• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kunt op een site lokaal linken, bv naar /download/product.pdf

of je kunt linken met een complete URL als www.website.nl/download/product.pdf

Dat laatste maakt je site trager

 

Huh? Je browser vertaalt de link '/download/product.pdf' zelf eerst naar 'http://site.nl/download/product.pdf'. En dat in een fractie van een miliseconde. Heeft dus geen effect op de snelheid van je site.

 

Wat wel (een heel klein beetje) verschil maakt is linken naar mappen / directories zonder de slash aan het einde. Een link 'http://site.nl/overzicht' is dus langzamer dan 'http://site.nl/overzicht/'.

 

Voor Google maakt het weinig uit. Het gebruik van relatieve paden kan wel leiden tot dubbele content als je site zowel met als zonder 'www' te bereiken is.

Link naar reactie
  • 0

Content is King, ook voor Google. Wat dat betreft kun je beter dat pdf'je in platte tekst op je website zetten. (Is veel beter te doorzoeken) Daarnaast kun je nog linken naar de pdf voor wanneer mensen em willen downloaden. Zoals Willem zegt maakt het niets uit hoe je dat doet, als je het maar correct doet natuurlijk.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Content is King, ook voor Google. Wat dat betreft kun je beter dat pdf'je in platte tekst op je website zetten. (Is veel beter te doorzoeken) Daarnaast kun je nog linken naar de pdf voor wanneer mensen em willen downloaden. Zoals Willem zegt maakt het niets uit hoe je dat doet, als je het maar correct doet natuurlijk.

 

Google doorzoekt probleemloos PDF bestanden. Verder ben ik het wel met je eens.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal het anders formuleren:

 

Je wilt graag bezoekers naar je website krijgen. Doordat je alle content in je pdf zet (die per definitie minder goed te indexeren is dan platte tekst (denk ook aan H1 tags etc)) stuur je je bezoekers regelrecht naar je pdf. Downloaden klaar. Beter zou zijn als je je bezoekers eerst op je webpagina krijgt en daarna pas de pdf laat downloaden. Op die manier kun je nog wat aan conversie doen. (Tenzij je doel is dat ze dat pdfje downloaden natuurlijk...)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je kunt op een site lokaal linken, bv naar /download/product.pdf

of je kunt linken met een complete URL als www.website.nl/download/product.pdf

Dat laatste maakt je site trager

Je browser vertaalt de link '/download/product.pdf' zelf eerst naar 'http://site.nl/download/product.pdf'. En dat in een fractie van een miliseconde. Heeft dus geen effect op de snelheid van je site.

Klopt,

maar de 2e methode, de complete URL, vereist volgens mij een DNS-request wat de 2e methode dan trager zal maken.

 

Maar zoals jij al aangeeft, je browser maakt de lokale link compleet.

De vraag is nu of de google crawler dat ook doet.

Link naar reactie
  • 0

Maar zoals jij al aangeeft, je browser maakt de lokale link compleet.

De vraag is nu of de google crawler dat ook doet.

 

Ja zeker :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

maar de 2e methode, de complete URL, vereist volgens mij een DNS-request wat de 2e methode dan trager zal maken.

Beide methoden geven als resultaat een request naar de volledige url. Dus beide zullen een DNS request tot gevolg hebben wanneer die nog niet eerder is uitgevoerd voor de domeinnaam.

 

Maar zoals jij al aangeeft, je browser maakt de lokale link compleet.

De vraag is nu of de google crawler dat ook doet.

Ja.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil juist niet dat mijn website door iedereen gevonden wordt. We krijgen 30-50 bestellingen per week, die wij absoluut niet willen accepteren.

 

Als je in de root van je website een bestand plaatst met de naam robots.txt en de volgende tekst:

 

User-agent: *

Disallow: /

 

Dan worden je pagina's niet meer in Google opgenomen. Je kunt ook meer specifiek aangeven welke pagina's je wel en niet wilt door de Disallow regel aan te passen. Zie voor meer informatie http://nl.wikipedia.org/wiki/Robots_Exclusion_Protocol :).

 

Link naar reactie
  • 0

Karel:

 

Meld je aan via google tools for webmasters. Valideer je website. Je kunt dan zien welke url's er in de index van google zijn opgenomen. Nadat je het advies van Xolphin hebt opgevolgd verwijder je de geindexeerde pagina's. Anders verandert er niet veel. (in ieder geval niet meteen iets)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik wil juist niet dat mijn website door iedereen gevonden wordt. We krijgen 30-50 bestellingen per week, die wij absoluut niet willen accepteren.

 

Voor je bovengenoemde adviezen opvolgt bedenk je dan dat dat betekent dat niemand je site meer zal vinden. Is toch iets anders dan dat je vraagt.

Link naar reactie
  • 0

Willem,

 

Mijn probleem kun je het best zien aan de eerste pagina www.cephal.nl. Wij leveren niet aan particulieren. Op deze pagina kun je ook lezen waarom.

 

Wat doet men: bv. "Passepartoutsnijder" zoeken, na (vooral) lang zoeken komt men bij onze passepartoutsnijder uit, midden in de site. Verrast door de lage prijs (enorme concurrentie), vult men 1x in en gaat naar de volgende pagina, 30 dagen betalen en gratis bezorging! Dat is nu echt tof! Men stuurt de order meteen weg (bang dat we ons nog gaan bedenken). Op deze wijze komt men niet bij onze inleidende pagina en ziet niet dat we dit niet zullen accepteren.

 

De gemiddelde (middelbare) school bestelt voor E 1.000,-- tot E 5.000,-- (70 - 380 artikelen). Daar zal soms een passepartoutsnijder tussen zitten. Maar een enkele pps kunnen wij niet zomaar (in Groningen leveren).

 

Mijn probleem zou ook opgelost zijn indien net voor het versturen, de 1e pagina in zicht kwam.

 

Maar ONZE klanten moeten ons uiteraard kunnen vinden.

 

Terwijl ik jullie lees heb ik een ander besluit genomen. Ik reageer voortaan niet meer op deze orders (nu stuur ik nog een kort mailtje dat we order niet kunnen accepteren). Na enige dagen zal de klant wellicht willen reclameren en ons nog eens opzoeken en dan ziet hij WEL de inleidende pagina. Niet conform mijn opvoeding maar wellicht effectief.

 

Bedankt en Ave, Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Maarten en Yannick,

 

Bedankt voor jullie advies, ik heb besloten de gemakkelijkste weg te kiezen, anders dan nu - ik stuur een mailtje dat we de order niet accepteren - zal ik niet meer reageren. Na enige tijd zal men ons dan zoeken, bij de inleidende pagina komen en zien waarom wij niet reageren en dat wij de order niet accepteren.

 

Ave, Karel

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij misschien het omgekeerde vertelen?

 

Ik wil juist niet dat mijn website door iedereen gevonden wordt. We krijgen 30-50 bestellingen per week, die wij absoluut niet willen accepteren.

Proberen je aantal bestellingen terug te dringen door de vindbaarheid van je site te verlagen zou niet de eerste oplossing zijn waar ik aan zou denken. Zijn er geen andere mogelijkheden (hogere prijzen, meer voorwaarden aan een bestelling, of desnoods de on-line bestel optie verwijderen en vervangen door het sturen van een e-mail bijvoorbeeld)?

 

Een ander idee is nagaan via Google Analytics welke zoekwoorden vaak naar jouw site leiden en die verwijderen of misschien vervangen door een (minder gebruikt) synoniem.

 

Ik ben het wel met willemj eens dat het gevaarlijk kan zijn om je site helemaal onvindbaar te maken. Tenzij je natuurlijk genoeg andere marketingmogelijkheden hebt, of een trouwe klantenkring waar je al dik tevreden mee bent.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet slimmer om op de pagina waar nu staat "30 dagen betalen en gratis bezorging!" het bericht op te nemen wat nu alleen op de openingspagina staat?

 

Neen, de gratis bezorging zou nog kunnen, maar de 30 dagen is een aanvinken in een keuze box. Daar is geen ruimte voor.

 

Probeer maar, bestel iets en zet in de "opmerkingen"- test, niet uitvoeren.

 

Ave, Karel

Link naar reactie
  • 0

Harberts,

 

Neen ik WIL gewoon niet aan particulieren leveren en me evenmin in bochten wringen: mijn klanten zijn al 11 jaar gewend aan onze site en maken graag gebruik van. Het is een hele oude versie van Shopfactory waarin ik in de terugmelding de "orderbevestiging" heb kunnen vervangen door "ontvangstbevestiging". In de nieuwere versies kan dat niet meer, omdat de bevestiging uit Australië door de maker (3D3) wordt verzonden en deze absoluut niet bereid is dat enige woord "orderbevestiging" te vervangen door "ontvangstbevestiging". Hoe halen ze in hun hoofd om namens mijn bedrijf een orderbevestiging te sturen. Dus ik zal met dit versie doorgaan.

 

Maar bedankt, Ave, Karel

Link naar reactie
  • 0

hou er ook rekening mee dat het kan zijn dat als jij op een bepaald keywoord zoekt je andere resultaten te zien kan krijgen als dat je buurman of datzelfde keyworod zoekt.

 

Dit kan zo en zo te maken hebben met dat je op een andere server uitkomt waar nog oudere of nieuwere resultaten staan.

 

Ook heb ik eens begrepen dat er rekening gehouden kan worden met dingen waar je zelf vaak op gezocht heb. Dus heb je vaak op je eigen link geklikt dat die hoger gaat scoren als andere links omdat die kennelijk voor jou relefanter is.

 

Van dat 2de weet ik echter niet in hoeverre dat klopt.

Link naar reactie
  • 0

Harberts,

 

Neen ik WIL gewoon niet aan particulieren leveren en me evenmin in bochten wringen: mijn klanten zijn al 11 jaar gewend aan onze site en maken graag gebruik van. Het is een hele oude versie van Shopfactory waarin ik in de terugmelding de "orderbevestiging" heb kunnen vervangen door "ontvangstbevestiging". In de nieuwere versies kan dat niet meer, omdat de bevestiging uit Australië door de maker (3D3) wordt verzonden en deze absoluut niet bereid is dat enige woord "orderbevestiging" te vervangen door "ontvangstbevestiging". Hoe halen ze in hun hoofd om namens mijn bedrijf een orderbevestiging te sturen. Dus ik zal met dit versie doorgaan.

 

Maar bedankt, Ave, Karel

Voor mijn gevoel probeer je vast te houden aan iets dat al jaren geleden vervangen had moeten worden.

 

Shopfactory wordt niet voor niets regelmatig opnieuw uitgebracht door 3D3. Beveilingslekken worden gedicht, resultaten van tests met gebruikers worden verwerkt, de nieuwste trends op het gebied van SEO worden verwerkt etc. In je sterk verouderde (waarin serieus rekening wordt gehouden met Internet Explorer 2) broncode zie ik dat je geen enkele poging tot zoekmachine optimalisatie hebt gedaan (frames, lege meta description op je hoofdpagina, 'CEPHAL - HOOFDDORP' als title). Hier kun je dus weinig 'minder' doen om bepaalde types bezoekers te weren. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een update naar een nieuwe versie op langere termijn geen kwaad zou kunnen. Misschien dat hierin zelfs wèl eenvoudig is te verwerken dat je niet levert aan particulieren?

 

Hoe de verhouding tussen nieuwe klanten en bestaande klanten bij je ligt heb ik geen zicht op, maar als nieuwe klanten je ook maar iets waard zijn zou ik nog vandaag na gaan denken over een update van mijn webshop. Wanneer je er voor zorgt dat de website in usability 'omhoog' gaat, zullen ook je oude klanten hier snel aan wennen, zeker wanneer jij ze aanbied telefonisch ten alle tijde bereikbaar te zijn voor eventuele 'overstap-problemen'.

Link naar reactie
  • 0

Terwijl ik jullie lees heb ik een ander besluit genomen. Ik reageer voortaan niet meer op deze orders (nu stuur ik nog een kort mailtje dat we order niet kunnen accepteren). Na enige dagen zal de klant wellicht willen reclameren en ons nog eens opzoeken en dan ziet hij WEL de inleidende pagina. Niet conform mijn opvoeding maar wellicht effectief.

 

Karel,

 

Interessant probleem wat je, zoals gezegd, met 'anti-seo' niet gaat oplossen. Verder denk je onterecht dat mensen tekst op je site lezen. De tekst op je homepage in het verzendformulier opnemen zal weinig tot niets uitmaken. Net zo min zullen mensen als ze willen reclameren op je homepage uitkomen en daar de reden voor de stilte lezen. Ze zullen wel je telefoonnummer zien staan en gaan bellen.

 

Met één druk op de knop zou je vanuit je webshop een orderafwijzing moeten kunnen sturen. Kost je dan niet meer tijd dan nu om de order te bekijken en je klant is op de hoogte. Wel zo netjes en die ene onderwijzer die ook eens wat prive bestelt schoffeer je er niet mee.

 

Als de mogelijkheid en bereidheid er is om dingen aan te passen aan de shop zijn er nog legio andere mogelijkheden: minimaal orderbedrag, automatisch bekijken of de klant in het bezorggebied woont etc etc.

 

Misschien een idee om hier een apart draadje van te maken. Gaat al lang niet meer over SEO.

Link naar reactie
  • 0

KvK nummer opnemen in de verzendlijst met een * En dan onderaan deze pagina zetten wij leveren niet aan particulieren? Misschien dat ik iets heel stoms zeg, weet niet of scholen een kvk nummer hebben ??? Maar met zoiets zou je particulieren toch best weg kunnen houden lijkt mij.

 

Even on topic: Mn eigen zoekoptimalisatie gaat de goede kant op, vanaf pagina >20 nu op pagina 2 bovenaan bij google :D 1 a 2 keer in de week iets wijzigen doet wel wonderen!

Link naar reactie
  • 0

Het is onmogelijk binnen twee maanden met normale zoekwoorden bovenaan in Google te komen. Als je een nieuwe web site hebt moet je minimaal een jaar wachten om op de eerste pagina te komen.

 

Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat je geen nieuwe website binnen 2 maanden op de eerste pagina van de index kunt krijgen. Dit is natuurlijk van ontzettend veel factoren afhankelijk. De SEO goeroe's krijgen echt wil binnen een dag een nieuwe site op de eerste pagina in de index van Google. Maar hier heb je ontzettend veel SEO kennis en ervaring voor nodig.

 

Ik heb een domeinnaam sinds 1999 geregistreerd maar was altijd doorgelinkt naar hoofddomein. Ga deze nu gebruiken als losse website en heb alleen maar alleen de paginastructuur met lege pagina´s zonder content (alleen H1 tags) geupload en binnen 1 dag op de eerste pagina in de index op nummer 3. Het kan dus wel, maar is van heel veel factoren afhankelijk. Ook met een basis SEO kennis.

 

 

Dit gaat dus NIET lukken (zei de guru).

Je eigen voorbeeld sluit niet aan bij je stelling, want zoals je zegt is je eigen domein niet nieuw maar bestaat deze al sinds 1999.

 

CompuBase Drupal CMS

Link naar reactie
  • 0

Dat is volledig onjuist. Meta tags hebben juist een grote waarde, voor zoekmachines én bezoekers. Je meta description is namelijk wat mensen te zien krijgen onder je titel. Als je daar een stel keywords neerzet, of niets, dan zien ze dus ook niets. Een korte omschrijving van wat er op die pagina te doen is, is belangrijk omdat je daarmee bezoekers vertelt wat er te zien is. Je site wordt daarmee relevanter en dat vindt google weer fijn en die beloont je daarvoor.

 

Meta keywords en description hebben nauwelijks tot geen effect op je Google positie. Als je geen meta description opgeeft zal Google de omringende tekst laten zien van het gezochte trefwoord.

Bovendien, Google toont niet je meta als het betreffende zoekwoord niet in je meta of url voorkomt

 

Dus de meta description is zeker belangrijk: NIET voor je Google positie maar wel om je in de zoekresultaten een goede beschrijving van je pagina weer te laten geven.

 

 

CompuBase Drupal CMS

Link naar reactie
  • 0

Waarom dagbladen er niet in staan, zou ik niet kunnen vertellen. Wel is het zo dat de spider (of crawler) van Google of andere zoekmachines niet ieder uur langskomt, maar eens in de zoveel weken (volgens mij). Bovendien kan je van maar weinig websites iedere pagina terugvinden in een zoekmachine.

 

Ik ben nu aan het uitzoeken hoe je een crawler langs al je pagina's kan sturen. Schijnt met robots.txt te moeten lukken!

 

 

 

Op de volgende pagina van google zelf is veel informatie te krijgen http://www.google.nl/webmasters/

je kan hier ook hulpmiddelen vinden zien hoe vaak je pagina word bezocht en bijvoorbeeld een sitemap aanmaken van je pagina. Volgens mij is het niet mogelijk een spider van google te sturen maar je kan wel aangeven hoe vaak jou pagina wijzigt en wanneer er weer nieuwe info te zien is:

 

 

Project-it, dé IT Freelance marktplaats van Nederland.

http://www.project-it.nl/

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.