• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zie je de bezoekers wel binnenkomen? Het kan natuurlijk duizenden redenen hebben dat je niets verkoopt via Adwords en dat hoeft lang niet in alle gevallen met je eigen shop te maken te hebben!

 

Werk je met Analytics en is er in het verleden een koppeling gedaan tussen de campagne en je Analytics account?

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Goran en ik zitten hier te brainstormen en komen er niet uit. Als een site een link naar onze site plaatst, kan dit dan beter een deeplink zijn of een link nr de homepage . En dan even puur voor google, los van wat nuttig is voor eventuele gebruikers.

 

Als het nr de homepage is dan verhoog ik daar de trustrank van. Maar heb volgens mij ook ooit gelezen dat je trustrank ook omhoog gaat als er meer deeplinks zijn nr je domein.

 

Iemand hier een visie over?

Uit eigen test is gebleken dat deeplinks NAAST links naar de hoofdpagina betere seo is. Google aanziet de website dan als relevanter vanwege de brede interesse door andere websites.

Maar als je een keuze moet maken, dan kies je voor de hoofdpagina, tenzij deze voldoende (in verhouding) backlinks heeft.

 

En ik zou me niet concentreren op pagerank/trustrank e.d. Pagerank 0-3 doen het betreft bezoekers in de meeste gevallen beter dan pagerank +4. En ik baseer me op +200 domeinnamen in eigendom.

Link naar reactie
  • 0

Gisteren ontdekte ik dat Google de zoekresultaten bij verschillende computers anders weergeeft. Ik heb zelf twee laptops waarbij wij op een bepaald zoekwoord op nummer 2 staan bij de organische zoekresultaten.

 

Echter op mijn desktop staat onze website op nummer 3 in de zoekresultaten. Ik heb ook op andere pc's gekeken en bij sommige staat het zoekwoord op 2 en bij andere op 3.

 

Op alle laptops en pc's staat de laatste versie van Internet Explorer of Firefox.

 

Weet iemand wat hier de oorzaak van is?

Link naar reactie
  • 0

Door dat google de resultaten personaliseert op basis van eerder zoekgedrag.

 

Sinds kort doen ze dat ook al als je niet bent ingelogd op google.

 

Zorg dat je uitgelogd bent, leeg je cookie bestanden en probeer het dan nog eens.

 

Dit klopt inderdaad. Ik heb het even getest en na legen cookies stond de link gewoon weer op 3.

 

Echter heeft Google blijkbaar zijn index weer geupdate en nu staan we op positie 1! Met en zonder cookies en bekeken op diverse pc's!

 

Overigens is de spamklacht ook uitgevoerd. Pagina die op 1 stond is nu niet meer terug te vinden in de eerste 10 pagina's! ;D

Link naar reactie
  • 0

Vinden jullie het nou niet een beetje 'sick' dat er bij gebruik van google, zonder dat je je daarvan bewust bent een molen zit die je stuurt dmv het onthouden van je gedrag op het www. Misschien ben ik ouderwets hoor maar het stoort mij enorm dat je op die manier zo gemanipuleerd kan worden en dat het systeem (gewoon een bedrijf notabene!) zoveel invloed heeft. Wat dat betreft ben ik blij dat bing er inmiddels is (ook al is het dan van microsoft). Bestaan er eigenlijk uberhaupt onafhankelijke zoekmachines?

Link naar reactie
  • 0

Vinden jullie het nou niet een beetje 'sick' dat er bij gebruik van google, zonder dat je je daarvan bewust bent een molen zit die je stuurt dmv het onthouden van je gedrag op het www. Misschien ben ik ouderwets hoor maar het stoort mij enorm dat je op die manier zo gemanipuleerd kan worden en dat het systeem (gewoon een bedrijf notabene!) zoveel invloed heeft. Wat dat betreft ben ik blij dat bing er inmiddels is (ook al is het dan van microsoft). Bestaan er eigenlijk uberhaupt onafhankelijke zoekmachines?

Onafhankelijk is onmogelijk. Een zoekmachine runnen is simpelweg duur. Zeker op het niveau van bijvoorbeeld Google. Bing is in de praktijk op dit moment nog beter te manipuleren dan Google, als je de Bing-experts mag geloven.

 

Uiteindelijk moet je ook niet zo veel slikken van wat wij, de SEO-experts, je allemaal vertellen. De kern is een goed navigeerbare website (voor user en zoekmachine) en hoogwaardige, unieke content. Als je dat hebt, komen de bezoekers vanzelf. SEO en advertising moet je als een manier zien om dat proces te versnellen. Niet meer.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Een vraagje voor de SEO experts onder ons!

 

Toevallig was ik de backlinks van een van onze concurrenten aan het bekijken en ik stuitte hierbij op iets wat ik niet eerder had gezien. De concurrent had een aantal linkpagina's aangemaakt op een bepaald zoekwoord. Even voor het gemak bijv. "Fietsen". Je krijgt dan bijv de pagina fietsen.startgigant.nl.

 

Nu komt het......alle links op deze pagina leiden naar de website van de concurrent die zelf de linkpagina heeft aangemaakt. Dus bijvoorbeeld:

 

Ligfietsen ---> link naar www...fietsen.nl

Vouwfietsen ---> ---> link naar www....halve-fietsen.nl

Fietsen ---> link naar www....fietsen.nl

Tourfietsen ---> link naar www....fietsen.nl

 

Dus alle links op de linkpagina leiden naar de hoofdwebsite van de beheerder van de linkpagina.

 

Wat ik me nu afvraag wat Google hiermee doet en hoe dit je zoekmachine ranking positief of negatief zou beïnvloeden. Volgens mij hebben deze linkpagina's nauwelijks een waarde dus dan zou het alleen traffic zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

"Wat ik me nu afvraag wat Google hiermee doet en hoe dit je zoekmachine ranking positief of negatief zou beïnvloeden. Volgens mij hebben deze linkpagina's nauwelijks een waarde dus dan zou het alleen traffic zijn."

 

Dit valt een beetje in de bekende categorie 'link exchange' en daar weet Google erg goed raad mee: weegt zeker niet positief. Het verschil hier is dat deze fietsenboer de gehele backlinklinkpagina zelf gebouwt heeft, en als je dat een beetje met mate doet zal het vermoedelijk niet negatief uitpakken. Deze backlinklinkpagina zal door Google niet veel authoriteit towgewezen krijgen, juist omdat er alleen maar linkjes naar dezelfde url verwijzen.

 

Mijn gok is: geen invloed, misschien licht negatief (afhankelijk van het aantal linkjes dat deze concurrent op de pagina plaatst, m.a.w. of het wel of niet als lnkspam gezien wordt.

 

Overigens gebruik ik enkele volledig white-hat trucks die ik nergens op de SEO guru sites tegenkom :)

It ain't what you do, it's the way that you do it.

Link naar reactie
  • 0

Mijn gok is: geen invloed, misschien licht negatief (afhankelijk van het aantal linkjes dat deze concurrent op de pagina plaatst, m.a.w. of het wel of niet als lnkspam gezien wordt.

 

Overigens gebruik ik enkele volledig white-hat trucks die ik nergens op de SEO guru sites tegenkom :)

 

Dat idee had ik ook al. Wist dat linkpagina's niet/nauwelijks een waarde hadden. Zal eens vragen of ze niet een link willen ruilen ;D.

 

Overigens nog een leuke die ik net tegenkwam bij een beetje concurrent.

 

De interne links op de website verwijzen in principe allemaal naar andere domeinnamen. Dus bijvoorbeeld:

Navigatie op de website:

 

Appels ---> link naar appels.nl

Peren ---> link naar lekkereperen.nl

Mandarijnen - link naar zuremandarijnen.nl

Etc.

 

Als je dus op een linkje in de navigatie klikt ga je dus eigenlijk naar een ander domein met exacte dezelfde layout maar dan met keyword uit de navigatie als indexpagina. De gehele website is zo opgebouwd. Volgens mij erg goed voor duplicate content! ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Even een andere vraag, welke misschien iets offtipic is.

Aangezien ik met een nieuwe site bezig ben wil ik vaak meer informatie vergaren wat betreft SEO en Google Analytics.

Wat zijn goede boeken op dit moment?

Ik heb al wat boekensites doorgekeken maar zie dan veel boeken uit 2008 en 2009, ik kan me voorstellen dat ie van 2008 alweer verjaard zijn.

 

Ik heb al heel veel op internet gelezen, alleen ben ik nog niet een site tegen gekomen waar heel veel informatie staat over de verschillende onderwerpen, en ik hoop dat een boek al deze punten wel helder en relatief eenvoudig behandeld.

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

www.seomoz.org/blog :)

 

Daar is een schat van info te vinden. Van heel erg basic, tot heel erg advanced :) Genoeg voor alles om aan je trekken te komen voor SEO :)

 

En dat is inderdaad geen boek. Maja boeken zijn dan ook zoooooo 2009... Ik zou het gewoon allemaal online opzoeken.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Google heeft sinds gisteren zijn informatie in de wemaster tools uitgebreid met een interessante tool met inzicht in het aantal vertoningen en de klikratio van je organische zoekresultaten

 

Dit is met name interessant omdat je nu eindelijk een vrij goed inzicht krijgt in het zoekvolume per zoekwoord en je dus beter kunt kijken welke zoekwoorden organisch het meest interessant zijn.

 

Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om te kijken wat de effecten zijn van het aanpassen van je titel en description.

 

Leuk optimalisatiedingetje in ieder geval

 

Meer info op het blog van karel geenen

Link naar reactie
  • 0

Google heeft sinds gisteren zijn informatie in de wemaster tools uitgebreid met een interessante tool met inzicht in het aantal vertoningen en de klikratio van je organische zoekresultaten

 

Dit is met name interessant omdat je nu eindelijk een vrij goed inzicht krijgt in het zoekvolume per zoekwoord en je dus beter kunt kijken welke zoekwoorden organisch het meest interessant zijn.

 

Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om te kijken wat de effecten zijn van het aanpassen van je titel en description.

 

Leuk optimalisatiedingetje in ieder geval

 

Meer info op het blog van karel geenen

 

Dit is een zeer welkome aanvulling op de webmaster tools. Erg interessant om de klikratio's te zien van bepaalde zoekwoorden.

 

Een ander SEO puntje.

Hoe gaan jullie om met synoniemen voor bepaalde zoekwoorden? Hebben deze zoekwoorden allemaal een aparte contentpagina?

Link naar reactie
  • 0

Een ander SEO puntje.

Hoe gaan jullie om met synoniemen voor bepaalde zoekwoorden? Hebben deze zoekwoorden allemaal een aparte contentpagina?

 

Dat ligt eraan of het

a) aantrekkelijk genoeg is (genoeg zoekvolume heeft)

b) nodig is (is er veel concurrentie voor dat synoniem?)

c) voldoende afwijkt zodat Google niet zelf al door heeft dat voor het synoniem ook jouw bestaande pagina in aanmerking komt

 

En dan moet het ook nog logisch in het geheel passen natuurlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Een ander SEO puntje.

Hoe gaan jullie om met synoniemen voor bepaalde zoekwoorden? Hebben deze zoekwoorden allemaal een aparte contentpagina?

 

Dat ligt eraan of het

a) aantrekkelijk genoeg is (genoeg zoekvolume heeft)

b) nodig is (is er veel concurrentie voor dat synoniem?)

c) voldoende afwijkt zodat Google niet zelf al door heeft dat voor het synoniem ook jouw bestaande pagina in aanmerking komt

 

En dan moet het ook nog logisch in het geheel passen natuurlijk.

 

 

Een bepaald zoekwoord kun je bij ons op 4 verschillende manieren schrijven. Het meest bezochte woord staan we op 1 en de andere komen we niet voor in de organische lijst.

 

Het zoekvolume van de andere drie synoniemen is minder maar wel nog best veel. Het is dus wel interessant om de synoniemen een aparte pagina te geven.

 

Maar ik zit te twijfelen of ik deze in de hoofdnavigatie op moet nemen. Dat ziet er een beetje raar uit omdat er dan 4x hetzelfde product in de navigatie staat.

Link naar reactie
  • 0

Gebruik daarvoor je gezond verstand.

 

Het is sowieso wel aan te raden dat je op die synoniem pagina's ook nuttige informatie geeft. Aanvullend op de eerste pagina, of met info over het synoniem, betekent het precies hetzelfde of niet? Gebruik je creatieve geest om het ook voor de bezoekers een goede pagina te laten zijn. En link er dan naartoe van de "gewone" pagina, vanaf de hoofdnavigatie lijkt me inderdaad niet zinvol.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dave1,

 

Een bepaald zoekwoord kun je bij ons op 4 verschillende manieren schrijven. Het meest bezochte woord staan we op 1 en de andere komen we niet voor in de organische lijst.

 

Het zoekvolume van de andere drie synoniemen is minder maar wel nog best veel.

 

Kun je het nog net iets scherper stellen: zitten de verschillen in spelling (type- of schrijffouten) of heb je het echt over synoniemen? Staat deze zoekterm in verband met een officiële schrijfwijze of type-aanduiding van een leverancier? In wat voor tags of vorm gebruik je het zoekwoord nu?

 

Laat het belangrijkste zoekwoord steeds vooraan in alle tags terugkomen en gebruik synoniemen in teksten en verklaringen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Dave1,

 

Kun je het nog net iets scherper stellen: zitten de verschillen in spelling (type- of schrijffouten) of heb je het echt over synoniemen? Staat deze zoekterm in verband met een officiële schrijfwijze of type-aanduiding van een leverancier? In wat voor tags of vorm laat je het zoekwoord nu terugkomen? Laat het belangrijkste zoekwoord vooraan in alle tags terugkomen en gebruik synoniemen in teksten en verklaringen.

 

Groet,

 

Highio

 

Om het wat duidelijker uit te leggen heb je bijvoorbeeld het woord: cadeau.

Dit kun je ook als kado of geschenk schrijven. Maar de betekenis is hetzelfde.

 

In de hoofdnavigatie is geen optie want dat werkt verwarrend.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.