staat op een goed zoekwoord. Dan komt de vraag hoeveel mensen erop klikken. Als Google een slechte title en description toont dan zullen mensen eerder op de nummer 2 klikken. Het loont dus om te zorgen dat je titles helder zijn en om in je description een korte beschrijving van je pagina te zetten om mensen te overtuigen op de link in Google te klikken.

 

Een mooie tool om te zien of mensen wel op jouw link klikken in Google is de Google webmaster sectie.

 

Hierin kun je twee rijtjes opzoeken. De eerste laat zien op welke zoekwoorden jouw pagina het meeste in de google resultaten te zien is. Het tweede rijtje laat zien via welke zoekwoorden in Google de meeste bezoekers op jouw site komen.

 

Stel dat jouw pagina het meeste getoond wordt op het zoekwoord "leuke groepsreizen" dan verwacht je dat via dit zoekwoord ook het meeste mensen op jouw site komen. Is dit niet het geval dan kun je proberen de title en description aan te passen en zo te zorgen dat de mensen op jou link klikken binnen Google.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat bij ons in ieder geval veel geholpen heeft is duplicate content elimineren (sluipt er sneller in dan je denkt...) en het elimineren van niet echt interessante pagina's die verder nergens heen linken door middel van robots.txt en het rel="nofollow" attribuut.

 

Je denkt heel snel: ik wil toch dat alles gevonden wordt... maar als je goed kijkt door site:mijnsite.com in te typen in google wat er allemaal geindexeerd wordt, bleek bij ons al snel dat google een ernstige voorkeur had voor totaal nutteloze pagina's, met bijvoorbeeld gedetaileerde EXIF informatie of popups met een uitvergroting van een foto.

 

Over meta descriptions: Denk daar goed over na, als je zelf een meta description invoert, laat google niet meer het stukje tekst met de meest relevante tekst (en een gehighlight keyword) zien. Ik persoonlijk gebruik dan ook de meta description alleen voor de homepage.

Link naar reactie
  • 0

Hou er ook rekening mee dat de zoekresultaten die jij ziet als je een bepaald keyword intypt in google anders kunnen zijn als wat ik op hetzelfde keyword te zien krijg.

Ik heb dat al meerdere keren geconstateerd, dat ik erg tevreden was met een bepaalde positie en dat ik op een andere pc een heel ander resultaat kreeg.

Dat ik uiteindelijk tegelijk met een ander dit teste bleek ik op mijn resultaten op 1 te staan en bij de andere pc op nummer 5.

Zou iets te maken hebben met je eigen zoekopdrachten en klikgedrag waardoor je eigen resultaten krijgt op basis van jou voorkeuren.

 

Hoe dat verder precies zit weet ik echter ook niet.

Link naar reactie
  • 0

Google is idd bezig om je voorgaande zoekopdrachten te laten meetellen met je huidige. Bij adwords doen ze dit al. Als je bijvoorbeeld zoekt op ontslag en daarna op advocaat krijg je in theorie meer reclame voor ontslg advocaten.

 

Tot zover ik weet doen ze dit nog niet in de normale resultaten. HEt zou een test kunnen zijn. Waarschijnlijker is, net zoals Michielv zegt, dat jee op een andere dataserver checkt. Het kan zijn dat die andere computer vanuit een ander land werkt (op mijn werk in amsterdam ging alles via een proxy in de USA waardoor je resultaten anders zijn).

 

Een andere verklaring is dat Google datacenters aan het updaten is en ze nog niet allemaal gelijk zijn.

 

Een derde verklaring is dat je niet op hetzelfde tijdstip test en dat je resultaat gewoonweg veranderd is zoals het constant doet.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je ingelogd bent in je google account (rechtsboven op google.nl staat je accountnaam) dan krijg je gepersonaliseerde zoekresultaten. Die hangen niet zozeer af van je laatste zoekopdracht alswel je profiel cq. alle voorgaande opdrachten.

 

Je kunt deze personalisering per zoekdracht uitzetten door &pws=0 aan de zoekopdracht toe te voegen. Althans volgens Matt Cutts. Maar ik zie weinig verschil.

 

Denk daar goed over na, als je zelf een meta description invoert, laat google niet meer het stukje tekst met de meest relevante tekst (en een gehighlight keyword) zien.

 

Onzin. Als de meta description niet aansluit bij de zoekopdracht laat Google alsnog een stukje naar eigen keuze van je pagina zien.

Link naar reactie
  • 0

Onzin. Als de meta description niet aansluit bij de zoekopdracht laat Google alsnog een stukje naar eigen keuze van je pagina zien.

 

Je hebt helemaal gelijk, vraag me af hoe ik daar dan bij kom... De meta description zal in mijn geval dan net relevant genoeg zijn geweest voor google om 'm te laten zien, maar naar mijn mening toch minder relevant dan de selectie van google zelf.

Link naar reactie
  • 0
Onzin. Als de meta description niet aansluit bij de zoekopdracht laat Google alsnog een stukje naar eigen keuze van je pagina zien.

 

Het is natuurlijk geen absolute wetenschap. Overigens kan je wel de kans aanzienlijk vergroten dat je eigen description getoond wordt door je belangrijkste zoekwoorden in de description op te nemen en elke pagina zijn eigen description mee te geven.

 

Door te kijken in je statistieken en op google webmaster tools kun je zien welke zoekwoorden zorgen dat jouw site het meest te zien is in de zoekresultaten en je kan zien met welke zoekwoorden de meeste bezoekers naar je site gekomen zijn.

 

Op die zoekwoorden zoek je in Google en ga je kijken welke snippet er getoond wordt. Door de beschrijving (en de titel) wervend te maken kun je wellicht meer bezoekers verleiden te klikken op jouw site in de zoekresultaten.

 

Een zoekwoord waarop jouw site het vaakst getoond wordt in de zoekresultaten zou in theorie ook moeten zorgen dat er veel bezoekers komen. Hier maken de titel en beschrijving die de bezoeker te zien krijgt een groot verschil.

 

Meta Description en meta Title beinvloeden misschien minder de kans of je in Google komt maar bieden wel een mogelijkheid om te communiceren met de potentiele bezoeker op het moment dat je al in de google resultaten pagina staat.

 

Zie ook http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/11/anatomy-of-search-result.html

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn website toegvoegd alleen op dat moment was de description en de keywords nog niet goed, plus ik had frames.

 

Alle problemen heb ik nu keurig opgelost en hoort alles TOP te werken.

 

Echter...google indexeerd mijn site al zeker 72 uur niet opnieuw, en blijf ik dus slecht zichtbaar op de gewenste keywords, uberhaupt trouwens...

(google heeft nog steeds de oude gegevens namelijk)

 

Hoe ik kan ik dit wat versnellen?

Link naar reactie
  • 0

Geduld hebben. ALs je dingen veranderd, wacht een weekje en kijk dan weer of de beschrijving is veranderd. Stijgen in de rankings kan nog veel langer duren.

 

Probeer ook links naar je site te regelen. Hoe meer links hoe vaker de bot langs kan komen. Ook regelmatig nieuwe content kan een signaal aan de bot geven dat hij vaker langs moet komen.

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Wij willen samenwerken met een zoekmachine optimalisatie bureau. Dit bedrijf heet Grizzly Marketing. iemand hier ervaring mee? Ze zeggen dat ik binnen twee maanden bovenaan in google sta. Aangezien het behoorlijk aan de prijs is ben ik benieuwd naar reactie voordat ik een langdurig contract teken.

 

Overigens adverteren wij nu met google adwords. Uit onze eigen ervaring blijkt dat veel bezoekers niet naar het rechter rijtje kijken.

 

alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Overigens adverteren wij nu met google adwords. Uit onze eigen ervaring blijkt dat veel bezoekers niet naar het rechter rijtje kijken.

 

 

De constatering kan natuurlijk ook zijn, dat jullie tekst in dat rechterrijtje niet wervend genoeg is.

Google adwords heeft voor velen in ieder geval hun waarde bewezen!

 

Groet

 

Link naar reactie
  • 0

Adwords werken absoluut heel goed voor een hoop bedrijven. Echter moet ik je wel deels gelijk geven dat bezoekers minder vaak naar het rechterrijtje kijken.

 

Dit komt mijns inziens deels doordat veel van die links vaak niet helemaal (of helemaal niet) relevant blijken te zijn voor jouw zoekopdracht. Men heeft het keyword overduidelijk gebruikt maar als je naar die site surft moet je je alsnog ongans zoeken naar het voor jouw relevante onderwerp. Als het uberhaupt al aan bod komt.

 

Dit maakt de impact van het hele adwords gebeuren een stuk minder dan voorheen. Ik betrap me er zelf ook op dat ik regelmatig niet eens meer naar het rechterrijtje kijk.

 

Natuurlijk doen veel bedrijven het ook prima met hun adwords campagnes maar het is dus wel aan devaluatie onderheving in mijn ogen.

 

Wat die optimalisatie bedrijven betreft, er zijn inderdaad een hoop cowboys actief. Dus wees op je hoede en doe eerst uitgebreid onderzoek naar ze.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedrijven die zeggen dat je in twee maanden bovenaan in Google komt te staan, zou ik niet vertrouwen.

Hebben ze ook gezegd om welke trefwoorden ze deze garantie afgeven? Hoeveel concurrentie is er op deze trefwoorden?

 

Uiteraard kunnen ze garanties afgeven op trefwoorden die totaal niet relevant zijn, bijvoorbeeld:

reservestofzuigerslangnippel

Die krijg ik ook bovenaan.

 

Moraal is dus de context van de trefwoorden.

Kijk uit voor zogenaamde blackhat seo technieken of spamdexing genoemd. Dit kan kortstondig resultaat bieden maar op termijn zul je uit de rankings worden gekieperd en daar zit je niet op te wachten

CompuBase Drupal CMS

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik in google het zoekwoord "Gratis Smsen" intoets staat Gratissmsen.nl op nummer 1, wanneer ik het zoekwoord "Gratis Sms" invul staat Gratissmsen.nl soms op 1, 2, 3, 4, of 5e plek, dit varieert soms per uur . Hoe komt dit?

 

Kijkt google naar welk zoekresultaat het meest is aangeklikt?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik in google het zoekwoord "Gratis Smsen" intoets staat Gratissmsen.nl op nummer 1, wanneer ik het zoekwoord "Gratis Sms" invul staat Gratissmsen.nl soms op 1, 2, 3, 4, of 5e plek, dit varieert soms per uur . Hoe komt dit?

 

Kijkt google naar welk zoekresultaat het meest is aangeklikt?

Dit verschilt per server, Google heeft legio servers en je opent niet altijd dezelfde server. En de domeinnaam zonder *en heeft natuurlijk een betere match op de gezochte keywords.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik in google het zoekwoord "Gratis Smsen" intoets staat Gratissmsen.nl op nummer 1, wanneer ik het zoekwoord "Gratis Sms" invul staat Gratissmsen.nl soms op 1, 2, 3, 4, of 5e plek, dit varieert soms per uur . Hoe komt dit?

 

Kijkt google naar welk zoekresultaat het meest is aangeklikt?

Dit verschilt per server, Google heeft legio servers en je opent niet altijd dezelfde server. En de domeinnaam zonder *en heeft natuurlijk een betere match op de gezochte keywords.

 

Een website zonder *en heeft een betere match? Wat bedoel je daar precies mee?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik in google het zoekwoord "Gratis Smsen" intoets staat Gratissmsen.nl op nummer 1, wanneer ik het zoekwoord "Gratis Sms" invul staat Gratissmsen.nl soms op 1, 2, 3, 4, of 5e plek, dit varieert soms per uur . Hoe komt dit?

 

Kijkt google naar welk zoekresultaat het meest is aangeklikt?

Dit verschilt per server, Google heeft legio servers en je opent niet altijd dezelfde server. En de domeinnaam zonder *en heeft natuurlijk een betere match op de gezochte keywords.

 

Een website zonder *en heeft een betere match? Wat bedoel je daar precies mee?

Als jij zoekt op "gratis sms" dan heeft gratissms.nl een betere score dan gratissmsen.nl, dat bedoel ik. Maar ik wilde de domeinnamen niet noemen eigenlijk, omdat google hier ook altijd wel lekker bezig is.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.