• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Even nog een reactie op het meta description verhaal. Het heeft geen enkele zin om: Nu 3 halen 2 betalen oid in de description tag te zetten als er nergens op je pagina diezelfde tekst staat. Dan gaat Google zelf een stuk tekst van jouw pagina als description gebruiken.

 

Google kijkt namelijk bij de description tag naar de relevantie ervan ten opzichte van de tekst waarover de description gaat. Zorg er dus voor dat de description aansluit op de pagina en niet een of ander koop nu en krijg ... verhaal wordt (oid).

 

De oplettende SEO'er weet het volgende: gebruik eigenlijk liever geen meta tags en ga eens kijken wat er dan gebeurt Google gaat dan per relevant zoekwoord waarop jij een ranking hebt (op dezelfde pagina!!) van description veranderen afhankelijk van de zoekopdracht.

 

 

Yannick,

 

Ik ben het eigenlijk niet met je eens, de description metatag schijnt niet zo belangrijk zijn voor je google resultaat. Ik zeg schijnt omdat in SEO wereld niks helemaal zeker is en veel mensen elkaar weer napraten.

 

Maar oke ik ben daar ook van uit gegaan. Dus het doet niks voor de plek in de google SERP, maar eenmaal daar krijgt de gebruiker het wel te zien, een unieke kans dus om die gebruiker over te halen, om op jouw link te klikken.

 

Ik weet waar de pagina over gaat (een product) en ik weet welke info relevant is voor dat product. dus ik heb 160 tekens extra om de gebruiker die info te geven.

 

als je googled op " zonnebrand lavera " dan zijn we nu eerste (bij mij dan) boven lavera zelf :)

Ik geef een koper (want daar gaat het bij een webshop over) super relevante info zoals prijs, merk en een korte duidelijke zin, wat ook de eerste zin is in de omschrijving, en waar Manon weer haar best op heeft gedaan.

 

De tekst : Lavera, Zonnebrand uit de description wordt ook nog eens lekker vet gemaakt door google.

 

Google pakt altijd wat ik aangeef bij al mijn producten, als ik het niet doe (geen description) pakt google inderdaad een ander stuk, maar wat ik tot nu toe gezien heb was dat zomaar ergens met halve zinnen, waarin inderdaad de zoekterm terug kwam soms, maar het nodigde niet uit tot klikken vond ik.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Waar zit het verschil? totaal verschillende uitkomsten van website Grader en SEO score ???
Als je het voorbeeld ziet, is de score op Website Grader geen indicatie van je website tov SEO, maar een score van je website in vergelijking met andere websites. Ik quote hun voorbeeld:
A website grade of 99.7/100 for www.hubspot.com means that of the hundreds of thousands of websites that have previously been evaluated, our algorithm has calculated that this site scores higher than 99.7% of them in terms of its marketing effectiveness
Ofwel, als alle eerder gecontroleerde websites gewoon volledig geoptimaliseerd is en de jouwe iets minder, kan je website dus een score van 10% halen (om maar een overdreven voorbeeld te noemen). Een score van 50% of lager geeft dus niet bij voorbaat aan dat je website slecht geoptimaliseerd is.

 

SEO score gaat er bij hun berekening blijkbaar vanuit dat hun vuistregels de juiste is, bij de metatags pleiten ze voor een lengte van 150 karakters voor de description en 200 voor de keyword. Een andere betrouwbare bron zegt dat 120 karakters (description) en 80 karakters (keywords) optimaal is, waar ik dan ook dichtbij zit. Hier scoort mijn website bijvoorbeeld onvoldoende. Het is dan ook een geautomatiseerde check, waarbij de maatstaven alweer achterhaald kan zijn.

 

 

 

Ik ben het eigenlijk niet met je eens, de description metatag schijnt niet zo belangrijk zijn voor je google resultaat.
Hier wil ik uit eigen ervaring graag op inhaken. Het is namelijk zeker geen bepalende factor (wat wel overigens, uiteindelijk is het een gemiddelde van factoren), maar het invloed moet je ook zeker niet onderschatten. Een goede relevante description -zoals Yannick dus aangeeft- is zeker van belang. In mijn geval steeg ik daar nog eens 1 tot 3 plaatsen mee op de eerste resultatenpagina.

Verder pakte Google voor een bepaalde trefwoordencombinatie waarop ik aan het optimaliseren was, twee pagina's, mijn sitemap en de eigenlijke bedoelde pagina. De sitemap werd echter boven de bedoelde pagina getoond in de resultaten. Na aanpassing van de description (waarin ik relevante trefwoorden terug liet komen) was dit verholpen.

Blue 2 Blond voorziet het MKB van gebruiksvriendelijke, toegankelijke, functionele CMS gestuurde maatwerk websites en webapplicaties

 

http://www.linkedin.com/in/erwinhofman

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eigenlijk niet met je eens, de description metatag schijnt niet zo belangrijk zijn voor je google resultaat.
Hier wil ik uit eigen ervaring graag op inhaken. Het is namelijk zeker geen bepalende factor (wat wel overigens, uiteindelijk is het een gemiddelde van factoren), maar het invloed moet je ook zeker niet onderschatten. Een goede relevante description -zoals Yannick dus aangeeft- is zeker van belang. In mijn geval steeg ik daar nog eens 1 tot 3 plaatsen mee op de eerste resultatenpagina.

Verder pakte Google voor een bepaalde trefwoordencombinatie waarop ik aan het optimaliseren was, twee pagina's, mijn sitemap en de eigenlijke bedoelde pagina. De sitemap werd echter boven de bedoelde pagina getoond in de resultaten. Na aanpassing van de description (waarin ik relevante trefwoorden terug liet komen) was dit verholpen.

 

"een goede description is van belang", dit is nou net waar ik het wel mee eens ben, ik reageer op: gebruik eigenlijk liever geen meta tags

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar oke ik ben daar ook van uit gegaan. Dus het doet niks voor de plek in de google SERP, maar eenmaal daar krijgt de gebruiker het wel te zien, een unieke kans dus om die gebruiker over te halen, om op jouw link te klikken.

 

Dit is ook 100% juist. De meta tag heeft geen invloed op je positie, wel op hoe vaak mensen doorklikken als je eenmaal in de resultaten belandt.

 

Ik zeg ook verder niets over op welke plek je wel of niet zult staan met of zonder gebruik van description.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Grappig. De aanleiding tot de discussie over de descr.tag was volgens mij mijn opmerking over de tekst die bij stefan door google getoond werd bij zoekterm "bedrijf verkopen".

 

Op positie 13 in dit geval staat de homepage van Stefan met de tekst:

Zij hebben het opvolgprobleem voor zich uit geschoven en zullen straks massaal hun bedrijf verkopen. Dat drukt natuurlijk de prijs, tenzij u uw waarde… ...

 

Een pagina verder komt stefan nogeens voor met de tekst:

 

Maar voor welke prijs wilt u uw bedrijf verkopen? ... Gaat u voor uw vraagprijs of prijst u liever uw levenswerk af om uw bedrijf te verkopen? ...

 

Iemand die zijn bedrijf wil verkopen zal de tweede aansprekender vinden dan de eerste, maar die tweede staat op 25 ipv 13.

 

Wat hiervoor ook al betoogd is: Die desc. tag is de eerste "call to action" die je potentiele bezoekers kunt laten zien.

 

Google laten kiezen wat jouw call to action wordt lijkt me een gemiste kans.

Link naar reactie
  • 0

Google laten kiezen wat jouw call to action wordt lijkt me een gemiste kans.

 

Kunnen we over discussiëren :)

 

Stel je voor iemand zoekt weer op paarse kinderen en komt de pagina van paarse kleding tegen. Wat zou dan eerder leiden tot de click: iets over paarse kleding of over paarse kinderen ? Doordat Google de relevantie bij de zoekopdracht gaat bepalen zul je vaker een relevantere description tag kunnen laten zien en daardoor wellicht een hogere CTR. Als je per sé maar op 1 zoekwoord gevonden wordt/wilt worden is het uiteraard niet relevant.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Google laten kiezen wat jouw call to action wordt lijkt me een gemiste kans.

 

Kunnen we over discussiëren :)

 

Stel je voor iemand zoekt weer op paarse kinderen en komt de pagina van paarse kleding tegen. Wat zou dan eerder leiden tot de click: iets over paarse kleding of over paarse kinderen ? Doordat Google de relevantie bij de zoekopdracht gaat bepalen zul je vaker een relevantere description tag kunnen laten zien en daardoor wellicht een hogere CTR. Als je per sé maar op 1 zoekwoord gevonden wordt/wilt worden is het uiteraard niet relevant.

 

Maar als de description tag dan een nietszeggend deelzin is van mijn omschrijving dan ben ik daar weer niet blij mee. Eigenlijk zou je dus meerdere descriptions moeten kunnen opgeven bij verschillende zoekwoorden(maar dan wordt het al bijna adwords ;D)

Link naar reactie
  • 0

Grappig. De aanleiding tot de discussie over de descr.tag was volgens mij mijn opmerking over de tekst die bij stefan door google getoond werd bij zoekterm "bedrijf verkopen".

 

Ik was me er helemaal niet van bewust dat ik een discussie aan het starten was... ???

 

Dank voor de tips. Ik dacht er ook iets van gesnapt te hebben maar ben nu weer bewust onbekwaam. Ik zal dit draadje op een rustiger moment (komend weekend?) er nog eens op naslaan...

Link naar reactie
  • 0

Je moet je afvragen of je zoekers op paarse kinderen wilt hebben als je paarse kleding aanbiedt toch?

 

Als je meerdere keywords hebt kun je overwegen meerdere pagina's te optimaliseren met 1 keyword per pagina, (en daar indien gewenst je descr. tag op afstemmen)

 

Als ik het goed begrijp is: http://www.opencalais.com/ iets dat dat probeert te bewerkstelligen. Nu nog wat meer ingesteld op nieuws, maar misschien later ook voor producten? Het begrip semantische metadata is mij nog wat vaag, maar er zijn toch een aantal slimme figuren die er erg opgewonden van schijnen te raken...

 

Link naar reactie
  • 0

Spannend.....ik heb een paar productomschrijvingen gewijzigd waarmee we al op nummer 1 of hoog in google stonden. De productomschrijvingen hadden nog geen H2 dus die heb ik toegevoegd (oftewel, extra relevante tekst in H2). Ook heb ik af en toe de volgorde veranderd (dat zou een negatieve invloed kunnen hebben). Ik heb keywords in de metatag gezet en de title uitgebreid tot 66 tekens (lijkt me positief). Ook heb ik het begin van de omschrijving enigzins aangepast omdat dit bij ons de description is (dit zou ook eng kunnen zijn).

 

Ben dus heel benieuwd, heb de oude teksten wel bewaard :P

Link naar reactie
  • 0

... en de title uitgebreid tot 66 tekens (lijkt me positief).

 

Lijkt mij negatief. Nu wordt steeds minder duidelijk voor google (en zoekers) waar de pagina echt over gaat. Je moet niet veel meer in de titel zetten dan "Leuk groen jasje - mijnwebsite.nl" oid (als de pagina over een groen jasje gaat :))

 

De woorden die vooraan staan in de title worden als relevanter gezien dan de woorden die achteraan de title staan. Daar komt bij dat hoe meer woorden je in de title zet (of tekens) hoe minder relevant het begin van de title wordt.

 

Voor je long tail is het een ander verhaal. Je zegt dat je al op nummer 1 staat op de productomschrijving. Probeer dan met de title andere belangrijke woorden waarop je gevonden wilt worden te targetten.

 

Aanvullend, niet negatief bedoelt, maar meer als eyeopener: hoe vaak wordt je op die productomschrijving gevonden? Allemaal leuk en aardig natuurlijk dat je op nummer 1 staat met iets, maar ik kan morgen ook op nummer 1 staan met: "Yannick Veys is een top kerel". Het enige probleem is dat niemand daar op zoekt :( ;) en je dus daar ook niet op gevonden wordt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Heren, heren, jullie weten inmiddels toch wel dat ik serieuze eisen stel aan mezelf ;)

Nu wordt het gevaarlijk, misschien komt HL boven mij als ik de termen hier neerzet ;D

 

Ik heb even geen zin om de laatste maand te checken van de zoekwoorden in google maar als voorbeeld een aantal termen waar veel op gezocht wordt (als je zin hebt, check het dan maar zelf 8))

 

zonnebrandcrème kind (nummer 1 en 2) (en geloof me daar wordt heden ten dage erg veel op gezocht)

luiertas (nummer 4)

romper (1e pagina onderaan)

dekentje kinderwagen (1e pagina 2e van onder)

zonnehoedje (6e en eerste beeldresultaat)

 

Titel aanvullen doe ik als volgt: huidige titel blijft (product, merk, variant) en dan bijvoorbeeld het woord 'baby' erbij of 'biologisch katoen'

Link naar reactie
  • 0

Heren, heren, jullie weten inmiddels toch wel dat ik serieuze eisen stel aan mezelf ;)

Nu wordt het gevaarlijk, misschien komt HL boven mij als ik de termen hier neerzet ;D

 

Ik heb even geen zin om de laatste maand te checken van de zoekwoorden in google maar als voorbeeld een aantal termen waar veel op gezocht wordt (als je zin hebt, check het dan maar zelf 8))

 

zonnebrandcrème kind (nummer 1 en 2) (en geloof me daar wordt heden ten dage erg veel op gezocht)

luiertas (nummer 4)

romper (1e pagina onderaan)

dekentje kinderwagen (1e pagina 2e van onder)

zonnehoedje (6e en eerste beeldresultaat)

 

Titel aanvullen doe ik als volgt: huidige titel blijft (product, merk, variant) en dan bijvoorbeeld het woord 'baby' erbij of 'biologisch katoen'

Ook wel leuk dat je metteen de prijs in je description hebt staan ;).

Ik heb nog een lange weg te gaan heb 1 product maar deze staat met belangrijkste zoekterm(time tracking) waarschijnlijk op +-500 e plek.

Heb wel een zoekterm waar ik op de 1 pagina sta maar voor de rest zijn er nog genoeg niches die ik af moet. ;)

Je staat trouwens best wel laag met je pagerank 2/10 moet je hier ook niet aan werken of is het alleen belangrijk dat je word gevonden op producten ?

www.hesiodsoftware.com time tracking by looking back into time

 

Download a free copy of the next generation of time tracking software here

Link naar reactie
  • 0

Je staat trouwens best wel laag met je pagerank 2/10 moet je hier ook niet aan werken of is het alleen belangrijk dat je word gevonden op producten ?

 

Working on it, site is een maand online dus dat duurt even.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een lange weg te gaan heb 1 product maar deze staat met belangrijkste zoekterm( time tracking ) waarschijnlijk op +-500 e plek.

Dan zou ik maar zorgen dat die term op higherlevel in je handtekening komt te staan! Scheelt allicht weer een paar plaatsen :P

Ja het zijn in iedergeval een aantal links met elk bericht aangezien ik overal mijn berichten in andere mirror sites zie terugkomen.;)

www.hesiodsoftware.com time tracking by looking back into time

 

Download a free copy of the next generation of time tracking software here

Link naar reactie
  • 0

Hoi Allemaal,

 

Heb een beetje rare zoekresultaten in Analytics met Dinilu.eu,

 

Met een bepaalde zoekwoord combi kom ik netjes op de eerste pagina in Google, met mooie resultaten:

Visits: 84

Pages/Visit : 7.51

Avg. Time on Site: 00:34:15

% New Visits: 0.00%

Bounce Rate: 17.86%

 

Alleen zit ik dan een beetje met de 0.00% new visits... Is er nu echt iemand 2-3 keer per dag aan het zoeken met die zoekwoord combi en komt dan een half uur op m'n site neuzen? Of is het percentage new visits misschien niet zo heel accuraat?

 

Hopelijk heeft iemand een zinnige verklaring..

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 0

Ik ben dit onderwerp op dit moment aan het doorlezen. En ik heb zojuist onze site eens laten testen door www.websitegrader.com. We halen op dit moment een vrij teleurstellende score met onze site van 14/100.

Maar als je op een aantal woorden zoekt (icm Amsterdam, onze woonplaats) dan staan we op de 2e - 5e pagina met resultaten (en Amsterdan Noord icm een aantal zoekwoorden zie je ons op de 1e/2e pagina met resultaten . En dat nu met een website die ongeveer 1 maand in de lucht is en nog in ontwikkeling is, vonden we niet heel verkeerd.

 

Maar nu ben ik dus toch even nieuwsgierig naar wat ik kan/moet doen met een aantal van de uitkomsten.

 

1. als tip las ik het volgende:

Search engines may think www.onzesite.nl and onzesite.nl are two different sites.You should set up a permanent redirect (technically called a "301 redirect") between these sites. Once you do that, you will get full search engine credit for your work on these sites.

is het nu de bedoeling dat ik bijv. onzesite.nl laat doorverwijzen/doorverbinden naar www.onzesite.nl? En zo ja, hoe doe ik dat dan?

 

2. We hebben 5 pagina's die door google gecached zijn. Er staat hoe meer hoe beter. MAar hoe kunnen we er dan meer krijgen

?

(kan toch moeilijk nog een aantal onzin dingen op onze site gaan zetten)

 

3. quote:

"Alexa is an online service that measures traffic for millions of sites on the Internet in a similar way to Nielsen television show ratings.

 

Your website has an Alexa rank of 10,994,577 which is in the top 39.27 % of all websites.

"

Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Link naar reactie
  • 0

Om gelijk even op de bal te spelen :

 

[*]Je doet je www of je niet www versie beter naar elkaar doorverwijzen via je htaccess bestand. je kan dit stukje code hier gebruiken om je niet www versie naar je www door te verwijzen :

 

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.jouwsiste\.com

RewriteRule ^(.*)$ http://www.jouwsite.com/$1 [R=permanent,L]

 

Je kan het ook aangeven in je Google webmaster tools maar zal toch je htaccess moeten behouden.

 

[*]5 pagina's is niet iets waarmee je het goed gaat doen in Google. Hoe meer pagina's hoe meer kans je hebt om gevonden te worden in Google = meer (hopelijk gerichte) bezoekers = meer conversies. Start met het schrijven van artikels, gerelateerd aan jouw markt/biz

 

 

[*]Alexa : niks van aantrekken :o

 

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.